Gisteren na een stuk snelweg kwam ik op de afrit stil te staan. Ik wilde de bocht om in z'n 2 maar ineens was t over. De motor viel uit, electriek bleef wel gewoon branden. Het starten daarna ging goed maar telkens viel ie na 1 seconde weer uit. Mijn vriend van de ANWB heeft er maar even naar gekeken en gaf aan dat het waarschijnlijk de EGR was. Die heb ik dus inmiddels schoongemaakt en weer teruggezet maar het is nog niet best. De motor start nu prima, maar als ik wegrij dan stottert ie en houdt ie in. Gebeurt eigenlijk direct als ik in 2 en 3 rij, hij begint dan ook goed grijs te roken. Ook reageert ie niet meer goed op het gaspedaal. Stationair draait ie prima. Ik heb inmiddels ook even naar de stekker bij de ECU gekeken, die is mooi droog.
Ik lees veel over EGR blanking kits, Luchtmassameters, verstuivers, bransdtofpompen en filters en meer van dat moois. Het beste is waarschijnlijk de motor eens uit te laten lezen maar met een beetje pech sta ik halverwege de garage weer ergens met tegen een praatpaal te lullen:-)
Iemand enig idee wat ik hier thuis redelijk makkelijk voor de deur zou kunnen controleren/vervangen/schoonmaken??
Alvast bedankt!!
Robert
Defender TD5 standaard
180.000K
TD5 wil niet meer vooruit....
-
JanTD5
Re: TD5 wil niet meer vooruit....
Heb je de stekker van de LMM (lucht massa meter) al eens los gegooid en dan gereden? De ECU gaat dan naar een "vaste" waarde. Ook eens uitlezen met nanocom of bij de dealer kan wel eens verhelderend werken. Lees ook eens "dit" topic op het LRCH forum. Misschien zet het je in de goede richting.
Succes,
Mvg Jan
Succes,
Mvg Jan
-
Wim
Lijkt veel op geen winterdiesel of vocht bij de diesel.
Brandstoffilter wisselen (nieuwe volgooien met winterdiesel), ontlucht zich als het goed is vanzelf.
Al veel vergelijkbaars over geschreven hier. Ik had hetzelfde (klachten) met mijn 300 tdi.
Mvg
Wim
Brandstoffilter wisselen (nieuwe volgooien met winterdiesel), ontlucht zich als het goed is vanzelf.
Al veel vergelijkbaars over geschreven hier. Ik had hetzelfde (klachten) met mijn 300 tdi.
Mvg
Wim
-
Rob van Leeuwen
In de motorruimte tegen het schutboard zit een botsingschakelaar deze moet bij het maken van een botsing de spanning van de brandstofpomp afgooien.
Deze willen nog wel eens een storing geven.
schakelaar kan in gedrukt worden hierna moet de pomp weer normaal werken.
Allicht is dit een idee.
Sterkte gr Rob
Deze willen nog wel eens een storing geven.
schakelaar kan in gedrukt worden hierna moet de pomp weer normaal werken.
Allicht is dit een idee.
Sterkte gr Rob
-
Marc-my-Words
Kijk .... wat is er ineens veranderd ?? Het vriest !! Wat is een goede kanshebber: ijs in het brandstof-filter - voorheen water maar nu in de vaste fase.
Dus ontdooi het filter eens: tap het water af, probeer het nog eens of ie wil rijden. Of vervang direct dit filter als dat toch al aan de beurt was.
Verder is de EGR eigenlijk het minst aannemelijke onderdeel als je ineens helemaal geen vermogen meer hebt, misschien kan ie beroerd draaien als de EGR vervuild is en/of vast zit maar verder .... Bovendien gewoon maar wat vervangen zonder kennis van de oorzaak verhoogt het risico dat je straks nog verder van huis bent. Voor je het weet vervang je iets dat wel werkt door iets dat niet of slechter werkt (want ook nieuwe delen deugen niet altijd).
Verder kan de LuchtMassaMeter stuk zijn - dat geeft wat minder vermogen - of bijv de inlaatslangen stuk: dat geeft soms heel veel vermogensverlies, of de waste-klep van de Turbo zit vast - dat geeft ook vermogensverlies .... ofwel het kan heel veel zijn
Marc
Dus ontdooi het filter eens: tap het water af, probeer het nog eens of ie wil rijden. Of vervang direct dit filter als dat toch al aan de beurt was.
Verder is de EGR eigenlijk het minst aannemelijke onderdeel als je ineens helemaal geen vermogen meer hebt, misschien kan ie beroerd draaien als de EGR vervuild is en/of vast zit maar verder .... Bovendien gewoon maar wat vervangen zonder kennis van de oorzaak verhoogt het risico dat je straks nog verder van huis bent. Voor je het weet vervang je iets dat wel werkt door iets dat niet of slechter werkt (want ook nieuwe delen deugen niet altijd).
Verder kan de LuchtMassaMeter stuk zijn - dat geeft wat minder vermogen - of bijv de inlaatslangen stuk: dat geeft soms heel veel vermogensverlies, of de waste-klep van de Turbo zit vast - dat geeft ook vermogensverlies .... ofwel het kan heel veel zijn
Marc
-
Andrew Colville
Olie in de draadboom van de injectoren deze zit onder je kleppen deksel , controleer door RV op de motor ( bij inlaat ) de stekker van de injectoren los te maken, zit hier olie?
Water in je brandstof systeem is met de temperaturen van de afgelopen dagen ook heel aannemelijk.
Uitlezen is hier een goed idee, wellicht is direct duidelijk wat er gaande is.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Water in je brandstof systeem is met de temperaturen van de afgelopen dagen ook heel aannemelijk.
Uitlezen is hier een goed idee, wellicht is direct duidelijk wat er gaande is.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )