Pagina 1 van 1
Waterpomp demonteren
Geplaatst: ma 05 mar 2012, 14:00
door Marc Frencken
Beste prikkers,
De waterpomp van mijn Landrover 110 V8 lekt koelwater. Na controle blijkt dat de pakking tussen de twee slakkehuis helften niet goed meer afdicht.
Ik wil de pakking daarom vervangen maar ik krijg maar een aantal boutjes van het pomphuis losgedraait met name de korte boutjes.
De 4 langere bouten die dwars door het pomphuis en het distributiehuis in het motorblok worden vastgedraait die krijg ik bijna niet los.
Ik ben bang dat als ik teveel kracht zet de bouten afbreek. Is er een trukje om deze bouten op een nette manier los te krijgen?
Alvast bedankt voor de info.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: Waterpomp demonteren
Geplaatst: ma 05 mar 2012, 14:07
door disco ronl
"bijna niet los" betekend dat je ze wel al los kan draaien?
draai dan rustig met gelijkmatige kracht door, niet te snel want dan wordt het warm met kans op breuk.
doe je alle drie om de beurt een stukje, neem je tijd dan lukt het wel.
Re: Waterpomp demonteren
Geplaatst: ma 05 mar 2012, 14:43
door Marc Frencken
Hallo,
Bijna niet los, betekend hier dat ik er wel wat beweging in krijg maar niet veel.
Zelf heb ik de indruk dat als ik te ver doordraai ik dan de boutschacht tordeer en afbreek.
Hoop dat deze omschrijving wat duidelijker is.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: Waterpomp demonteren
Geplaatst: ma 05 mar 2012, 15:15
door Thimo
Goed inspuiten met Imal en niet met wd40.
Dit meerdere keren doen gedurende een dag en dan kan je de volgende dag als het goed is alles losdraaien.
Soms helpt het om het boutje weer enigszins vast te draaien en dan weer los ( hetzelfde wat je bij het draad tappen doet ).
Mvg Thimo.
Re: Waterpomp demonteren
Geplaatst: ma 05 mar 2012, 15:22
door Wim Janssen
Marc,
Het staal van de bouten corrodeert inderdaad volledig met het aluminium van het blok. Bij mij zijn er destijds ook een aantal afgebroken en ik heb de restanten los gekregen door langdurig met een kleine hamer rustig op de kop van de bout te tikken en gelijktijdig veel kruipolie te spuiten. Door het tikken breng je de bout in trilling en zal de gecorrodeerde verbinding langzaam maar zeker breken. Hierdoor krijgt de kruipolie de mogelijkheid zijn werk te doen. Als jij hiermee begint voordat de bout breekt lukt het misschien zonder te breken. Nu doordraaien geeft bijna gegarandeerd breuk.
Zou hij toch breken, kun je in ieder geval de waterpomp over de afgebroken uiteinden schuiven en het je net genoeg materiaal om een griptang te plaatsen en alsnog bovenstaande methode te gebruiken.
groeten
Wim Janssen
Re: Waterpomp demonteren
Geplaatst: ma 05 mar 2012, 17:11
door Marc Frencken
Wim,
Bedankt voor je duidelijke uitleg ik zal de 4 bouten eens goed gaan drenken in de Imal en de hamertje tik methode toepassen en dan de pakking vervangen.
Trouwens ben nu met de laatste passagiers achterdeur bezig qua herstellen ervan en het resultaat wordt echt netjes.
Het begint zo ondertussen een bijna nieuwe 110 te worden.
Groeten,
Marc