Pagina 1 van 1

Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: do 01 mar 2012, 23:48
door Joost van Bommel
Dag allemaal,

Ik ben bezig om een belastingvrije range rover uit 1975 te kopen met een diesel en koetswerk uit 1994.
Het ziet er allemaal heel netjes uit met een Nederlands kenteken en alles klopt op de autopapieren zoals kenteken chassisnummer, kleur, cilinders, brandstof.
De 1/3-2/3 regeling is hier duidelijk nooit gehandteerd want er zitten zelfs nieuwe assen en aandrijflijn op.

Als ik de auto koop kan ik dan problemen verwachten bij een APK of een ander soort verkeerscontrole/belastingdienst dat ze zeggen dat de auto opgebouwd is uit te nieuwe onderdelen zodat de belastingvrije regel vervalt op deze auto?

Groetjes,

Joost

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 00:11
door Jan Willem
ilegaal wordt nooit legaal.

Daarmee zeg ik niet perse dat deze RR niet legaal is.

Je moet wat meer onderzoek doen. wat staat er vermeld bij de RDW. wat staat er op de papieren etc. etc.

Ik heb RRC s gezien die op papier RHD zijn maar het stuurke zit links
Suk6

JW

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 00:35
door Joost van Bommel
Hoezo ilegaal? Bestond in 1994 de 1/3-2/3 regeling al dan?

Als ik op de RDW website het kenteken in vul dan klopt dit met de kenteken papieren en die kloppen met de auto.
Hoe kan ik dan meer onderzoek doen? Langs de RDW met de auto rijden is geen optie lijkt mij.

Maar dat het kenteken uit 1975 is en dat er volgens het kentekenbewijs een 4 cilinder diesel in zit wil dat toch zeggen dat de auto al een keer bij de RDW is geweest voor aanpassing van de papieren? In 1975 waren er namelijk nog geen range rover diesels.

Kan ik dus problemen verwachten in de toekomst bij apk of andere keuring?


Groetjes,

Joost

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 00:47
door JustinvS
Bij controle (fuik aan de weg, bij de RDW zelf, tip uit de omgeving e.d.) zal deze auto door de mand kunnen vallen. Bij de APK zal dit doorgaans niet gebeuren. Lees dit verhaal maar eens door. (als het goed is staat hier de eindafloop). Conclusie is dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie bieden voor de toekomst, dit je op zijn minst veel moeite gaat kosten als je gecontroleerd wordt en je alles behalve zekerheid hebt. In het uiterste geval raak je het kenteken kwijt waarmee de auto als schroot beschouwd kan worden. Neem ook in overweging dat de RDW meeleest en een gewaarschuwd mens voor 2 geldt.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d3fbecf4e686b304f2b57478be59bcc3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15220318, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 00:47
door Dixo
Joost van Bommel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Langs de RDW
> met de auto rijden is geen optie lijkt mij.

Lijkt me juist de beste optie om te doen met de auto.

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 00:55
door JustinvS
Ja, maar doe dat wel alleen met toestemming van de eigenaar, om schade en getouwtrek te voorkomen als het kenteken wordt ingenomen.
Geeft de eigenaar hier geen toestemming voor dan lijkt het me duidelijk wat de uitkomst bij de RDW zal zijn en kan je de auto sowieso laten staan.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('03dd18361bbc496fe0d24a2be0db21c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15220337, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 01:05
door Joost van Bommel
Bedankt voor je bericht Justin en dat zijn enge verhalen om te lezen.

Ik vraag me dan gelijk af waar al die belastingvrij Land Rovers en range rovers vandaan komen op tweede hands sites. Zelfs bij Jansen in Oisterwijk staan er heel veel te koop met nieuwe koetsen en motoren terwijl er een oud kenteken op zit. Of worden die handelaren allemaal streng gecontroleerd van tijd tot tijd?

Groetjes,

Joost

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 01:09
door Joost van Bommel
Dixo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Joost van Bommel Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Langs de RDW
> > met de auto rijden is geen optie lijkt mij.
>
> Lijkt me juist de beste optie om te doen met de
> auto.

Dat is zeker het beste om te doen maar dan kan de huidige eigennaar ook gedupeerd worden door RDW omdat ze de regels aan hebben aangepast. De huidige eigenaar weet ook niet beter dat alles in orde is. Het is geen handelaar maar een partikulier die zijn auto verkoopt.

Groetjes,

Joost

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 10:51
door neef Henk
Gewoon de RDW bellen en uitleggen dat je deze auto wil kopen maar even zekerheid wilt dat alles klopt. Ze kunnen zo in hun systeem zien of alles op papier staat wat er aan gedaan is.

Mijn RR heb ik in Frankrijk gekocht, bleek bij de RDW dat er een vrij nieuw chassis onder zat zonder nummer. Ze hebben een PAT onderzoek gedaan maar konden niets meer vinden dan dat er ooit een nieuw chassis is onder gezet. Er werd dus een nummer ingeslagen door de RDW en ik kreeg mijn kenteken. Nu heb ik een aantal maanden geleden de V8 gewisseld voor een 300tdi diesel en ben vorige week naar de RDW geweest om dit te laten aanpassen. Ze hebben het motornummer gecheckt van de 300tdi en wilden graag weten waar dit blok vandaan kwam. Factuur van de donor Disco laten zien en alles was in orde. Ze gaan dus de papieren aanpassen.
Wat ik wil zeggen is dat niet iedere auto met een andere motor, chassis, aandrijflijn, body etc illegaal is, als alles netjes wordt aangemeld dan bepaald de RDW of het in orde is. Is er met de auto die jij wil kopen nooit wat geregistreerd dan heb je een probleem ja.

Groeten neef Henk

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 11:01
door Alan T
Persoonlijk vind ik dit eng spul
wat je zelf al zegt is het kenteken 75 maar zo ziet die er abzoluut niet uit
wat verwacht je dan wat er bij een controle gezegt wordt

grt
Alan

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 13:14
door kroes50
idd gewoon de rdw bellen.

