Andere maat reserve wiel
-
North Traveler
Andere maat reserve wiel
Onder mijn classic zitten 245 75 16 banden en die hebben een diameter van ongeveer 76cm
Mijn reserve wiel is een 205 r16 band en die heeft een diameter van ongeveer 73 cm
Geeft dit problemen aan het diffrenciel als ik de 205 als reserve wiel moet gebruiken?
Mijn reserve wiel is een 205 r16 band en die heeft een diameter van ongeveer 73 cm
Geeft dit problemen aan het diffrenciel als ik de 205 als reserve wiel moet gebruiken?
-
Frank 110V8
Re: Andere maat reserve wiel
Hoi
Het is niet ideaal, maar aangenomen dat je geen honderden km's gaat rijden op je reservewiel zou k mij er niet te druk over maken.
Groet Frank
Het is niet ideaal, maar aangenomen dat je geen honderden km's gaat rijden op je reservewiel zou k mij er niet te druk over maken.
Groet Frank
-
paulus-109
Re: Andere maat reserve wiel
misschien bij series anders maar mij heeft het op een paar km,s een steekas gekost.
-
Tinus
Re: Andere maat reserve wiel
Steekas breekt niet zomaar.
Diffs van series werken niet anders dan van Range Rovers. Dus er moet iets geks aan de hand geweest zijn, zoals per ongeluk de voorwielaandrijving ingeschakeld.....? Dan zegt 'ie wel knak met verschillende wielen op harde ondergrond !
Of er moet een Diff in zitten met platensper bijvoorbeeld.
Ik heb zelf een knap eind gereden met een 6,5 reserveband onder een 88 met 7,5's. Is gewoon goed gegaan. Alleen bij remmen stuur goed vasthouden.
Groeten,
Tinus
Diffs van series werken niet anders dan van Range Rovers. Dus er moet iets geks aan de hand geweest zijn, zoals per ongeluk de voorwielaandrijving ingeschakeld.....? Dan zegt 'ie wel knak met verschillende wielen op harde ondergrond !
Of er moet een Diff in zitten met platensper bijvoorbeeld.
Ik heb zelf een knap eind gereden met een 6,5 reserveband onder een 88 met 7,5's. Is gewoon goed gegaan. Alleen bij remmen stuur goed vasthouden.
Groeten,
Tinus
-
North Traveler
Re: Andere maat reserve wiel
Voorwielaandrijving uitschakelen? Dat lukt niet wat de aandrijving is permanent 4x4 zoals bij elke classic.
Als ik het dus goed begrijp dan kan 3cm verschil in diameter tussen het linker en rechter voorwiel je differenciel kapot maken?
Als ik het dus goed begrijp dan kan 3cm verschil in diameter tussen het linker en rechter voorwiel je differenciel kapot maken?
-
Roelie
Re: Andere maat reserve wiel
Een echte classic (series) daarvan staat de voorwiel aandrijving normaal uit en schakel je het bij terreinrijden evt. in.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('75707207af18e4df79f19ce17445c84e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15205875, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('75707207af18e4df79f19ce17445c84e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15205875, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
North Traveler
Re: Andere maat reserve wiel
Sorry ik wist niet dat er ook een land rover series classic bestaat maar ik bedoel een land rover range rover classic.
Bij mijn range rover classic zijn alle 4 de wielen altijd ingeschakelt op de aandrijving en ik kan niet uitschakelen. Ik kan alleen de hoge en lage versnellingen wiselen .
Als alle wielen aangedreven zijn en het wiel met de kleine diameter maakt sneller en meer omwentelingen dan het wiel met de grotere diameter dan moet het difrenciel dit steeds compenseren.
Een paar honderd meter rijden met lage snelhied zal niet uit maken , Maar wat als je op de snelweg moet en 120 rijd? Of begrijp ik het niet?
Bij mijn range rover classic zijn alle 4 de wielen altijd ingeschakelt op de aandrijving en ik kan niet uitschakelen. Ik kan alleen de hoge en lage versnellingen wiselen .
Als alle wielen aangedreven zijn en het wiel met de kleine diameter maakt sneller en meer omwentelingen dan het wiel met de grotere diameter dan moet het difrenciel dit steeds compenseren.
