Pagina 1 van 1

gezocht: praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 13:49
door Roel
Na tig jaren te hebben gedieseld vertoond mn school-autotechnische ottomotorkennis wel een lichte vorm van Ahlzheimer light. Maar nu ik ook weer de benodigde apparatuur in bezit heb om voor benzinemotoren de juiste afstellingen te kunnen doen wil ik graag weten welke instelling de V8 op LPG dient te hebben.

Het gaat me dan specifiek om de afwijkingen tov de manual.

Ik zie berichten van eigenaars die onbekommerd alleen maar op LPG starten en rijden gedurende de afgelopen koude periode. Onze 110 start onder de ca. 5 graden celcius dus niet meer op LPG, en dat wil ik eigenlijk wel oplossen daar ik lees dat het ook daadwerkelijk mogelijk is te starten bij minus 10 graden celcius

De externe ontstekings componenten zijn gecontroleerd en goedbevonden c.q. vervangen. Wat nog overblijft zijn de instellingen zoals ontstekingstijdstip, contacthoek, bougieafstelling, enz.

Dus wie heeft een altijd startende 110 V8 op LPG en weet wat zijn afstellingen zijn

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2012 06:53 door Roel.

Re: gezocht± praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 18:09
door sjeroens
ontstekingstijdstip 6 tot 10graden voor bdp. ( met of zonder vacuum vervroeger, die kun je ook afdoppen en meteen ff testen) contactpuntjes afstand 0.35mm. Ikzelf heb hem op 8gr staan.
Ik ga nu het carnavalsgedruis weer in sccs

Re: gezocht± praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 20:47
door Geert LW79
Mischien heb je hier iets aan?
V8 afstellen
Mijn RRC hoog compressie op LPG staat op ongeveer 9 graden voorontsteking

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7d5b60cb448d521b54d4fbc71e1ad3a5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15183098, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: gezocht± praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 22:23
door G-men (Gargamel)
Ik heb hem op 10 graden staan. wel afstellen met losse vacuumvervroeger (afdichten op carb ivm valse lucht)
Moet daarbij wel opmerken dat ie dan best vroeg staat als je op benzine rijdt. Ik heb zelf een ontsteking van RPI, die als je benzine selecteerd de ontsteking weer 4 graden verlaat. Kom je dus op de 6 graden die voor benzine is voorgeschreven.

Nooit backfire, en start ook bij -15. (altijd 2x starten. eerste keer gas naar carb en beetje oliedruk opbouwen. tweede keer slaat ie meteen aan.)

Gerrit

Re: gezocht± praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 22:35
door Eric&Betty Boop
Het niet starten onder de 5 graden hoeft niet aan de ontsteking te liggen maar kan ook aan het mengsel liggen.

Hoe start je normaliter op gas?
Heb je een aparte knop om wat gas naar het mengstuk te sturen voordat je start of doe je dat via het kontaktslot?
En hoe vaak geef je dan een "shot" gas voordat je start?

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ee8fc88ea854d06ac212b47acb6c94d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15183644, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('2429201cf22122c63e2e2cebb45a6692', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15183644, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: gezocht± praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: di 21 feb 2012, 07:50
door Roel
Eric&Betty Boop Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Hoe start je normaliter op gas?
> Heb je een aparte knop om wat gas naar het
> mengstuk te sturen voordat je start of doe je dat
> via het kontaktslot?
> En hoe vaak geef je dan een "shot" gas voordat je
> start?

Er zit geen `choke` op mn (OML oid installatie) dus is zet m op contact en start dan zonde rhet gaspedaal aan te raken waarbij ik onder het starten tot half gas ga. Als het iets kouder wordt wil ik wel eens 2-3 keer gas later stromen door hem op/af contact te zetten. Gevoelsmatig heb ik het idee dat het geen z%k uitmaakt of ik dat nu 1x of 20x doe. Als hij niet direct aanspringt lukt het helemaal niet op LPG

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: gezocht± praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: di 21 feb 2012, 12:36
door Geert LW79
Als het koud is dan moet ik eerst 2 of 3 keer op en van kontact zetten voor hij start, maar dan pakt hij ook meteen, ook bij -10.
Heb zelf ook een OMVL instalatie. Bij mij is het inductie relais al eens stuk geweest, normaal als je hem op kontact zet geeft deze ongeveer 3 seconden gas, daarna valt hij weer af, dit om te voorkomen dat het gas door blijft stromen als hij op kontact staat maar de motor niet draait(bij mij stroomde het gas wel gewoon door), als je start dan zorgt de ontsteking er weer voor dat het relais wordt bekrachtigd.
Als jou inductie relais die 3 seconden vertraging mist dan heeft hij dus niet meer de "choke" functie.
Dit kan je checken door iemand anders de auto op contact te laten zetten (even de ventilatie afzetten), je moet de solenoid op de verdamper dan horen klikken en het gas horen stromen, na 3 seconden moet dit weer stoppen.
Inductie relais is een klein zwart blokje, zit in z'n houdertje gestoken, kan je zo eraf trekken.

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('88ce2cb93edb4aff38d6fea795b1eecf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15185131, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: gezocht± praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: di 21 feb 2012, 19:32
door Roel
Geert, thnxs voor je uitgebreide uitleg.
De installatie krijgt idd zo rond de 3 seconden een "boost". 3 van die zijn helaas onvoldoende om de V8 an het ronken te krijgen.

Als hij niet direct start, dan start hij dus helemaal niet meer op LPG. Dat vind ik al een vreemd verschijnsel. Verzuipen op benzine ken ik wel, maar verzuipen op LPG??

Ik blijf het echter zoeken in de onsteking, want als hij start is dat vaak pas op het moment dat ik de sleutel "loslaat". Dus ljkt het dat op het moment dat de startmotor geen spanning meer afneemt er net ff iets meer spanning overblijft voor een optimale vonk

Nieuwe (from UK) bobine en voorschakelweerstand gemonteerd --> auto startte helemaal niet meer, schijnbaar is de nieuwe bobine defect want met de oude delen wou hij wel weer starten. Na de carnavalsperikelen eens ff de delen doormeten.

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: gezocht± praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: di 21 feb 2012, 20:05
door Geert LW79
Heb zelf toen ik de Range Rover net had ook problemen gehad, liep wel op benzine maar niet op gas. Was destijds een ontstekingsprobleem.
Op gas heb je een wat sterkere vonk nodig dan op benzine. Ik heb destijds de rotor, rotorkap, bougies en bougiekabels vervangen en het probleem was opgelost.
Op gas kan je de bougies wel op 0.6mm afstellen i.p.v. 0.8mm, dan vonkt hij ook wat makkelijker.
Heb zelf een electronische ontsteking en een bobine op 12V (zonder voorschakel weerstand) dit geeft ook een wat sterkere vonk.
Als je denkt dat het een spanningsprobleem is kan je de accu spanning eens meten tijdens het starten, deze mag niet te ver zakken, is dat wel zo dan heb je een slechte accu.

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f67d16af8e722405e77b8a95abac2eb5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15186853, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: gezocht± praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: di 21 feb 2012, 20:21
door Eric&Betty Boop
Met de nieuwe bobine start ze dus helemaal niet en met de oude alleen op het moment dat je de sleutel los laat.
De oude bobine is misschien ook al niet fris meer.

Hoe is de staat van de accu?
Massa van startmotor/blok naar chassis goede en schone verbinding?
Hoe oud zijn de bougies,bougiekabels en bobinekabel?

Ik heb nog niet gelezen op hoeveel graden voorontsteking jij nu zit?
Ik zit ook op de 10 graden(is dan wel geen V8 maar een 2,25) en zij start altijd feiloos.
1 keer chocken(ik heb een knopje op het dash daarvoor) en dan tijdens het starten nogmaals en ze loopt,ongeacht de temperatuur.
Ik heb 2 weken terug er een nieuwe Bosch blue coil bobine in gestopt en alle kabels vernieuwd door Beru powercables en nu start ze nog beter(Het is amaaaazing Jim,maar het is waar ).

Het inductierelais zal het probleem niet zijn want dan zou je boven de 5 graden ook niet kunnen starten. Maar ff checken kan nooit kwaad.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f5914f46314c72dd7a60c2faf248754b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15186941, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('4cfae8ed16742379733cabfa42d63f9d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15186941, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: gezocht± praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: di 21 feb 2012, 21:00
door bram-rrc
mijn rrc v8 startte erg slecht als deze warm was. te lange choketijd waardoor te veel gas.
choketijd nu op een seconde of twee gezet. start ook als ie koud is goed.

Re: gezocht: praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: di 21 feb 2012, 22:24
door Sybren
Verzuipen op lpg kan wel, als je tijdens het doorstarten de lpg knop uitzet en hij slaat even aan, dan was hij verzopen.


Sybren

Re: gezocht: praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: wo 22 feb 2012, 07:39
door Roel
Eric&Betty Boop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Met de nieuwe bobine start ze dus helemaal niet en met de oude alleen op het moment dat je de sleutel los laat.
> De oude bobine is misschien ook al niet fris meer.

Daarom had ik al eens een nieuwe mee laten komen

> Hoe is de staat van de accu?

Die slingert de startmotor lang genoeg rond, dus daar zit het probleem zeker niet

> Massa van startmotor/blok naar chassis goede en schone verbinding?

Kan ik idd wel eens checken

> Hoe oud zijn de bougies,bougiekabels en bobinekabel?

Net zo nieuw als die nieuwe bobine, alleen werken die wel

> Ik heb nog niet gelezen op hoeveel graden voorontsteking jij nu zit?

Moet ik nog controleren als het niet meer zo koud is (auto staat buiten) , was al beneiuwd naar "collega' afstellingen zodat ik de instellingen ook direct kon aanpassen

> Ik zit ook op de 10 graden(is dan wel geen V8 maar een 2,25) en zij start altijd feiloos. 1 keer chocken(ik heb een knopje op het dash
> daarvoor) en dan tijdens het starten nogmaals en ze loopt,ongeacht de temperatuur. Ik heb 2 weken terug er een nieuwe Bosch blue coil
> bobine in gestopt en alle kabels vernieuwd door Beru powercables en nu start ze nog beter(Het is amaaaazing Jim,maar het is waar ).

hhmmm, toch eens nadenken over een bobine hier ipv een uit de UK

> Het inductierelais zal het probleem niet zijn want dan zou je boven de 5 graden ook niet kunnen starten. Maar ff checken kan nooit kwaad.

Inductierelais? En dat is ?? en zit ??

Re: gezocht± praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: wo 22 feb 2012, 09:41
door Art van Blondie
QuoteRoel want als hij start is dat vaak pas op het moment dat ik de sleutel "loslaat"
Voor de bobine zit een weerstand, die ervoor zorgt dat er 9 Volt op de bobine staat. Deze weerstand wordt tijdens het starten overbrugt, zodat er tijdens het starten 12 volt op de bobine staat. Meet eens na of dat bij jou het geval is.

Groet, Art

Re: gezocht: praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: wo 22 feb 2012, 17:17
door Geert LW79
Ik zou het zoeken in de ontsteking of het mengsel, als ik het mengsel armer zet start hij als het koud is ook slechter.
Als jij nog een bobine met voorschakel weerstand hebt dan moet die tijdens het starten worden overbrugd zodat er bij starten wel 12V op de bobine staat, zoniet dan is er iets mis. Ook het rondgaan van de startmotor is nog geen garantie dat je accu 100% is, bij 9 volt gaat hij ook wel rond echter dan wordt de spanning al aardig laag voor een goede ontsteking, Hier geld meten is weten en is zo gepiept.
Inductie relais is minder verdacht daar je aangeeft dat hij wel de 3 seconden"choke" gas geeft en daar hij bij hogere temperaturen wel start betekent dat hij wel door de ontsteking wordt bekrachtigd. (is een zwart blokje met een bos draden eruit, onder andere naar de solenoid op je verdamper en naar je bobine)
Hoe staan jou bougies? Volgens manual 0.8? Op gas springt de vonk moeilijker over. Ik heb ze op 0.6 staan en dat werkt bij mij prima.

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4b34a46769eb56648a42ab18d77b16fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15189999, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: gezocht± praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: wo 22 feb 2012, 19:10
door G-men (Gargamel)
Ik denk dat het een combinatie is van twee dingen; weerstand zelf is denk ik niet het probleem.
Om het sterten te verbeteren wordt zoals Art al zegt 12 v direct van het contact op de bobine gezet. Ik denk dat dit bij jou niet functioneerd.
Dit is de wit-rode draad die van de startmotor naar de + van de bobine loopt.

Dat hij pas aanslaat als je "stopt" met starten wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de accuspanning tijdens het starten wat wegzakt, waardoor je minder als 9V overhoud op de bobine en geen (of heel zwakke) vonk krijgt. Dit verschijnsel wpordt versterkt als de accu al wat ontladen is door langer doorstarten. Als jde startmotor dan stopt, gaat de spanning van de accu omhoog en slaat ie aan.
Aangezien gas minder makkelijk ontsteekt als benzine is dat ook de oorzaak dat ie op benzine wel start.

Als test kun je ook even de + van de bobine even direct aan de +12 hangen. Dan moet ie gewoon starten. Uitzetten moet je dan wel doen door de draad weer los te maken. Doehet ook niet te lang, want dan wordt de bobine veel te warm.

Maar check de rood-witte draad maar eens.

Gerrit


Art van Blondie Schreef:
-------------------------------------------------------
> > want als hij start is dat vaak pas op het moment
> dat ik de sleutel "loslaat"
>
>
> Voor de bobine zit een weerstand, die ervoor zorgt
> dat er 9 Volt op de bobine staat. Deze weerstand
> wordt tijdens het starten overbrugt, zodat er
> tijdens het starten 12 volt op de bobine staat.
> Meet eens na of dat bij jou het geval is.
>
> Groet, Art



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/02/2012 18:12 door G-men (Gargamel).

Re: gezocht± praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: wo 22 feb 2012, 20:12
door Frank 110V8
bram-rrc Schreef:
-------------------------------------------------------
> mijn rrc v8 startte erg slecht als deze warm was.
> te lange choketijd waardoor te veel gas.
> choketijd nu op een seconde of twee gezet. start
> ook als ie koud is goed.


Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem, als hij niet direct start even in de middenstand, lost het ook op, maar het aanpassen van de tijd zou mooi zijn, hoe doe je dat?

Groet Frank

Re: gezocht± praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: wo 22 feb 2012, 20:59
door bram-rrc
ik heb een kastje met ledjes voor de tankindicatie. hiermee kan ik ook elke gewenste choketijd programmeren.

komt van vogels autogas. volgens mij iets van 40 euro los, weet ik niet zeker.

Re: gezocht: praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: do 23 feb 2012, 07:36
door Roel
Geert LW79 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als jij nog een bobine met voorschakel weerstand
> hebt dan moet die tijdens het starten worden
> overbrugd zodat er bij starten wel 12V op de
> bobine staat, zoniet dan is er iets mis.

Volgens mij staat de voorschakelweerstand standaard in serie met de bobine. Dit zie ik zo op (niet V8) electrische schema's en zo zit hij ook aangesloten.

