Pagina 1 van 1
onstekingsproblemen v8/ opgelost
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 18:32
door sjeroens
Heren, enige tijd geleden zijn de problemen begonnen, af en toe een knalde mi j3.5l v8. (laag compressie)
Wanneer? op de snelweg met tegenwind (101ambu)
Wat heb ik sindsdien gedaan
* bougieskabels + bougies vervangen
* Carburateur dempings- rubber vervangen + olie
* rotor verdeelkap opgeschuurd (was een beetje zwart aan de kopse kant)
* Verdeelkap punten binnenkant schoongemaakt (wit geoxideerd)
* contactpuntjes opgeschuurd+ opnieuw afgesteld (stonden nog goed)
* Vacuum vervroeger getest
* plantespuittest gedaan (op lekstroom)
* stift in kap is goed
Daarna op en neer naar de Ardennen gereden, probleem blijft (kon wel 100km/u rijden met aanhanger) Wel vermogen, af en toe een knal, zonder daar verband in te vinden
*Vanmiddag ontstekingstijdstip gecheckt. Stond niet goed. Scheelde zo'n 10 a 15 graden tov hoe ik hem had af gesteld (2 jaar geleden). Raar want alle stond vast?
Weer teruggezet naar 8gr bdp, zonder vacuum vervroeger. Rondje mee gereden
=> resultaat: nog slechter; bij (vol) gas intrappen houd ie in met als gevolg een lekkere paar knallen. ook bij rustig gas geven af en toe een knal.
Ik vind het voornamelijk raar dat het ontstekingstijdstip is verschoven en bij het bijstellen dat het slechter is geworden.
Het is zowel op lpg als op benzine. Electrische ontsteking aanschaffen is uitgesloten omdat ik aan het sparen ben voor een diesel.
Wie o wie levert de juiste tip?
Groet, Jeroen
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/02/2012 12:49 door sjeroens.
Re: onstekingsproblemen v8
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 18:39
door Franc
Jeroen,
Wellicht je vaccumvervroeger. Kun je de rotor een stukje met de hand bewegen?
Verder kun je het slangetje op de vacuumvervroeger losmaken en er aan zuigen om te kijken ef eea wil bewegen. En als er lucht doorkomt heb je een lek membraan.
En heb je gekeken wat het ontstekingstijdstip doet bij hogere toeren. Moet gelijkmatig vervroegen bij toenemen van de toeren.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: onstekingsproblemen v8
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 18:52
door sjeroens
Franc, dank voor het meedenken.
Vacuum vervroegen doet het. (getest zoals jij zei) Heb nog niet echt bij hoge toeren getest. Wel vanuit stationair gas gegeven en dan zie je hem vervroegen.
Groet, Jeroen
Re: onstekingsproblemen v8
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 19:45
door Wim Janssen
Als ik het goed begrijp, heb je eerst de contactpunten geschuurd en afgesteld en daarna stond de ontsteking 10 a 15 graden veschillend t.o.v. 2 jaar geleden.
Als je de contactpunten schuurt, wat eigenlijk al niet al te best is, en dan afstelt, dan staat het ontstekingstijdstip heel waarschijnlijk anders want je veranderd zeker de hoek die de punten met elkaar maken en dus ook het moment van openen.
Verder praat je over een afstelling van 8gr bdp. Ik neem aan dat dit voor het BDP is. Hoe heb je de ontsteking afgesteld?
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: onstekingsproblemen v8
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 20:16
door sjeroens
Wim,
Ik heb de contactpuntjes licht opgeschuurd. Daarvoor heb ik het ontstekingstijdstip niet gecontroleerd. dus ik weet niet of er verschil daardoor is gekomen.
Ontsteking afstellen 6 a 8 graden voorontsteking (dus voor BDP):
eerst met een staalborstel de pully schoongemaakt zodat de streepjes zichtbaar worden. bij mij staat er om de 3 graden een streepje, 12graden voor het bovenste punt en 12 graden na het bovenste punt.
met een witte stift een streepje gezet bij de 6graden (iets ernaast, streep is dik). daarna met de strobe lamp op de (eerste cylinder, linksvoor ) de distributeur gedraaid totdat het witte streepje bij het vaste punt komt.
alles met warme motor , vacuum vervroeger losgekoppeld en afgedopt
Ik blijf het raar vinden dat hij slechter loopt na het afstellen. en dat ie verschoven is (de 15 graden verschil is een gok, 20 graden kan ook)
Jeroen
Re: onstekingsproblemen v8
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 20:51
door Henk Bossinade
Heb je ook de mechanische vervroeging gecontroleerd? De gewichtjes met de veertjes? Vr gr Henk B.
Re: onstekingsproblemen v8
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 21:17
door Ruben Hummel
Jeroen,
Ik denk dat Henk een goed punt heeft. Ik vermoed dat jouw centrifugaal vervroeging niet meer goed werkt, danwel vast zit op de '15' graden. Dan is hij niet verlopen, maar lijkt dit zo, omdat de vervroeging je op een dwaalspoor brengt.
Maar we kunnen lang beredeneren, kunt het beter controleren; verdelerkap er af en controleer of je de rotor kunt verdraaien tegen een veerkracht in. Dit moet zeer soepeltjes bewegen en zelf weer vloeiend terug draaien. Moet niet super licht gaan, de veerkracht moet je duidelijk voelen.
Mocht deze cetrifugaalvervroeging inderdaad vast zitten; dan kun je heb open maken om de boel goed gangbaar te maken. Soms kun je geluk hebben en via de bovenkant van de as (rotor eraf) kruipolie / roestoplosser boven op de as spuiten. Wellicht krijg je hem gangbaar, maar beter is de boel demonteren. Werk daarbij zorgvuldig, let goed op de positie van de as bij de demontage, zodat je deze goed terug zet.
Succes,
Ruben
Groeten,
Ruben
Foto-XH7M6C83.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ab8db33195571ca98f008d6f93ddfc0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XH7M6C83.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', '', 15120244, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: onstekingsproblemen v8
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 22:11
door Franc
Jeroen,
Het lijkt erop dat je problemen vooral lijken te onstaan onder zwaarde belasting. Dat kan duiden op een zwakke vonk. Heb je al gekeken met een bougie op het blok of je een mooie blauwe vonk krijgt?
Een slechte vonk kan overigens ook je condensator zijn. Die kost je maar weinig en staat nog niet op je lijstje
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: onstekingsproblemen v8
Geplaatst: zo 05 feb 2012, 22:42
door neef Henk
Mag ik ook wat roepen
Op ons reisje naar Nepal hebben we ook deze symptomen gehad, bij ons bleek het de pomp te zijn in de tank die stuk aan het gaan was. Het leek alsof de pomp brandstof gaf maar de druk was vaak te laag om de motor kracht te geven en soms kwam er weer een sloot brandstof uit die dan backfire gaf. Kontroleer eerst of je ontsteking nog helemaal jofel is en hou dit draadje in je achterhoofd
Groeten neef Henk
Re: onstekingsproblemen v8
Geplaatst: ma 06 feb 2012, 00:34
door disco1992
jeroen als je echt v8 niet afgesteld krijgt en wel kan rijden rijd eens een keer hierheen in tilburg !!!
dan gaat at helemaal goed komen waarschijnlijk.
disco1992
Re: onstekingsproblemen v8
Geplaatst: ma 06 feb 2012, 00:55
door bram-rrc
prolbeem heeft ie zowel op lpg als benzine
Re: onstekingsproblemen v8
Geplaatst: ma 06 feb 2012, 07:37
door sjeroens
Heren, Ik ga vanavond de centrifugaal vervroeging controleren,
Heerlijk, in het donker bij -5 werken
Ik had ook nog aan de condensor en bobine gedacht, maar dan zou de problemen constant zijn? Ik neem het iig mee
Jeroen
Re: onstekingsproblemen v8
Geplaatst: ma 06 feb 2012, 08:52
door Benno
Klinkt toch als ontsteking, jeroen. Ik heb hier (langeweg) nog wel een verse verdelerkap en rotor voor je liggen om mee te testen en contactpunten etc zijn denk ik ook nog wel ergens te vinden.
Je condensator zou nog verdacht kunnen zijn in deze maar als het alleen bij veel vermogen is dan is de brandstof ook nog verdacht. waarom je onsteking zo verschoven lijkt weet ik ook niet, zou inderdaad te maken kunnen hebben met de verstelling van de punten maar dan nog is het best veel.
groet,
Benno
Re: onstekingsproblemen v8
Geplaatst: ma 06 feb 2012, 10:36
door bram-rrc
Moet denken aan wat er vorig jaar bij mijn 3.5 aan de hand was, krukaspoelie uitgelubberd.
Je zou het BDP punt op de krukaspoelie eens kunnen controleren aan de stand van de zuiger in cilinder 1.
Re: onstekingsproblemen v8
Geplaatst: di 07 feb 2012, 13:48
door sjeroens
Heren, opgelost, thanks
* mechanische vervroeging getest (rotor bewogen en opengemaakt) is goed/werkt
omdat toch alles open en los lag meteen nieuwe condensor en contactpuntjes erin gezet. (wonderbaarlijk dat je ineens een ingeving krijgt dat je die misschien nog "ergens" hebt liggen, dat dat klopt en dat ze nog nieuw in de doos zitten, en dat je ze binnen 5 min gevonden hebt tussen de zooi andere schatten)
Alles weer opnieuw afgesteld. en bij het omdraaien van de contactsleutel hoorde ik al dat het ok was.
Proefrondje gereden loopt weer als een naaimachine en gromt zachtjes...
Van de zomer (als het wat warmer is) alles nog even nalopen.
Uw cadeau:
video: [youtu.be]
jeroen
Re: onstekingsproblemen v8/ opgelost
Geplaatst: di 07 feb 2012, 13:54
door Frans Bonnes
sjeroens Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is zowel op lpg als op benzine. Electrische
> ontsteking aanschaffen is uitgesloten omdat ik aan
> het sparen ben voor een diesel.
> Wie o wie levert de juiste tip?
> Groet, Jeroen..
Jeroen, moet ik mijn disco met een 300 TDi en handbak voor je bewaren?
fb
Re: onstekingsproblemen v8/ opgelost
Geplaatst: di 07 feb 2012, 14:09
door sjeroens
Ik denk dat als de prijs goed was geweest dat Henk hem al had gekocht. Wil trouwens meteen een automaat erin.
En ik zal de komende 2 jaar nog met 8 cylinders rijden, gezien mijn docentensalaris en het verbruik v8/ sparen
jeroen
Re: onstekingsproblemen v8/ opgelost
Geplaatst: di 07 feb 2012, 14:16
door Frans Bonnes
De prijs is en was goed.
Maar henk wou net zoals jij er een automaat bij hebben.
fb
Re: onstekingsproblemen v8/ opgelost
Geplaatst: di 07 feb 2012, 21:56
door neef Henk
Helemaal waar Frans, ik wilde graag automaat
Jeroen, zo duur hoeft het niet te zijn als je het doet zoals ik van de week schreef op de 101list
Groeten neef Henk
Re: onstekingsproblemen v8
Geplaatst: wo 08 feb 2012, 00:07
door Franc
Jeroen, dat is mooi om te horen !
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen