Pagina 1 van 1

niet voor uit te branden

Geplaatst: za 04 feb 2012, 19:21
door dylan-tycho
vandaag effe met de laro 109 wezen rijden maar hij was niet voor uit te krijgen
hij starte wat moeilijk maar eenmaal gestart liep ie perfect
bij ons in de woonwijk rustig aan en toen de hoofdweg op
totaal geen power hij smoorde hem in zijn derde versnelling
hij ging niet harder dan 40km
kan het zijn dat de olie in assen gewoon stroop is [ivm de temperatuur van vanacht min 17C]
en dat hij hem daarom smoort ivm de dikke olie in de assen
als ik gas geef maakt hij gewoon toeren
bruggetje op smoren en brugetje af gaat het goed maar niet voor lang
dan moeten we weer terug schakelen naar zijn 2
hij slaat niet af en loopt ook mooi stationeer


ik weet het niet meer dus als er iemand is die hier een antwoord op heb
dan hou ik me graag aanbevolen


mvg martin109 ex def 24 volt

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: za 04 feb 2012, 19:24
door Frans Bonnes
Kontroleer eens of de handrem wel helemaal los komt.
Ook even kijken of de naven niet heet worden, kan zijn dat er een gewone rem blijft hangen.
Bijvoorbeeld door vocht in de remvloeistf.

fb



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2012 18:26 door Frans Bonnes.

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: za 04 feb 2012, 19:43
door dylan-tycho
hoi frans

de handrem komt gewoon los en de naven worden ook niet warm
hij smoort hem gewoon als ik rij net of ie wordt tegen gehouden door iets maar ik weet niet wat
het is geen rijden zo ik ga er echt de snelweg niet mee op dan kan ik net zo goed het fietspad pakken dan wordt
ik nog ingehaald door fietsers
hij kan gewoon zijn vermogen niet kwijt waardoor die hem smoort

mvg martin109 ex def 24 volt

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: za 04 feb 2012, 19:43
door Anton (Rumble)
Zou de temperatuur een rol kunnen spelen? met kou rond de - 18 vanacht is niet alleen de olie erg dik, maar ook je zuiger en cilinderwand vertonen onderling meer ruimte. je motor zal eerst goed warm moeten worden om een normale verbranding te krijgen.
dat betekend dat zuiger, zuigerveer en cilinderwand goed moeten afsluiten om een zekere druk boven de zuiger op te bouwen.
Zeker voor zelfontbranders als diesel heel belangrijk.
Niet alleen starte mijn dieseltje vanochtend om 7 uur wat moeilijker, het heeft zeker 8 kilometer geduurd voor de olie temperatuur opliep. op de terugweg om 10.00 moest de olie weer op temperatuur komen en duurde het 15 kilometer voordat de blauw/grijze rook achter de auto minder werd. Ik denk aan slechte verbranding en iets olie verbruik door compressie verlies, welke weer veroorzaakt woord door extreme koude.

Anton



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2012 21:31 door Anton.

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: za 04 feb 2012, 19:51
door dylan-tycho
hoi anton

hij rookte effe bij het starten gewoon een beetje witte rook ongeveer een minuut of vijf
en toen was het over met roken
het duurde ook wel effe voordat hij op temperatuur was dat klopt
maar daarna nog steeds het zelfde



mvg martin109 ex def 24 volt

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: za 04 feb 2012, 19:52
door roderiquez
de stroperigheid van de auto mag/kan gewoon niet zoveel weerstand bieden, dat de auto niet vooruit is te branden.
ik denk ook niet dat het probleem te zoeken is te conditie van motor/zuigers. Als je dat bevestigd weel krijgen moet je de carterontluchting even van het kleppendeksel halen. Als deze ongeveer net zo staat te blazen als je uitlaat, ja.....dan is het de motor wel. maar dan reed hij denk ik ook niet goed met warme motor.
Ik zou het zoeken in je filters. ik vermoed dat je condens (water) in je diesel tank en vooral de vochtafscheider hebt zitten. Als dit bevriest gaat er weinig diesel door, dus trekt gewoon niet. Hoe kun je dit checken? Zet je auto eens binnen, of zet voorzichtig de föhn op de tank/vochtafscheider. Ga dan eens weer rijden en check het dan eens.

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: za 04 feb 2012, 19:58
door Wim Janssen
Quoteals ik gas geef maakt hij gewoon toeren
Heb je dan niet gewoon een slippende koppeling, m.a.w. toerental loopt op maar snelheid niet.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: za 04 feb 2012, 20:14
door dylan-tycho
nee wim de koppeling slipt niet
toerental loopt op als ik de kopeling in trap
maar als ik hem weer loslaat merk je dat gelijk
dat hij grip heeft op de motor

mvg martin109 ex def 24 volt


Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: za 04 feb 2012, 20:24
door Wim Janssen
Trek je slang van het inlaatspruitstuk eens los en kijk dan gelijk of je vacuumklep in je inlaatspruitstuk open gaat met gas geven. Een diesel heeft lucht en brandstof nodig om vermogen te maken. Geeft dit geen verbetering, dan kun je het traject van brandstof nalopen als bevroren waterafscheider, brandstoffilter, enz.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: za 04 feb 2012, 20:29
door dylan-tycho
nou wim
vanavond wordt dat niets meer
het is te donker en te koud
ik kan ook niet binnen staan [heb geen stallings ruimte]

dus dat wordt morgen weer effe kijken
en als dat het ook niet is dan weet ik het ook niet meer

mvg martin109 ex def 24 volt


Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: za 04 feb 2012, 20:51
door René de Geeter
Ik gok op een brandstof probleem. Waterafscheider goed vervuild en bevroren. Laat nog wel wat brandstof door, genoeg om onbelast op toeren te komen, maar te weinig voor full power.

René
109 serie III StaWag

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: za 04 feb 2012, 22:26
door Arthur Verhalle
hmmmm, ik had vanochtend een soortgelijke ervaring met een 300tdi (defender 110). Starten (koud) ging wat zwaarder, wagen kwam wel goed op gang. Eenmaal op een 80 km/h weg aangekomen nog heel eventjes 80 en daarna 70-60-50-40...........stapvoets. Motor draaide mooi stationair, kwam wel wat meer rook uit, maar goed.

Toch maar even verder gezocht vandaag: koppakking doorgeslagen.............

Koppakking vervangen en vanavond draaide het motortje weer goed. Morgen nog even de olie en uitlaatbouten checken, en dan denk ik dat ik de oorzaak aardig heb gevonden!



Arthur

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 00:01
door Wim
Nou ik had dus vanochtend met mijn 300 tdi precies hetzelfde.
Bij start / wegrijden geen probleem, maar gaandeweg steeds minder vermogen.
Op het laatst met moeite 15 km/h.
Tijdje stationair laten draaien, brandstoffilter waterafscheider gelost (onderop). Die is trouwens pas 5dKm geleden vernieuwd.
Toen de 300 (heel langszaam) op temperatuur kwam ging het heel stilaan beter.
Ik verdenk dat de getankte diesel niet echt van winterkwaliteit is. Na een hele tijd geduld (en stationait draaien) lipe tie weer als vanouds, met alle power.
Ben benieuwd naar morgenvroeg.
Is heel klein beetje benzine toevoegen geen idee (weet wel dat benzine voor een lijnpomp dodelijk is).

Mvg
Wim

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 11:33
door arthur verhalle
Nou Wim,

Ik denk dat jij mazzel hebt gehad.... Mijn dieselfilter had ik vorige week al vervangen, met het oog op de aankomende koude dagen leek het me handig deze notoire grappenmaker een slag voor te zijn. De wagen was vrijdag afgetankt (75 liter diesel erbij, gewoon Shell) en had in de nacht van vrijdag op zaterdag, dus volop IN de kou, nog goed gereden.. Kennelijk kan er soms wel eens wat meer aan de hand zijn. Ik had wel altijd bij het starten eventjes een witte rookpluim, dus een kleine lekkage zal er al die tijd al gezeten hebben. Een stevige nachtvorst brengt wellicht meer duidelijkheid dan verwacht.

Arthur

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 12:11
door Benno
en natuurlijk met deze temperaturen het blok rustig warm laten draaien en niet na een minuut al proberen om 80/100 te rijden ermee. rustig opwarmen blijft het devies met deze temperaturen.

groet,

Benno

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 12:40
door dylan-tycho
hallo jongens hoe moet ik de waterafscheider openmaken

graag effe een uitleg


mvg martin109 ex def 24 volt


Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 13:13
door Peter T.
Eerst bak onder waterscheider!!
Draai eerst eens de nylon vleugel aftapplug los onder de waterscheider. VOORZICHTIG, die dingen willen nog wel eens afbreken. Laat de diesel er maar eens lekker uitstromen in een schoon glazen potje. Je ziet gauw genoeg of dit water is, vervuiling of schone diesel is. Bij schone diesel zou ik tot de zomer wachten met de grote schoonmaak van het filterhuis tenzij je een verwarmde werkplaats hebt. Komt er niets uit of blijft er maar water komen dan weet je genoeg en verwijder je op de volgende manier het filterhuis:
Bovenop in het midden van de waterscheider zit een bout die je los moet draaien (net zoals je dieselfilter aan het schutbord). Daarna met beleid het geheel lostrekken van de bovendeksel. De aangesloten leidingen hoeven dus niet los! Zonodig licht rondom tikken met een nylon hamer omdat de delen meestal aanmekaar geplakt zitten door ouderdom van de AFDICHTRUBBERS. Zorg dat je nieuwe afdichtrubbers hebt. Gelukkig zijn het dezelfde rubbers als de rubbers die zitten bij een nieuw oliefilter EN nieuw dieselfilter. Het zijn dus twee verschillende rubbers. Nadat je alles goed schoongemaakt hebt (let op hoe het losse taps toelopende binnendeksel zat/zit!!) weer met beleid vastzetten. Omdat je toch je hele systeem weer moet ontluchten na schoonmaken vervang meteen je dieselfilter aan je schutboard. Ook daar blijft water in staan.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3ce6011ae32ba8a3abfe1883073cafb6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 15118145, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 13:17
door Peter T.
Ooo, nog een tip......download de Echelonboeken en werkplaatshandboek van het internet of prikkers CD van je Land Rover. Daar staat ook alle info in. Dan hoeven Prik schrijvers zich alleen te beperken tot extra ervarings tips die niet in die boeken staan.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('77b41892a640a0cf9d545a422053ab2f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 15118160, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 13:38
door dylan-tycho
hoi peter

ik sta buiten dus het is niet zo goed idee om nou hem er af te halen
ik heb ook geen nieuwe afdichtingsrubbers
dus dat zal moeten wachten tot het wat beter weer is
ik heb ook geen stalingsruimte
dus dat wordt niks
waar kan ik die rubbers trouwens bestellen [ landro ]
nou ik hoor het wel van je
in ieder geval bedankt voor de moeite
en de technise bijstand ik heb nog niet zo veel ervaring met een serie landrover
dus er is nog een hoop te leren zie ik al


mvg martin109 ex def 24 volt

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 13:00
door dylan-tycho
ik heb nog een nieuwe gasolie filter in de verpakking liggen met o-ringen
zijn dit de zelfde o-ringen die in de vochtafscheider zitten of is dit een andere maat



mvg martin109 ex def 24 volt




Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 13:01
door dylan-tycho
hij komt bij landro vandaan

mvg martin109 ex def 24 volt

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 13:15
door Wim
Ja, dat zijn dezelfde ringen.
Ga er trouwens maar gewoon van uit dat het aan de diesel ligt.
Dus je kunt je het werk sparen (van moeizaam ontluchten etc.).
Je kunt ook de filters verwarmen met een verstripper (fohn).
Trouwens nu is de temp wat hoger, kan ook voldoende zijn. Dus dat de problemen gewoon voorbij zijn.
En zondermeer gewoon paar liter benzine bij je diesel kiepen. Kan geen kwaad bij jouw motor/brandstofprobleem.

Mvg
Wim

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 13:20
door dylan-tycho
hoi wim


ik heb toevallig zaterdag nog allebei mijn tanks volgegooid
dus er zal nu wel winterdiesel inzitten

maar als je de waterafscheider er af haald
moet je hem er dan na montage weer ontluchten
of hoeft dat niet

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 14:59
door Peter T.
Nu zie ik twee vragen van vandaag (afdichtingsringen en ontluchten wel of niet) waarop allang het antwoord staat in mijn bericht van een dag geleden..... ..... Zorg even dat je de gegeven antwoorden eerst goed door leest voordat je weer een nieuwe vraag stelt....

Mocht je twijfelen aan de antwoorden is het wat anders natuurlijk.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1fee553d15b682f95b2429af168ddc65', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 15122607, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: niet voor uit te branden

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 17:57
door Hans 109
Bijvoorbeeld:
[www.georgekniest.nl]

Filterelementen worden geleverd met alle rubbers.

mvg Hans



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2012 16:58 door Hans 109.