Pagina 1 van 1

Goede Diesel

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 13:25
door Frans Bonnes
Iedereen die hier nu klaagt dat er iets niet goed is met de diesel geef ik de raad om eerst eens bij zichzelf de oplossing te zoeken.
En niet meteen zoals vaak gebeurt de diesel de schuld geven

Zoals hoe vaak tank ik en wanneer heb ik de laaste keer getankt.
Is mijn brandstof systeem wel in orde, schoon en zonder water.
Hoe is de totale staat van onderhoud van mijn motor / auto.
En ook komt er geen lucht in het systeem. vooral met leidingen met knelkoppelingen wil dat nog wel eens gebeuren, door de kou krimpen de leidingen, en gaan lekken, vooral als het verschillende metalen zijn.

Ik schrijf dit alles omdat ik niet denk dat er wat aan de diesel mankeert.
Dan hadden namelijk de transport bedrijfen en hun organisaties al lang liudkeels gebrult.
Je hoort en ziet namelijk niks van vrachtauto's die stranden langs de kant van de weg door problemen met de brandstof.

Ik spreek een klein beetje uit eigen ervaring, ik werk bij een bedrijf met over de 100 auto's en geen een daarvan heeft pech gehad door slechte brandstof.
En even voor de duidelijkheid, we hebben geen eigen pomp en tanken dus overal onderweg.
En benzine bijvoegen is voor ons uit den boze. Kan een Euro 5 motor niet zo best tegen.

fb

Re: Goede Diesel

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 13:57
door Wim Janssen
Frans,

Mijn idee. Op het ene moment claimen we hier dat Land Rovers gemaakt zijn om over de hele wereld onder de meest ellendige omstandigheden op de meest gruwelijke brandstoffen te moeten kunnen lopen en nu vriest het een beetje en ligt alles aan de diesel.
Vreemd.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: Goede Diesel

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 13:58
door Gert
Zoals ik in het andere topic al uiteenzette, ik ben het helemaal met je eens!

Re: Goede Diesel

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 14:38
door Bart van Dessel
Ook over de hele wereld draait het om onderhoud en het spul in orde houden, ik ben het dus 100% met Frans eens. Als je filter bevriest omdat er veel water en troep inzit dan ligt dat aan je zelf en niet aan de auto. In Afrika is die kans zowiezo kleiner omdat het daar zelden of nooit vriest. Dus zet je auto 'ns op de brug/put en doe regelmatig onderhoud/inspectie, dan kom je ook niet voor verrassingen te staan. Ik tank overigens alleen maar Shell, weet niet of dat wat uitmaakt. Maar m'n Disco 300 tdi met 516.000 km heeft geen startproblemen, ondanks dat m'n voorgloeisysteem niet eens werkt.

Gr, Bart

Re: Goede Diesel

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 18:00
door RaRo74
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Iedereen die hier nu klaagt dat er iets niet goed
> is met de diesel geef ik de raad om eerst eens bij
> zichzelf de oplossing te zoeken.
> En niet meteen zoals vaak gebeurt de diesel de
> schuld geven
>

In mijn geval weet ik 100% zeker dat de diesel het probleem was. [landrover.startpagina.nl]

Neemt niet weg dat het mijn eigen schuld is dat ik de laatste maanden veel te weinig diesel heb verstookt in de fun auto

Re: Goede Diesel

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 18:19
door Edward
Heb geen problemen met de land Rovers, dus ook niet met de diesel. Ben het dus 100% met jullie eens.

Overigens tank ik hier altijd bij de goedkoopste, dus Tange, Firezone, etc en ook daar nooit problemen mee.

Re: Goede Diesel

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 19:46
door Marc-my-Words
Als ik niet ver weg ben dan tank ik ook meestal Shell, maar dat alleen omdat er een erg goedkope Shell-pomp in de buurt is. (Voorheen van het een Gulf-pomp die het voordeligste was.)
Vlgs mij maakt het geen moer uit waar je tankt, komt er uit al die pompen hetzelfde sap met hoogstens een homeopathisch verdunde toevoeging.
Wat vooral van belang is is dat je een goed bezochte pomp zoekt, dan is de doorstroming hoog en zijn risico's op zooi klein.
In Frankrijk tank ik bijvoorbeeld eigelijk alleen maar bij de goedkoopste supermarkten, en ik heb nog nooit een probleem ondervonden.

Marc

Re: Goede Diesel

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 20:04
door Peter T.
Ik heb nog 35 liter diesel staan van maart 2010 in metalen en schone leger jerrycans. Wat denken jullie....kan ik dat direkt (voorjaar) nog verstoken of kan ik dit beter als toevoeging gaan gebruiken? Mijn tweede autootje slurpt helaas alleen benzine dus daar kan ik het niet in gaan verstoken en om iemand anders de proef op de som te laten nemen....lijkt mij niet.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bb59f7e7efcb1c6ea5f489a8a6a6609f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 15119912, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Goede Diesel

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 20:12
door Marc-my-Words
Ik zou het zo gebruiken. En als je toch twijfel hebt, hevel het dan over via een heldere slang en doe er een eenvoudig filtertje tussen. Je hebt dan een zekere controle over al te grote ongerechtigdheden. Mijn reservetankje in de auto ligt daar ook al weer even (en dat gebruik ik ook zonder voorbehoud).

Marc

Re: Goede Diesel

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 22:13
door Johnny van Vliet
Ik ben er vmiddag nog achter gekomen wat "zomerdiesel"doet. Me project moest even omgekeerd worden in de schuur (na een aantal maanden) en had nog een laagje "zomerdiesel" dat werd niet van harte afgenomen ondanks dat hij in 1x starte was het gouw pruttele eenmaal buiten midden op de straat poef uit.

Effe pech, toch nog aan de gang gekregen. Volgas begon hij op 1, 2, 3,4 poten te lopen en toen deed hij het redelijk zolang ik gas hield.. eenmaal binnen hakke put hakke puf.. gelijk even een paar jerrycans er in gekiept kachel er op gezet en na een half uurtje deed hij het zonder problemen.

Re: Goede Diesel

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 23:48
door Joost88
Op diesel zit geen houdbaarheidsdatum zover ik weet.
Kijken of hij zuiver is en dan gewoon gebruiken.

dan is bartje nog nooit in afrika geweest Geplaatst: ma 06 feb 2012, 00:30

door disco1992
hey bart ,

in afrika niet vriezen ??

we zijn vorige zomer 3,5 week in zuid afrika geweest en kunnen je wel andere verhalen vertellen hoor.


hebben daar alles gehad: hele harde wind, regen, sneeuw en vollop zon , kou en warmte,

disco1992

Re: dan is bartje nog nooit in afrika geweest Geplaatst: ma 06 feb 2012, 01:18

door Bart van Dessel
's nachts kan het daar inderdaad heel koud zijn, maar als de ochtendzon opstijgt dan gaat het ook weer rap omhoog met meneer Celsius. Ik ben er ook geweest maar die lodges waren vrij luxe

Gr, Bart

Re: Goede Diesel

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 15:42
door Arnoud
Ik heb ook problemen sinds het zo koud is. Zie draadje "start goed, maar blijft niet lopen".

Ik heb al vanalles geprobeerd, maar het probleem blijft. Gister toch maar de ANWB gebeld. De monteur vond het een typisch gevalletje zomerdiesel. Hij vroeg of ik getankt had voor de vorst en bij een klein tankstation (ja)

Ik blijf het zelf ook vreemd vinden, maar wellicht is het dus echt de oorzaak. Vorig jaar was het toch ook behoorlijk koud en toen geen enkel probleem gehad.

Groet,
Arnoud

Re: Goede Diesel

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 17:35
door WillemJ
Helemaal met Frans eens. Eerst zorgen dat je eigen materiaal helemaal in orde is. M'n LW-tje start zonder al te veel problemen. De startmotor heeft het alleen een beetje zwaar met de dikkere olie nu de temperatuur zo laag is, maar als ie aanslaat loopt ie netjes.

Groet,
Willem

Re: Goede Diesel

Geplaatst: di 07 feb 2012, 00:27
door Leo Peters
Aan de brandstof ligt het meestal niet,
Men tankt op dit moment winterdiesel of hij moet
bv in augustus getankt zijn en nu pas gaan rijden.
Als je er zo lang niet mee rijdt
doe hem dan maar weg.
Er zijn mensen genoeg die hem graag van je overnemen.
Wie rijdt die blijft!
rust roest!
Mijn LW start prima, met goede accuus en prima dynamo en
nieuwe sigarendoos!
wel eerst 10 tellen voorgloeien natuurlijk
en even warmdraaien tot de olietemperatuur
merkbaar op gang komt.