Grt.

Pieter

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 13:21
door bram-rrc
neem aan dat het koetswerk nu een 5 deurs is ipv de orgineel 3 deurs.
dus je kan iig even navragen met hoeveel deuren de auto bij de rdw te boek staat.

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 15:47
door Bart van Dessel
Precies, als de auto 4 deurs op kenteken heeft staan dan is het geen probleem. Mogen wij trouwens weten wie deze auto aanbiedt? Staat ie op marktplaats? Die blauwe soft dash??

Groetjes, Bart

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: za 03 mar 2012, 23:59
door lucas adriaanse
Heren, het is eigenlijk allemaal heel makkelijk (volgens de RDW (al spreek ik niet namens hen, maar uit gesprekken met hen en ervaring met de nodige belastingvrije en niet-belastingvrije RRC's)).

JE HEBT MET SLECHTS 2 ZAKEN TE MAKEN; 1) de legaliteit wat betreft het kenteken, een huiszaak voor de RDW en 2) de fiscale regeling dat je met een auto die voldoet aan de regels, die de belastingdienst hiervoor heeft opgesteld, belastingvrij mag rijden. Bij 2) wordt de controle in eerste instantie gedaan door de RDW, die hiervoor wordt geacht de technische kennis in huis te hebben.

VERANDER JE TEVEEL AAN EEN AUTO, KAN DE RDW ER GEEN WIJS MEER UIT: wat staat daar nu eigenlijk ? Een RRC uit 1975 ? Oké, dan moet op z'n minst het chassis correct genoteerd staan (dus met origineel nummer, dan wel met een door de RDW goedgekeurd of zelf ingeslagen nummer: de herinslag. Lijkt het chassis niet eerlijk ? dan kan de RDW het Permanent Auto Team (PAT) van de politie vragen een forensisch onderzoek te doen naar de echtheid van het chassis. Denk nu even verder mee ! Als van de hoofddelen van de auto (bij de RRC zijn dat 1) het chassis, 2) de aandrijflijn 3) de koets)) de drie hoofddelen niet duidelijk bij één RRC horen dan zijn de heren van het PAT niet zo erg in staat de RRC te identificeren. Dat staat dan in het advies dat het PAT aan de RDW stuurt. De RDW hoeft dat advies (!) niet te volgen ..... maar ik heb nog niet anders gehoord of zelf gemerkt dat het anders gaat. Wanneer horen de drie hoofddelen niet bij elkaar ? Bijv. als de motor eens is vervangen; erg logisch bij een auto van 30jr oud ........ maar heeft die garage een revisiemotor genomen, waarbij het originele nummer is verdwenen (hetgeen vaker gebeurt als je de top vlakt en helemaal niet oneerlijk is) en er een nummer van een revisiebedrijf of wat dan ook in is gekomen ..... dan begrijp je de onzekerheid toch zeker wel.

DAAROM IS HET ZO BELANGRIJK DAT ALLES BIJ DE RDW BEKEND IS EN DAT JE ALS HET EVEN KAN OPEN KAART MOET SPELEN. ALS AANSTAANDE EIGENAAR !!! Verkopers willen de RDW vaak liever helemaal nooit bezoeken, want (sorry) de meeste RRC's kloppen helaas niet volgens de regels. Je kunt wel een 2.5 tdi aanbieden, waarbij het om een 300 gaat i.p.v. een 200 ...... maar alleen de 200 is nog een paar keer in 1986 geleverd en dus oud genoeg voor de 1/3e-2/3e regel, en dus niet de 300 die van veel later is. Jawel, er staat toch 2494cc of 2.5 diesel ....? Klopt, maar voor de fiscale regeling moet ook de daadwerkelijk aanwezige motor ouder dan 25jr zijn ! Als je bijv. een softdash koets (dus te nieuw) hebt.

Om het iets ingewikkelder te maken ..... OEI, je zei toch dat het vrij eenvoudig was allemaal ? Jawel, maar omdat het ook kan hierbij weer zo'n lekkere uitzondering: alles is te snijden en weer vast te lassen. Ergens op mijn site kun je een foto zien van een harddash koets die een softdash schutbord en voorruitframe krijgt. Het kost je wat, maar zo kun je bij het restaureren van een rotte, oude koets ook een softdash koets legaal bouwen. Moet je wel alles goed vast leggen en de RDW er bij betrekken !!! De RDW heeft zelf gezegd in een lezing voor een 70tal leden van de LRCH ruim 2jr geleden dat je in principe alles mag restaureren. Er staat geen maximum percentage vast. Tja, dat maakt het allemaal weer juist helemaal niet eenvoudig ! Maar geloof me, zorg dat de je de RDW mee hebt, het zijn ook techneuten en die vinden het best leuk wat wij allemaal met de LR's kunnen ........ als je ze er maar medestander van maakt.

Soms heb je mazzel, soms niet. Ook bij een bezoek. Het hangt er ook nog wel vanaf wie je treft en naar welke vestiging je gaat. Ik weet het .... dat zou niet mogen. Maar ook dit is mensenwerk en er ligt een groot lastig 'grijs' terrein waar niet iedereen bij de RDW wat mee kan. EUROPESE REGELS PREVALEREN (gaan boven) NATIONALE REGELS (NL). Als een RRC eenmaal écht door de RDW n.a.v. een importkeuring op kenteken is gezet, kunnen ze daar niet meer op terugkomen. MAAR JIJ MOET WEL KUNNEN BEWIJZEN DAT DE RRC DAARNA NIET MEER IS GEWIJZIGD, dat het dezelfde auto is als die door de RDW is geschouwd. Dat de gegevens van het kenteken kloppen helpt daarbij natuurlijk erg goed.
Weet wel dat de RDW géén technische eisen mogen stellen indien een auto voor import wordt aangeboden. Er mag alleen identiteitsonderzoek worden gedaan. Dus eigenlijk zijn de lhd lampen die in een rhd auto gezet moéten worden voordat je een NL kenteken kan krijgen, strikt verboden. (gaan we met z'n allen naar het Europese Hof om ons gelijk te halen ?? of betalen we dan maar die € 26,- die ze voor 'even kijken' durven te vragen; ik doe dat nog maar wel)

Maar stel dat de 75er diesel, waar het hier om gaat, indertijd wel als diesel is geschouwd, maar niet als 5 deurs, maar als 3 ..... vergeet dan je softdash maar !!! Alleen een koets die ook meer dan 25 jr oud is kan er mee door; en dan moet je wel écht kunnen aantonen waar dié koets vandaan is gekomen.
Er staan helaas bijna nooit nummers in koetsen en zeker bij de te nieuwe koetsen worden die er uit gehaald (alsof dat helpt ...)

Eigenlijk is het dus allemaal heel makkelijk en duidelijk ..... ahum ! Ik heb alles met de RDW mensen kunnen bespreken, kom er ook vaker, en nu een protocol afgesproken waarbinnen we samenwerken. Dat gaat heel goed en ik durf mijn afnemers daardoor ook te zeggen dat de RRC's die ik samenstel uit méér of minder gerestaureerde onderdelen (naar gelang de wens van mijn opdrachtgevers) voldoen aan de regels voor het belastingvrij mogen rijden.
Uiteraard maak ik een beetje reclame voor mijn r5o.nl; ik doe ook mijn best om e.e.a. eerlijk aan iedereen uit te leggen.

En ik doe keuringen op legaliteit (heb alleen dit jaar al 3 eigenaren van RRC's kunnen helpen in zaken tegen de verkopers en er 4 vóór de koop weten tegen te houden. Niet collegiaal, is me wel eens verweten ...... nou wel tegenover kopers, zeg ik dan. Kijk, als je weet waar het om gaat en je kiest er alsnog voor het risico te nemen .... prima ! Dat is ieders' eigen keus !

Ook 'geheim' roest wordt bekeken, voor overige zaken kun je wel elders terecht meen ik.

Ik hoop dat ik met deze, lange uiteenzetting veel mensen heb kunnen helpen. Ik zal hem ook op mijn site plaatsen.

Groet,
Lucas Adriaanse
r5o.nl
Almere

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 00:45
door sjorsboomschors/aka/PP
tis duidelijk genoeg zo lijkt me Lucas mooie verwoording!

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 01:35
door JustinvS
Lucas, een paar informatieve vragen:

Allereerst, kun je garanderen dat een auto die in jou ogen naar huidig recht legaal belastingvrij is gerestaureerd met nieuwere delen ook in de toekomst legaal van de weg gebruik mag maken? Ik doel hier niet alleen op de willekeur tussen verschillende inzichten van de RDW keurmeesters maar ook vooral op de (zeer waarschijnlijke) mogelijkheid dat voor de toekomst de regels gaan veranderen. Gezien het feit dat er auto's in de jaren 90 grondig verbouwd zijn die nu zo af en toe in het geding komen ga ik er van uit dat dit een negatief antwoord wordt. Hoe ze dat kenteken betwisten maakt voor de conclusie weinig uit, als een auto het kenteken afgenomen wordt omdat hij niet voldoet aan nieuwer recht of omdat de RDW zegt dat de auto mogelijk niet dezelfde is als destijds geschouwd en ze daarna pas het kenteken te ontnemen is een formaliteit die de RDW tijd voor de rechter bespaart. In mijn ogen niet meer dan dat. Vergeet hier ook niet dat het rechtszekerheidsbeginsel een van de meer vergeten danwel afgerafelde rechtsbeginselen is die we op dit moment kennen.

Even tussendoor, wat bedoel je met de 200tdi uit 1986? Ik dacht dat het in 1986 de 2,5TD was wat de klok sloeg en dat de 200tdi pas in de jaren '88-'89 op de markt kwam. Die zijn dan toch net zo min belastingvrij als een 300tdi. (en daarmee volgens huidig recht nooit helemaal meer belastingvrij, gezien de toeslagen. Tenzij toegepast als afwijkende 1/3e op een oudere identiteit)

Vervolgens, waar komt de beleidslijn om te eisen dat de delen ouder moeten zijn dan 25 jaar vandaan? Doel je er daarmee op dat de identiteit van een auto behouden kan blijven als alles maar ouder is dan 25 jaar? Dus dat ik in feite een volledige 90 uit '85 (chassis, aandrijflijn en body) kan rijden op het kenteken van een series uit '75?
Of bedoel je daarmee dat als de identiteit eenmaal verloren gaat, hij op alle fronten ouder dan 25 jaar moet zijn? of dat als de identiteit eenmaal verloren gaat dat dan 2/3e van de auto ouder dan 25 jaar moet zijn. Mijn vraag doelt er in dat geval op hoe de nieuwe identiteit bepaald wordt, of eigenlijk op welk bouwjaar ze de identiteit gaan vaststellen. Wordt het een nieuwe auto met nu als bouwjaar? Wordt het meest recente bestanddeel het nieuwe bouwjaar? Wordt het bouwjaar van het op 1 na nieuwste deel het bouwjaar en daarmee het nieuwste deel als nieuwe 1/3e gewijzigd gezien?
Ik heb nogal veel moeite om te vinden wat er gebeurt als een auto niet langer aan zijn identiteit voldoet. Wordt het kenteken dan ingenomen of krijgt hij een nieuwe identiteit volgens een van de opties die ik hierboven noem? Het meeste dat ik hierover kan vinden is "beleid". En hoewel de hoofdregel is dat men niet zonder gewichtige reden van hun beleid af dient te wijken leert de praktijk dat die gewichtige reden een van de meest ruime definities is die ik ben tegengekomen. Dus zelfs al wordt er met wat coulance een nieuwe identiteit uitgegeven, er is geen garantie dat een andere RDW keurmeester dat in dezelfde situatie ook doet en ook geen garantie dat dit in de toekomst zo zal blijven.

Zoals je ziet is de terugkerende hoofdvraag hoe veilig je op dit moment bent met een auto die op het randje staat (of iets vriendelijker geformuleerd: de volledige ruimte van de huidige regelingen benut) en als vervolgvraag daarop hoe veilig je bent op het moment wanneer (en niet als) ze de regeling strenger maken/strenger definiëren/strenger uitvoeren.

Als ik het voorgaande zo terug lees is het veel en klinkt het misschien nogal kritisch, maar het is zeker niet bedoeld als onvriendelijk of een aanval. Ik probeer enigszins inzicht te krijgen in de voor mij nog onduidelijkere (en vooral ongedefinieerde) hoeken van deze regelingen en dan met name met het oog op wat dit concluderend voor de verkopers en kopers van dergelijke projecten betekend. Ik zou jouw inzicht hierin dus ook zeer op prijs stellen.

Ten slotte nog de opmerking/tip dat het wel heel kort door de bocht is om te stellen dat Europees recht prevaleert boven het Nederlandse recht. Dit is in de praktijk vaak wel het geval omdat wij nogal braaf zijn met het accepteren van Europees recht als verordeningen boven onze eigen (grond)wet en richtlijnen nogal snel en vergaand implementeren in vergelijking tot onze Europese bondgenoten. Zaken als adviezen, ruime richtlijnen en andere regelgeving die niet rechtstreeks relevant is voor het merendeel worden snel genegeerd of vergeten. Een aanzienlijk veiligere vuistregel is om te stellen dat het Nederlandse recht ingevuld dient te worden met het Europese recht (dus interpretatieruimtes naar Europese maatstaven invullen) en bij echte strijd pas de Europese weg te zoeken. (dus pas als de overheid incorrect heeft geïmplementeerd, want we hebben het voor ons vooral over richtlijnen). Met betrekking tot de koplampen heb je hoogstwaarschijnlijk gelijk, maar moet je niet vergeten dat de kans dat de overheid hiermee weg komt groot is omdat dit enerzijds bijdraagt aan een puntje dat gevaar op kan leveren en makkelijk vergeten wordt in het verdere traject en anderzijds zo'n minieme investering is dat procederen bij de bestuursrechter al niet uit kan en voordat je dan bij het Europees Hof bent kost het je een heleboel meer geld. Hierover wil ik je graag het advies geven om een klacht in te dienen bij de Europese commissie. Kost je weinig tijd en heeft in het verleden nogal eens bewezen effectief te zijn.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9b665a8c53c7cdb8c141dd433f3639b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15226201, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 03:26
door lucas adriaanse
goeiemorgen, wat een uitgebreide vragen. Uiteraard kun je alles van alle kanten tegen het licht houden, moet iedereen ook gewoon voor zichzelf doen en vooral zelf een besluit nemen .... maar om de grote lijn in je verhaal nu nog kort te beantwoorden (tis inmiddels na 1-en in de nacht) Niemand kan zeggen (alleen voorspellen) wat de politiek in de toekomst gaat doen. Daarnaast hebben we ministeries en departementen vol nadenkers en bedenkers en kan er nog wel eens een verandering nodig zijn om de maatschappij draaiende te houden. MAAR de bestuursrechter is er nu niet erg van gediend als de overheid terugkomt op beloftes, afspraken etc.. De overheid zelf trouwens ook niet. Er wordt nu al vaak zuur genoeg naar ' de overheid ' gekeken, zal ik maar zeggen.
Daarom verwacht ik helemaal geen nare of vreemde wijzigingen de komende 5-6 jaar. De hele regeling voor 'oude' auto's is juist recent voor die komende tijd vast gelegd. Heb vertrouwen .......

Hoe jij er bij komt dat de regels juist wél de komende tijd nog weer gewijzigd zullen worden is mij een raadsel. De hele regeling was al sinds het Belastingplan 2009 duidelijk (tot 1-1-2012 als het rekeningrijden zou worden ingevoerd) Dat er afgelopen najaar moest worden gerepareerd moge duidelijk zijn. Eurlings in de directie van de KLM, rekeningrijden .... wat was dat onuitvoerbare (maar uit eerlijke overtuiging bedachte) plan ook al weer ? Ook daarbij bleven de oudjes veilig, wil ik je maar even helpen herinneren !

Dus garanderen ? Ja best wel, met uiteraard de gezonde intelligentie dat niets voor het leven is ! Zelfs geen baan als ambtenaar meer ....

Uit je relaas zie ik dat ook jij de noodzaak begrijpt van erg goeie (zeg maar 100% waterdichte) dossiers van je auto(s), met stempels enz. en al. Ik ben in overleg met de RDW om unieke nummers in de gerestaureerde koetsen gerateld te krijgen. Dat zou nog weer iets meer waterdicht krijgen dat er ooit nog onenigheid over de status van een door mij samengestelde Range zou kunnen komen. Het nut werd meteen gezien, maar het schijnt dat ook de belastingdienst hierover weer wat te zeggen heeft ..... en dat het dus nog niet duidelijk is of ik dat nu met de RDW rond krijg of niet.
De RDW mensen waren zeer bereid mee te werken en er zelfs enthousiast over om een soort handleiding te schrijven hoe wij (autogekken, zeg maar) te werk zouden dienen te gaan. Mijn protocol met hen plus aanvulling en beloning voor goed gedrag met een stempel (nummerinslag) in de koets + registratie van dit alles in het kentekendossier.
Ik HOOP dat het er komt, daarmee kunnen we weer vele LR's (en anderen) veilig op kenteken houden. En hoeven we niet in nieuw staal uit de fabriek te gaan rijden .

