Pagina 1 van 1
V8, koppen vlakken, pakking en andere zaken
Geplaatst: di 28 feb 2012, 19:40
door Dirk
Hallo prikkers,
vervolg op [landrover.startpagina.nl]
Vandaag een kop van de V8 los gemaakt, morgen de ander, zie bijgaande foto's. Ik heb al een beetje in het archief gelezen en in ieder geval de volgende conclusies getrokken: de koppen laat ik in ieder geval afpersen en vlakken ( ook om de pakking dikte enigszins te compenseren). Neem voor de pakkingen de composietpakkingen van RPI. zie ook [landrover.startpagina.nl]. Andere suggesties altijd welkom.
Nu heb ik een aantal vragen:
- heeft de composiet pakking onder het inlaatspruitstuk ook de voorkeur?
- weet er iemand een adres in Zuid-Holland om de koppen te vlakken?
- Moeten de kleppen eruit voor te vlakken?
- hoe beoordelen jullie de kleppen en cilinders. Oftewel moet hier nog iets aan gebeuren of kan ik het zo weer monteren?
CIMG5554.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a337dc70c4efaa5a78ed5453794d03ab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FCIMG5554.jpg', 'http://i702.photobucket.com/albums/ww29/Dirk_02/CIMG5554.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FCIMG5554.jpg', '', 15212124, 600, 600, 'Loading image ...', false);
CIMG5564.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4307046c2f26396806a7196663f40b18', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FCIMG5564.jpg', 'http://i702.photobucket.com/albums/ww29/Dirk_02/CIMG5564.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FCIMG5564.jpg', '', 15212124, 600, 600, 'Loading image ...', false);
alvast bedankt,
Dirk
Re: V8, koppen vlakken, pakking en andere zaken
Geplaatst: wo 29 feb 2012, 01:01
door Franc
Hoi Dirk,
Ik zie niet veel geks. Misschien wat lekkage tussen cyl 1 en 2? Lastig te zien op de foto.
Wat je veel ziet is dat de pakking doorgeslagen is aan de kant van de valley. Maar aangezien je valley mooi schoon was had ik dat ook niet verwacht.
Kleppen kunnen blijven zitten voor het vlakken.
Lijkt me dat deze al een keer open is geweest (of nog weinig KM?).
Kleppen wel wat wittig. Bougies lijken ook wat wit. (te arm op LPG?).
Leg het gewoon eens voor aan het revisiebedrijf. Ik was laatst 300 Euro kwijt voor een complete revisie van 2 koppen, met aangepaste klepgeleiders zodat er nu overal klepseals op zitten.
Met composiet heb ik geen ervaring, tin werkt bij mij tot nu toe prima.
Als je zo ver bent is het het overwegen waard om het carter eraf te halen en je zuigers te verwijderen. Kun je meteen je drijfstanglagers vervangen en controleren of de groeven van je zuigerveren goed schoon zijn. En kijken hoe het zit met de slijtage van zuigerwand (je ziet nu niet alles) en de zuigerveren.
En dan is distributie ook nog maar een kleine stap. Die kettingen worden slap. Kosten zijn niet hoog en je weet dat het weer helemaal OK is.
Heb je de klepstoters en stoterstangen op volgorde bewaard?
Wat is het eigenlijk voor Range? Het motornummer zegt iets van CKD (Completely Knocked Down, voor assemblage in het buitenland). Of kijk ik er langs?
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: V8, koppen vlakken, pakking en andere zaken
Geplaatst: wo 29 feb 2012, 10:28
door Dirk
Ha Franc,
Het is RR uit 73 met een 8.5:1CR motornr 35900148B, of het CKD is weet ik niet.
Volgens overlevering zijn in 2004 ook de koppakkingen vernieuwd. Vandaar ook mijn voorkeur voor composiet. Om misschien toch een herhaling te voorkomen. Aan de andere kant zie ik nu zo'n revisie van drijfstanglagers en distributie vanwege de tijd niet zitten. En moet dit toch nog eens gebeuren op wat langere termijn en kunnen de pakkingen weer vervangen worden.
Wat is overigens het voordeel van klepseals aanbrengen?
Eerst maar eens op zoek naar een revisiebedrijf.
Alles op volgorde bewaard en wat betreft je vraag uit de vorige posting. De grijze drab uit de carburateur had ik meteen zover weggeveegd dat een foto niet meer mogelijk was.
groeten,
Dirk
Re: V8, koppen vlakken, pakking en andere zaken
Geplaatst: wo 29 feb 2012, 22:22
door Frank 110V8
Hoi,
De koppen trekken meenstal niet krom, je kan dus ook gewoon de boel weer monteren. Heb ik ook laatst gedaan. Zoveel werk is het ook niet.
Groet Frank
Re: V8, koppen vlakken, pakking en andere zaken
Geplaatst: do 01 mar 2012, 01:40
door Franc
Dirk,
Klepseals zorgen voor een lager olieverbruik, ze dichten de olielekkage langs de klepgeleiders af.
