Pagina 1 van 1

V8 en water Geplaatst: wo 07 mar 2012, 12:14

door Victor
Laatst ben ik met de Range Rover naar Havelte geweest. Je hebt mooie waterbakken daar. Maar ook al reed ik er rustig doorheen, en was het niet heel diep, mijn V8 vond het niet leuk. Hij begon meteen te stotteren. Motor even stationair laten lopen en het was weer over. Dus er is ergens vocht bij gekomen. Vermoed niet bij de lucht inlaat, dat leek droog. Dus dan zal het wel de ontsteking zijn geweest??? De verdelerkap zit ook voor bij het blok, vlak bij de gril. Lijkt mij sowieso geen slimme plek, maar afijn. Hoe kan ik voorkomen dat ie de volgende keer weer gaan stotteren? Ik begrijp dat een V8 slechter tegen water kan als een diesel, maar beetje water moet ie toch wel aankunnen lijkt me.

Kan ik de verdelerkap met iets beschermen tegen het water? Of heeft iemand een andere oplossing?

Gr. Victor

Range Rover 3.5 V8 1975

22526_3882970954647_636428749_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a4e331955ef8479d7d80d74dc66a9809', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F22526_3882970954647_636428749_n.jpg', 'https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/22526_3882970954647_636428749_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F22526_3882970954647_636428749_n.jpg', '', 15240108, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: V8 en water Geplaatst: wo 07 mar 2012, 12:19

door matthijs
Er zijn rubber sockjes te koop die je over de verdelerkap monteer met de bougie kabels er doorheen, die je weer aan kan klemmen met wat tirips.
je kan de boel ook gewoon dicht kitten, dat zal al wat helpen wand zo te horen komt het water op de verdeler door de ventilator en lekt het gelijk de verdeler binnen.
je zou ook een kapje er voor kunnen monteren van kunstof of rubber die het spat water van de ventilator tegenhoud.

groetjes,
Matthijs

Re: V8 en water Geplaatst: wo 07 mar 2012, 12:24

door Benno
Meerdere opties. De sokjes werken wel maar zijn niet zo duurzaam. hoe ik het heb gedaan.

Aan de onderkant van de verdeler zitten twee kleine gaatjes in de verdeler. die heb ik dichtgemaakt met kit.
Tussen verdeler en kap heb ik een dunne laag siliconevet gebruikt
Goede kwaliteit bougiekabels.

daarna eigenlijk geen problemen meer gehad.

Benno

Re: V8 en water Geplaatst: wo 07 mar 2012, 12:27

door Victor
Ok, beide bedankt voor de tips. Wat jij aangeeft benno, ga ik ff doen. Dat kan ik makkelijk even proberen voordat ik dingen ga bestellen.

Re: V8 en water Geplaatst: wo 07 mar 2012, 13:08

door Bart van Dessel
Hoi Victor, een Rover V8 en water is een slechte combinatie, ik heb jarenlang terrein gereden met m'n RRC V8 dus weet wel een beetje wat je kunt doen. Ten eerste alles goed inspuiten met WD40, ook gewoon IN de verdeler dus bij de rotor, bougiekabel-uiteinden inspuiten (bij bougies en bij verdelerkap), onderste randje van verdelerkap licht insmeren met vloeibare pakking of siliconenkit zodat ie waterdicht afsluit, zo zijn er nog meer methodes om een V8 iets minder watervrees te geven. Wat is beschreven heb kost bijna niks en het scheelt héél veel! Ik rij inmiddels alweer een paar jaar met een tdi voorin, die blijft 10 meter onder water nog gewoon lopen

Gr, Bart

Re: V8 en water Geplaatst: wo 07 mar 2012, 13:20

door bowy
Even ECHT V8 Blok kopen met de verdeler achterop ipv voorop.......


Of gewoon even buitenboord motor monteren



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/03/2012 12:21 door bowy.

Re: V8 en water Geplaatst: wo 07 mar 2012, 13:24

door Joost-SIIa
Aan de voor/zijkant heb ik een aluminium-plaatje als schuttingkje gezet zodat de verdeler niet direct meer in de rij-wind/water zit. Scheelt ook het nodige. grtz.

Re: V8 en water Geplaatst: wo 07 mar 2012, 13:32

door Jos Daalmans
Hoi,

Ik heb vorig jaar zo een Wading kit gemonteerd, maar deze was na een half jaar aan het scheuren en dus nutteloos.
Beste (al heel oude) oplossing (moet ik nog monteren) is een gedeelte van een vierkante kunstof fles van 5 liter waar sproeiervloeistof in heeft gezeten, wat te ontdoen van overtollig materiaal en over de onsteking te monteren met een beugel. Rechtstreeks sproeien van water wordt dan voorkomen.

Een beetje siliconenkit of Gun-Gum (uitlaat siliconen) aan de onderkant van de verdelerkap helpt uiteraard ook wel, evenals WD40 die oorspronkelijk als vochtverdrijver is ontwikkeld, maar ook nog eens goed smeerde.

Sleutel ze,

Jos

Re: V8 en water Geplaatst: wo 07 mar 2012, 14:19

door Wim Janssen
Je kunt het natuurlijk ook gewoon oplossen en een MegaJolt ontsteking monteren.

groeten
Wim Janssen

Re: V8 en water Geplaatst: wo 07 mar 2012, 15:24

door bram-rrc
ook afgekeken hoor, maar goed:

heb vanaf de compressor, via een reduceertje en een kraantje een luchtleiding lopen die in de verdelerkap uitkomt.
Vanuit de verdelerkap weer een push-in naar de dichte bak waar de bobine in ligt te bakken en vanaf daar weer met een luchtleiding naar
een hoger gelegen punt.
Zal geen water buitenhouden, maar onder water kan ie toch niet. Wel het vele stoom wat je krijgt onder de kap.

En een knop om de, als je die hebt, electrische fans uit te zetten. (een zoemer die aangaat bij een te hoge temp. is
dan geen overbodige luxe, je vergeet ze zo weer aan te zetten ondanks een rood knipperend lampje. been there

maar idd zoals Wim zegt, Megajolt is een echte oplossing. Dat wil ik toch ook wel erg graag...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/03/2012 14:25 door bram-rrc.

Re: V8 en water Geplaatst: wo 07 mar 2012, 15:26

door bram-rrc
Meestal is het al het verdampte water/stoom onder de motorkap dat voor problemen zorgt.

Re: V8 en water Geplaatst: wo 07 mar 2012, 19:08

door sjeroens
Voor de 101 is een 100 pagina dik defensiedocument, daarin staat beschreven hoe je de v8 "waterdicht" kunt krijgen. Iets met binnenstebuiten gevouwen plastic zakjes, elastiekjes en meer van dat soort dingen. Ik zal het eens op zoeken. Voor de rest geloof ik ook wat boven staat beschreven.
Jeroen

Re: V8 en water Geplaatst: do 08 mar 2012, 02:48

door Andrew Colville
Zeer goed idee die megajolt !! dan heb je gelijk moderne progameerbare ontsteking zonder slijtage gevoelige delen.

Maar anders gewoon zorgen dan je bougie kabels kap en rotor op orde zijn, en met een randje vaseline de kap - verdeler passing dicht maken, evt kun je een spat scherm monteren voor de verdeler zodat deze niet direct de volle laag water via de koelvin krijgt. en dan zoals bart schrijft de boel voor af goed inspuiten met WD 40.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: V8 en water Geplaatst: do 08 mar 2012, 07:50

door Bart74
overdruk in je verdeler en er komt geen vocht meer in. Hoe? Weet ik zo niet meer... maar een paar afwas handschoenen en wd40 doen ook wonderen.

Re: V8 en water Geplaatst: do 08 mar 2012, 10:46

door Edgar
Ik heb de motor omgedraaid, will ook.

Edgar Stage One V8

Re: V8 en water Geplaatst: vr 09 mar 2012, 09:29

door Roel
Met de ontsteking naar beneden?

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD