Pagina 1 van 1

dieseltoevoegingen

Geplaatst: di 14 feb 2012, 23:08
door Everhard Mulder
Mijn 110 uit 1984 met 200TDI stopte ermee toen het vroor. Nu het dooit, doettie het weer als vanouds. Morgen ga ik het dieselfilter vervangen en ik vermoed dat er wel water in de waterscheider zal zitten, hoewel het filter 10.000 km geleden vervangen is. Nu vraag ik me af: heeft het toevoegen van bv. Monster Diesel zin? Op de site van MD staan dingen over bacteriën die in de diesel groeien nu er minder zwavel in zit en dat spul gaat dat tegen en bindt het water aan de diesel, etc. Heeft iemand daar ervaring mee?

Everhard Mulder

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: di 14 feb 2012, 23:53
door Benno
volgens mij zijn een waterafscheider en filter twee verschillende dingen. de ene zit op de achterkant chassis in de buurt van de tank, de andere onder de motorkap als brandstoffilter.

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 01:13
door Everhard Mulder
Ik heb me suf gezocht "in de buurt van de tank" maar daar nooit iets gevonden wat op een waterafscheider lijkt: wel zie ik onderaan mijn filter een soort kraantje. Maar of dat de waterafscheider is????
Maar evengoed: dát was niet mijn vraag. Mijn vraag ging over zin of onzin van zoiets als MonsterDiesel toevoegen. Ik kreeg van hen de volgende info:
--------------------------------------------
Monster Diesel kan in elke dieselmotor worden gebruikt. Dit product is er voor geproduceerd om problemen met de huidige biodiesel (B7= 7% biodiesel toevoeging aan de normale diesel) te voorkomen. Het Monster Diesel molecule bind zich aan het dieselmolecule en veranderd daarmee de eigenschappen zoals het uitzakken van het water ofwel auto oxidatie genoemd. Monster Diesel voorkomt daarmee dat zich snel bacteriën vermeerderen en schade aanrichten of verstoppingen veroorzaken.Monster Diesel geeft ook de smering weer voor 40% dus minder slijtage aan de motor en een betere verbranding en daarmee brandstofbesparing tot 15% en 10% meer power. dit resultaat zal na de 3 of 4 keer tanken te merken zijn, eerst zal het gehele systeem gereinigd moeten zijn.
Om het gehele systeem te reinigen is de eerste keer een dubbele dosering nodig d.w.z. bij een tankinhoud van 100 liter is normaal 100 ml nodig maar bij de eerste keer is dit 200 ml en dan moet er de reserve ook nog worden meegerekend dat betekend bij een reserve van 10 liter is dit 10 ml. Totaal bij 100 liter dus 220 ml voor de eerste keer toevoegen en dan diesel tanken. Daarmee wordt het goed gemengd.
De dosering is normaal 1:1000.
-------------------------------------------
Heeft iemand hiermee ervaring?

Everhard Mulder

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 09:46
door Tabe
Hoi Everhard,
Lijkt mij dat dit spul eerder bedoelt is voor opslagtanks, als je regelmatig tankt zul je
geen last krijgen van bacterien.
Groeten tabe.

Re: dieseltoevoegingen - schimmelbestrijding

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 10:16
door Marc-my-Words
Vooral als je je tank (bijna) leeg rijdt en daarna weer goed vol tankt.

Half-leeg weer bijvullen, of steeds maar half-vol gooien leidt toch meer condenswater en steeds een half voorraadje in de tank biedt de beste groei-mogelijkheden van de "bacterie/alg" die eigenlijk meestal een schimmel is. (Het gaat meestal om de schimmel: Hormoconis resinae, en minder om de gisten Yarrowia lipolytica & Candida kerosenii, en als het wel een bacterie is is het de algemeen in de grond voorkomende Pseudomonas aeriginosa.

Staat de auto lang stil dan is helemaal vol, incl de vulhals, het veiligste (dan heb je ook nog een leuke voorraad mocht tussentijds de olie op raken).

Marc

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 10:49
door Exfietser
Het lijkt me echt handiger om je brandstofsysteem lucht, water en lekvrij te maken in plaats van de boel op te lappen met vage middeltjes die eerder bedoelt zijn voor de scheepvaart waar een bootje een paar jaar met dezelfde diesel moet doen en waar ook doordat een boot in het water ligt dus ook zomers koud een veel grotere kans op condens vorming in het brandstofsysteem bestaat.

Dus boeken erbij en kijken hoe en waar alle (juiste) onderdelen horen te zitten bij de landrover die met dat betreffende type motor is uitgerust. Bij mijn series drie zit de waterafscheider onder het rechter vloertje. Dus waar de pasagier zit. Bij een nieuwere defender zit hij wel eens ergens achter tegen een balk ofzo. Ga gewoon kijken hoe landrover het ooit bedacht heeft en maak het zo. Het brandstoffilter zit bij mijn series drie tegen het schutbord in de motorruimte. Het kunstof piefje onder zowel het brandstoffilter als de sedimentafscheider is alleen om het vocht en het vuil er af en toe uit te laten lopen.
Meestal is dit piefje door de jaren uitgehard en breekt het onmiddelijk als je het losmaakt, Je kunt het dus beter laten zitten. Ik maak de kom van de sedimentafscheider altijd helemaal los en zet het na schoonmaak met een paar nieuwe o-ringen weer in elkaar. Hetzelfde voor het filter.

De schuld geven aan oude brandstof is heel makkelijk. mijn ervaring is dat dat twee jaar oude zomerdiesel het gewoon 's winters ook doet in mijn 2,25D. mischien is een 300tdi en een 200tdi iets gevoeliger maar ik denk niet dat er veel zijn die hun wagen afgelopen winter bij 20 graden vorst na twee jaar stilstand gestart hebben.

Die middeltjes waar jij het over hebt zijn erg leuk en zullen ook wel wat doen. Alleen van een opmerking wordt ik altijd heel erg wantrouwig. En dat is deze:

QuoteMonsterDiesel Monster Diesel geeft ook de smering weer voor 40% dus minder slijtage aan de motor en een betere verbranding en daarmee brandstofbesparing tot 15% en 10% meer power. dit resultaat zal na de 3 of 4 keer tanken te merken zijn, eerst zal het gehele systeem gereinigd moeten zijn.

Dit soort opmerkingen vallen voor mij in de zelfde category als verhalen over nulpuntsenergie enzo.

Landrover motoren zijn dacht ik zo gemaakt dat ze juist op een veelheid van brandstoffen in zeer veel landen moeten kunnen rijden. Een van de redenen dat de motoren niet heel veel pk's hebben maar wel redelijk bomvast zijn. Wat ik deze koude gezien heb is dat mensen die dus problemen hebben gehad of oude wagens hebben waar niet op juiste manier onderhoud is gedaan (Men weet niet eens van het bestaan van een sedimentafscheider af.) Of ze zijn een keer door het water/modder gereden. Of het zijn wagens waar een motorconversie heeft plaatsgehad. Benzinetank is dieseltank geworden enz. De hele rest van de wereld heeft afgelopen koude gewoon auto gereden en geen last gehad van vlokkende diesel met bacterien enzo.

Als het onderhoud op de juiste manier (volgens het boekje dus) wordt gedaan en een motorconversie is op de juiste manier uitgevoerd dan hoef je echt geen problemen als het koud (of erg warm) wordt te verwachten. En rare spulletjes bij de diesel zijn ook echt niet nodig.

Arnold.

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 16:58
door Everhard Mulder
Dank voor alle tips. Heus, ik doe mijn best deze auto zo goed mogelijk en volgens het boekje te onderhouden, op tijd nieuwe filters en olie etc. En tot nu toe had ik s'winters geen enkel probleem: sleutel omdraaien starten en wegwezen: voorgloeien hoefde niet eens. Maar dit jaar was dat dus anders. De vorige eigenaar (maar ik heb deze auto al ruim 7 jaar!) heeft een motorconversie gedaan naar een 200TDI. Wat hij met de sedimentscheider heeft gedaan...ik heb geen idee en kan 'm niet vinden. Wat ik wél steeds heb gedaan is: bij een half lege tank de zaak weer volgooien en misschien is dat op den duur geen goed idee. Ik ga 'm nu maar eens helemaal leegrijden. Overigens bleek me vandaag, toen ik bij een lokale auto-onderdelenzaak was was dat het gesprek van de dag, dat er hier in de buurt meer mensen met hetzelfde probleem zaten en dat het best wel eens zo zou kunnen zijn dat een bepaalde benzienepomp hier in de buurt, verkeerde diesel of dieseltoevoeging gebruikt heeft..... Enfin: ik kan weer rijden en heb een beetje Wynn's Dry Fluel toegevoegd.....
Everhard Mulder

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 19:43
door Marc-my-Words
Misschien loont 't om als je toch een langer eind gaat rijden, en dus die tank goed leeg rijdt (neem wel 5 liter reserve mee) om een stevige scheut (franse, want 90 of 95%) spiritus of E85 in je tank te gooien. Een beetje alcohol zorgt dat het restje condenswater wat misschien mee zou kunnen komen goed verdeelt "oplost" in de diesel. Miniscule hoeveelheden water mee ingespoten zijn geen probleem zolang er maar genoeg diesel is om alles gesmeerd te laten verlopen, door de alcohol is er geen sprake van water-bolletjes in de diesel ! En met een warme motor krijg je zelfs een bescheiden power-boost door de water-toegift.

Marc

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 19:48
door Eric&Betty Boop
Helemaal mee eens Arnold.
Behalve met onderstaande.

De hele rest van de wereld heeft afgelopen koude gewoon auto gereden en geen last gehad van vlokkende diesel met bacterien enzo.

Na dat hele koude weekend hadden veel van onze kranen en graafmachines last met de brandstof.
Totaal niet willen aanslaan of als ze wel liepen geen toeren willen maken.
Onze monteurs zijn van hot naar her gevlogen om filters te vervangen,leidingen op te warmen,enz,enz.
Heeft best wel wat voeten in de aarde gehad.
Onze vrachtwagens daarentegen hadden die problemen helemaal niet. Alleen verscheidene met lege accu's.
Vraag me af of dit nu lag aan de rode gasolie die in de kranen wordt gebruikt. Aan het onderhoud ligt het iig niet.
De rode gasolie komt van dezelfde leverancier als de diesel voor de vrachtwaggels.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('940b448f320de1bc8749770b1ca2a730', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15162585, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('81d08a3a66a4b8ca8af3246663b36782', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15162585, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2012 18:49 door Eric&Betty Boop.

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 20:22
door Marc-my-Words
Ik denk dat die rode-diesel-machines en de rode-diesel-tanks beide niet echt een ideaal beheer kennen.
De vrachtwaggeltankt diesel bij de pomp met een grote omzet en met "gegarandeerd" weinig water.

Marc

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 20:30
door Eric&Betty Boop
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik denk dat die rode-diesel-machines en de
> rode-diesel-tanks beide niet echt een ideaal
> beheer kennen.
> De vrachtwaggeltankt diesel bij de pomp met een
> grote omzet en met "gegarandeerd" weinig water.
>
> Marc

Marc die leverancier leverd rode gasolie aan een heleboel grondverzet,sloop en loonbedrijven hier in de regio dus de omzet snelheid is geen issue.
De rode gasolie wordt rechtstreeks vanuit de tankwagen op locatie geleverd in een IBC die iedere kraan bij zijn materiaal heeft.
Ik had al bedacht dat dat vocht best wel eens uit die IBC's kan komen. Die tanks worden bijna nooit gereinigd dus dat is een mooie verzamel plaats voor water.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aa255b81ddb772ac55c65a86e506ed77', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15162721, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('75edc79cc0f3504d13624af5e00f1614', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15162721, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2012 19:32 door Eric&Betty Boop.

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 21:42
door Marc-my-Words
Dat bedoelde ik ook, ná de levering va de rode diesel is het "beheer" waarschijnlijk niet al te proper.

De vrachtwaggels tanken gewoon direct in de tank en rijden die (bijna) leeg en tanken weer tot de nok vol ... da's dus wel proper, zolang je niet een keertje bij een twijfelachtige pomp een bedenkelijk restje tankt.

Marc

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 22:14
door René de Geeter
Heb net van onze 55 jaar oude mcCormick tractor de dieseltank leeg gepompt en gereinigd. Haqd even heeeeel erg schuin gestaan en toen was het sediment van tientallen jaren van de bodem van de tank in het filter wat in de tank zit gelopen. Resultaat: even stationair lopen en dan weer afslaan.
Contact hierover gehad met ons mechanisatiebedrijf en het eerste wat hij vroeg was of ik op gewone of rode diesel rij. Met rode diesel is bacterievorming in de tank echt een heel veel voorkomend probleem, maar bij mij gelukkig alleen maar viezigheid. Hij reinigd bijna wekelijks diesel tank van landbouwvoertuigen vanwege bacterie troep. Remedie: leegpompen, vuiligheid eruit en reinigen/spoelen met water van +60 graden.

René
109 serie III StaWag

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 10:19
door Frank58
Beste Rene

lees dat je tank met water schoon maakt. bacterien hebben juist voor hun ontwikkeling water nodig. In de latexverf wereld is 1 theelepel restwater wat 1 week heeft gestaan zonder conservering (lees biocide) voldoende om een tank van 600000 liter verf compleet te laten besmetten.

Lees ook verhalen over achterstalling onderhoud.?
De disel heeft nog maar 10 ppm zwavel, was ong 1000 ppm, daarnaast bevat het verplicht bio aandeel. Organisme bacterien (welk type dan ook- ik heb er inmiddels wel 60 soorten ontdekt) hebben maar 1 druppel water nodig om tot celdeling over te gaan, ELKE 10 minuten. Water zit overal in de lucht, dus ook in tank, is niet te voorkomen. Dit water condenseert bij ELKE temperatuur wisseling van maar enkele graden. Ook niet te voorkomen. bacterien gaan zich in het water , al dan niet op de bodem ontwikkelen (lees delen). Het slijm dat daar ontstaat bevat meer als 90% water, wordt opgezogen, gaat naar het filter en blijft daar hangen. Hier ontwikkelt de kolonie zich verder want er komt steeds gebonden water voorbein waarvan altijd wel wat blijft hangen. Als het nu gaat vriezen bevriest dit water op het filter en sluit hem volledig af. Filter vervanging helpt maar even. gebruik van bij scherpe middelen als Tunap, Xmile Forte, lossen vuil op rond pakkingen en kunnen later lekkages opleveren. Dit zijn echt reinigingsmiddelen. Water bindmiddelen zoals die van Wynns, laten het water aanwezig in de diesel, dodoen geen bacterien DUS ze kunnen zich gewoon ontwikkelen, diesle wordt dan troebel.
Om mijn probleem op te lossen heb ik gezoht naar een product wat al jaar en dag in waterverf industrie werd gebruikt Deeze actieve stof is zo effectief dat je met milliliter voorruit kunt. Mijn probleem heb ik destijd volledig kunnen oplossen met acticide CMG en rij nu al 2 jaar zonder enig probleem. Je moet je vuike tank wel wel zoveel mogelijk ontdoen van de drab (scheelt gebruik) en eerst even een keer overdoseren kill. Daarna nog 1 keer filter wissel om resterende dode organisme weg te halen. Daarna kon ik met 25 ml op tank van 70 liter vooruit en mijn filters zijn netjes schoon. (zelfs na 50000 km). Ik vondt het middel via internet onder "" geen bacterie in je tank"" gaven duidelijke uitleg en antwoord op vragen. Ik ben van die vervelende slijm op mijn filters af en dat voor nog geen 1,40 per tank beurt EXTRA. Succes met het oplossen.
Frank

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 10:45
door René de Geeter
Frank,

Ik reinig mijn tank niet met water. Heb alleen weergegeven wat mij verteld is door mijn mechanisatiebedrijf. Zal misschien mij wat eenvoudig uitgelegd zijn en ze zullen er misschien wel wat doorheen gooien.
Heb nu alleen maar mijn tank van alle drab ontdaan, filter vervangen en weer afgevuld met diesel.

In ieder geval bedankt voor je uitgebreide verhaal. Goed voor het archief.

René
109 serie III StaWag

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 13:11
door Frank58
Beste Rene,

Ik kan je dan nu al zeggen dat je over enkele weken weer vervuiling op je filters gaat zien.
Ik was ook eerst begonnen met schone tank en had binnen 1 maand weer vervuiling (20000 km)

Stuur even je huidige mail adres, heb alleen je oude planet.nl
heb daar wat achtergrond info toegestuurd
groet
Frank

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 13:16
door Frank58
Beste everhard

Welke auto zaak was dit?

Wijns emulgator, is geen anti bacteriemiddel, het bindt alleen het water
Aangezien bacterien in water groeien, kan de vervuiling er nog steeds ontstaan, uit zich in troebelel diesel
Het product CMG dat ik destijds heb aangeschaft, is een echte biocide, trekt in de water en zorgt ervoor dat er geen enkele bacterie meer in kan ontstaan, groeien of ontwikkelen.

Hopeljk blijf je met de wijns even vrij van filterverstopping.
Stuur je mail adres maareven, stuur ik je achtergrond info die ik van die firma heb ontvangen.

Frank

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 18:53
door Frank58
Hoi rene

Welk mechanisatie bedrijf is dit. Ik kan hem adviseren het middel wat ik ook gebruik te gaan gebruiken. Scheelt hem een hoop afval, reinigingstijd en ellende!
groet

Frank

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: zo 19 feb 2012, 12:03
door Rangie110 'Last Dime'
voeg een kliene hoeveelheid (0,5%) methanol aan de diesel toe, en je hebt het zelfde resultaat als al die dure middeltjes.
methanol stopt bacteriegroei, en bindt het water en diesel zodat dit gewoon verbrand word.
je kunt dit spulletje halen bij de modelbouwshop ;-)

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: zo 19 feb 2012, 12:05
door Rangie110 'Last Dime'
oh ja, systeem reinigen kun je ook doen met (industrieele) aceton (0.20% voor dieselmotoren 0.15% benzinemotoren) maar dit bindt het waterniet met de brandstof.

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: zo 19 feb 2012, 23:49
door Frank58
Beste Rangie

Je moet dan wel waarschuwen dat als je methanol gebruikt of ander reiniger dat je alle ""oude vette rommel"" dat zich op pakkingsringen heeft afgezet OOK verwijderd. Dit KAN gevolgen hebben voor de pakking. Kjk maar eens op een botensite daar wordt gewaarschuwd voor dergelijke acties.
Het gebruik van ethanol. methanol werd daar ook geopperd maar door enkele slechte ervaringen mteen de kop ingedrukt. het is met een boot zo als je op het meer komt stil te liggen heb je ECHT een probleem. met een auto kun je nog WW bellen.
Succes

Frank

Re: dieseltoevoegingen

Geplaatst: ma 20 feb 2012, 10:50
door Benno
Aan de andere kant kom ik liever met de boot stil te liggen als op de A2 op de linkerbaan in de ochtendspits.

Benno