De tinnen pakkingen hebben het dus eerst 31 jaar en vervolgens 8 jaar uitgehouden. Zou ik mee kunnen leven
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij moet je bij een composiet pakking ook andere "valley seals" hebben, mochten deze niet al bij de set zitten (ERR7283).
Voor composiet moet je er 0.7mm af laten halen om de koppen weer op dezelfde plek te krijgen en dezelfde compressie te houden.
Maar de oorzaak van je probleem is wat mij betreft nog niet gevonden. Wat zit er onder de andere kop?
Zat me alleen net te bedenken dat het mij in de keren dat ik een kop eraf heb gehaald me niet is gelukt om dat te doen zonder koelvloeistof in de cylinders te krijgen, en nog koelvloeistof in het koelwaterkanaal aan de kant van de versnellingsbak te hebben zitten. Wellicht dat anderen op de prik een andere ervaring hebben?
359 LHD Engine CKD ("Completely Knocked Down" for assembly abroad, starting number: 35900001A CR: 8.25:1, non-detox
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: V8, koppen vlakken, pakking en andere zaken
Geplaatst: za 03 mar 2012, 03:21
door Dirk
De andere kop ziet er hetzelfde of zelfs iets beter uit dan de ander.
Gisteren de koppen weggebracht om te vlakken indien nodig en kleppen schoonmaken en plaatsen klepseals.
Vraag over klepseals, zijn deze voor in en uitlaat klep gelijk?
Nog een ander dingetje. Bij het verwijderen van het luchtfilter, motorontluchtingsfilter en andere zaken tussen de motor en schutbord, ik weet niet meer precies bij welk onderdeel het gebeurde, viel er een kogeltje vanuit die plek op de grond. Het kogeltje heeft een diameter van 4,7 mm. Ik heb geen idee waar het vandaan kan komen, iemand een idee?
Weet iemand het partnr van de uitlaatsspruitstuk pakkingen? Of kan ik rustig voor deze de oude monteren.
@Franc: ben jij dezelfde Franc van rangeroverrevisie.blogspot? Deze kwam ik tegen bij het zoeken naar info. Is een duidelijk geschreven verhaal.
CKD was nooit eerder opgevallen, wist wel dat de auto z'n eerste jaar in het buitenland doorgebracht heeft. Misschien in Belgiƫ in elkaar gezet. Geen idee of dit nog ergens te achterhalen valt.
groeten,
Dirk
Re: V8, koppen vlakken, pakking en andere zaken
Geplaatst: za 03 mar 2012, 14:54
door Franc
Dirk,
Yep, dat ben ik. Bij de chassiswissel van mijn 90 (de "met nu een gegealvaniseerd chassis" heb ik bijgehouden op defender90rebuild.blogspot.com. Daar zit alleen een 200tdi in. Die diesels hoeven niet uit elkaar voor de 5 ton of zo Het deel over de koppakking en dergelijke ging een tikkie te snel om helemaal uitgebreid bij te houden.
Ik vind het nog een vreemd verhaal, want als je koppen er goed uitzien, je zuigers niet gestoomcleaned zijn en je geen grote witte pluimen hebt gehad wat is er dan aan de hand?
Hoe zag eigenlijk de olie eruit bij het aftappen? nivo flink gestegen? Of is de koelvloeistof "verdwenen"?
Die grijzige drab was wellicht ook via de flame traps in je carbs gekomen?
De klepseals zijn inderdaad voor beide gelijk. Ik had een gevlakte kop bij Bart van Dessel gehaald met die seals (van 1992 geloof ik) en ik heb die andere aan laten passen.
Onderdeelnummer was ERR1782. Klepgeleiders waren ook aardig versleten, daar hebben ze een soort van koperen laagje in gemaakt.
Dat kogeltje zegt me niks.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: V8, koppen vlakken, pakking en andere zaken
Geplaatst: za 03 mar 2012, 22:51
door Dirk
Ha Franc,
Het blijft mij ook nog een raadsel waar de lekkage vandaan komt. Al ga ik wel steeds meer neigen naar een langdurige lekkage die de laatste rit plotseling verergerd is. Ik heb een aantal weken terug de koelwaterslang vervangen die lekte. Maar misschien lekte deze wel minder dan ik dacht en was er ook een lek bij de koppakking. Alleen wanneer de auto koud was rookte deze een witte stoomwolk. Na een kilometer was dit weg maar misschien was dit wel erger dan de normale V8. te weinig vergelijkingsmateriaal gehad. Ook de monteur waar ik de koppen gebracht heb gaf aan een kleine lekkage te zien bij een van de koelwaterpoorten naar een cilinder.
Aan de andere kant blijf ik zelf de verdamper toch ook wantrouwen. De grijzige drab in de inlaat van een carb is ook in mindere mate terug te vinden in het koelwatergedeelte van de verdamper. Is dit een resultaat van "dode", niet goed doorstroomde delen van de verdamper of kan het koolaanslag zijn.
Bij het verwijderen van de koppen kwam er koelvloeistof in de cylinders. Vergeten het blok af te tappen. Nadat ik dit gedaan had en de koelvloeistof overgoot in een verzamelvat bleef er ook een klein beetje residu achter, grijs en gruisachtig, koolaanslag?
