Pagina 1 van 1
Rempedaal zakt
Geplaatst: di 21 feb 2012, 15:17
door Joadalama
Beste prikkers,
Heb een probleem met de remmerij van mijn 90. Eigenlijk is alles vervangen (hoofdremcilinder, wielremcinders achter, klauwen zijn gereviseerd. Systeem is diverse keren ontlucht. Rempedaal blijft bij draaiende motor niet hard. Als de motor uit staat is het hard. We hebben de flexislangen al afgeklemd, maar dat gaf ook geen verbetering. Heeft iemand een gouden tip?
Re: Rempedaal zakt
Geplaatst: di 21 feb 2012, 15:53
door Thimo
Beste Joadalama,
Het enige verschil tussen een niet en wel draaiende motor is de vacuumpomp.
Het kan zijn ( indien aanwezig ) het terugslagklepje defect is.
Of je vacuumpomp is defect.
Mvg Thimo.
Re: Rempedaal zakt
Geplaatst: di 21 feb 2012, 16:00
door Anno jonker
Ik neem aan dat je ook ontlucht heb met de motor aan.
Als dat zo is ben ik bang dat de hoofdremcilinder ondanks nieuw toch lekt.
Anno
Re: Rempedaal zakt
Geplaatst: di 21 feb 2012, 16:12
door Roelie
Hoe ver zakt pedaal als je motor aanzet.
Als motor loopt zet je vacuum op bekrachtiger en
zal je pedaal nog wat zakken.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('25ff0e56af5925a709cdde49f513ff47', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15186063, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Re: Rempedaal zakt
Geplaatst: di 21 feb 2012, 17:33
door Joadalama
dank timo voor je reactie. De vacuumpomp zit toch op het blok waar die slang aan zit die naar de servo loopt? Ik denk niet dat de vacuumpomp defect is omdat ik het ook in de slang van de pomp naar de bekrachtiger gezocht heb. Het was best lastig die slang los te krijgen vanwege het vacuum dat er op stond. Dus er is een vacuum. Pedaal zakt ook best een eind als je met ingedrukt pedaal de motor start.
Re: Rempedaal zakt
Geplaatst: di 21 feb 2012, 17:35
door Joadalama
Anno, we hebben niet ontlucht met lopende motor. Dat zou nog wel eens een goeie tip kunnen zijn. Dus dat ga ik vanavond eens proberen.
Re: Rempedaal zakt
Geplaatst: di 21 feb 2012, 17:47
door defendertje90
hoe heb je ontlucht? En heb je achter trommels of klauwen.
Als je trommels hebt, heb je dan eerst de schoenen helemaal ingedraaid (zodat de cilinder helemaal in begin stand staat) ontlucht en daarna de schoenen gesteld?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2012 16:48 door defendertje90.
Re: Rempedaal zakt
Geplaatst: di 21 feb 2012, 18:16
door Joadalama
Ik heb trommels achter en inderdaad eerst helemaal ingedraaid, ontlucht en daarna afgesteld. Eerste keer ontluchten met een vacuumpompje (handbediend), tweede keer via de "two men job" methode, dus eentje pompen met het rempedaal, de ander aan de ontluchtingsnippels. Uiteraard met een passende slang en aan 1 kant ondergedompeld in remolie. Na het reviseren van de oude hoofdremcilinder en het vervangen van deze door een compleet nieuwe (TRW) met het vacuumpompje ontlucht.
Re: Rempedaal zakt
Geplaatst: di 21 feb 2012, 18:42
door defendertje90
waar woon je ergens? Moet haast nog lucht in het systeem zitten. Als het niet te ver is wil ik wel is komen kijken of we het op kunnen lossen
Re: Rempedaal zakt
Geplaatst: di 21 feb 2012, 19:56
door Joadalama
Dank voor je hulp aanbod, ik woon in venlo, dat is voor de meeste mensen niet in de buurt. Ga vanavond met een vriend die er veel kijk op heeft er nog eens naar kijken. Ik laat morgen even weten hoe het afgelopen is.
Re: Rempedaal zakt
Geplaatst: di 21 feb 2012, 20:20
door Roel
Geen oplopende druk bij meermalen intrappen rempedaal bij niet lopende motor? Dus je rempedaal staat bij de eerste keer intrappen op dezelfde hoogte als de 2e, 3e, 4e, enz.: maak je dan niet ongerust. Olie is niet samendrukbaar (lucht wel) dus je systeem is dan voldoende ontlucht. Dat je pedaal zakt als de motor gestart wordt is ook een teken dat de vacuumversterking werkt (je beenspieren worden versterkt dus zal je pedaal verder ingetrapt kunnen worden)
Gelukkig wonen de meeste mensen niet in de buurt van Venlo, maar de A73 brengt Roermond toch wel heel dichtbij
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Re: Rempedaal zakt
Geplaatst: di 21 feb 2012, 20:29
door defendertje90
inderdaad als je het rempedaal indrukt en met ingedrukt pedaal de motor start dan merk je dat het pedaal iets zakt. Dit is inderdaad normaal en niks om druk over te maken
Re: Rempedaal zakt
Geplaatst: di 21 feb 2012, 23:37
door Nick
Joachim,
dat het pedaal verder zakt als je de motor start is heel normaal, de vacuümpomp gaat vanaf dat moment pas vacuüm leveren, dus vanaf dat moment werkt de bekrachtiging pas. Het pedaal moet daarbij wel hard blijven, dus als je het intrapt moet het niet langzaam onder je voet wegzakken, als het hard is, moet het hard blijven. Als dat zo is, dan werkt alles normaal. Als het wel onder je voet wegzakt is er inderdaad iets niet goed.
Ontluchten werkt overigens beter met overdruk dan met vacuüm op de remnippels, eigen ervaring. Dit omdat je met vacuüm vaak lucht langs de ontluchtingsnippels trekt, en op die manier dus blijft denken dat er lucht in het systeem zit, tegelijkertijd benut je dan ook niet het "volle" vacuüm.
Bij de trommelremmen vind ik het trouwens altijd makkelijker om de voeringen er even af te halen, en de cilinders met lijmklemmetjes in te drukken, ze worden dan net wat verder ingedrukt dan wanneer je de voering maximaal terug stelt. Vervolgens met overdruk ontluchten en ik heb altijd een knetterhard pedaal. Dat zal bij een 90 ook werken.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Re: Rempedaal zakt
Geplaatst: wo 22 feb 2012, 02:52
door Richard Brandon
Beste Joadalama
Volgens mij zit het probleem in de servo, Op het moment dat het rempedaal bij draaiende motor bediend wordt, zorgt de doorlopende as (met ventiel) in de servo, dat het vacuum de remdruk kan bekrachtigen. Als dit ventiel lekt wordt het rempedaal al bekrachtigd zonder dat het bediend wordt en zal naar naar beneden worden gezogen. Vorrige week mijn eigen servo vervangen en ben er nu achter gekomen dat ook een series hard kan remmen. Succes gr, Richard .
Re: Rempedaal zakt
Geplaatst: wo 22 feb 2012, 12:42
door Joadalama
Iedereen bedankt voor de tips en suggesties. We hebben het hele systeem nagelopen. Rembekrachtiger werkt goed. Veel leidingen en koppelingen waren al vernieuwd. Toch nog 1 oude koppeling in een donker hoekje die wat zweterig was. Deze vervangen, opnieuw ontlucht en even een stukje gereden. Alles remt goed, pedaal zakt niet meer weg en grijpt goed aan. Zojuist naar de apk keuring geweest en ik mag weer een jaartje rijden, met de complimenten van de keurmeester. Jullie hoeven dus niet uit te kijken bij een kruising voor een groene 90
Re: Rempedaal zakt
Geplaatst: wo 22 feb 2012, 18:41
door defendertje90
klopt want mijn groene 90 remt goed dus jullie hoeven inderdaad niet uit te kijken