Ik zal ook met goedvinden van de betrokken RDW keurmeester foto's van het chassisnummer maken, als de RRC wordt gekeurd. Ik heb al loodjes aan RRC's hangen, waarmee de RDW delen heeft 'gelabeld' zoals ze het noemen. Kom ik dan weer terug na een verandering, dan weten ze welk deel ik in elk geval niet heb veranderd.

Verdikke, nu wordt het toch weer een lang verhaal en laat. Maar goed, enthousiasme is soms niet te stuiten, ook niet door een gaap of een klok.

Hoe veilig je staat, was je hoofdvraag. Ik denk toch best wel veilig, tenzij je echt omgekatte softdashes met niets ouder dan 1995 rijdt (gekocht bij een grote handelaar die je dus vertrouwt voor je € 22.000,- bijvoorbeeld .....) Ik heb de foto's in dossier; je wordt er echt heel treurig van als je ziet hoe sommige, snelgroeiende schooiers iemand van zoveel geld af helpen met zulk ingeslagen nummers !!! Zelfs een aap kon dat beter. Enfin, die zwarte softdash is inmiddels terug bij de verkoper, omgeruild voor een belastingmilde 95er. Ik hoop dat daar wel een eerlijk nummer op het achterpootje staat ! Jammer dat de man niet zo boos was dat hij het verliezen van zoveel geld maar voor lief nam en deze handelaar op het politiebureau afleverde. Gezonde handelsgeest overwon, zal ik maar zeggen. Maar van deze leverancier heb ik er nog 2 in dossier. Je weet maar nooit ... wie er serieus geld voor over heeft om hem hotel de houten pollepel te sturen. Eens .....

Best wel veilig, begon ik de vorige alinea. Omdat ook de RDW mensen eerlijk zijn, net als wij. Alleen: LEG ALLES VAST; maak afspraken per mail, zodat je die afspraken kunt tonen als toevallig de keurmeester die net is verhuist de enige was die van die afspraken af wist. Ook een waar verhaal ! Zijn opvolger heeft de afspraak gehonoreerd, maar wel mopperend dat 'het helemaal niet kon zo ....' Resultaat: toch een kloppend dossier voor de eigenaar, met herinslag voor alle duidelijkheid.

Zo'n herinslag kost wel wat, maar heb ik er graag voor over om het dossier simpel te houden. Alleen moet de RDW dan zijn service nog iets verbeteren en die herinslag ook bij keuren zonder afspraak mogelijk maken, als de auto eenmaal is geaccepteerd. Nu moet je er nog te vaak weer voor terugkomen. En tijd .... heb ik chronisch te kort.

Tot slot nog je uitleg over Europees en Nederlands Recht. Ik heb de afgelopen jaren het een en ander gelezen en besproken. Heb lang geleden zelf rechten gestudeerd, maar tijdig besloten dat ik daar niets mee wilde gaan doen (mijn hele familie is al generaties lang advocaat en ik ben de dwarsligger ;-) ) Zoals ik het heb geschreven is het, naar mijn mening. Je hoeft die niet te delen. Vind ik niet erg. Misschien vergis ik me wel en breng ik jou op de verkeerde 'waarheid' . Zoals het uiteindelijk bij ons, brave burgers, terecht komt is feitelijk het enige dat telt. Zoals ik ook al schreef betaal ik toch maar elke keer weer die € 26,- voor keuring van de koplampen. Maar reken maar dat ik er wat stampij over heb gemaakt bij 'mijn' RDW.
Hoe het wettelijk precies zit hoeven de keurmeesters niet eens te weten. Hun baas schrijft voor wat ze moeten weten en dat moeten ze uitvoeren. Of de minister niet weet hoe het echt zit ? Tzal niet zo belangrijk zijn, dit onderwerp .... maar een departement ergens in DH weet natuurlijk best waarmee NL al eens naar huis is gestuurd, met reprimande en al. En daarom is de werkwijze van de RDW sinds 2006 drastisch veranderd. Op lijn gekomen met de andere Europese 'RDW-en' , alleen weten die dat vaak nog niet. Want Duitsland schijnt ook weer zo'n geval te zijn; maar dat is mij te ver weg en nu te laat. Welterusten.

Lucas

Ps. toch ook wel duidelijk, hè SjorsBS (of mag ik je zo niet afkorten vanwege de engelse betekenis ervan ?

2e Ps zoek je een goede advocaat die heel aardig weet hoe het zit én hoe het het beste werkt ? Geen reclame voor familie ! Maar ik ken een LR liefhebber in de buurt van Drachten, advocaat van beroep ........ en een goede strafrechtknokker in Mestrich. Je zou ze nodig kunnen hebben over 'ons' onderwerp.

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 10:52
door John
Hallo Lucas, ik ben niet iemand van erg lange betogen, wil je alleen vragen of bij de desbetreffende Range Rover Soft dash (waar Joost interesse in heeft) een origineel oud chassis eronder zit, dus met de vierkante dwarsbalk achter vóór de tank. En kan de auto evt. bij een vriend van me op z'n werk (RDW Den Bosch) bekeken worden? Uiteraard wil ik alle onkosten vergoeden. Ik heb nl. al enkele Range Rovers gezien die van jouw afkwamen......

John.

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 12:14
door Dixo
Lucas,

Erg interessante posting! Een kleine correctie echter. De 200Tdi kwam pas in 1989, met de komst van de Discovery.


lucas adriaanse Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je kunt wel een
> 2.5 tdi aanbieden, waarbij het om een 300 gaat
> i.p.v. een 200 ...... maar alleen de 200 is nog
> een paar keer in 1986 geleverd en dus oud genoeg
> voor de 1/3e-2/3e regel, en dus niet de 300 die
> van veel later is. Jawel, er staat toch 2494cc of
> 2.5 diesel ....?

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 12:20
door Bart van Dessel
De 200 tdi is inderdaad pas in 1989 gekomen, echter de kenteken gegevens van de Range Rover zijn wel in orde, qua kW's en cyl.inhoud en bwjr. Ben wel benieuwd naar het antwoord van Lucas op de vraag van John.

Gr, Bart

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 12:39
door Eric&Betty Boop
John Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo Lucas, ik ben niet iemand van erg lange
> betogen, wil je alleen vragen of bij de
> desbetreffende Range Rover Soft dash (waar Joost
> interesse in heeft) een origineel oud chassis
> eronder zit, dus met de vierkante dwarsbalk achter
> vóór de tank. En kan de auto evt. bij een vriend
> van me op z'n werk (RDW Den Bosch) bekeken worden?
> Uiteraard wil ik alle onkosten vergoeden. Ik heb
> nl. al enkele Range Rovers gezien die van jouw
> afkwamen......
>
> John.

Als ik het goed lees is die softdash waar Joost interesse in heeft niet van Lucas dus kan hij daar niet over beslissen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('15c9687ec407e5eb2d7d79e13c7eaa83', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15226915, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('dcc5f3e50ddc172a0d522596641fded1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15226915, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 12:43
door John
Inderdaad

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 12:45
door Bart van Dessel
Hoi Joost,

heb je de auto al bekeken? Weet je op welke punten je moet letten? Je mag mij daar evt. over bellen, 06- vijf drie 663377 (heb je die van mij op m.p. al gezien?)

Gr, Bart

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 13:02
door Sylvester
Hi Bart, nee niet gezien, geef eens een link, desnoods via PB.

Groet Sylvester.

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 13:23
door RaRo74
Sylvester Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hi Bart, nee niet gezien, geef eens een link,
> desnoods via PB.
>
> Groet Sylvester.

Deze? [auto.marktplaats.nl]

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 19:03
door JustinvS
Lucas, bedankt voor je antwoord.

Ik snap alleen nog niet waar de eis van dat de onderdelen 25 jaar oud moeten zijn vandaan komt. Als ik een 5 deurs body uit '86 op die RR uit '75 met 300tdi hang is de identiteit toch verloren (er wijken namelijk 2 dingen af van de originele opstelling)? dus dan maakt het toch niet uit of die 5 deurs body uit '86 of uit '88 komt omdat hij volgens mij in beide gevallen niet kloppend bij de auto hoort en daarmee afbreuk doet aan de oorspronkelijke identiteit. (Toegegeven, dit aantonen is voor beide kanten lastig).

Ik kom zelf uit Drachten en ga volgend jaar mijn laatste jaar van de studie rechten in. Ik ben ook heel erg benieuwd wie je in gedachten had als Land rover liefhebbende advocaat in Drachten, ik weet er zelf alleen een in Leeuwarden.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('229dd53c2a3232c9c2c34db5a3931359', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15228764, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 22:47
door Geert Oude Luttighuis
Volgens mij is het verhaal van Lucas dus dat als je de RDW op voorhand bij een dergelijke wissel betrekt ze wel bereid zijn om mee te denken, en omdat de koets dan dus ook al +25 jaar is, ze dit niet zouden terugbrengen naar de 1/3-2/3-regel. Als je dan ook nog zorgt voor de juiste vastlegging, dan ben je voor de toekomst en controles ook veilig.

Lucas, verbeter me als ik je bijdrage verkeerd geïnterpreteerd heb?

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 23:08
door Eric&Betty Boop
Geert Oude Luttighuis Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij is het verhaal van Lucas dus dat als
> je de RDW op voorhand bij een dergelijke wissel
> betrekt ze wel bereid zijn om mee te denken, en
> omdat de koets dan dus ook al +25 jaar is, ze dit
> niet zouden terugbrengen naar de 1/3-2/3-regel.
> Als je dan ook nog zorgt voor de juiste
> vastlegging, dan ben je voor de toekomst en
> controles ook veilig.
>
> Lucas, verbeter me als ik je bijdrage verkeerd
> geïnterpreteerd heb?

En dat is dus precies wat een aantal mensen al een paar jaar roept.
Maak de RDW deelgenoot van wat je allemaal doet en ze denken met je mee en zijn heel welwillend(een paar uitzonderingen daar gelaten).
Er zijn handelaren die dat niet doen en de onschuldige burger die een auto bij hun koopt kan dan vies met zijn neus in de boter vallen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('53c398a5b88b05dea2e682fc1c366410', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15230517, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('9933262332a8ac4fe8471ae2283a2bc6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15230517, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: di 06 mar 2012, 00:44
door Joost van Bommel
Joost van Bommel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dag allemaal,
>
> Ik ben bezig om een belastingvrije range rover uit
> 1975 te kopen met een diesel en koetswerk uit
> 1994.
> Het ziet er allemaal heel netjes uit met een
> Nederlands kenteken en alles klopt op de
> autopapieren zoals kenteken chassisnummer, kleur,
> cilinders, brandstof.
> De 1/3-2/3 regeling is hier duidelijk nooit
> gehandteerd want er zitten zelfs nieuwe assen en
> aandrijflijn op.
>
> Als ik de auto koop kan ik dan problemen
> verwachten bij een APK of een ander soort
> verkeerscontrole/belastingdienst dat ze zeggen dat
> de auto opgebouwd is uit te nieuwe onderdelen
> zodat de belastingvrije regel vervalt op deze
> auto?
>
> Groetjes,
>
> Joost


WAUW wat een reacties!. Bedankt allemaal en dat had ik echt niet verwacht!. Ik ga het nog allemaal eens door lezen op mijn gemak zodat ik hier van kan leren want heel veel weet ik nog niet wat het is .
Ik heb met de RDW gebeld en daar kunnen ze niets meer vertellen dan wat er op de papieren staan die bij de auto zitten. De auto heeft 10 jaar geleden een nieuw kenteken gekregen bij de RDW vanwege invoer.
Of alles helemaal klopt dan moet ik de auto naar een rdw garage brengen voor een onderzoek.
Ik heb weer contact gehad met de eigenaar en hij had het nog even nagekeken maar het koetswerk is iets ouder.
Het is trouwens een 2 deuren wat ook op de papieren staat en er zit geen soft dashbord in maar hard.

Ik moet wel zeggen dat jullie mij nu enorm aan het twijfelen hebben gebracht of ik wel een belastingvrije landrover moet kopen omdat ik niet exact weet waar op te letten.
Ik ga eerst nog alles een keer goed doorlezen..

Wat zijn trouwens allemaal betrouwbare handelaren die eerlijke belastingvrije Range Rovers verkopen?

Groetjes

Joost

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: di 06 mar 2012, 13:21
door bram-rrc
Hoi, zal wel klopen dan, als het ook een 3 deurs is.

Maar heb het aantal deuren nog nooit op de papieren zien staan. Zeg niet dat het niet kan, maar nog nooit gezien..

nb. De rdw kan je het aantal geregistreerde deuren normaal gewoon vertellen door de telefoon.

Aantal Deuren

Geplaatst: di 06 mar 2012, 15:16
door Arno
Op oudere Kenteken papieren stonden inderdaad het aantal deuren vermeld, maar bij nieuwe uitgaven wordt dan niet meer gedaan maar zoals Bram al aangaf is bij RDW het aantal deuren wel bekend.

Maar Joost, Er bestaan echt wel LEGALE Range Rovers met een jaren zeventig kenteken en nieuwere koetsen en frissere Motoren, waarvan alles op kenteken ook klopt. Er is in dit draadje al verwezen naar perikelen in deze.
Maar als ik je een tip mag geven als je echt intresse hebt, dan zou je misschien de auto moeten laten bekijken door Lucas Adriaanse in Almere.

Groet Arno

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 11:58
door vossehoff
Joost, zit jij toevallig bij Mensinge Roden?

gr Niels

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 14:56
door Lucas Adriaanse. - r5o.nl
Ben zojuist teruggekomen van de RDW. Had een RRC 5.7 4drs mee met kenteken '73 en originele aanduiding. Van een klant, voor wie ik ging proberen het kenteken te laten corrigeren.
Hoopte beetje tegen beter weten in verder te komen, maar helaas was er een zeer waakzame keurmeester voor mijn baan gaan staan. Auto naar binnen op baan 2 roldeur dicht..........

U mag blijven zitten, ik denk dat we snel klaar zijn .... zei de beste man. O shiiiiiii. Deze auto is voor 2/3e gewijzigd, namelijk koets van 2 naar 4 deurs én de motor van 3.5 naar Chevy 5.7. Daarmee is de identiteit onduidelijk geworden en moet in een PAT onderzoek duidelijk worden welke identiteit er nu aan deze auto kleeft. Het nieuwste deel gaat dan het bouwjaar bepalen.

Wat heen en weer gepraat, man zegt dat de politie (PAT) dan bindend adviseert welke identiteit aan de auto moet worden gegeven. Volgens mij is het advies dringend, maar niet bindend. Staat dat in de wet op de rdw, of hoe die wet ook al weer heet (net niet bij de hand, want geen wifi hier, via 3G iets te grote app)
We moeten maar zien hoe het verder verloopt.

Arno, ik heb dus weer eens een RDW klusje ...... ;-)


Ter info aan alle lezers. Zo gaat het dus. NIET TWEE HOOFDDELEN IN 1 KEER VERNIEUWEN, tenzij je de tijd en moed hebt op het PAT-onderzoek te wachten ........

Groet,

Lucas Adriaanse
r5o.nl
Almere

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 16:30
door John
Hoi Lucas, Interessante materie, ik zag pas een belastingvrije 4 deurs Range Rover met een 5.7 die van jou af kwam, deze had echter een ronde dwarsbalk in het chassis achter, vóór de brandstoftank waar de achteras in opgehangen is. De oudere chassis die ik gezien heb die hadden daar een vierkante balk. Is dit dan ooit vervangen?

John.

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: do 08 mar 2012, 23:16
door Lucas Adriaanse - r5o.nl
Hoi John,

Inderdaad vervangen wij in de chassis als we die aanpakken de nodige delen. Hangt erg van de staat van onderhoud af, maar de basis is altijd eigenlijk al meteen een aanpassing voor het plaatsen van de kunststof EFI benzinetank, voorziening voor dikkere trekstangen en 'hockysticks' en montagesteunen voor de stabstangen. Afhankelijk van de achteras en de staat van het A-framepje vervang ik wel of niet de beruchte dwarsbalk. Dat mag gewoon en heb ik uiteraard 'voor als...' gedocumenteerd. Maar welke balk beter voor de RRC is weet ik niet.

Wist jij eigenlijk al dat je 100% van het chassis mag restaureren ? Hoe kan dat nou, zeg je ? Tja, dat moet je de RDW vragen, want hun woordvoerder heeft dat inderdaad voor zo'n 70 man LRCH duidelijk uitgesproken. Het zit hem in de aanpak én staat van het oude chassis of iets doogewoon vervangen is voor nieuwer en dus 1/3e verbruikt of echt restaureren is en daardoor oud voor oud (blijft van goud). Ik steek tot wel over 300u in een RRC en dit soort vervang- en/of aanpaswerk hoort er gewoon dagelijks bij. Zo heb ik ook in een 27jr oude koets het schutbord met voorraamframe en de middentunnel geplaatst van een softdash. De koets bleef daarbij gewoon 27jr oud en zo kon ik dus een legale softdash 300tdi leveren. Geheel gecheckt en conform de norm vond de RDW. MAAR .... je bent wel een beetje gek als je zo'n grote klus aanpakt tegen een vaste prijs, want wat komt daar een hoop bij kijken !!! Gelukkig is dat nu niet meer nodig. Binnen mijn protocol met de RDW past het prima zoals ik het nu doe. En mijn klant mag dat gaan (laten) checken bij de RDW en niet zoals bij alle anderen heb ik tot nu toe gehoord (!) "nee, nee, nee, dat gaan we niet doen, dan kun je zomaar in een PAT onderzoek terecht komen en maanden op je kenteken moeten wachten ..."

Ik ben gewoon erg blij met de overeengekomen werkwijze (r5o/rdw protocol) en raad iedereen aan ook de RDW te raadplegen bij (ver)bouwplannen.
En weet je, voor een Range van € 14.000,- kun je dit soort hoeveelheden werk natuurlijk nooit doen. Dat is vér onder inkoop en dan is er ergens iets heel erg mis. Zelfs als je het 'als je hobby' doet kan het niet. Wat niet kan, kan niet. Punt uit. Geloof geen kriebel-in-de-nek verhalen
Wil je écht legaal het onderste uit de kan dan kost dat wat centen, maar heb je ook wat ... wat je niet afgepakt kan worden !

Groet,

Lucas

Re: Eenmaal belastingvrij blijft belastingvrij?

Geplaatst: vr 09 mar 2012, 01:01
door Lucas Adriaanse - r5o.nl
Bart, nog iets over de 200 tdi. Die kwam niet pas met de Disco mee (1989) maar zat al eerder in de Classic. Zelfs leverbaar naast de VM diesels. Werd mij via via door de fabriek bevestigd.
Ik las zelfs ergens dat hij al in '84er test-RRC's is geplaatst ..... Ben jammer genoeg dat stukje historie kwijt. Misschien heeft een van jullie die info wel ? Dat zou ik nu weer graag weten.


Ik heb even zin en nog tijd ..... dus JustinvS: je schreef het volgende:

Lucas, bedankt voor je antwoord.

Ik snap alleen nog niet waar de eis van dat de onderdelen 25 jaar oud moeten zijn vandaan komt. Als ik een 5 deurs body uit '86 op die RR uit '75 met 300tdi hang is de identiteit toch verloren (er wijken namelijk 2 dingen af van de originele opstelling)? dus dan maakt het toch niet uit of die 5 deurs body uit '86 of uit '88 komt omdat hij volgens mij in beide gevallen niet kloppend bij de auto hoort en daarmee afbreuk doet aan de oorspronkelijke identiteit. (Toegegeven, dit aantonen is voor beide kanten lastig).

Ik kom zelf uit Drachten en ga volgend jaar mijn laatste jaar van de studie rechten in. Ik ben ook heel erg benieuwd wie je in gedachten had als Land rover liefhebbende advocaat in Drachten, ik weet er zelf alleen een in Leeuwarden.

Groeten,
Justin


Mijn antwoord: Het 25jr vehaal is nu wel genoegzaam bekend, hoop ik. Het komt van de fiscus.
Maar het wisselen van 2 delen in één keer betekent inderdaad dat de RDW geen identiteit meer ziet. En dan komt er een PAT onderzoek voor je verder kunt (of je sloopt je auto ...) Daarbij kan het dan zo zijn dat de leeftijd van het jongste hoofddeel het 'bouwjaar' van de nieuwe identiteit aangeeft. Dus het maakt gigantisch uit of je een koets uit '86 of '88 hebt !!!

Een koets zelf heeft geen identiteit, LR heeft er nooit enige reden voor gehad de koetsen van serienummers te voorzien. Dat dat in NL nodig is om binnen de regels te kunnen verbouwen is uitzonderlijk. Maar de RDW heeft aangegeven dat de identiteit bekend is als je kunt aantonen van welke 'samenstelling' (dus: auto) hij afkomstig is. Van welk kenteken dus, krom geformuleerd.

Zo kun je dus heel best een nieuwe-oude auto bouwen die 'belastingvrij' gekentekend kan worden. Omdat de wettelijke basis er voor ligt. En om te weten hoe die precies ligt (zoals zij hem interpreteren) moet je de mannen van de RDW bereid krijgen daar bij mee te denken, de te bewandelen weg te adviseren. Wat mag wel, wat niet.

Die advocaat heet Johan Hengst, van Alderse Baas c.s. in Joure. Een echte oldtimer liefhebber, weet heel veel. (ik hoop maar dat hij deze reklame goed vindt ......)

Ik ga jullie nou expres niet de namen van de RDWspecialisten geven waarmee ik mijn afspraken heb; in mijn eigen belang niet, want ik wil ze niet overwerkt krijgen door allemaal extra advies- & begeleidingsaanvragen van jullie ......... Of leest er niemand meer ?

Grtz
Lucas

We Lezen

Geplaatst: vr 09 mar 2012, 21:03
door Arno
Nee hoor Lucas, we lezen erg goed en ik begrijp de materie. Maar dat komt ook dat Lucas heeft me daarin op weg heeft geholpen. Zo heb ik nu een Classic geheel uit elkaar liggen, zonder geldig kenteken maar wel met een RDW herinslag en motornummer en baknummer zijn bekend bij de RDW. En als alles goed gaat en hij zit weer in elkaar met de "Bekende"componenten en is deze weer APK waardig dan pas kan ik mijn kenteken terug vragen.

We Lezen

Geplaatst: vr 09 mar 2012, 23:23
door JustinvS
Ik lees nog zeker mee. Bedankt voor je antwoord, ik wist niet dat ze het bouwjaar van de nieuwe onderdelen op basis van een jonger hoofdonderdeel vaststelden, al hield ik met die mogelijkheid wel rekening. Ik snap het tactische voordeel van oude onderdelen zeker
Ergens bleef toch de gedachte zitten dat ze het geheel ook onidentificeerbaar zouden kunnen verklaren en gewoon het kenteken zouden kunnen innemen.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('95ff04e8fbb02f5db48e1db5eab5bcb5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15250023, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/03/2012 22:25 door JustinvS.

Re: We Lezen

Geplaatst: ma 12 mar 2012, 14:19
door Arno
Dat zou heel goed mogelijk zijn dat ze bij twijfel het kenteken innemen.

probeer je ook de wet & de 2/3 1/3 voor te stellen, deze is voornamelijk bedoeld om het omcatten tegen te gaan van nieuwe auto's.