Pagina 1 van 1
ontsteking
Geplaatst: za 17 mar 2012, 13:29
door Frans Even
Hallo,
Wie kan mij helpen met het volgende probleem:
I.v.m. de revisie van mijn 3.9 V8 heb ik de ontsteking geheel ontkoppeld.
Ik heb een bosch bobine (15+ en 1-).
Er gaan 2x 2 draden naar de bobine. Tevens is er nog een weerstand geplaatst die aan de + van de bobine zit.
Volgens mij moeten de 2 draden die van de verdeler komen op de bobine (wit op + en wit/zwart op - ).
De andere 2 draden verdwijnen ergens in de draadboom en ik heb geen idee waar deze voor zijn en al helemaal niet waar deze op moeten.
Ik heb foto's gemaakt voor de verwijdering, maar daar kom ik helaas ook niet meer uit.
Het is een witte en een wit/bruine draad......
één kant moet op de weerstand en de ander op de + of -...
Bij montage van wit op de weerstand en wit/bruin op - heb ik geen vonk.
Wie weet raad?????
Alvast mijn dank,
Frans
Re: ontsteking
Geplaatst: za 17 mar 2012, 20:02
door Franc
Frans,
Misschien kun je die foto's plaatsen, dan kunnen we ook meedenken.
Wit/bruin komt me wat vreemd over als kleur, volgens mij is die van de oil pressure switch.
Is het niet wit/grijs van de toerenteller?
Die weerstand is wat vreemd met een 3.9. Met een electronische ontsteking is er volgens mij nooit een voorschakelweerstand.
Wat heb je voor verdeler / versterker? Contactpunten?
RRC, neem ik aan?
Bobine werkt heel simpel: 12V op de ene kant en op het moment dat de min op massa wordt kortgesloten krijg je een vonk.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: ontsteking
Geplaatst: za 17 mar 2012, 20:43
door Frans Even
Hallo,
Sorry, bij deze meer info:
Het is een Land Rover 110 uit 1984 met een 3.9 V8.
Groet,
Frans
Re: ontsteking
Geplaatst: za 17 mar 2012, 22:33
door Benno
klinkt al niet naar een origineel blok dus. Volgens mij is de 3.9 nooit geleverd in een 110. MAar dan nog. Zo moeilijk kan het normaal niet zijn. Wat voor onsteking zit er in, verdeler met punten of een electr. pickup. Welk type.
voor zover ik weet heb je een bobine 9 volt (met weerstandsdraad en direct 12 volt tjidens starten van een tweede draad) of 12 volt. Gewoon gevoed en de puls via een electr. onsteking aangeboden. Een plaatje zou wonderen doen inderdaad.
Benno
Re: ontsteking
Geplaatst: zo 18 mar 2012, 12:09
door Frans Even
Hallo,
Ik zal proberen een foto te plaatsen!!!!
In die tussentijd: wat is de functie van dat zwarte kastje dat op de verdeler zit (Ignition Amplifier/module)?
Wederom bedankt...
Frans
Re: ontsteking
Geplaatst: zo 18 mar 2012, 13:00
door Frans Even
ontsteking.JPG --> mod_embed_images_loadimage('5635a0566ccdf217cf188a47e23ae1a5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.handelonlinesite.nl%2Fpicture_library%2Fontsteking.JPG', 'http://www.handelonlinesite.nl/picture_library/ontsteking.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.handelonlinesite.nl%2Fpicture_library%2Fontsteking.JPG', '', 15277392, 600, 600, 'Loading image ...', false);
IMG_1162.JPG --> mod_embed_images_loadimage('18fac6010e94b8450ec10245f9faec63', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.handelonlinesite.nl%2Fpicture_library%2FIMG_1162.JPG', 'http://www.handelonlinesite.nl/picture_library/IMG_1162.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.handelonlinesite.nl%2Fpicture_library%2FIMG_1162.JPG', '', 15277392, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: ontsteking
Geplaatst: zo 18 mar 2012, 13:09
door Franc
Frans,
Dat beantwoordt in ieder geval vast 1 vraag:
Je hebt de 35DLM8 verdeler. Een electronische ontsteking dus.
Die weerstand lijkt me nog een overblijfsel van de oude motor. Zou je in principe weg moeten halen, in combinatie met een 12V bobine.
Die weerstand zorgt ervoor dat je indien de motor loopt je 9V op de bobine hebt (via de weerstand). Tijdens het starten wordt de weerstand tijdelijk overbrugd en staat er 12V op de bobine. Dat levert een krachtigere vonk op tijdens het starten.
De ignition amplifier versterkt het signaal dat van de interne hall sensor komt. Als die kapot is heb je meestal geen vonk meer.
Maar in jouw geval zal het allemaal wel werken als je het goed aansluit, mits je niks opgeblazen hebt.
Voor je aan gaat sluiten zou ik eerst eens even met een multimeter aan de slag gaan en kijken waar geschakeld 12V op staat (of 9V). Dat is in ieder geval de + op de bobine.
Volgens mij heb je de witte en wit/zwarte ook omgewisseld op de bobine.
Alles wat je wilt weten staat in de Workshop manual. Hoofdstuk 86.
Inclusief allerlei eenvoudige controles die je uit kunt voeren.
En een elektrisch schema op pagina 70. Nog ff nagekeken maar wit/bruin = oil pressure switch.
Als ik het moest gokken:
wit/zwart op + bobine
wit op - bobine
En dan een geschakelde 12V op de + van de bobine.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: ontsteking
Geplaatst: zo 18 mar 2012, 13:58
door Frans Even
Hallo Franc,
Bedankt voor je uitvoerige uitleg en advies.
Ik heb inmiddels de desbetreffende bladzijden uitgeprint. Inderdaad veel testen die ik ook ga uitvoeren.
Ik denk inderdaad dat de draden die uit de draadboom komen voor de + 12 Volt zijn )1 contant en 1 via de weerstand.....
Ik heb om te testen de - van de bobine aan aarde gelegd....denk niet dat dit geheel goed is gegaan...dom...dom...dom.
Zal je mijn bevindingen laten weten.
Groet,
Frans
Re: ontsteking
Geplaatst: zo 18 mar 2012, 20:50
door Frans Even
Hoi Franc,
Probleem opgelost....
Het bleek een draadbreuk te zijn. Net voor de verbinding (stekkers) van de verdeler was een draadje los. Doordat de isolatie nog intact was, was dit niet zo te zien.
Motor start nu gelijk....maar.
Heb nu een kapotte spruitstuk en het oliedruk-lampje gaat niet uit.
Heb jij toevallig nog een spruitstuk liggen?
Vriendelijke groet,
Frans Even
Re: ontsteking
Geplaatst: ma 19 mar 2012, 01:15
door Franc
Frans,
Goed nieuws.
Je hebt inderdaad nog een zogenaamd ballasted systeem. Ik zou zeker overwegen dat een keer om te zetten naar een 12V bobine en die weerstand eruit halen.
Ik heb mijn oude spruitstukken weggegooid nadat ik er een RVS uitlaat onder gezet heb.
Misschien een oproepje op de markt zetten?
En het oliedruklampje: je hebt wel druk? Oliepomp geprimed? Gecontroleerd dat je olie bij de tuimelaars hebt?
Wat voor aansluiting zit er nu op de oliedrukschakelaar?
Groeten,
Franc.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/03/2012 00:15 door Franc.
Re: ontsteking
Geplaatst: ma 19 mar 2012, 08:45
door Frans Even
Hoi,
Op de oliedrukschakelaar zit een opdruk stekkertje (die ook op de bobine zitten).
Jammer dat je de spruitstukken weg hebt gegooid, maar ja, zo gaat dat. Zo'n roestvrijstalen uitlaat is trouwens wel heel mooi, maar ik wil eerst zeker weten of de motor nou goed is.
Ik denk inderdaad dat ik de oliepomp moet dotteren....haha. Bij de revisie heb ik het oliefilter laten zitten in de hoop dat dit dan voldoende zou zijn...dus niet.
Heb trouwens al een spruitstuk gevonden (2 voor 15 euro).
Mijn dank.
Vriendelijke groet,
Frans Even
Re: ontsteking
Geplaatst: ma 19 mar 2012, 10:01
door Franc
Frans,
Zou jammer zijn als je na revisie gaat starten zonder oliedruk....
Voor het geval je niet weet hoe het moet: verdeler eruit en dop 12 op een verlengstuk op de oliepomp zetten. Aandrijven met boormachine, vol gas. Je voelt het wel als je oliedruk krijgt.
Kleppendeksel eraf en kijken of je olie ziet.
O ja: nokkenas in laten lopen: 30 min op 2000-2500 toeren, meteen na het starten. Maar dan wel met oliedruk
Groeten,
Franc.