Pagina 1 van 1

Stuurbekrachtiging Disco 1

Geplaatst: zo 26 feb 2012, 18:36
door sanderovich
Hallo,

De paar keer dat ik in mijn Discovery 1 (bj1996, 3,9L V8) rijd valt het me iedere keer op dat het altijd enorm veel moeite kost in de eerste 100 meter om te sturen. Alsof de stuurbekrachtiging helemaal niet werkt. Ook daarna als ik onderweg ben heb ik het idee dat de bekrachtiging soms hapert, alsof de boel dan opeens door schiet.

Nu dacht ik eerst dat het aan het vloeistof niveau zou liggen maar dat staat netjes op niveau... Moet ik nu verder zoeken in de richting van een langzaam stervende pomp of richting het stuurhuis?
En ja, ik heb al gezocht in het archief maar kon zo 123 niet vinden wat ik zocht...

Sander (die voornamelijk in zijn Defender rijd dus geen haast heeft)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/02/2012 17:37 door sanderovich.

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Geplaatst: zo 26 feb 2012, 18:42
door defendertje90
zitten er echt dode punten in het sturen. Dus zwaar sturen, door schieten naar soepel, dan weer zwaar sturen enz enz enz.

Zo ja kan het zijn dat je kruisjes van je stuurstang (onder de kap) vast zitten of te veel speling hebben.

Maar het kan ook zijn dat je stuurpomp te weinig opbrengst levert of je stuurhuis versleten is, maar ik zou beginnen met het simpelste als het bovenste verhaal je bekent voor komt

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Geplaatst: zo 26 feb 2012, 19:54
door badair
tedike olie

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Geplaatst: zo 26 feb 2012, 20:28
door defendertje90
ATF olie te dik????

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Geplaatst: zo 26 feb 2012, 21:07
door sanderovich
Hmmm... Te dikke olie? Zal de boel eens gaan vernieuwen dan, dat lijkt me namelijk wel het meest simpele klusje (Daar ik de auto nog niet bijster lang heb en dus niet 100% zeker weet of er de goede in zit)

Wat betreft de dode punten, ik geloof niet dat het op vaste punten in de stuuruitslag gebeurd, heb eerder het idee dat het meer random is. Maar ik zal er eens beter op gaan letten!

Sander

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Geplaatst: ma 27 feb 2012, 00:33
door Ian RookRover
Ik meen dat de disco 1 dezelfde stuurbekrachtiging heeft als een Range Rover Classic? In dat geval zou ik hem eens proberen te ontluchten. Er zit een ontluchtingsnippel op het stuurhuis. De procedure staat me even niet bij, maar staat in het werkplaatshandboek voor RRCs, wat overal op internet te vinden is.

Ian.

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Geplaatst: ma 27 feb 2012, 00:38
door sanderovich
Zal ik eens naar kijken ja, dat was ik ook al tegengekomen tijdens het zoeken hier... Heb inmiddels ook al een andere pomp op de kop getikt voor weinig (Als ik dan toch bezig ben...)

Sander

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Geplaatst: ma 27 feb 2012, 10:57
door defendertje90
RRC, 90, 110, disco rijden allemaal met dezelfde type stuurhuizen.

Ik ontlucht altijd door de voorkant op te krikken zodat beide banden in de lucht staan en dan draaien met het stuur tot het soepel gaat. Werkt tot nu toe iedere keer.

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Geplaatst: ma 27 feb 2012, 14:01
door sanderovich
Ja en dan iedere keer de ontluchtingsnippel door iemand laten opendraaien tot er geen lucht meer uit komt. Staat inmiddels op het To-Do lijstje

Dank voor de tips allen!

Sander

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Geplaatst: ma 27 feb 2012, 14:13
door rigo
ik heb het zelfde probleem , nu heb ik zaterdag geprobeert op jou manier te ontluchten ,voor as in de lucht , maar lukt niet , stuur blijft moeilijk gaan , ik heb iemand het stuur laten draaien terwijl ik de ontluchtings nippel open draaide , naar de linker kant spuit er olie uit , maar als er naar rechts gedraaid word niet !! mijn vraag ,is mijn stuur huis mischien ook stuk ?

Re: Stuurbekrachtiging Disco 1

Geplaatst: ma 27 feb 2012, 14:25
door defendertje90
Goed werkend bekrachtigd RHD stuurhuis te koop zonder drop arm. Gaat om een 4 bouts (deksel met 4 bouten vast) stuurhuis.

Omg. Tilburg