Beste sleutelaars,
Bij mijn serie III 6-cylinder uit 1976 is de achterste Krukaskering versleten. Hij lekt erg veel olie.
Om deze te vervangen moet dan de hele versnellingsbak eraf en koppelingplaten etc. Om erbij te kunnen.
Kan het ook via karterpan. Wie heeft hier ervaring mee?
Groeten
Rob
Serie III 1976 stawag 6-cylinder
Krukaskering
-
Nick
Re: Krukaskering
Zoals ik in het onderdelenboek kan zien, is het dezelfde constructie als de 2,25 motoren (correct me if I`m wrong...) dus ja, dan moet de koppeling, het vliegwiel, het vliegwielhuis en de carterpan eraf.
Je hebt dan de keuze tussen 2 mogelijkheden:
1. Je haalt de motor eruit, dat is verreweg de makkelijkste manier voor het vervangen van de keerring op zich, maar wel het meeste werk qua uit- en inbouwen. Als je meer aan de motor wil doen dan alleen de keerring vervangen is het een goede optie.
2. Je haalt de versnellingsbak euit, naar mijn idee veel minder werk, nadeel is wel dat je slechter bij de keerring en omringende delen kunt, het wordt dan een wat meer priegelwerk.
Ik heb beide al eens gedaan, en de versnellingsbak eruit is het minste werk, maar wel het moeilijkste om de keerring de vervangen. Ik spreek wel over een militaire wagen, dus met uitneembare chassisbalk thv de versnellingsbak. Ik kan de bak dus onderuit weg laten zakken. Als je een civiele hebt, dan moet de seatbase eruit volgens mij, en dat is ook behoorlijk werk.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Je hebt dan de keuze tussen 2 mogelijkheden:
1. Je haalt de motor eruit, dat is verreweg de makkelijkste manier voor het vervangen van de keerring op zich, maar wel het meeste werk qua uit- en inbouwen. Als je meer aan de motor wil doen dan alleen de keerring vervangen is het een goede optie.
2. Je haalt de versnellingsbak euit, naar mijn idee veel minder werk, nadeel is wel dat je slechter bij de keerring en omringende delen kunt, het wordt dan een wat meer priegelwerk.
Ik heb beide al eens gedaan, en de versnellingsbak eruit is het minste werk, maar wel het moeilijkste om de keerring de vervangen. Ik spreek wel over een militaire wagen, dus met uitneembare chassisbalk thv de versnellingsbak. Ik kan de bak dus onderuit weg laten zakken. Als je een civiele hebt, dan moet de seatbase eruit volgens mij, en dat is ook behoorlijk werk.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
richard78
Re: Krukaskering
Ik heb de keerring vervangen bij een civile auto (2.25D). Dit idd gedaan door de seatbase ed te verwijderen. Is wel wat werk maar wel te doen in een weekend. Tip is wel een takel te gebruiken om de v-bak eruit te halen. Kan wel zonder maar is makkelijker met.
succes
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1055e3366a28bebe13216c045c52d52e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15146240, 600, 600, 'Loading image ...', false);
succes
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1055e3366a28bebe13216c045c52d52e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15146240, 600, 600, 'Loading image ...', false);