Pagina 1 van 1
Split charge diode
Geplaatst: wo 07 mar 2012, 21:56
door Jurgen van Aken
Hoi,
ik heb hier een split charge diode uit m'n Series liggen. Daar werkte in een 24v systeem.
Is zoiets ook bruikbaar in een 12v systeem?
De diode is een Lucas 4BD.
Groeten,
Jurgen
Re: Split charge diode
Geplaatst: wo 07 mar 2012, 22:19
door VeeTee
Ja, als ik me niet vergis wel, maar natuurlijk moet je wel rekening houden met het feit dat de stromen bij 12V hoger zijn (2x), dus dan moet hij het wel aan kunnen...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: Split charge diode
Geplaatst: wo 07 mar 2012, 23:12
door Exfietser
Yep dat kan, 70 ampere (per diode) is het maximum. Dus totaal kan er 140 ampere door. 70 ampere naar de auto en 70 ampere naar de extra electronica. Bij de series was dat oorspronkelijk de tweede accu en radioapparatuur achterin. De militaire 24 volt dynamo levert maximaal 63 ampere met een piek van 90 ampere.
Let wel op dat deze diode ongeveer een 0,7 volt doorgangs-spanning heeft. Als je boordspanning (=laadspanning accu.) dus 13,8 volt is moet je dynamo dus dus 14,5 volt leveren om die 0,7 volt op te heffen. In de militaire 24 volt lader werd dat ook zo geregeld. Die geeft dus ook 0,7 volt meer.
In de 101 zit een dynamo met een sense draad. Die moet je na de diode aansluiten. Dan compenseert de regelaar in de dynamo dit automatisch.
Arnold.
Re: Split charge diode
Geplaatst: do 08 mar 2012, 08:43
door Jurgen van Aken
Kijk, da's mooi.
M'n zwager is op zoek naar zo'n ding, en ik heb er 1 op de plank liggen.
1+1=2 -> We zullen eens kijken of we eea werkend kunnen krijgen.
Bedankt voor de info!
Jurgen