Achter aandrijving gestopt 110

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jean1

Achter aandrijving gestopt 110

Bericht door Jean1 »

Wat zou dit kunnen zijn? (LR defender 300Tdi, 96 (R380 volgens mij) ).
Normaal staat de korte pook altijd rechts-onderaan op H (ik meen 2 wielen achter Hoge giering).
Ineens geen aandrijving meer. Als je de koppeling loslaat voel je wel iets aandrijving, echter de auto gaat niet rijden.
Ik heb de korte pook Links onderaan gezet op "Lock". Normaliter zou dat 4-wiel-aandrijving zijn, echter alleen mn voorwielen worden aangedreven.

Heeft iemand een idee, wat er mis is?

Alvast dank, Groeten, Jean
defender 110, 300Tdi (96)
defender 110, 200 Tdi (85)
Dixo

Re: Achter aandrijving gestopt 110

Bericht door Dixo »

Je 110 is permanent 4-wiel aangedreven, lock wil alleen zeggen dat je het middelste differentieel blokkeert. Zo rij je dus in weze met alleen een differentieel in voor- en achteras en komt het middelste differentieel te vervallen.

Begin eens met het kijken naar de splines van de meenemers links en rechts op je as. Vaak kunnen daarbij zelfs je wielen blijven zitten. Als die het niet zijn, kijk dan eens naar je beide steekassen, en anders je differentieel in de achteras.

Succes!
Jean1

Re: Achter aandrijving gestopt 110

Bericht door Jean1 »

ok, bedankt voor de tips. Als ie op lock staat, is dit de enige stand waarin ie rijdt met de voorwielen.
Alle andere standen blijft de auto staan.
Gr, Jean
Benno

Re: Achter aandrijving gestopt 110

Bericht door Benno »

dus controleer je assen een keer. Laat een vriendje meekijken met de tussenbak in normaal 4h. Draait de aandrijfas naar achter wel maar kom je niet vooruit, dan zit het probleem in je achterkant. Draait je as niet dan is er in de tussenbak iets aan de hand. Als je lockt maak je een harde verbinding tussen aandrijfassen voor en achter. je kunt dan rijden met een kapot differentieel voor of achter maar goed is het niet. Als de aandrijfas draait maar de auto beweegt niet kijk dan meteen naar de meenemers. Rubber doppen van de aseinden halen en kijken of de as wel draait terwijl het wiel blijft staan. Vaak is dat het probleem.

Als je weet dat het in de achterkant zit maar geen meenemer dan wielen opkrikken en aan een wiel draaien. Het andere wiel moet tegengesteld gaan draaien (mits de handrem erop staat). Werkt dit dan zijn je steekassen in orde. blijft het wiel aan de andere kant staan dan is je dif OF een steekas het probleem.

Zeker niet zo gaan of blijven rijden want je zult de schade alleen groter maken. wil je toch rijden haal dan de aandrijfas as naar achteren weg (denk aan je handremtrommel want die verlies je zonder aandrijfas) en je steekassen uit de wielen

Succes,

Benno
Jean1

Re: Achter aandrijving gestopt 110

Bericht door Jean1 »

bedankt; Ik heb gekeken:
- als je de tussenbak in L of H zet, heb ik normaal alleen achteraandrijving; de cardan-as draait ook vrolijk rond, alleen de wielen niet
- als ik de tussenback op Lock zet, zou ik normaal 4 wielen hebben (zonder sper), maar nu heb ik gelukkig nog voor-aandrijving (dus wel leven nog!)

Dus: Achter differentieel geeft de aandrijving uit de cardan niet door aan de wielen!

Kan ik hier zelf nog aan prutsen of toch even langs de (merk)dealer ?

Tx, Groeten, Jean
Marc-my-Words

Re: Achter aandrijving gestopt 110

Bericht door Marc-my-Words »

Jean,

Je beschrijft het niet helemaal goed.
Normaal heb je 4-wiel aandrijving met een midden-differentieel in de tussenbak (en natuurlijk een groot differentieel in iedere as).
In de gewone niet "Locked" stand van de pook gaat er kracht naar beide assen zolang voor en achter ook kracht kwijt kunnen.
In de "Locked" stand (met lampje op het dashbord) gaat er precies evenveel kracht naar iedere as: heeft een as geen grip of is er iets stuk dan doet de andere as zijn werk.
Wat je het beschrijft: Kennelijk kan de achteras dus zijn kracht niet kwijt, en aangezien ik niet aanneem dat je een wiel hebt dat vrij draait is er dus iets stuk.

Nu er achter iets mis is zijn er een paar mogelijkheden, in toenemende ernst: meenemer versleten, steekas gebroken of differentieel aan gort.
Als je echter niet al teveel van het mechaniek snapt is het wellicht het slimst om langs de merkdealer of een betere specialist te gaan.
En kijk dan even mee wat ze doen, en schroom niet te vragen wat er mis is en hoe te handelen .... misschien duurt het een volgende keer geen dagen voor je eruit bent.


Marc
Rangie110 'Last Dime'

Re: Achter aandrijving gestopt 110

Bericht door Rangie110 'Last Dime' »

steekas gebroken :-(

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"
Plaats reactie