Dikte olie
-
Nick
Dikte olie
Hallo Allemaal,
Ik merk de afgelopen dagen (sinds het kouder begint te worden) dat mijn ambu moeilijker wil starten. En met het voorruitzicht voor de rest van de week en volgende week (-10 tot -15) ben ik bang dat ik hem helemaal niet meer gestart krijg... Het zit hem niet in het aanslaan van de motor zelf (die loopt bij de eerste tik), maar in het ronddraaien van de motor zelf, de snelheid van de startmotor.
Enerzijds wijt ik dit aan de (shitparts) startmotor, die het na 2 jaar moeilijk begint te krijgen, daar moet ik af en toe een klap met de hamer op geven omdat de bendix soms blijft hangen. Maar anderzijds vraag ik mij af of dit aan de olie ligt. Als de wagen al eens gelopen heeft op een dag draait hij namelijk beduidend makkelijker rond nadat hij weer (wat) is afgekoeld (olie zal dan nog wel wat warmer zijn denk ik zo).
De startmotor wil ik eind deze week/begin komende week sowieso vervangen door een nieuwe Bosch 200tdi starter (ERR5009), omdat ik daar meer vertouwen in heb dan die van britpart.
Over de olie:
Ik rijdt op het moment met 15W40 minerale olie van MPM (MPM oil) en overweeg deze te vervangen door Valvoline 10W40 durablend welke ook wordt voorgeschreven voor de 2,5 N/A door Valvoline zelf (Valvoline durablend) of 10W40 Valvoline motorolie (Valvoline motorolie). De olie is sowieso wel weer eens aan verversing toe, dus dat is het punt niet.
Nu is dit naar mijn eigen idee aan de ene kant symptoombestrijding, aan de andere kant denk ik dat het sowieso lekkerder is om een ietwat dunnere olie te hebben bij de koude start. Zou dat helpen, en hoe denken jullie daar over?
P.s. Accu`s en gloeipluggen zijn in orde, en beiden nog geen 3 maanden oud.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Ik merk de afgelopen dagen (sinds het kouder begint te worden) dat mijn ambu moeilijker wil starten. En met het voorruitzicht voor de rest van de week en volgende week (-10 tot -15) ben ik bang dat ik hem helemaal niet meer gestart krijg... Het zit hem niet in het aanslaan van de motor zelf (die loopt bij de eerste tik), maar in het ronddraaien van de motor zelf, de snelheid van de startmotor.
Enerzijds wijt ik dit aan de (shitparts) startmotor, die het na 2 jaar moeilijk begint te krijgen, daar moet ik af en toe een klap met de hamer op geven omdat de bendix soms blijft hangen. Maar anderzijds vraag ik mij af of dit aan de olie ligt. Als de wagen al eens gelopen heeft op een dag draait hij namelijk beduidend makkelijker rond nadat hij weer (wat) is afgekoeld (olie zal dan nog wel wat warmer zijn denk ik zo).
De startmotor wil ik eind deze week/begin komende week sowieso vervangen door een nieuwe Bosch 200tdi starter (ERR5009), omdat ik daar meer vertouwen in heb dan die van britpart.
Over de olie:
Ik rijdt op het moment met 15W40 minerale olie van MPM (MPM oil) en overweeg deze te vervangen door Valvoline 10W40 durablend welke ook wordt voorgeschreven voor de 2,5 N/A door Valvoline zelf (Valvoline durablend) of 10W40 Valvoline motorolie (Valvoline motorolie). De olie is sowieso wel weer eens aan verversing toe, dus dat is het punt niet.
Nu is dit naar mijn eigen idee aan de ene kant symptoombestrijding, aan de andere kant denk ik dat het sowieso lekkerder is om een ietwat dunnere olie te hebben bij de koude start. Zou dat helpen, en hoe denken jullie daar over?
P.s. Accu`s en gloeipluggen zijn in orde, en beiden nog geen 3 maanden oud.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
Cor
Re: Dikte olie
Zit met hetzelfde probleem: heb je de massakabels van de startmotor al gecontroleerd, kan door oxidatie slechte massa krijgen..
-
Nick
Re: Dikte olie
De volledige bekabeling is pas 2 jaar oud, dus ik verwacht eigenlijk niet dat het daar in zit. Voor de zekerheid zal ik het controleren, maar ik denk dat ik het antwoord al weet.
-
Marc vd K
Re: Dikte olie
hoeveel Amp hebben je accu's? mijn 110 starte ook wat slechter nu maar na een extra accu erbij te zetten starte deze als of het zomer was. (ik gloei eigenlijk nooit)
-
Bart van Dessel
Re: Dikte olie
15W40 is een dikkere olie dan 10W40, ik doe overal 10W40 in, is een moderne olie met meer beschermende middelen en die een betere koude-start geeft.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Roelie
Re: Dikte olie
Ik denk ook dat de olie de veroorzaker is, startmotor heeft het hier te zwaar mee.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dbdbd48dc35df49624224fc9edc6cfdc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15099679, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dbdbd48dc35df49624224fc9edc6cfdc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15099679, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
Nick
Re: Dikte olie
De accu heeft 540 A startvermogen, moet meer dan genoeg zijn lijkt mij? Is wel maar een 60ah accu, maar dat wil eigenlijk vrij weinig zeggen. Ik trek hem in verhouding alleen sneller leeg als bijvoorbeeld een 90ah accu.
Om het uit te sluiten diezelfde accu net even onder het starten parallel gezet aan zo`n zelfde accu, de startmotor gaat er geen omwenteling sneller van draaien. Wat wel vreemd is, is dat als ik hem `s morgens start, het net lijkt of het de laatste slag is die de startmotor kan draaien en dat als ik hem, een paar uur nadat ik ermee gereden heb wil starten hij gewoon op normale snelheid rond draait???
Bijvoorbeeld: Vanmorgen de wagen gestart nadat hij een hele nacht buiten had gestaan, waarbij ik vervolgens blij was dat hij gelijk aan sloeg, want de startmotor maakte het welbekende geluid alsof hij er geen slag méér uit wist te persen. Nu net nog effe met die 2 accu`s parallel geprobeert: De startmotor draait op normale snelheid rond en de motor sloeg (onbedoeld) zonder voorgloeien aan... Ik heb straks alleen van het werk naar huis gereden, en dat is +/- 2 km en toen is de motor nauwelijks op bedrijfstemperatuur gekomen. Hij staat nu vanaf 20.30 buiten.
Dan denk ik toch eerder aan de olie, alleen of die dat kleine beetje warmte zo lang vast houdt?
Of zou de olie na een koude nacht als het ware verkleven/kleveriger worden waardoor die eerste slag van de startmotor zo moeizaam gaat, en de volgende slagen eigenlijk veel makkelijker gaan? Alleen hoor ik dat dan nooit, omdat hij altijd bij de eerste slag aan slaat.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Om het uit te sluiten diezelfde accu net even onder het starten parallel gezet aan zo`n zelfde accu, de startmotor gaat er geen omwenteling sneller van draaien. Wat wel vreemd is, is dat als ik hem `s morgens start, het net lijkt of het de laatste slag is die de startmotor kan draaien en dat als ik hem, een paar uur nadat ik ermee gereden heb wil starten hij gewoon op normale snelheid rond draait???
Bijvoorbeeld: Vanmorgen de wagen gestart nadat hij een hele nacht buiten had gestaan, waarbij ik vervolgens blij was dat hij gelijk aan sloeg, want de startmotor maakte het welbekende geluid alsof hij er geen slag méér uit wist te persen. Nu net nog effe met die 2 accu`s parallel geprobeert: De startmotor draait op normale snelheid rond en de motor sloeg (onbedoeld) zonder voorgloeien aan... Ik heb straks alleen van het werk naar huis gereden, en dat is +/- 2 km en toen is de motor nauwelijks op bedrijfstemperatuur gekomen. Hij staat nu vanaf 20.30 buiten.
Dan denk ik toch eerder aan de olie, alleen of die dat kleine beetje warmte zo lang vast houdt?
Of zou de olie na een koude nacht als het ware verkleven/kleveriger worden waardoor die eerste slag van de startmotor zo moeizaam gaat, en de volgende slagen eigenlijk veel makkelijker gaan? Alleen hoor ik dat dan nooit, omdat hij altijd bij de eerste slag aan slaat.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
Bart van Dessel
Re: Dikte olie
De olie houdt veel langer z'n temperatuur (warmte) vast dan het koelwater, dus de temperatuurmeter op je dashboard zegt niets over de olietemperatuur. Of de olie een temp. heeft van -5 of +5, dat maakt veel uit in de dikte/stroperigheid. Ook de capaciteit v.d. accu gaat hard achteruit als de temperatuur onder vriespunt daalt, of de zgn. 2cm temperatuur (bij sommigen kruipt ie naar binnen...)
Gr, bart
Gr, bart
-
Nick
Re: Dikte olie
Jullie delen dus mijn mening dat het hoogstwaarschijnlijk aan de olie ligt, dat klopt ook met wat ik ervaar als de motor bijvoorbeeld warm is, en ik hem weer wil starten--> dat gaat beduidend makkelijker. Ik denk dat ik de overstap naar 10W40 dan maar ga maken, heeft iemand ervaring met de beide oliën van Valvoline die ik in de eerste post genoemd heb? Aan de ene kant denk ik namelijk dat de durablend een beetje overkill is voor het motortje, aan de andere kant is het wel een olie speciaal voor zware belastingen, en dat kun je bij een 2,25 diesel in een Ambu eigenlijk wel stellen.
Anderzijds wordt bij de normale Valvoline 10W40 aangehaald dat, dat een prima olie is voor oudere personenwagen modellen en uitstekende keus voor alledaags gebruik daarentegen stellen ze wel dat die olie beter geschikt is voor "normaal" gebruik....
Aangezien mijn blok nog niet zo heel veel km`s geleden gereviseerd is wil ik er wel graag iets goed in hebben...
Ik neem overigens aan dat een semi-syntheet niet echt kwaad kan? Een normale minerale olie (zeker 10W40 mineraal) is bijna niet meer te krijgen, en praktisch elke auto rijdt tegenwoordig met semi-syntheet. (die wordt voor valvoline dus ook aanbevolen voor de 2,5 N/A wat eigenlijk bijna hetzelfde blok is)
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Anderzijds wordt bij de normale Valvoline 10W40 aangehaald dat, dat een prima olie is voor oudere personenwagen modellen en uitstekende keus voor alledaags gebruik daarentegen stellen ze wel dat die olie beter geschikt is voor "normaal" gebruik....
Aangezien mijn blok nog niet zo heel veel km`s geleden gereviseerd is wil ik er wel graag iets goed in hebben...
Ik neem overigens aan dat een semi-syntheet niet echt kwaad kan? Een normale minerale olie (zeker 10W40 mineraal) is bijna niet meer te krijgen, en praktisch elke auto rijdt tegenwoordig met semi-syntheet. (die wordt voor valvoline dus ook aanbevolen voor de 2,5 N/A wat eigenlijk bijna hetzelfde blok is)
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
Roelie
Re: Dikte olie
In de noordelijke landen hebben ze toch ook vaak carter verwarming.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b2780bdd5bf7b7172ef1351d53e07764', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15099732, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b2780bdd5bf7b7172ef1351d53e07764', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15099732, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
Bart van Dessel
Re: Dikte olie
Nick, jij kent Heuts toch? Die hebben prima MPM olie, die voldoet prima voor jouw blokje! Mijn Disco 300 tdi met 516.000 verbruikt geen druppel (!) MPM olie. Ik heb het in vat van 60 liter dus per liter goedkoop, maar dan moet je naar het mooie noorden van Limburg!
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Nick
Re: Dikte olie
Ja, ik ken Heuts wel ja Het scheelt dat ik in het mooie Noorden van Limburg woon, alleen ga jij denk ik in Panningen, ik zit in Venlo. Dus dat is geen probleem, ik heb er nu ook MPM in zitten inderdaad, en daar heb ik niks over te klagen hoor. Ik dacht alleen een keertje over te stappen op Valvoline, omdat ik dat ooit ben gaan gebruiken voor de V-bak, T-bak en diffs en daar ben ik heel tevreden over. Dus ik dacht voor de motor ook eens proberen... De prijs komt toch op hetzelfde neer , dus daar hoef ik het niet voor te laten.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
Gert
Re: Dikte olie
Hoe lang gloei je voor? Zonder voorgloeien wil hij bij mij met deze kou ook niet echt vrolijk rond. Als het onder nul is, dan gloei ik zo'n 30 seconden. Ik heb dan niet het gevoel dat hij turbo hard ronddraait, maar hij slaat altijd aan. Wat je kunt bekijken is je voltage. 1 volt maakt een heel verschil. Na het rijden zijn de accu's immers voller dan na uren buiten gestaan te hebben.
Ik heb volgens mij hier wel eens gelezen dat als je als eerste de sleutel even omdraait zodat de startmotor een rondje draait, dan gloeit, en dan start, dat dat ook werkt. Het heeft geloof ik iets te maken met het wakker worden van de accu's. Om dat te bevestigen moet je bij de kenners zijn. Helaas zijn de meeste kenners van het prikbord inmiddels al vertrokken.
Ga je naar het wintertreffen Nick?
Gert
Ik heb volgens mij hier wel eens gelezen dat als je als eerste de sleutel even omdraait zodat de startmotor een rondje draait, dan gloeit, en dan start, dat dat ook werkt. Het heeft geloof ik iets te maken met het wakker worden van de accu's. Om dat te bevestigen moet je bij de kenners zijn. Helaas zijn de meeste kenners van het prikbord inmiddels al vertrokken.
Ga je naar het wintertreffen Nick?
Gert
-
Bart van Dessel
Re: Dikte olie
Als de prijs hetzelfde is dan zou ik ook voor Valvoline gaan, aha kom jij ook uit het ontwikkelde N-Limburg! Ik krijg garagekorting maar ik neem aan dat jij ook wel een pasje of manier hebt om aan korting te komen? Zit jij trouwens bij 4x4Limburg? Hebben altijd leuke bolletje-pijltje ritten en terreindagen.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
fred68
Re: Dikte olie
Hallo, Nick, het ligt niet aan de olie, maar aan je startmotor, ik heb precies hetzelfde gehad, eerst had ik 20w50 olie erin, de startmotor ging soms amper of helemaal niet rond, was ook heel moeilijk te jumpstarten, als hij gelopen had als was het maar 1 km dan deed hij het weer prima, Na een nachtje buiten deed hij het soms wel of soms niet. Toen de olie gewisseld naar 10w40, ging een tijdje goed, maar toen begon het weer. Je geeft al aan dat je de starter soms een klap moet geven om het te doen, elke keer als je er een klap op geeft heeft dat ook gevolgen voor de contacten in je startmotor, je zal zien als je die wisseld dat het over is... sucses er mee
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2012 08:45 door fred68.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2012 08:45 door fred68.
-
Arjan Vermeer
Re: Dikte olie
ik hoor maar weinig mensen praten over de accu. Bij deze temperaturen heeft je accu het erg zwaar, pak hem in met een oude jas of wikkel hem in een paar oude handdoeken. Trek de motorkap maar eens open van een hedendaagse diesel, die accu zit ook vaak in een 'jasje'
Ik heb een Bleu Top, ingewikkeld in een paar oude handdoeken en start eigenlijk zonder problemen.
Met vriendelijke groet,
Arjan Vermeer
53321544.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7ec35330c6c673c1ce209792f4380850', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg36.imageshack.us%2Fimg36%2F3483%2F53321544.jpg', 'http://img36.imageshack.us/img36/3483/53321544.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg36.imageshack.us%2Fimg36%2F3483%2F53321544.jpg', '', 15100563, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb een Bleu Top, ingewikkeld in een paar oude handdoeken en start eigenlijk zonder problemen.
Met vriendelijke groet,
Arjan Vermeer
53321544.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7ec35330c6c673c1ce209792f4380850', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg36.imageshack.us%2Fimg36%2F3483%2F53321544.jpg', 'http://img36.imageshack.us/img36/3483/53321544.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg36.imageshack.us%2Fimg36%2F3483%2F53321544.jpg', '', 15100563, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marc-my-Words
Re: Dikte olie
Om de accu "wakker" te maken is de gloei-stroom echt genoeg (aangenomen dat een accu er baat bij heeft om "wakker gemaakt te worden".
Het enige "wakker worden" wat redelijkerwijze optreedt is een lichte inwendige verwarming doordat de accu stroom moet leveren.
Marc
Het enige "wakker worden" wat redelijkerwijze optreedt is een lichte inwendige verwarming doordat de accu stroom moet leveren.
Marc
-
Marc-my-Words
Re: Dikte olie
Ik betwijfel of een eenvoudige handdoek veel helpt tegen de koude. De accu maakt zelf geen warmte als ie stil staat, en heeft dus maximaal de temperatuur die hij krijgt als je langer hebt gereden, dwz ietsje verwarmd door het laad-proces. Met de buitentemperaturen van nu zijn een paar lappen echt niet genoeg om de accu lauw-warm te houden (stap zelf maar eens naar buiten in alleen een zomers hemd).
Als je de accu echt een beetje "lauw" wilt houden hang er dan een druppellader aan. Eentje die blijvend op 13,8 blijft hangen (of beter nog met een zeker interval ook even naar 14,4 gaat). Dat ietsje extra zorgt dat er blijvend een kleine stroom loopt en dus een heel klein beetje warmte in het binnenste van de accu gemaakt wordt, en verder blijft met een druppellader de accu in top-conditie. En ... zou het hier, zoals in Scandinavië, nu weken lang vriezen dan is een 220V carter- of koelwaterverwarmer natuurlijk een leuke verbetering tegen bescheiden kosten.
Marc
Als je de accu echt een beetje "lauw" wilt houden hang er dan een druppellader aan. Eentje die blijvend op 13,8 blijft hangen (of beter nog met een zeker interval ook even naar 14,4 gaat). Dat ietsje extra zorgt dat er blijvend een kleine stroom loopt en dus een heel klein beetje warmte in het binnenste van de accu gemaakt wordt, en verder blijft met een druppellader de accu in top-conditie. En ... zou het hier, zoals in Scandinavië, nu weken lang vriezen dan is een 220V carter- of koelwaterverwarmer natuurlijk een leuke verbetering tegen bescheiden kosten.
Marc
-
Nick
Re: Dikte olie
Jep, ik kom ook uit het mooie Noord-Limburg. Ik heb idd wel een manier om aan korting te komen, dus het wordt Valvoline denk ik, van het weekend maar eens effe de olie en het filtertje wisselen dan.
Ik zit niet bij 4x4 Limburg, ik wist niet van het bestaan af Misschien eens een keer lid worden, ik zie dat die wel leuke ritten organiseren.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Ik zit niet bij 4x4 Limburg, ik wist niet van het bestaan af Misschien eens een keer lid worden, ik zie dat die wel leuke ritten organiseren.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
Arjan Vermeer
Re: Dikte olie
had het idee dat het wel helpt, dat het ook koud wordt tussen de accu en de doeken begrijp ik maar de wind en directe koud hebben minder invloed omdat deze niet direct tegen de accu aan slaan.
Misschien een gek voorbeeld, onze schuur was niet geïsoleerd. we hebben nu isolatie aangebracht en dit scheelt echt enorm met de buitentemperatuur zonder ook maar een kachel aan te steken.
Ik denk dat het een samenhang is van omstandigheden: olie is dikker, accu proces vertraagd en zakt snel in. Gloeien vraagt ook veel en dan wil je ook nog draaien door de dikke olie hahaha caterverwarming kan maar in deze temperaturen overbodig. Goede accu en een goed laadsysteem lijken mij voldoende tot -20
Met vriendelijke groet,
Arjan Vermeer
53321544.jpg --> mod_embed_images_loadimage('885148bf872759c83670997ee80726ed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg36.imageshack.us%2Fimg36%2F3483%2F53321544.jpg', 'http://img36.imageshack.us/img36/3483/53321544.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg36.imageshack.us%2Fimg36%2F3483%2F53321544.jpg', '', 15100942, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Misschien een gek voorbeeld, onze schuur was niet geïsoleerd. we hebben nu isolatie aangebracht en dit scheelt echt enorm met de buitentemperatuur zonder ook maar een kachel aan te steken.
Ik denk dat het een samenhang is van omstandigheden: olie is dikker, accu proces vertraagd en zakt snel in. Gloeien vraagt ook veel en dan wil je ook nog draaien door de dikke olie hahaha caterverwarming kan maar in deze temperaturen overbodig. Goede accu en een goed laadsysteem lijken mij voldoende tot -20
Met vriendelijke groet,
Arjan Vermeer
53321544.jpg --> mod_embed_images_loadimage('885148bf872759c83670997ee80726ed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg36.imageshack.us%2Fimg36%2F3483%2F53321544.jpg', 'http://img36.imageshack.us/img36/3483/53321544.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg36.imageshack.us%2Fimg36%2F3483%2F53321544.jpg', '', 15100942, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Nick
Re: Dikte olie
Ik gloei ook +/- zo`n 30 seconden voor, en hij draait dan vooral niet turbo rond nee, heel erg langzaam, maar springt vervolgens wel na de eerste slag aan. De motor alvast 1 keer op de startmotor rond laten draaien heb ik inderdaad ook wel eens geprobeerd, maar ik merk geen noemenswaardig verschil eigenlijk. Het is inderdaad wel jammer dat een aantal kenners niet meer prikken...
Over het wintertreffen twijfel ik nog een beetje, ik wil eigenlijk wel graag komen, maar ik moet nog kijken of ik dan tijd heb. Ik denk dat dat wel goed komt, ga jij?
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Over het wintertreffen twijfel ik nog een beetje, ik wil eigenlijk wel graag komen, maar ik moet nog kijken of ik dan tijd heb. Ik denk dat dat wel goed komt, ga jij?
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
Nick
Re: Dikte olie
Mijn accu staat tussen de voorstoelen en niet (meer) onder de motorkap, dus wind heeft er eigenlijk al weinig vat op. Sowieso denk ik niet dat dat helpt idd, de accu blijft namelijk even koud als de buitentemperatuur, en aangezien hij zelf geen warmte genereert zorg je dus eigenlijk alleen dat het heeeeeelee kleine beetje warmte dat hij genereert iets langer erin blijft, maar je kunt er vanuit gaan dat na een nacht buiten staan dat kleine beetje er alsnog wel uit is.
Ik ga in ieder geval de olie wisselen en de startmotor vervangen, en dan verwacht (hoop) ik dat het wel voor het grootste deel opgelost zal zijn.
Ik ga in ieder geval de olie wisselen en de startmotor vervangen, en dan verwacht (hoop) ik dat het wel voor het grootste deel opgelost zal zijn.
-
Robert
Re: Dikte olie
Kan er geen sprake zijn van een versleten motor met compressieverlies via de zuigers? Diesels willen bij normale températuur dan nog wel starten maar bij grote koude is teveel compressieverlies.
-
Nick
Re: Dikte olie
Zoals ik al had gezegd: De motor is kort geleden gereviseerd (zo`n 2000 km geleden ofzo) dus als het al met de conditie van de motor te maken heeft, dan zal dat eerder zijn omdat deze heel erg veel compressie heeft, dan dat hij te weinig compressie zou hebben. Het zit hem ook niet in het aan slaan van de motor, maar in de snelheid waarmee de startmotor hem rond gooit. Aanslaan doet hij bij de eerste slag, heel snel.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
Lennert
Re: Dikte olie
Wat betreft de olie!
Ik rij al vijftien jaar rond met de goedkoopste olie van de aldi of de lidl.
Tot nu toe nooit problemen gehad altijd starten en lopen. (klop klop)
Ik rij al vijftien jaar rond met de goedkoopste olie van de aldi of de lidl.
Tot nu toe nooit problemen gehad altijd starten en lopen. (klop klop)
-
Anton (Rumble)
Re: Dikte olie
Misschien overbodig, is de accu doorgemeten, misschien is er een plaat krom, dan mis je een part volt.
Anton
Anton
-
gert
Re: Dikte olie
Al die problemen had mijn kennis de laatste tijd ook met zijn lightweight diesel, slecht starten , maar na de eerste rit de hele dag probleemloos starten . Dus ik zeg : nwe gloeiers erin en 2 nwe accu's na 10 jaar zou wel eens tijd worden .
Hij was eigenwijs en heeft zelfs een snellader gekocht met starthulp , garage accu's door laten meten, startmotor na laten kijken ....prima......en weer hetzelfde gezeur met eerste keer starten s morgens .
2 nwe accu's erin en 4 nwe gloeiers , massakabels goed schoon en ingevet en starten en lopen bij de eerste tik , was dus een combinatie van beide , oude gloeiers die ook niet het eeuwige leven hebben en 2 accu's die eveneens weinig capacietit meer hadden ......na het gloeien en lage temperaturen . Oh ja , de olie is duckhams 20w50 ...lekker dik
Te koop : snellader met starthulp functie
Hij was eigenwijs en heeft zelfs een snellader gekocht met starthulp , garage accu's door laten meten, startmotor na laten kijken ....prima......en weer hetzelfde gezeur met eerste keer starten s morgens .
2 nwe accu's erin en 4 nwe gloeiers , massakabels goed schoon en ingevet en starten en lopen bij de eerste tik , was dus een combinatie van beide , oude gloeiers die ook niet het eeuwige leven hebben en 2 accu's die eveneens weinig capacietit meer hadden ......na het gloeien en lage temperaturen . Oh ja , de olie is duckhams 20w50 ...lekker dik
Te koop : snellader met starthulp functie
-
Marc-my-Words
Re: Dikte olie
Karton (of slabbetje) voor de grill is wel zo nuttig tegen het vrije spel van koude wind (als de accu onder de motorkap mocht staan).
Verder sluit ik me aan bij de opmerkingen van Nick.
Wat betreft de geisoleerde schuur zonder kachel: ook al is er geen kachel toch heb je in een schuur een "warmtebron" nl de grond waarop de schuur staat.
De ondergrond zal gauw tussen de 5 en 10 graden boven nul zijn. Je ziet dat ook gewoon buiten zonder schuur erboven: het duurt een paar dagen voordat de grond bevroren is en dan nog steeds maar enkele decimeters, daaronder zit (althans in onze streken) nog steeds warmte.
Marc
Verder sluit ik me aan bij de opmerkingen van Nick.
Wat betreft de geisoleerde schuur zonder kachel: ook al is er geen kachel toch heb je in een schuur een "warmtebron" nl de grond waarop de schuur staat.
De ondergrond zal gauw tussen de 5 en 10 graden boven nul zijn. Je ziet dat ook gewoon buiten zonder schuur erboven: het duurt een paar dagen voordat de grond bevroren is en dan nog steeds maar enkele decimeters, daaronder zit (althans in onze streken) nog steeds warmte.
Marc
-
Nick
Update
Eergisteren mijn nieuwe Bosch 200tdi startmotor binnen gekregen, en die net gemonteerd.
Ik schrok me kapot toen ik de motor startte, die gaat echt verschrikkelijk snel rond nu! Hij klinkt niet meer als een Series startmotor, maar meer als een modernere startmotor, en draait ook beduidend sneller rond. Ik kan nu starten met +/- 10 sec voorgloeien, de motor slaat dan gelijk aan.
M.a.w. met deze startmotor krijg ik hem op de noordpool met -40 nog wel gestart.
Conclusie: laat Britpart startmotors links liggen, en ga (als je een diesel hebt) direct voor een Bosch 200tdi startmotor, het verschil is echt te merken.
P.s. de britpart startmotor was pas 2 jaar (+/- 2000 km) oud.....
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Ik schrok me kapot toen ik de motor startte, die gaat echt verschrikkelijk snel rond nu! Hij klinkt niet meer als een Series startmotor, maar meer als een modernere startmotor, en draait ook beduidend sneller rond. Ik kan nu starten met +/- 10 sec voorgloeien, de motor slaat dan gelijk aan.
M.a.w. met deze startmotor krijg ik hem op de noordpool met -40 nog wel gestart.
Conclusie: laat Britpart startmotors links liggen, en ga (als je een diesel hebt) direct voor een Bosch 200tdi startmotor, het verschil is echt te merken.
P.s. de britpart startmotor was pas 2 jaar (+/- 2000 km) oud.....
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
G-men (Gargamel)
Re: Update
Hebben beide motoren een reductie ??
De bosch heeft een tandwielkastje, zoals zoveel nieuwe typen startmotoren. Hierdoor kan de electromotor lichter en dus een hoger toerental maken. Voordeel is dat je meer massa in beweging hebt en dus veel meer oempf als bij de originele Lucas motoren zonder reductor.
Bij de V8 is de originele ook direct aangedreven en draait dus langszaam om. Als je nu een nieuw type besteld gaat hij ook als de brandweer, maar dat komt omdat hier wel een reductor achter de electromotor zit....
Laatste motor die ik van paddock kocht was netjes een nippon-Denso... en dat komt weer uit de fabriek van magneti minarelli, de OEM leverancier van LR.....
Maar uiteindelijk is het belangrijkste dat ie het weer prima doet !! Super !!
Nick Smeets Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eergisteren mijn nieuwe Bosch 200tdi startmotor
> binnen gekregen, en die net gemonteerd.
>
> Ik schrok me kapot toen ik de motor startte, die
> gaat echt verschrikkelijk snel rond nu! Hij klinkt
> niet meer als een Series startmotor, maar meer als
> een modernere startmotor, en draait ook beduidend
> sneller rond. Ik kan nu starten met +/- 10 sec
> voorgloeien, de motor slaat dan gelijk aan.
>
> M.a.w. met deze startmotor krijg ik hem op de
> noordpool met -40 nog wel gestart.
>
> Conclusie: laat Britpart startmotors links liggen,
> en ga (als je een diesel hebt) direct voor een
> Bosch 200tdi startmotor, het verschil is echt te
> merken.
>
> P.s. de britpart startmotor was pas 2 jaar (+/-
> 2000 km) oud.....
De bosch heeft een tandwielkastje, zoals zoveel nieuwe typen startmotoren. Hierdoor kan de electromotor lichter en dus een hoger toerental maken. Voordeel is dat je meer massa in beweging hebt en dus veel meer oempf als bij de originele Lucas motoren zonder reductor.
Bij de V8 is de originele ook direct aangedreven en draait dus langszaam om. Als je nu een nieuw type besteld gaat hij ook als de brandweer, maar dat komt omdat hier wel een reductor achter de electromotor zit....
Laatste motor die ik van paddock kocht was netjes een nippon-Denso... en dat komt weer uit de fabriek van magneti minarelli, de OEM leverancier van LR.....
Maar uiteindelijk is het belangrijkste dat ie het weer prima doet !! Super !!
Nick Smeets Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eergisteren mijn nieuwe Bosch 200tdi startmotor
> binnen gekregen, en die net gemonteerd.
>
> Ik schrok me kapot toen ik de motor startte, die
> gaat echt verschrikkelijk snel rond nu! Hij klinkt
> niet meer als een Series startmotor, maar meer als
> een modernere startmotor, en draait ook beduidend
> sneller rond. Ik kan nu starten met +/- 10 sec
> voorgloeien, de motor slaat dan gelijk aan.
>
> M.a.w. met deze startmotor krijg ik hem op de
> noordpool met -40 nog wel gestart.
>
> Conclusie: laat Britpart startmotors links liggen,
> en ga (als je een diesel hebt) direct voor een
> Bosch 200tdi startmotor, het verschil is echt te
> merken.
>
> P.s. de britpart startmotor was pas 2 jaar (+/-
> 2000 km) oud.....
-
Nick
Re: Update
De originele startmotor (en de vorige van britpart volgens mij ook, die is qua uiterlijk hetzelfde namelijk) hebben geen reductie, ik heb er ooit een open gemaakt en daarbij zit de as van de motor gelijk op het tandwiel dat de motor aandrijft. De nieuwe startmotor (de 200tdi starter) heeft eigenlijk hetzelfde model, maar dan kleiner. Ik kan aan de buitenkant niet zien of er een tandwielkastje in zit iig, misschien dat iemand anders dat weet. Zoals jij het verteld zou het trouwens wel goed kunnen zijn, hij maakt inderdaad veel meer toeren en de elektromotor zelf is ook veel kleiner. Maar inderdaad het belangrijkste: hij start er een stuk lekkerder mee
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
bram verduijn
Re: Update
Goedemorgen Nick mischien kun jij mij uit de brand helpen ik ben nl op zoek naar een startmotor maar dan voor een benzine is een land-rover 88 stationwagon met dus de 2.25 motor 1969.Waar ik normaal mijn onderdelen koop die zegt dat ze niet meer leverbaar zijn nieuw,revisie is mischien mogelijk maar ben hem dan langere tijd kwijt,ook bij winparts heb ik gekeken dat zijn duitse geen probleem maar die past niet want zit met drie bouten vast mijne met twee,dus mischien weet jij waar ik er een kan bestellen want vind er geen op internet.Bvd Mvgr Bram
-
Bart van Dessel
Re: Update
Niet leverbaar via Jansen Oisterwijk of Budget Parts? Als zij 'm niet kunnen leveren dan weet ik het ook niet,
groetjes, Bart
groetjes, Bart
-
fred68
Re: Dikte olie
Beste Bram bel is naar Auto Electric in Huizen of zij er geen hebben voor jouw auto, gr fred
-
Franc
Re: Dikte olie
Bram,
Zoek je deze.
of deze?
Bij Budgetparts
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Zoek je deze.
of deze?
Bij Budgetparts
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen