Kabelboom tips?
-
bowy
Kabelboom tips?
Vandaag begonnen met de kabelboom aanleggen in mijn 127. Heb de klus al een keer eerder gedaan in Serious, maar toen zonder enige planmatigheid of zekeringkast
Nu dus iets degelijker en professioneler.
Het motor gedeelte heb ik uit de donor gehaald dus is volledig aangesloten en weggewerkt.
Van voor naar achteren heb ik besloten een 13 polige 1,5mm2 kabel te gebruiken. Deze inmiddels getrokken en netjes weggewerkt. Dit moet voldoende zijn voor de brandstof pomp etc en de verlichting.
Nu ben ik aan het kijken hoe ik alles achter het dash ga aansluiten.
Plan is om alles via relais te schakelen, heb hiervoor military spec relais genomen die ook meteen als automatische zekering dienen (gebruiken we ook in de challenge auto's) scheelt aansluit zorgen en dus storingen.
Maar nu vraag ik mij hoe ik de verschillende kabels die gesplitst moeten worden ga koppelen. Bij de enkelvoudige kabels is allemaal simpel, een lang stuk draad, juiste schoentjes, goede tang en klaar ben je. Maar ik zit met name met de kabels voor bijvoorbeeld de verlichting. Deze wil ik per kant scheiden maar dan komen er dus vanaf het relais splitsingen in naar voor en achter. Of de voeding van alle relais, zal ook gesplitst moeten worden over de 10 relais.
Wat is hiervoor de beste meest degelijke methode.
- Meerdere kabels in 1 kabelschoentje (niet zo netjes en tot max 2 maar mogelijk)
- verdeelblokje (geen idee waar ik dit kan krijgen en hoe dit eruit ziet?)
- scrotch blokjes (vind ik persoonlijk een beunoplossing)
- Solderen (Kan (nog) niet fatsoenlijk solderen en begrijp dat de kabels dan ook harder worden door het tin dus bij voorkeur iets met kabelschoentjes) Trouwens het niet fatsoenlijk solderen kan ook aan mijn bout liggen ??? 30 watt cheapo bout, eventueel is de aanschaf van een kwaliteitsbout een optie.....
- Anders??
Graag jullie ideeen, meningen!
Groet Bowy
Ps voor de liefhebbers, zo ziet het er nu uit!
p4pb7684432.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1c1372836c616d2d729a702920a2e676', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7684432%2Fp4pb7684432.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7684432/p4pb7684432.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7684432%2Fp4pb7684432.jpg', '', 15123760, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2012 19:09 door bowy.
Nu dus iets degelijker en professioneler.
Het motor gedeelte heb ik uit de donor gehaald dus is volledig aangesloten en weggewerkt.
Van voor naar achteren heb ik besloten een 13 polige 1,5mm2 kabel te gebruiken. Deze inmiddels getrokken en netjes weggewerkt. Dit moet voldoende zijn voor de brandstof pomp etc en de verlichting.
Nu ben ik aan het kijken hoe ik alles achter het dash ga aansluiten.
Plan is om alles via relais te schakelen, heb hiervoor military spec relais genomen die ook meteen als automatische zekering dienen (gebruiken we ook in de challenge auto's) scheelt aansluit zorgen en dus storingen.
Maar nu vraag ik mij hoe ik de verschillende kabels die gesplitst moeten worden ga koppelen. Bij de enkelvoudige kabels is allemaal simpel, een lang stuk draad, juiste schoentjes, goede tang en klaar ben je. Maar ik zit met name met de kabels voor bijvoorbeeld de verlichting. Deze wil ik per kant scheiden maar dan komen er dus vanaf het relais splitsingen in naar voor en achter. Of de voeding van alle relais, zal ook gesplitst moeten worden over de 10 relais.
Wat is hiervoor de beste meest degelijke methode.
- Meerdere kabels in 1 kabelschoentje (niet zo netjes en tot max 2 maar mogelijk)
- verdeelblokje (geen idee waar ik dit kan krijgen en hoe dit eruit ziet?)
- scrotch blokjes (vind ik persoonlijk een beunoplossing)
- Solderen (Kan (nog) niet fatsoenlijk solderen en begrijp dat de kabels dan ook harder worden door het tin dus bij voorkeur iets met kabelschoentjes) Trouwens het niet fatsoenlijk solderen kan ook aan mijn bout liggen ??? 30 watt cheapo bout, eventueel is de aanschaf van een kwaliteitsbout een optie.....
- Anders??
Graag jullie ideeen, meningen!
Groet Bowy
Ps voor de liefhebbers, zo ziet het er nu uit!
p4pb7684432.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1c1372836c616d2d729a702920a2e676', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7684432%2Fp4pb7684432.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7684432/p4pb7684432.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7684432%2Fp4pb7684432.jpg', '', 15123760, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2012 19:09 door bowy.
-
Hans 109
Re: Kabelboom tips?
Bowy,
Onder een gele AMP kun je max 6mm2 kwijt, dus 4 aders in jouw geval. Of het er netjes uitziet is een tweede...
Bij een splitsing maken is solderen de juiste oplossing. De tin goed laten vloeien, en dan afwerken met een stukje krimpkous. Misschien is er een prikker bij je in de buurt die je wil leren solderen. Ik werk zelf met een [www.display.nl] is weliswaar een investering maar ik heb het ding al meer dan 25 jaar! Voordeel hiervan is, dat je temperatuur altijd constant is. Voor kabel gebruik ik een dikke 450 graden stift.
Verdere oplossingen zou ik zo 123 niet kunnen geven.
En ja, een goede krimptang (met zo'n griptangconstructie) is superbelangrijk!
NB, faston stekers solderen is geen optie. Door een slechte las krijg je overgangsweerstand, tin zou kunnen smelten door de warmte met alle ellende van dien
mvg Hans
Onder een gele AMP kun je max 6mm2 kwijt, dus 4 aders in jouw geval. Of het er netjes uitziet is een tweede...
Bij een splitsing maken is solderen de juiste oplossing. De tin goed laten vloeien, en dan afwerken met een stukje krimpkous. Misschien is er een prikker bij je in de buurt die je wil leren solderen. Ik werk zelf met een [www.display.nl] is weliswaar een investering maar ik heb het ding al meer dan 25 jaar! Voordeel hiervan is, dat je temperatuur altijd constant is. Voor kabel gebruik ik een dikke 450 graden stift.
Verdere oplossingen zou ik zo 123 niet kunnen geven.
En ja, een goede krimptang (met zo'n griptangconstructie) is superbelangrijk!
NB, faston stekers solderen is geen optie. Door een slechte las krijg je overgangsweerstand, tin zou kunnen smelten door de warmte met alle ellende van dien
mvg Hans
-
Exfietser
Re: Kabelboom tips?
Een paar vragen. Wordt het een challenge auto of een overland auto?
Jouw kennende wil jij door 6 meter diep water kunnen rijden.
Het heeft zin om iets dikkere kabels dan gebruikelijk te gebruiken. Verder veronderstel ik dat je het ook enigsinds waterdicht wil hebben. Platte schuif amp stekers zou ik niet gebruiken. In plaats daarvan zou ik ronde amp stekers gebruiken. Die zijn steviger en beter bestand tegen het voortdurend bewegen.
Wat ik hele mooie stekers vind zijn de bullet stekers zoals gebruikelijk in de militaire landrovers.
317.jpg --> mod_embed_images_loadimage('07b0888041d92aac2a7d26c78d21a09d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.autosparks.co.uk%2Fimages%2F317.jpg', 'http://www.autosparks.co.uk/images/317.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.autosparks.co.uk%2Fimages%2F317.jpg', '', 15124083, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En als je deze dingen gebruikt kun je eenvoudig een splitsing maken:
312.jpg --> mod_embed_images_loadimage('290385de233ff4f18149f8ea606cf2fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.autosparks.co.uk%2Fimages%2F312.jpg', 'http://www.autosparks.co.uk/images/312.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.autosparks.co.uk%2Fimages%2F312.jpg', '', 15124083, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wel alles met de bijbehorende tang er aan knijpen.
Deze dingen compleet met plastic(rubber) huls zijn nog waterdicht ook. Tenminste degene die in mijn militaire 109 zitten. Ik weet niet of deze hier hetzelfde zijn als de militaire exemplaren. Om ze echt waterdicht te krijgen kun je de connectors omwikkelen met (goede kwaliteit dus geen gamma) tape. Daarna met zelfvulkaniserende tape omwikkelen en daarna nog een keer omwikkelen met gewone tape. Dat zit bij mij zo al 15 jaar op het dak (van mijn huis) om de antenne connectoren waterdicht te houden. Het werkt bijzonder goed. Voor je de connectoren in elkaar schuift heeft het zin om ze vol te smeren met zuurvrije vaseline.
In plaats van splitsingen in de kabels op lastige plaatsen kun je ook voor elk lampje een aparte kabel trekken. In de cabine op een goed bereikbare droge plek kun je dan een verdeler in de vorm van een zekeringen houder zetten. Zoals de fha80 van rick donkers:
FHA82.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('77bc41f980878ea0b8d7be0e132b5b0c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.rdae.nl%2Fimages%2Fsmall%2FFHA82.jpeg', 'http://www.rdae.nl/images/small/FHA82.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.rdae.nl%2Fimages%2Fsmall%2FFHA82.jpeg', '', 15124083, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Met de bij deze houder te leveren verbindingsbrugjes kun je je dan je verdeler samenstellen zoals jij hem hebben wilt. Als je dan zekeringen met ledjes er in gebruikt:
871125239100_large.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6e35389e85ddaa46f1784bf290f2bffe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.allekabels.nl%2Fed_images%2F871125239100_large.jpg', 'http://www.allekabels.nl/ed_images/871125239100_large.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.allekabels.nl%2Fed_images%2F871125239100_large.jpg', '', 15124083, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dat kun je dan voor elke lamp doen. Is er ergens iets mis met als gevolg dat er een zekering sneuvelt dan gaat het lampje in de defecte zekering branden. Het zoeken naar een foutje is dan geen kunst meer. Het is alleen wel een beetje overdone denk ik. Maar alles is mogelijk.
Arnold.
Jouw kennende wil jij door 6 meter diep water kunnen rijden.
Het heeft zin om iets dikkere kabels dan gebruikelijk te gebruiken. Verder veronderstel ik dat je het ook enigsinds waterdicht wil hebben. Platte schuif amp stekers zou ik niet gebruiken. In plaats daarvan zou ik ronde amp stekers gebruiken. Die zijn steviger en beter bestand tegen het voortdurend bewegen.
Wat ik hele mooie stekers vind zijn de bullet stekers zoals gebruikelijk in de militaire landrovers.
317.jpg --> mod_embed_images_loadimage('07b0888041d92aac2a7d26c78d21a09d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.autosparks.co.uk%2Fimages%2F317.jpg', 'http://www.autosparks.co.uk/images/317.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.autosparks.co.uk%2Fimages%2F317.jpg', '', 15124083, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En als je deze dingen gebruikt kun je eenvoudig een splitsing maken:
312.jpg --> mod_embed_images_loadimage('290385de233ff4f18149f8ea606cf2fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.autosparks.co.uk%2Fimages%2F312.jpg', 'http://www.autosparks.co.uk/images/312.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.autosparks.co.uk%2Fimages%2F312.jpg', '', 15124083, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wel alles met de bijbehorende tang er aan knijpen.
Deze dingen compleet met plastic(rubber) huls zijn nog waterdicht ook. Tenminste degene die in mijn militaire 109 zitten. Ik weet niet of deze hier hetzelfde zijn als de militaire exemplaren. Om ze echt waterdicht te krijgen kun je de connectors omwikkelen met (goede kwaliteit dus geen gamma) tape. Daarna met zelfvulkaniserende tape omwikkelen en daarna nog een keer omwikkelen met gewone tape. Dat zit bij mij zo al 15 jaar op het dak (van mijn huis) om de antenne connectoren waterdicht te houden. Het werkt bijzonder goed. Voor je de connectoren in elkaar schuift heeft het zin om ze vol te smeren met zuurvrije vaseline.
In plaats van splitsingen in de kabels op lastige plaatsen kun je ook voor elk lampje een aparte kabel trekken. In de cabine op een goed bereikbare droge plek kun je dan een verdeler in de vorm van een zekeringen houder zetten. Zoals de fha80 van rick donkers:
FHA82.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('77bc41f980878ea0b8d7be0e132b5b0c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.rdae.nl%2Fimages%2Fsmall%2FFHA82.jpeg', 'http://www.rdae.nl/images/small/FHA82.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.rdae.nl%2Fimages%2Fsmall%2FFHA82.jpeg', '', 15124083, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Met de bij deze houder te leveren verbindingsbrugjes kun je je dan je verdeler samenstellen zoals jij hem hebben wilt. Als je dan zekeringen met ledjes er in gebruikt:
871125239100_large.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6e35389e85ddaa46f1784bf290f2bffe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.allekabels.nl%2Fed_images%2F871125239100_large.jpg', 'http://www.allekabels.nl/ed_images/871125239100_large.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.allekabels.nl%2Fed_images%2F871125239100_large.jpg', '', 15124083, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dat kun je dan voor elke lamp doen. Is er ergens iets mis met als gevolg dat er een zekering sneuvelt dan gaat het lampje in de defecte zekering branden. Het zoeken naar een foutje is dan geen kunst meer. Het is alleen wel een beetje overdone denk ik. Maar alles is mogelijk.
Arnold.
-
JustinvS
Re: Kabelboom tips?
Wat Arnold (Exfietser) zegt.
Niet gaan solderen, dat wordt hard en kan daardoor minder tegen bewegingen (voornamelijk net na het solderen zal het gaan bewegen en breken). Daarnaast is het meeste solderen ook nog corrosie gevoelig (mag je om het jaar weer troubleshooten).
Niet (teveel) gaan werken met meerdere draden in 1 schoentje, of 1 klem of iets dergelijks, uiteindelijk zit dat alleen maar in de weg als er een draadje onverhoopt vervangen moet worden. Daarnaast staat dat niet echt netjes.
Verdeeloplossingen zijn wel te vinden, zoals Arnold al aangeeft. Ik heb persoonlijk de zwaardere dingen met individuele draden aangestuurd, gesplitst vanaf een hoofdterminal met relais in de elektra kast om voor de echte stromen korte, overzichtelijke lijnen te maken. Kleinere zaken zoals nummerplaatverlichting heb ik wel met een verdeeloplossing afgesplitst van in dit geval de achterlichten.
Verder zoveel mogelijk nieuw spul gebruiken, geen draden die al 20 jaar dienst hebben gedaan onder nare omstandigheden. Dan weet je zeker dat het niet aan je materiaal kan liggen. Ten slotte eerst plannen/uittekenen, dan doen. Elektra wordt een onoverzichtelijke bende als je iets vergeet en dat er nog wel even bijzet.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('359be05cdb949ae277eda2c316e04957', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15124199, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Niet gaan solderen, dat wordt hard en kan daardoor minder tegen bewegingen (voornamelijk net na het solderen zal het gaan bewegen en breken). Daarnaast is het meeste solderen ook nog corrosie gevoelig (mag je om het jaar weer troubleshooten).
Niet (teveel) gaan werken met meerdere draden in 1 schoentje, of 1 klem of iets dergelijks, uiteindelijk zit dat alleen maar in de weg als er een draadje onverhoopt vervangen moet worden. Daarnaast staat dat niet echt netjes.
Verdeeloplossingen zijn wel te vinden, zoals Arnold al aangeeft. Ik heb persoonlijk de zwaardere dingen met individuele draden aangestuurd, gesplitst vanaf een hoofdterminal met relais in de elektra kast om voor de echte stromen korte, overzichtelijke lijnen te maken. Kleinere zaken zoals nummerplaatverlichting heb ik wel met een verdeeloplossing afgesplitst van in dit geval de achterlichten.
Verder zoveel mogelijk nieuw spul gebruiken, geen draden die al 20 jaar dienst hebben gedaan onder nare omstandigheden. Dan weet je zeker dat het niet aan je materiaal kan liggen. Ten slotte eerst plannen/uittekenen, dan doen. Elektra wordt een onoverzichtelijke bende als je iets vergeet en dat er nog wel even bijzet.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('359be05cdb949ae277eda2c316e04957', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15124199, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Frank 110V8
Re: Kabelboom tips?
Hoi
Solderen is toch wel een hele goede optie, mercedes deed het 35 jaar geleden al en dat waren destijds toch een van de beste auto's. Ik vind het idee van een zekering per draad en een verdeelblok wel erg netjes. Maak dan gelijk een tekening van de bedrading, dan wordt het storingszoeken makkelijker.
Die bout die. Jj hebt is best wel aardig dus daar moet het niet aan liggen.
Groet Frank
Solderen is toch wel een hele goede optie, mercedes deed het 35 jaar geleden al en dat waren destijds toch een van de beste auto's. Ik vind het idee van een zekering per draad en een verdeelblok wel erg netjes. Maak dan gelijk een tekening van de bedrading, dan wordt het storingszoeken makkelijker.
Die bout die. Jj hebt is best wel aardig dus daar moet het niet aan liggen.
Groet Frank
-
Andrew Colville
Re: Kabelboom tips?
dit kan ook een goede oplossing zijn, je hoeft niks te solderen en de strips zijn in allerhande maten te krijgen
519.jpg --> mod_embed_images_loadimage('29a19f3f48d2f753437552daa86fe03f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.hbaanhangwagens.nl%2Fuserfiles%2Fimage%2Fwebshop%2Fvergroting%2F519.jpg', 'http://www.hbaanhangwagens.nl/userfiles/image/webshop/vergroting/519.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.hbaanhangwagens.nl%2Fuserfiles%2Fimage%2Fwebshop%2Fvergroting%2F519.jpg', '', 15124556, 600, 600, 'Loading image ...', false);
en solderen kan best, de originele draadboom van diverse landrovers is ook op diverse kruispunten gewoon gesoldeerd, je moet dan wel zorgen dat het gesoldeerde punt goed wordt ondersteund zodat er geen breukjes kunne ontstaan.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
519.jpg --> mod_embed_images_loadimage('29a19f3f48d2f753437552daa86fe03f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.hbaanhangwagens.nl%2Fuserfiles%2Fimage%2Fwebshop%2Fvergroting%2F519.jpg', 'http://www.hbaanhangwagens.nl/userfiles/image/webshop/vergroting/519.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.hbaanhangwagens.nl%2Fuserfiles%2Fimage%2Fwebshop%2Fvergroting%2F519.jpg', '', 15124556, 600, 600, 'Loading image ...', false);
en solderen kan best, de originele draadboom van diverse landrovers is ook op diverse kruispunten gewoon gesoldeerd, je moet dan wel zorgen dat het gesoldeerde punt goed wordt ondersteund zodat er geen breukjes kunne ontstaan.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
-
Marc-my-Words
Re: Kabelboom tips?
Als je netjes soldeert met harskernsoldeer dan is oxidatie geen probleem.
Bovendien, als je een en ander goed laat vloeien dan ontstaat er een overgangs-legering tussen koper en soldeer en dan is de soldeer-verbinding nog weer sterker. Alleen zoals verderop genoemd: zorg wel voor een goede "drager" en laat niet het draadje direct na de soldeerlas "zwabberen" want dan breekt het direcht naast de soldeerplek.
Marc
Bovendien, als je een en ander goed laat vloeien dan ontstaat er een overgangs-legering tussen koper en soldeer en dan is de soldeer-verbinding nog weer sterker. Alleen zoals verderop genoemd: zorg wel voor een goede "drager" en laat niet het draadje direct na de soldeerlas "zwabberen" want dan breekt het direcht naast de soldeerplek.
Marc
-
luc.b
Re: Kabelboom tips?
Voor elke verbinding is een goede klem verbinding te vinden, de juiste tang en de juiste bussen, klemmen, verdelers etc doen wonderen.
Solderen is echt de laatste oplossing ( zo werd mij geleerd in de vliegtuigerij...)
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
Solderen is echt de laatste oplossing ( zo werd mij geleerd in de vliegtuigerij...)
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
-
ToyRoverlander
Re: Kabelboom tips?
Is dit een verdeelblok? In dat er één voedingsdraad naartoe loopt waar je dan daar binnenin allemaal draden aan kan aansluiten?
--> mod_embed_images_loadimage('fe77ae297c84f63348b5cec33503dd9d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.hbaanhangwagens.nl%252Fuserfiles%252Fimage%252Fwebshop%252Fvergroting%252F519.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.hbaanhangwagens.nl%2Fuserfiles%2Fimage%2Fwebshop%2Fvergroting%2F519.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.hbaanhangwagens.nl%252Fuserfiles%252Fimage%252Fwebshop%252Fvergroting%252F519.jpg', '', 15125065, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zoja, dan is dat wel handig! En NOG handiger zou het zijn als het tevens een zekeringenkastje is ... Ook nog niet tegengekomen. Zou toch handig zijn, een enkele voedingdraad die zich splitst over alle zekeringen, en dan vandaar de draden naar de verbruikers.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
--> mod_embed_images_loadimage('fe77ae297c84f63348b5cec33503dd9d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.hbaanhangwagens.nl%252Fuserfiles%252Fimage%252Fwebshop%252Fvergroting%252F519.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.hbaanhangwagens.nl%2Fuserfiles%2Fimage%2Fwebshop%2Fvergroting%2F519.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Faddon.php%3F1162%2Cmodule%3Dembed_images%2Curl%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.hbaanhangwagens.nl%252Fuserfiles%252Fimage%252Fwebshop%252Fvergroting%252F519.jpg', '', 15125065, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zoja, dan is dat wel handig! En NOG handiger zou het zijn als het tevens een zekeringenkastje is ... Ook nog niet tegengekomen. Zou toch handig zijn, een enkele voedingdraad die zich splitst over alle zekeringen, en dan vandaar de draden naar de verbruikers.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
paulus-109
Re: Kabelboom tips?
dat zijn stekkers en huls verbindingen uit zo,n beetje elke engelse auto vanaf de jaren 50. werkt heel handig zeker als je de bullits soldeert of de ongeisoleerde versie voor de krimptang met een krimpkous neemt.
de connectors heb je in diverse varianten zoals een blok met 5 rechte doorverbinders
blokjes met 5 verbinders en blokken met 7 rechte doorverbinders.
in mijn werkplaats noemen we ze ,,jag conectors, vanwege dat ze in zo,n beetje alle jaguars zitten.
vandaag nog mee gewerkt, ben een kabelboom in een xk 120 aan het leggen
paul
de connectors heb je in diverse varianten zoals een blok met 5 rechte doorverbinders
blokjes met 5 verbinders en blokken met 7 rechte doorverbinders.
in mijn werkplaats noemen we ze ,,jag conectors, vanwege dat ze in zo,n beetje alle jaguars zitten.
vandaag nog mee gewerkt, ben een kabelboom in een xk 120 aan het leggen
paul
-
luc.b
Re: Kabelboom tips?
allemaal handige dingetjes :0 met zekering heb ik ze nog niet gezien. klikklik
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
-
luc.b
Re: Kabelboom tips?
kijk ook eens hier naar, krijg je een id wat er allemaal kan, het gaat en staat wel allemaal met de juiste materialen voor de juiste toepassing.
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
-
Exfietser
Re: Kabelboom tips?
Deze:
771025n0n02.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f3263b52c7c66d9d729d206bf7b67bf1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.rdae.nl%2Fimages%2Fsmall%2F771025n0n02.jpg', 'http://www.rdae.nl/images/small/771025n0n02.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.rdae.nl%2Fimages%2Fsmall%2F771025n0n02.jpg', '', 15125458, 600, 600, 'Loading image ...', false);
zou ik dus zeker niet gebruiken in een auto tenzij je elke week die moertjes wilt aandraaien. Overlanders weten dat zo ongeveer elke bout na een paar duizend km wasbordweg aangedraaid moet worden.
En solderen moet je ook niet doen. Voor automotive echt ongeschikt. Mercedes mag het dan misschien in 1930 gedaan hebben. Het is dan dus niet zomaar dat ze het nu niet meer doen. Inzichten zijn verandert en auto's gaan tegenwoordig heel wat km's langer mee dan toen. Solderen kun je doen als je een bestaande kabelboom repareerd. Een doorgesleten stuk er tussen uit en vervangen ofzo. Het moeten dan kleine lassen zijn die zonder te knikken of buigen door de kabel gedragen kunnen worden.
Helaas, want ik persoonlijk soldeer alles het liefste. Ik heb ook een 24 v weller bout maar ze bestaan ook curiepunt temperatuur gestabiliseerd direct op 220 volt. Dan heb je dus geen voorschakel apparaat nodig. En 450 graden is nogal heet. Je soldeer kan dan snel verbranden. Een iets koelere maar veel dikkere grovere punt met een grotere warmtecapaciteit is beter.
Als ik een oude WW2 zendontvanger (Voor de kenners een WS19) of een nog oudere pre WW2 radio repareer zijn het werkelijk nooit de soldeerverbindingen die het probleem zijn. Die zijn na 65 of zelfs 80 jaar nog in prima staat. En solderen konden ze toen zeer goed. Was trouwens in WW2 vrouwen werk. Alleen radiotoestellen bewegen en trillen niet. Die staan juist vele en soms zeer vele jaren op dezelfde plek. Dus heb je de nadelen van de automotive toepassing niet.
Als je echt goed wilt doen zoek je een knappe krimp connector en schaf je de bijbehorende (prijzige) krimptang erbij aan. Een goede krimptang knijpt de connector en (juiste dikte) draad exact door de oxide huid heen tot net het vloeipunt van het metaal optreed. Er wordt dan een zeer goede elektrische verbinding gemaakt waarop oxidatie vele jaren lang geen kans heeft. De draad wordt op de plaatsen waar die het (vloeipunt) contact maakt als het ware een geheel met de connector. Eigenlijk vergelijkbaar met een soldeer verbinding waar ook verschillende metalen een verbinding met elkaar vormen.
Oh Ja,
Gebruik voor ampjes dus niet zo'n soort tang:
img0034.jpg --> mod_embed_images_loadimage('114c3b6912bf015d3d6214a5d776482f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimages.europart.nl%2Fparts%2Fjpg3%2F6053%2Fimg0034.jpg', 'http://images.europart.nl/parts/jpg3/6053/img0034.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimages.europart.nl%2Fparts%2Fjpg3%2F6053%2Fimg0034.jpg', '', 15125458, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bij deze tang wordt het ampstekertje alleen maar verpletterd met te weinig kracht zodat het vloeipunt niet bereikt wordt.
Een tang als deze is beter.
amptang.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5cec492553341fad29d4d776495b32c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.alfaromeo156club.nl%2F%7Efruyttersprot%2Fclubgereedschap%2Famptang.jpg', 'http://www.alfaromeo156club.nl/~fruyttersprot/clubgereedschap/amptang.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.alfaromeo156club.nl%2F%7Efruyttersprot%2Fclubgereedschap%2Famptang.jpg', '', 15125458, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Alleen kost die wel een paar centen.
Arnold.
771025n0n02.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f3263b52c7c66d9d729d206bf7b67bf1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.rdae.nl%2Fimages%2Fsmall%2F771025n0n02.jpg', 'http://www.rdae.nl/images/small/771025n0n02.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.rdae.nl%2Fimages%2Fsmall%2F771025n0n02.jpg', '', 15125458, 600, 600, 'Loading image ...', false);
zou ik dus zeker niet gebruiken in een auto tenzij je elke week die moertjes wilt aandraaien. Overlanders weten dat zo ongeveer elke bout na een paar duizend km wasbordweg aangedraaid moet worden.
En solderen moet je ook niet doen. Voor automotive echt ongeschikt. Mercedes mag het dan misschien in 1930 gedaan hebben. Het is dan dus niet zomaar dat ze het nu niet meer doen. Inzichten zijn verandert en auto's gaan tegenwoordig heel wat km's langer mee dan toen. Solderen kun je doen als je een bestaande kabelboom repareerd. Een doorgesleten stuk er tussen uit en vervangen ofzo. Het moeten dan kleine lassen zijn die zonder te knikken of buigen door de kabel gedragen kunnen worden.
Helaas, want ik persoonlijk soldeer alles het liefste. Ik heb ook een 24 v weller bout maar ze bestaan ook curiepunt temperatuur gestabiliseerd direct op 220 volt. Dan heb je dus geen voorschakel apparaat nodig. En 450 graden is nogal heet. Je soldeer kan dan snel verbranden. Een iets koelere maar veel dikkere grovere punt met een grotere warmtecapaciteit is beter.
Als ik een oude WW2 zendontvanger (Voor de kenners een WS19) of een nog oudere pre WW2 radio repareer zijn het werkelijk nooit de soldeerverbindingen die het probleem zijn. Die zijn na 65 of zelfs 80 jaar nog in prima staat. En solderen konden ze toen zeer goed. Was trouwens in WW2 vrouwen werk. Alleen radiotoestellen bewegen en trillen niet. Die staan juist vele en soms zeer vele jaren op dezelfde plek. Dus heb je de nadelen van de automotive toepassing niet.
Als je echt goed wilt doen zoek je een knappe krimp connector en schaf je de bijbehorende (prijzige) krimptang erbij aan. Een goede krimptang knijpt de connector en (juiste dikte) draad exact door de oxide huid heen tot net het vloeipunt van het metaal optreed. Er wordt dan een zeer goede elektrische verbinding gemaakt waarop oxidatie vele jaren lang geen kans heeft. De draad wordt op de plaatsen waar die het (vloeipunt) contact maakt als het ware een geheel met de connector. Eigenlijk vergelijkbaar met een soldeer verbinding waar ook verschillende metalen een verbinding met elkaar vormen.
Oh Ja,
Gebruik voor ampjes dus niet zo'n soort tang:
img0034.jpg --> mod_embed_images_loadimage('114c3b6912bf015d3d6214a5d776482f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimages.europart.nl%2Fparts%2Fjpg3%2F6053%2Fimg0034.jpg', 'http://images.europart.nl/parts/jpg3/6053/img0034.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimages.europart.nl%2Fparts%2Fjpg3%2F6053%2Fimg0034.jpg', '', 15125458, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bij deze tang wordt het ampstekertje alleen maar verpletterd met te weinig kracht zodat het vloeipunt niet bereikt wordt.
Een tang als deze is beter.
amptang.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5cec492553341fad29d4d776495b32c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.alfaromeo156club.nl%2F%7Efruyttersprot%2Fclubgereedschap%2Famptang.jpg', 'http://www.alfaromeo156club.nl/~fruyttersprot/clubgereedschap/amptang.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.alfaromeo156club.nl%2F%7Efruyttersprot%2Fclubgereedschap%2Famptang.jpg', '', 15125458, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Alleen kost die wel een paar centen.
Arnold.
-
Hans 109
Re: Kabelboom tips?
Die eerste is alleen voor noodgevallen onderweg....
mvg Hans
(die zo blij is met z'n Klauke tang€tj€ )
mvg Hans
(die zo blij is met z'n Klauke tang€tj€ )
-
bowy
Re: Kabelboom tips?
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gebruik voor ampjes dus niet zo'n soort tang:
> [images.europart.nl].
> jpg
> Bij deze tang wordt het ampstekertje alleen maar
> verpletterd met te weinig kracht zodat het
> vloeipunt niet bereikt wordt.
> Een tang als deze is beter.
> [www.alfaromeo156club.nl]
> gereedschap/amptang.jpg
> Alleen kost die wel een paar centen.
>
> Arnold.
Arnold,
Dank voor je bijdrage, tang is al in mijn bezit evenals een ruim assortiment schoentjes, maar nu ben ik wel benieuwd hoe jij met deze schoentjes 3 kabels in 1 keer zou willen verbinden.
Gr Bowy
-------------------------------------------------------
> Gebruik voor ampjes dus niet zo'n soort tang:
> [images.europart.nl].
> jpg
> Bij deze tang wordt het ampstekertje alleen maar
> verpletterd met te weinig kracht zodat het
> vloeipunt niet bereikt wordt.
> Een tang als deze is beter.
> [www.alfaromeo156club.nl]
> gereedschap/amptang.jpg
> Alleen kost die wel een paar centen.
>
> Arnold.
Arnold,
Dank voor je bijdrage, tang is al in mijn bezit evenals een ruim assortiment schoentjes, maar nu ben ik wel benieuwd hoe jij met deze schoentjes 3 kabels in 1 keer zou willen verbinden.
Gr Bowy
-
Exfietser
Re: Kabelboom tips?
Voor splitsingen gebruik ik deze:
312.jpg --> mod_embed_images_loadimage('00ba37b73d4b8a9fc132c9cb1df27185', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.autosparks.co.uk%2Fimages%2F312.jpg', 'http://www.autosparks.co.uk/images/312.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.autosparks.co.uk%2Fimages%2F312.jpg', '', 15125501, 600, 600, 'Loading image ...', false);
of deze:
324.jpg --> mod_embed_images_loadimage('478f519493dfe0519b8e81b49683e7c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.autosparks.co.uk%2Fimages%2F324.jpg', 'http://www.autosparks.co.uk/images/324.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.autosparks.co.uk%2Fimages%2F324.jpg', '', 15125501, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Of met een verdeler die in de zekeringenkast zit. En van die amp klemmetjes bestaan ook nog een soort van krimp lasdoppen. Landrover gebruikt zelf ook iets vergelijkbaars in de ex mode wagens. Daar doe je dus weel meer draden in een dop.
Ik doe dan niet meer dan 1 dra(a)d(en) in een klemmetje omdat ik het niet mooi vind. Op zich er niet echt veel op tegen om meer draden op een klemmetje te doen. Zolang je maar tot het v oorgeschreven maximum aan dikte gaat.
Arnold.
312.jpg --> mod_embed_images_loadimage('00ba37b73d4b8a9fc132c9cb1df27185', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.autosparks.co.uk%2Fimages%2F312.jpg', 'http://www.autosparks.co.uk/images/312.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.autosparks.co.uk%2Fimages%2F312.jpg', '', 15125501, 600, 600, 'Loading image ...', false);
of deze:
324.jpg --> mod_embed_images_loadimage('478f519493dfe0519b8e81b49683e7c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.autosparks.co.uk%2Fimages%2F324.jpg', 'http://www.autosparks.co.uk/images/324.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.autosparks.co.uk%2Fimages%2F324.jpg', '', 15125501, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Of met een verdeler die in de zekeringenkast zit. En van die amp klemmetjes bestaan ook nog een soort van krimp lasdoppen. Landrover gebruikt zelf ook iets vergelijkbaars in de ex mode wagens. Daar doe je dus weel meer draden in een dop.
Ik doe dan niet meer dan 1 dra(a)d(en) in een klemmetje omdat ik het niet mooi vind. Op zich er niet echt veel op tegen om meer draden op een klemmetje te doen. Zolang je maar tot het v oorgeschreven maximum aan dikte gaat.
Arnold.
-
Andrew Colville
Re: Kabelboom tips?
Nee dit doosje komt uit de aanhangwagen industrie, in het verbindings stripje die je ziet zijn telkens 2 4 of 6 pennen welk verbonden zijn, zo zou je (b.v. ) stadslicht links voor, links achter,en linker stadslampje aanhangwagen kunnen verbinden deze drie krijgen 1 voeding vanuit de zekering kast.
er komt inmiddels een hoop voorbij en een aantal linkjes zijn nu opgeslagen in mijn favorieten voor de toekomst
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
er komt inmiddels een hoop voorbij en een aantal linkjes zijn nu opgeslagen in mijn favorieten voor de toekomst
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
-
VeeTee
Re: Kabelboom tips?
ToyRoverlander Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is dit een verdeelblok? In dat er één voedingsdraad naartoe loopt waar je dan daar binnenin allemaal draden aan kan aansluiten?
> Zoja, dan is dat wel handig! En NOG handiger zou het zijn als het tevens een zekeringenkastje is ... Ook nog niet tegengekomen. Zou toch handig zijn, een enkele voedingdraad die zich splitst over alle zekeringen, en dan vandaar de draden naar de verbruikers.
Zoiets?
--> mod_embed_images_loadimage('b2b8eab69fa07323860fe482443c9de3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.rdae.nl%2Fimages%2Fbig%2F5026b', 'http://www.rdae.nl/images/big/5026b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.rdae.nl%2Fimages%2Fbig%2F5026b', '', 15134586, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.rdae.nl]
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-------------------------------------------------------
> Is dit een verdeelblok? In dat er één voedingsdraad naartoe loopt waar je dan daar binnenin allemaal draden aan kan aansluiten?
> Zoja, dan is dat wel handig! En NOG handiger zou het zijn als het tevens een zekeringenkastje is ... Ook nog niet tegengekomen. Zou toch handig zijn, een enkele voedingdraad die zich splitst over alle zekeringen, en dan vandaar de draden naar de verbruikers.
Zoiets?
--> mod_embed_images_loadimage('b2b8eab69fa07323860fe482443c9de3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.rdae.nl%2Fimages%2Fbig%2F5026b', 'http://www.rdae.nl/images/big/5026b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.rdae.nl%2Fimages%2Fbig%2F5026b', '', 15134586, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.rdae.nl]
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-
RoLandrover
Re: Kabelboom tips?
2-Gas-Soldering-Iron-l.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6120ae51acb049586d8107cf16066b5b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.allproducts.com%2Ftool%2Froburn%2F2-Gas-Soldering-Iron-l.jpg', 'http://www.allproducts.com/tool/roburn/2-Gas-Soldering-Iron-l.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.allproducts.com%2Ftool%2Froburn%2F2-Gas-Soldering-Iron-l.jpg', '', 15134812, 600, 600, 'Loading image ...', false);
solderen doe je ook met brandstof!
Ik heb zo'n staaf en zo'n brandertje,.....en wil nooi tmeer anders Aftapen met vulcaniserende tape en je komt een heel eind.
De keuze voor stekker verbindingen echter kan ik ook goed begrijpen.
grtn
RoLandRover
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/02/2012 22:58 door RoLandrover.
solderen doe je ook met brandstof!
Ik heb zo'n staaf en zo'n brandertje,.....en wil nooi tmeer anders Aftapen met vulcaniserende tape en je komt een heel eind.
De keuze voor stekker verbindingen echter kan ik ook goed begrijpen.
grtn
RoLandRover
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/02/2012 22:58 door RoLandrover.
-
bowy
Re: Kabelboom tips?
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> ToyRoverlander Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Is dit een verdeelblok? In dat er één
> voedingsdraad naartoe loopt waar je dan daar
> binnenin allemaal draden aan kan aansluiten?
> > Zoja, dan is dat wel handig! En NOG handiger zou
> het zijn als het tevens een zekeringenkastje is
> ... Ook nog niet tegengekomen. Zou toch handig
> zijn, een enkele voedingdraad die zich splitst
> over alle zekeringen, en dan vandaar de draden
> naar de verbruikers.
>
> Zoiets?
>
> [www.rdae.nl]
> [www.rdae.nl]
> en/5026b-zekeringkast-12-voudig/product_info.php/c
> Path/46_59/products_id/1899
Mooi ding, jammer dat het dan meteen zo belachelijk duur word!
-------------------------------------------------------
> ToyRoverlander Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Is dit een verdeelblok? In dat er één
> voedingsdraad naartoe loopt waar je dan daar
> binnenin allemaal draden aan kan aansluiten?
> > Zoja, dan is dat wel handig! En NOG handiger zou
> het zijn als het tevens een zekeringenkastje is
> ... Ook nog niet tegengekomen. Zou toch handig
> zijn, een enkele voedingdraad die zich splitst
> over alle zekeringen, en dan vandaar de draden
> naar de verbruikers.
>
> Zoiets?
>
> [www.rdae.nl]
> [www.rdae.nl]
> en/5026b-zekeringkast-12-voudig/product_info.php/c
> Path/46_59/products_id/1899
Mooi ding, jammer dat het dan meteen zo belachelijk duur word!
-
AadG
Re: Kabelboom tips?
[www.rdae.nl]
Dat werkt ook lekker, en koop inderdaad een goeie tang
Dat werkt ook lekker, en koop inderdaad een goeie tang
-
bowy
Re: Kabelboom tips?
Nog eentje dan die ik gevonden en heb en erg voldoet aan de eisen:
1 aansluiting voor de + en betaalbaar.
Zekeringkastje betaalbaar
.STEEKZEKERINGHO_4eca326aac355.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fc929597e33fd150b158f92c44e625a8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.bootplus.nl%2Fcomponents%2Fcom_virtuemart%2Fshop_image%2Fproduct%2F.STEEKZEKERINGHO_4eca326aac355.jpg', 'http://www.bootplus.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/.STEEKZEKERINGHO_4eca326aac355.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.bootplus.nl%2Fcomponents%2Fcom_virtuemart%2Fshop_image%2Fproduct%2F.STEEKZEKERINGHO_4eca326aac355.jpg', '', 15135228, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 aansluiting voor de + en betaalbaar.
Zekeringkastje betaalbaar
.STEEKZEKERINGHO_4eca326aac355.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fc929597e33fd150b158f92c44e625a8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.bootplus.nl%2Fcomponents%2Fcom_virtuemart%2Fshop_image%2Fproduct%2F.STEEKZEKERINGHO_4eca326aac355.jpg', 'http://www.bootplus.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/.STEEKZEKERINGHO_4eca326aac355.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.bootplus.nl%2Fcomponents%2Fcom_virtuemart%2Fshop_image%2Fproduct%2F.STEEKZEKERINGHO_4eca326aac355.jpg', '', 15135228, 600, 600, 'Loading image ...', false);