Wat zijn verder de mogelijke oorzaken, een gescheurd onderblok of wordt het dan doemdenken? Misschien is het gewoon het beste alles weer terug te monteren met nieuwe pakkingen en de verdamper te reviseren en goed te volgen wat alle vloeistofpeilen doen.
Wat betreft de klepseal heb ik nodig de ERC7865[www.brit-car.co.uk], de ERR1782 zijn voor latere blokken. Al begrijp ik nog niet van het plaatje hoe de ERC7865 afdicht.
groeten,
Dirk
Re: V8, koppen vlakken, pakking en andere zaken
Geplaatst: zo 04 mar 2012, 13:14
door Franc
Dirk,
Een witte stoomwolk bij koud is vrij normaal, zeker in de winter en op LPG.
Als je koelvloeistof aan het verbranden bent gaat het echt om de stoomboot van Sinterklaas.
Een lek in je verdamper zou misschien koelvloeistof in de verbrandingsruimte kunnen brengen en het verdwijnen van je koelvloeistof kunnen verklaren, maar nog niet de sludge.
Gescheurd onderblok met een 3.5 is echt heel zeldzaam.
Voor dat nieuwe type klepseal moeten ze de klepgeleiders ofwel vervangen door het nieuwere type, ofwel de bestaande aanpassen. Dat laatste hebben ze bij mij gedaan.
Wordt denk ik alles weer in elkaar steken en maar hopen...
Groeten,
Franc.
Re: V8, koppen vlakken, pakking en andere zaken
Geplaatst: zo 04 mar 2012, 14:51
door Dirk
Franc,
Is er een bepaalde reden waarom je voor de nieuwe klepseals gekozen hebt? Passen deze ook binnen de dubbele en dus ook smallere veer?
weet je ook het nummer van de nieuwere klepgeleiders? is dat deze:[www.rimmerbros.co.uk]
groeten,
Dirk
Re: V8, koppen vlakken, pakking en andere zaken
Geplaatst: zo 04 mar 2012, 23:51
door Franc
Dirk,
Reden was dat het revisiebedrijf met het voorstel kwam. Op 1 kop zaten ze al en op de andere niet. Aanpassen kostte maar weinig.
Dat zijn inderdaad de klepgeleiders voor klepseals. Of het gaat passen met die smalle veren zou ik niet kunnen zeggen, ik heb alleen ervaring met enkele veren.
Ik lees overigens in "How to power tune rover V8 engines" dat de koppen van het oude type anders zijn vanwege de bredere dubbele veren.
Link
Dus volgens mij kun je je veren ook niet vervangen.
Kleppen.JPG --> mod_embed_images_loadimage('a82566f41353bb0c4f4ed5c337504ec0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-0CklmDpX79c%2FT1PimgCeu-I%2FAAAAAAAAC8I%2FEmhQVR0qvq4%2Fs416%2FKleppen.JPG', 'https://lh4.googleusercontent.com/-0CklmDpX79c/T1PimgCeu-I/AAAAAAAAC8I/EmhQVR0qvq4/s416/Kleppen.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-0CklmDpX79c%2FT1PimgCeu-I%2FAAAAAAAAC8I%2FEmhQVR0qvq4%2Fs416%2FKleppen.JPG', '', 15230708, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dit plaatje uit "power tuning" laat het mooi zien. Je revisiebedrijf zou je goed moeten kunnen adviseren.
Die platte (ERC7865) zaten overigens alleen op de inlaat (die zuigt olie naar binnen, vandaar). Met versleten klepgeleiders wordt dat veel olieverbruik. Ik heb verhalen op de engelse fora gelezen dat het olieverbruik via de klepgeleiders gemakkelijk de helft van het totaal kan zijn.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: V8, koppen vlakken, pakking en andere zaken
Geplaatst: ma 05 mar 2012, 14:41
door Benno
Aan de andere kant is dat ook een deel van de smering van je klepgeleiders die je nu dus wegpakt. Ze zaten er vroeger niet voor niets NIET op.
groet,
Benno
Re: V8, koppen vlakken, pakking en andere zaken
Geplaatst: ma 05 mar 2012, 18:32
door Dirk
Wat is dan het verschil tussen de vroege 3.5 en latere 3.5 of 3.9 waarbij dan wel seals gebruikt werden?
Bij mijn motor zitten ze er inderdaad niet op maar in de partsmanual worden ze wel aangegeven.
groeten,
Dirk
Re: V8, koppen vlakken, pakking en andere zaken
Geplaatst: ma 05 mar 2012, 21:00
door Franc
Het lijkt me dat het verschil is dat we vroeger niet veel om het milieu gaven. En met een verversingsinterval van 5.000km is het verbruik ook minder belangrijk dan bij 15.000 of 30.000km.
Op een gegeven moment kwamen er allerlei aanpassingen om milieuredenen (bv. pulsair, zat ook op mijn RRC).
De seals zijn gewoon een keerringetje dat het olieverbruik indamt. Er is nog steeds voldoende smering.
Schijnt trouwens dat de seals van een Opel Manta op de oudere types passen: Payen HR336. Het moet niet gekker worden.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen