Pagina 1 van 1
Help mijn ontsteking !!!!!
Geplaatst: ma 27 feb 2012, 20:53
door Arno
Wie kan me een beetje op weg helpen, Ik Heb een ontsteking proberen te vervangen…tjahh 3.5V8
Als ik de wagen probeer te starten dan slaat deze nagenoeg meteen aan, maar na een drietal a viertal seconden slaat die weer af. Bij het doorstarten lijkt het bijna ook of die gaat lopen maar motor loopt dan niet langer dan een 2 tal seconden en ik kan hem niet oppakken met het gaspedaal of de handmatige choke. Startpoginen zijn beperkt omdat dan de accu daarna snel plat gaat.
Het is een Petronix electrische ontsteking, + nieuwe bougie kabels (Land rover), redelijk nieuwe boegies, en een nieuwe bobine. Met een verse stroomtouw 12V (dus niet het weerstand draad).
Ben en nagenoeg zeker van dat ik bij het terugplaatsen van de distrubutor de rotor dezelfde kant op wees.
Accu is wel een beetje moegestreden maar wel volledig opgeladen, en misschien een hele suffe vraag maar moet de bobine – ook op de carrosserie geplaatst zijn??
Re: Help mijn ontsteking !!!!!
Geplaatst: ma 27 feb 2012, 23:38
door Franc
Arno,
Als de motor aanslaat en enkele seconden loopt is het zeker niet zo dat de ontsteking 180 graden verkeerd staat. Dat kenmerkt zich dor plofjes in de uitlaat tijdens het starten (been there).
Wel kan de ontsteking er ver naast staan met dit tot gevolg. Probeer eens tijdens het starten de ontsteking te verdraaien.
Je kunt ook de krukas op BDP zetten en dan kijken of je rotor bij bougie 1 staat. Dan zou de motor toch in ieder geval moeten lopen.
Heb je een stroboscoop?
Ik neem aan dat het niet in de brandstofaanvoer kan liggen? Losse vacuumslangetjes? En dat de auto eerst liep met de oude ontsteking?
En antwoord op je laatste vraag: nee.
Zwarte draad pertronix aan de min, rode draad aan de plus.
Ik heb hier een fotootje van mijn eigen bobine (ook Pertronix op de RRC 3.5V8).
IMAG0013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a3c86709f0a7a25b2065c39c19adc4cd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-yuGXrNeoEn8%2FTuyFhaN1QWI%2FAAAAAAAABiQ%2FwKAuKPTZ9Ko%2Fs912%2FIMAG0013.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-yuGXrNeoEn8/TuyFhaN1QWI/AAAAAAAABiQ/wKAuKPTZ9Ko/s912/IMAG0013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-yuGXrNeoEn8%2FTuyFhaN1QWI%2FAAAAAAAABiQ%2FwKAuKPTZ9Ko%2Fs912%2FIMAG0013.jpg', '', 15209587, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De zwarte draad aan de plus is de 12V en de dunne rode is van het LPG relais.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/02/2012 22:40 door Franc.
Re: Help mijn ontsteking !!!!!
Geplaatst: di 28 feb 2012, 06:20
door Edgar
Heb je het vacuum vervroeging slangetje aangesloten. Als dit niet is trek de carburator valse lucht en de motor stopt. Probeer in ieder geval de timing redelijk op tijd te zetten. Motor in BDP en rotor wijzend richting contact punt cilinder 1. En dan een heel klein beetje vroeger stellen. Dan zou de motor redelijk stationair moeten lopen.
Zorg dat je bobine geaard is, dit kan ook problemen op leveren.
Succes er mee.
Edgar Stage I V8.
Re: Help mijn ontsteking !!!!!
Geplaatst: di 28 feb 2012, 11:28
door Roel
geef iid even aan wat je precies hebt gedaan. Hoe en op welke manier heb je de ontsteking op tijd gezet. Weet je tevens zeker dat je BDP op de krukaspoelie ook het BDP van de motor is (schijnbaar kan hier tot 35 graden verschil in zitten als ik de div berichten op mijn ontstekingsprobleem lees).
Je voorontsteking moet 6 graden zijn, te controleren dmv een stroboscooplamp of gewoon statisch dmv een proeflampje (meest nauwkeurige methode, wel iets meer werk). De ontsteking eruit halen (en weer op dezelfde manier terug plaatsen) betekend dat je de ontsteking weer moet afstellen.
De motor loop ca. 4 sec, dus brandstof is aanwezig. Je kunt eens kijken of de spanning op de bobine na die 4 seconden wegvalt door een bougiekabel los te halen en een te kijken (bv met een losse bougie op de klepdeksel) of de vonk blijft komen als de motor wegvalt. Je vernauwd zo je zoekgebied (of ontsteking of brandstofsysteem).
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Re: Help mijn ontsteking !!!!!
Geplaatst: di 28 feb 2012, 13:35
door Arno
Allen, alvast bedankt ik ga met jullie tips aan de slag. Ik heb eerst goed gekeken hoe de rotor van de oude ontsteking stond, toen alles eruit gevist en de Petronix terug-geplaatst met oogschijnlijk dezelfde stand van de Rotor. Dus de boeren-fluitjes methode..pffff zie het resultaat.
Groet Arno
Re: Help mijn ontsteking !!!!!
Geplaatst: di 28 feb 2012, 17:08
door Roel
Je nieuwe ontsteking zal best op dezelfde plaats staan als de oude, alleen heb je de ruimte in het sleufgat van de bevestigingsboutwaarin je de afstelling moet doen. Die kun je niet zonder lampje of strobscoop afstellen
Wat wel kan is al geopperd: verdraaien van de ontsteling tijdens het starten/ lopen en op die manier de ontsteking afstellen totdat de motor goed loopt. Dit doen in je garage totdat hij lekker loopt, en darana de weg op om hem zo af te stellen dat het net niet meer pingelt en goed trekt.
Het kan dus zonder extra tools Laat het tijdstip tzt wel nog eens door iemand controleren
suk6
Re: Help mijn ontsteking !!!!!
Geplaatst: di 28 feb 2012, 18:01
door Wim Janssen
Roel,
Dit is wel een link advies. Je kunt de statische voorontsteking heel ver opschroeven waarbij de motor stationair en ook in het onderste toerenbereik heerlijk loopt, maar als je hem een keer flink laat gaan, gaat hij in het hoogste toerenbereik zeker pingelen wat je hoogstwaarschijnlijk niet hoort. Eindresultaat: een mooi gat in een zuiger.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Help mijn ontsteking !!!!!
Geplaatst: di 28 feb 2012, 21:05
door Arno
Het advies van Roel was wel eentje die ik goed begreep, heb het vanmidag nog geprobeerd op 'de Roel manier" maar kreeg hem helaas niet aan. Heb ook al contact gehad met een proffesional die On-site het probleem wil komen verhelpen maar die beste man had pas over 2 weken op zijn vroegst tijd, eindelijk kwamen tot een afspraak maar toen was zijn telefoon waarschijnlijk leeg. Pech voor mij.
Hahah Is er nog een handig iemand in de omgeving van Delft die de klus aandurft tegen betaling?? Of moet ik geduldig op Jos wachten (tot hij zijn telefoon weer in de lucht heeft)
Re: Help mijn ontsteking !!!!!
Geplaatst: wo 29 feb 2012, 00:15
door Franc
Arno,
Start je op LPG?
3 a 4 seconden klinkt als een afsluiter die dicht gaat.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: Help mijn ontsteking !!!!!
Geplaatst: wo 29 feb 2012, 07:59
door Roel
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Roel,
>
> Dit is wel een link advies. Je kunt de statische
> voorontsteking heel ver opschroeven waarbij de
> motor stationair en ook in het onderste
> toerenbereik heerlijk loopt, maar als je hem een
> keer flink laat gaan, gaat hij in het hoogste
> toerenbereik zeker pingelen wat je
> hoogstwaarschijnlijk niet hoort. Eindresultaat:
> een mooi gat in een zuiger.
>
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen
Daarom ook mijn advies :Laat het tijdstip tzt wel nog eens door iemand controleren
Re: Help mijn ontsteking !!!!!
Geplaatst: wo 29 feb 2012, 11:21
door Arno
Nope, ik wil deze motor t.z.t.op LPG laten lopen, maar om juist problemen voor te zijn wilde ik er voor zorgen dat de ontstekking in orde is. Want een gammele ontsteking en dan op LPG wordt het drama.
Re: Help mijn ontsteking !!!!!
Geplaatst: wo 29 feb 2012, 14:37
door kroes50
Hoi Arno,
Je mag mijn snap-on lamp wel lenen om je ontsteking af te stellen.
Grt.
Pieter
Re: Help mijn ontsteking !!!!!
Geplaatst: wo 29 feb 2012, 20:57
door Arno
HIJ LOOPT, uuuh maar dan enkel op remmenreiniger, en ik wist het zo zeker dat het niet aan de benzine toevoer zou liggen omdat ik hem voor de kou-periode hem rijdend naar binnen had gereden en de tank is half vol (volgens de meter dan), duuuhhh.... maar ik ken deze auto niet anders als eentje met een "hobbel de hobbel de hobbel brandstof pomp" dus toch maar eventjes de leiding los gemaakt om te kijken of er benzine werd aangevoerd. Nee dus...zachte Puffjes met Lucht is het enige wat er uitkomt.
Benzine filter is schoon, en de tank moet volgens de engelse betrouwbare meters wel half vol, wat kan het in nu vredesnaam zijn?? Propje voor het aanzuigen?? of is de brandstof pomp nu moet gestreden.
En Pieter top dat ik je lamp mag gebruiken, mail je wel deze week
Re: Help mijn ontsteking !!!!!
Geplaatst: wo 29 feb 2012, 21:00
door Arno
Top Pieter, mail je deze week nog... pffff motor loopt nu enkel nog op Remmenreiniger, Heb dus wel een Benzine aanvoer Probleem, tegen alle logica in...
Re: Help mijn ontsteking !!!!!
Geplaatst: do 01 mar 2012, 13:20
door Roel
Arno Schreef:
-------------------------------------------------------
> pffff motor
> loopt nu enkel nog op Remmenreiniger, Heb dus wel
> een Benzine aanvoer Probleem, tegen alle logica
> in...
Dat is volgens mij niet helemaal correct. Ik meen zelf ooit ook eens zo gedacht te hebben en de oorzaak zat uiteindelijk toch in de (dacht ik) niet correcte afstelliung van de ontsteking.
Ga ff na wat je allemaal gedaan hebt, en vergeet even de "complottheorieen" en de wet van murphy totdat je zeker weet dat datgene wat er veranderd/ uitgewisseld is correct is afgestele/gemonteerd
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Lek in de aanvoerleiding
Geplaatst: di 06 mar 2012, 11:46
door Arno
Pfff, het was dus een lekke leiding voor de brandstofpomp. Dank Jullie allen, en tjaahh ik heb hier iets van geleerd, Zoals die Ezel met een steen.