Een paar honderd meter rijden met lage snelhied zal niet uit maken , Maar wat als je op de snelweg moet en 120 rijd? Of begrijp ik het niet?
-
Andrew Colville
Re: Andere maat reserve wiel
Zoals gezegd vindt je differentieel dit niet prettig, maar om jezelf van de snelweg te kunnen rijden( eerstvolgende afslag ) of een dorpje verder naar de bandenboer moet geen probleem zijn.
Het stuklopen van je differentieel komt door grote toerental verschillen tussen de beide wielen op de zelfde as, hierdoor werken de satelliet wielen overtijd en wordt er hitte opgewekt.
Maar wat jij wilt doen is niet zwaarder voor het diff dan rondjes rijden op een rotonde of heel veel stadsverkeer rijden, zolang je dit maar tijdelijk doet.
pas echt erg is het wanneer je vast zit ( een wiel op dezelfde as spint door ) en jij blijft maar gas geven en denken dat je los gaat komen, dan draait de boel zo hard dat ook smering ontbreekt (excentrische krachten) en veel hitte wordt ontwikkeld, dit kan een differentieel onherstelbaar beschadigen, die satelliet wielen en Diff pin slijt onnoemelijk hard en kunnen breken.
Google de werking van een differentieel anders even dan kun je makkelijker begrijpen wat een diff doet als je dit niet helemaal duidelijk is.
Ik zelf reed met 285/75-16 en had een 205/80-16 als reserve, deze heb ik een keer ingezet bij een leeg gelopen band, gedurende 7 km bij lage snelheden 50 80 km/h ik heb nooit een probleem gehad.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Het stuklopen van je differentieel komt door grote toerental verschillen tussen de beide wielen op de zelfde as, hierdoor werken de satelliet wielen overtijd en wordt er hitte opgewekt.
Maar wat jij wilt doen is niet zwaarder voor het diff dan rondjes rijden op een rotonde of heel veel stadsverkeer rijden, zolang je dit maar tijdelijk doet.
pas echt erg is het wanneer je vast zit ( een wiel op dezelfde as spint door ) en jij blijft maar gas geven en denken dat je los gaat komen, dan draait de boel zo hard dat ook smering ontbreekt (excentrische krachten) en veel hitte wordt ontwikkeld, dit kan een differentieel onherstelbaar beschadigen, die satelliet wielen en Diff pin slijt onnoemelijk hard en kunnen breken.
Google de werking van een differentieel anders even dan kun je makkelijker begrijpen wat een diff doet als je dit niet helemaal duidelijk is.
Ik zelf reed met 285/75-16 en had een 205/80-16 als reserve, deze heb ik een keer ingezet bij een leeg gelopen band, gedurende 7 km bij lage snelheden 50 80 km/h ik heb nooit een probleem gehad.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
-
Dixo
Re: Andere maat reserve wiel
Past er in de reservewielbak van een RRC geen groter wiel? Zou dan qua diameter er in ieder geval proberen dichter bij te komen.
Borg Warner of L230? Anders kun je ook nog zorgen dat de as met het wiel met verschil in diameter niet wordt aangedreven en de difflock erin zetten. Wel een aandrijfas demonteren dan, en zorgen dat het diff ook stil staat door bijvoorbeeld de steekassen eruit te halen.
Veel werk, dat wel.
Borg Warner of L230? Anders kun je ook nog zorgen dat de as met het wiel met verschil in diameter niet wordt aangedreven en de difflock erin zetten. Wel een aandrijfas demonteren dan, en zorgen dat het diff ook stil staat door bijvoorbeeld de steekassen eruit te halen.
Veel werk, dat wel.
-
110country
Re: Andere maat reserve wiel
Niet doen! Ben net uit UK teruggekomen op reservewiel. Het reservewiel is in nieuwstaat, gewone banden behoorlijk versleten. Auto was niet meer te berijden tussen de 50 - 70km/uur. Er wordt enorme spanning opgebouwd in de aandrijflijn. Daarvoor heb je geen extra wiel bij je! Spreek dus uit ervaring.
Succes.
Succes.