Pagina 1 van 1

koelvloeistof weg, oliepeil hoog> update: verdamper oorzaak?

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 22:35
door Dirk
Hallo prikkers,

Gisteren een klein eindje gereden met de RRC V8, ongeveer 5 minuten. Onderweg een paar luide knallen achter elkaar uit de uitlaat. 50 meter voor parkeren stopte de motor, nog eens gestart en het laatste stukje gereden, weer viel de motor uit. Weer gestart en viel direct weer uit en toen zag ik een hoge temperatuur bijna tegen het rood aan. De laatste vijf meter maar geduwd. Vandaag gezien dat de radiateur half leeg was maar het oliepeil minimaal een keer hoger was dan hoog peil.

Door het vulgat van de motorolie is een behoorlijke laag verzeepte olie te zien, grote witte klonten. De bougies zijn wit.

Wat is hiervan de oorzaak, wat moet ik allemaal checken en wat te repareren?

Alvast bedankt,
Dirk
RRC '73
SIII 88" '73



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/02/2012 23:18 door Dirk.

Re: koelvloeistof weg, oliepeil hoog

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 22:42
door Eric&Betty Boop
Het eerste idee zou een koppakking zijn,maar haal eerst het inlaatspruitstuk eens los en check de valley-gasket.
De koelvloeistof stroomt toch ook door het inlaatspruitstuk bij een V8?

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('83d3cd39752c0466a6da985cbde8b444', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15183699, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ff09cbca8bf78d1e34683b0430232d5e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15183699, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: koelvloeistof weg, oliepeil hoog

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 22:59
door Franc
Eric&Betty Boop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het eerste idee zou een koppakking zijn,maar haal
> eerst het inlaatspruitstuk eens los en check de
> valley-gasket.
> De koelvloeistof stroomt toch ook door het
> inlaatspruitstuk bij een V8?

Eric,

Klopt helemaal. En dat er sprake is van koelvloeistof bij de olie is ook evident.
Je moet sowieso eerst het inlaatspruitstuk (is niet veel werk) eraf halen om bij de koppen te komen.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: koelvloeistof weg, oliepeil hoog

Geplaatst: di 21 feb 2012, 08:08
door Roel
Dirk Schreef:
-------------------------------------------------------
>Onderweg een paar luide
> knallen achter elkaar uit de uitlaat. 50 meter
> voor parkeren stopte de motor, nog eens gestart en
> het laatste stukje gereden, weer viel de motor
> uit. Weer gestart en viel direct weer uit en toen
> zag ik een hoge temperatuur bijna tegen het rood
> aan.

Alleen wat veroorzaakte dan de knallen (backfire?)? Het lijkt erop dat je koelvloeistoflek een gevolg is van ...? De hoge temp en de olie zijn verklaarbaar en gevolgen, nu de oorzaak nog zoeken.

Re: koelvloeistof weg, oliepeil hoog

Geplaatst: di 21 feb 2012, 20:40
door Dirk
Bedankt voor de reacties zover. Ga donderdag beginnen met het lossleutelen van het inlaaatspruitstuk.

Roel, ik vraag me ook inderdaad af wat de oorzaak is. Afgelopen week had ik het idee dat de motor stationair ook wat sneller liep. Geen idee of dit al het begin van de ellende was. Teveel leek op dit gebied.

Ga eerst maar eens van boven af demonteren maar ben wel benieuwd hoe ver ik moet gaan. Wanneer je een spoor van lekkage ziet bij het inlaatspruitstuk ben ik er dan of is het raadzamer verder te demonteren tot aan de koppakking.
Heeft de hoge temperatuur schade opgeleverd en hoe is dit te controleren?

groeten,
Dirk

Re: koelvloeistof weg, oliepeil hoog

Geplaatst: vr 24 feb 2012, 00:17
door Dirk
Hallo prikkers,

Kan een lek ontstaan in het inlaatspruitstuk? Hoe lopen dan de waterstromen? Bestaat er een plaatje van de koelwaterstromen door een V8?
Vandaag het spruitstuk gedemonteerd. Kon niet ontdekken of er lekkage is.
Zag wel in de linker carb een dikkige grijzig vocht. Kan een OMVL 90E verdamper inwendig lekken? Deze verdamper ook maar bekeken en naar mijn idee zou deze dan moeten lekken op de o-ringen om de lpg-doorvoeren door het koelgedeelte heen. Iemand hier ervaring mee?

Verder nog wat foto' s van de motor.