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: gezocht: praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: do 23 feb 2012, 17:25
door Geert LW79
Volgens mij hoort de bobine met starten toch echt 12 volt te krijgen, denk dat er dan bij jou (auto) een draadje mist of los zit. hoort tussen de startmotor en de bobine geloof ik,
Volgens G-men en Art hoort het ook zo, ben hierin dus niet de enige. Tijdens het starten zakt de spanning zoizo een stukje in, er blijft dan van de originele 9 volt op je ontsteking mischien maar 8 over. Als het kouder is heeft je accu al minder capaciteit dit terzijl je juist een krachtiger vonk zou moeten hebben om de boel op gang te krijgen.
Met een electronische ontsteking en een andere bobine kan je de voorschakelweerstand laten vervallen, je hebt dan altijd een krachtiger vonk.
Mijn V8 starte deze winter nog met -15, moest toen wel een paar keer choken.

Re: gezocht: praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: vr 24 feb 2012, 08:11
door Roel
Ik heb een schema gevonden waarin jullie bevindingen bevestigd worden. Ik begreep uit jullie verhalen niet helemaal hoe eea aangesloten moest zijn. De bobine en de weerstand zijn dus gewoon in serie aangesloten en opgenomen in het electrische systeem. Vanuit het startrelais loopt er dus een kabel naar de uitgaande zijde van de weerstand waardoor de bobine de volle 12v krijgt als de startmotor bedient wordt.
Waarschijnlijk zit daar de fout bij onze auto. Er zitten aan de weerstand aan 1 zijde wel 2 aansluitingen, alleen zitten die volgens mij wel aan de verkeerde kant van de spoel De enkele draad loopt van de weerstand naar de bobine, hij krijgt dus altijd slechts zijn 9 Volt.

Morgenvroeg eens gaan checken als ik weer thuis ben.

Blijft alleen de vraag of dit niet bewust is gedaan bij de inbouw van de luminition contactpuntloze ontsteking, daar de auto wel loopt op de luminition bobine en weerstand en niet op een nieuwe UK bobine en weerstand.

Wordt vervolgd

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: gezocht: praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: vr 24 feb 2012, 09:35
door Geert LW79
Volgens mij is het idee achter een contactpunt loze ontsteking (heb zelf een contactpunt loze Lucas ontsteking van een later model RRC, zo een met een versterkertje op de verdeler) dat het op 12V kan werken daar er geen contact punten meer inzitten die kunnen wegbranden.

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('17352083075fc3b909227136d6e12c2e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15195500, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: gezocht: praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: vr 24 feb 2012, 09:52
door Roel
Ik heb begrepen dat de bobine te heet wordt als je de voorschakelweerstand verwijdert. Wegbranden van de punten betekent volgens mij een defecte condensator.

Maar zaterdag ff de praktijcheck doen

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: gezocht: praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: vr 24 feb 2012, 10:10
door Art van Blondie
Volgens mij hoort een bobine geschikt te zijn om te werken met voorschakelweerstand. dwz geschikt om op 9V te werken. Wellicht is je nieuwe bobine daarvoor ongeschikt. Ik heb ook een lumenition ontsteking en de voorschakelweerstand is bij mij nog in tact, de 12V overbrugging tijdens starten ook.

Het hele idee achter het bestaan van de voorschakelweerstand is om die tijdens het starten te kunnen overbruggen. Tijdens het starten zakt de accuspanning in en kun je een extra boost geven aan de bobine door de weerstand te bypassen. Zolang de voorschakelweerstand in bedrijf is moet dus ook de bypass in bedrijf blijven, de plaatsing van een elektronische ontsteking staat daar los van.

Groet, Art

Re: gezocht: praktijkafstelgegevens V8 op LPG

Geplaatst: vr 24 feb 2012, 16:35
door Geert LW79
Zoals al gezegd, ik heb dus een puntjes loze ontsteking met een bobine op 12 volt, dat er ook andere configuraties zijn weet ik.
Roel, zou eens uitzoeken of jou ontsteking ook met een 12V bobine kan werken. Mijns inziens is hoe eenvoudiger hoe beter, als je dus de ontsteking kan vereenvoudigen, waarom niet.
Weet je zeker dat die nieuwe bobine ook een 9 volts versie is?

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d2cd67878f090aad4f64374f7c723c7f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15197246, 600, 600, 'Loading image ...', false);