Pagina 1 van 1

stuurgedrag 110

Geplaatst: ma 12 mar 2012, 08:18
door Roel
Stuurt een vroege 110 zelf terug als je de bocht uit bent? Ik zou zeggen van wel, maar voor ik aan het sleutelen sla wil il andermans mening hierover graag horen.

De wagen staat op (dacht ik 235/85-16, het is die veelvoorkomende maat) tesamen met spacers. het is nou niet dat ik moet gaan tegensturen, alleen zoekt hij niet echt zelf zijn weg zoals ik dat met de moderne auto's gewend ben.

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2012 07:20 door Roel.

Re: stuurgedrag 110

Geplaatst: ma 12 mar 2012, 08:46
door Bauke 110
wellicht is je stuurdemper op, en kun je deze gelijk vervangen voor een "return to center" demper

Gr Bauke

Re: stuurgedrag 110

Geplaatst: ma 12 mar 2012, 09:38
door Roel
Bauke 110 Schreef:
-------------------------------------------------------
> wellicht is je stuurdemper op, en kun je deze
> gelijk vervangen voor een "return to center"
> demper

En hoe werkt dat dan? Er zitten toch zoveel afstelmogelikheden in het gehele stuurmechanisme dat het wel heel erg toevallig zou zijn als een (vaste?) middenstand van de stuurdemper gelijk is aan de rechtuitstand tijdens rijden.
een stuurdemper zorgt toch voor het dempen van het stuur, dus dat het niet uit je handen klapt bij bv terrein rijden. Zonder zo'n demper zou je op de asfalt geen enkel verschil mogen merken. Ik neem hierbij aan dat het systeem bij een Landrover gelijk is als bij overige merken die werken met een stuurdemper.

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: stuurgedrag 110

Geplaatst: ma 12 mar 2012, 14:59
door Michael110V8
Auto hoort zichzelf tijdens rijden te centreren.
Volgende oorzaken kan ik ff snel bedenken:
- auto meer dan 1 inch verhoogd? Zo ja, caster klopt niet, corrigeren met andere langsarmen
- bovenste en/of onderste fuseelagers te strak afgesteld of kapot. Resulteert in zwaar draaien fusee, kan centreerkrachten compenseren
- stuurhuis aan het overlijden of te zwaar lopend

Mijn advies als het niet de verhoging is:
1 stuurstang en spoorstang los gooien en vooras van de grond, voelen of wielen normaal om het fusee heen sturen. De wp manual vermeld de correcte benodigde kracht.
2 met losse stuurstang stuurhuis voelen, moet met constante weerstand zonder haken te verdraaien zijn

En o ja: spacers in ieder geval verwijderen. Hebben geen functie.

Succes.

Re: stuurgedrag 110

Geplaatst: ma 12 mar 2012, 15:38
door Roel
Michael110V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> En o ja: spacers in ieder geval verwijderen.
> Hebben geen functie.

idd geen functie maar ziet er veel beter uit zo (vind ik tenminste)

Re: stuurgedrag 110

Geplaatst: ma 12 mar 2012, 15:42
door bram-rrc
spacers beinvloeden het stuurgedrag negatief.

ook als ie niet verhoogt is, verbeterd de rechtuit stabiliteit door het plaatsen van castor correctie bussen in je draagarmen (of andere
draagarmen)
Dit gelezen in de LRM. deden ze met een project 110 ook om het stuurgedrag te verbeteren. Zwaarder sturen was minimaal blijkbaar.

Re: stuurgedrag 110

Geplaatst: ma 12 mar 2012, 16:30
door Roel
bram-rrc Schreef:
-------------------------------------------------------
> spacers beinvloeden het stuurgedrag negatief.
>
> ook als ie niet verhoogt is, verbeterd de rechtuit
> stabiliteit door het plaatsen van castor correctie
> bussen in je draagarmen (of andere
> draagarmen)
> Dit gelezen in de LRM. deden ze met een project
> 110 ook om het stuurgedrag te verbeteren. Zwaarder
> sturen was minimaal blijkbaar.

De rechtuit stabiliteit wordt er met mn spacers idd niet beter op, de spoorbreedte is voor de autobaan net te breed of net te smal. Hij blijft nu een beetje zoeken, maar dat accepteer ik.

Als ook een 110 bij het uitkomen van de bocht (bijna) volledig behoort terug te keren in de rechtuitstand dan dien ik dus te onderzoeken waarom de onze dat niet doet. Als dat euvel is verholpen zal de stabiliteit bij rechtuit ook wel verbeterd zijn (ook met spacers). De castor correctieblokken zal ik in mn achterhoofd houden voor mijn "ooit nog eens doen als het toch voor iets anders gedemonteerd moet worden' lijstje

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: stuurgedrag 110

Geplaatst: ma 12 mar 2012, 18:15
door Michael110V8
Als je dan echt die spacers wilt en toch wat meer rechtuitstabiliteit, zou je de vooras op iets meer toespoor kunnen zetten.

Re: stuurgedrag 110

Geplaatst: ma 19 mar 2012, 14:50
door Huub
Of de spacers wel of niet een ongewenst effect hebben hangt af van de velgen die gemonteerd zijn. De verschillende Land Rover velgen hebben verschillende offsets, wel zo handig om dat even in de afweging mee te nemen. Een setje stalen disco 1 velgen gecombineerd met 3 cm spacers en 235 85 16 zou prima kunnen functioneren.

Het op toespoor zetten van een 110 is geen goed advies. Door de permanente 4 wiel aandrijving worden de wielen naar binnen getrokken (toespoor) vandaar dat de defendergeneratie op iets uitspoor mag staan zodat hij bij aandrijving, wanneer alle spelingen een kant worden getrokken, hij weer in iets toespoorstand terecht komt.

Als je al met toespoor begint dan wordt het toespoor onder aandrijving te groot en krijg je ongelijkmatige bandenslijtage aan de buitenkant van het loopvlak.

Het klinkt nog steeds alsof je ergens teveel weerstand in je stuur/spoorsysteem hebt, wat elementen loskoppelen om de oorzaak te vinden lijkt mij een voor de hand liggende procedure.

Succes en grt.

Huub

Just my two cents worth.