CIMG5535.jpg --> mod_embed_images_loadimage('edaf2bdee113bfc62e25621c171b220a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FCIMG5535.jpg', 'http://i702.photobucket.com/albums/ww29/Dirk_02/CIMG5535.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FCIMG5535.jpg', '', 15195145, 600, 600, 'Loading image ...', false);
CIMG5545.jpg --> mod_embed_images_loadimage('81fca6c9e8b200c11fd4d6c31d44f4f2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FCIMG5545.jpg', 'http://i702.photobucket.com/albums/ww29/Dirk_02/CIMG5545.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FCIMG5545.jpg', '', 15195145, 600, 600, 'Loading image ...', false);
CIMG5550.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0bfb0db9192ceb10ed0a7b32bc7ca356', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FCIMG5550.jpg', 'http://i702.photobucket.com/albums/ww29/Dirk_02/CIMG5550.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FCIMG5550.jpg', '', 15195145, 600, 600, 'Loading image ...', false);
CIMG5540.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9d7cf4fd13077a7a120ebeba1bda28b8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FCIMG5540.jpg', 'http://i702.photobucket.com/albums/ww29/Dirk_02/CIMG5540.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi702.photobucket.com%2Falbums%2Fww29%2FDirk_02%2FCIMG5540.jpg', '', 15195145, 600, 600, 'Loading image ...', false);

groeten,
Dirk

Re: koelvloeistof weg, oliepeil hoog> update: verdamper oorza

Geplaatst: vr 24 feb 2012, 00:43
door Franc
Dirk,

Koelvloeistof zit in de valley bij de poorten met de blauwe vloeibare pakking.
Met een lekke verdamper krijg je geen koelvloeistof in je olie.

Verder zitten er nog koelkanalen bij het distributiedeksel (bij de "schouders&quot.

OT: mooi die rode remleidingen

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: koelvloeistof weg, oliepeil hoog

Geplaatst: vr 24 feb 2012, 08:27
door Roel
Rij je erg veel korte stukken? Dat zou de witte sludge in de kleppendeksel (en wellicht ook de carb) kunnen verklaren (hoewel de suzuki er met dat koude weer ook last van had en nu de temp weer normaal is de sludge op de olievuldop ook verdwenen is)
Heb je geen koelwaterverbruik gehad in het verleden? Dat zou ook de witte sludge in de klepdeksels kunnen verklaren

Hoe constateer je dat er geen lekkage te vinden is? Een klein scheurtje in een pakking, een smalle verkleuring in een pakkingvlak of een minuscuul spoortje opgedroogd water is al een aanwijzing om de bewuste plaats beter te bekijken.

Ik ben niet kundig genoeg in de V8 motor om te kunnen bepalen of de backfire mogelijk tot lekkage kan hebben geleid.Wellicht dat iemand anders daar een idee over heeft.

Nadeel voor jou is dat als je nu niet echt een oorzaak voor de lekkage vindt je door zult moeten gaan en de koppen zult moeten verwijderen

Wellicht dat er een prikker bij je in de buurt woont en die even met je mee wilt kijken

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: koelvloeistof weg, oliepeil hoog> update: verdamper oorza

Geplaatst: vr 24 feb 2012, 10:20
door Dirk
Roel, Niet allen maar kleine afstanden gereden. In de koudste periode een rit gedaan van 400 km. En dagelijks 40 km, 20 km enkele reis. Daarvoor had ik wel koelwaterverlies maar had ook een lekkende koppeling in de slangen. Deze slangen ca 4 weken terug vervangen en de eerste weken koelvloeistof bijgehouden.

@Franc, bedoel je met koelvloeistof in de valley bij de poorten in het spruitstuk of aan de motorzijde?

Verder toch maar preventief ook de koppakkingen vervangen. Om maar alles uit te sluiten.

groeten,
Dirk

Re: koelvloeistof weg, oliepeil hoog> update: verdamper oorza

Geplaatst: vr 24 feb 2012, 14:04
door Geert Oude Luttighuis
20 km is wel een 'korte rit', hoor...

Re: koelvloeistof weg, oliepeil hoog> update: verdamper oorza

Geplaatst: vr 24 feb 2012, 14:49
door Alan T
Hallo
als ik je verhaal zo lees, lijkt het mij inderdaad op lekke koppakking{klinkt mij bekent}
slecht lopen /afslaan is waarschijnlijk te wijten aan gebrek van warm koelvloeistof
in je gasverdamper, dan gaat die bevriezen en kan zelfs vloeibaar lpg in je inlaat gooien

Alan

Re: koelvloeistof weg, oliepeil hoog> update: verdamper oorza

Geplaatst: vr 24 feb 2012, 18:02
door Franc
Dirk,

Bij je bovenste foto de poorten geheel aan de linkerzijde en de rechterzijde. Om de omtrek daarvan zit ook blauwe vloeibare pakking. Dat dien je overigens ook weer te doen bij montage.
En koppakking vervangen lijkt me de volgende stap, er is namelijk geen overduidelijke oorzaak op dit moment. Zeker als het nog de originele zijn zullen ze wel aan vervanging toe zijn (hoeveel km heeft deze gelopen?).

Bij montage de buitenste rij bouten met 30NM vastzetten.

In de Overhaul manual kun je alle gegevens vinden.

Ben trouwens wel benieuwd naar dat dikke grijze vocht. Is dat op een foto te zetten?

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen