toerental Disco II TD5
-
Martijn ten Broeke
toerental Disco II TD5
Goedemorgen Prikkers,
Sinds gisteren (het viel me iig toen op) schommelt mijn toerental van onze Disco II TD5. Gisterenochtend had ik een lege accu.... lampen aan latens staan (beetje dom als je gewoon een piepje hebt..). Verder rijdt de auto goed, bij stationair hoor je gewoon het toerental op en neer gaan, ook heb ik het idee dat hij het doet als je een constante snelheid rijdt.
Vorige week heb ik de EGR klep er tussen uit gehaald verder is er niets gewijzigd.
Heeft iemand een idee waar ik het kan zoeken?
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9b49e3b0d71c7480f1493bdd35322654', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 15091805, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Sinds gisteren (het viel me iig toen op) schommelt mijn toerental van onze Disco II TD5. Gisterenochtend had ik een lege accu.... lampen aan latens staan (beetje dom als je gewoon een piepje hebt..). Verder rijdt de auto goed, bij stationair hoor je gewoon het toerental op en neer gaan, ook heb ik het idee dat hij het doet als je een constante snelheid rijdt.
Vorige week heb ik de EGR klep er tussen uit gehaald verder is er niets gewijzigd.
Heeft iemand een idee waar ik het kan zoeken?
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9b49e3b0d71c7480f1493bdd35322654', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 15091805, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Ruud Lemmens
Re: toerental Disco II TD5
Heb je de slangen ook afgedopt?
Ik neem aan dat je een egr kit hebt gekocht, heb je ook de afdichting op het blok gemonteerd?
Groeten, Ruud
Ik neem aan dat je een egr kit hebt gekocht, heb je ook de afdichting op het blok gemonteerd?
Groeten, Ruud
-
Martijn ten Broeke
Re: toerental Disco II TD5
Yeb, afdekklepje op de verwarmer (zo heet het geloof ik) en de 2 dopjes op het vacuumpompje.... Zal het zo eens controleren of alles nog goed vast zit...
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a2b4b21c52e6ab64bedba4778fe94ff9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 15091913, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a2b4b21c52e6ab64bedba4778fe94ff9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 15091913, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Boelo
Re: toerental Disco II TD5
Hi Martijn,
Schommelingen in laag toerental kunnen wijzen op problemen met de automatische versnellingsbak.
Komen de schommelingen in toerental voor bij hogere toerentallen dan zou het ook de Wastgate Modulator kunnen zijn.
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef3f7ea5a3f3d58a7929946a25c77e1f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 15092632, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
Schommelingen in laag toerental kunnen wijzen op problemen met de automatische versnellingsbak.
Komen de schommelingen in toerental voor bij hogere toerentallen dan zou het ook de Wastgate Modulator kunnen zijn.
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef3f7ea5a3f3d58a7929946a25c77e1f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 15092632, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
-
Martijn ten Broeke
meer probleempjes.....
Het toerental probleempje is er nog steeds en ik nu merk ik ook iets anders.
Als ik bv 80 rijd en trap het pedaal dan onderin (schakeld 2 trappen terug) dan gaat hij heel raar doen, hij blijft dan niet mooi in de versnelling maar gaat harder en zachter harder zachter.... vreeemd (rara omschrijving)... iemand idee?
Zou ik de olie van de bak eens moeten vervangen?
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a02736d437bae2740519d859820fbe43', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 15140776, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als ik bv 80 rijd en trap het pedaal dan onderin (schakeld 2 trappen terug) dan gaat hij heel raar doen, hij blijft dan niet mooi in de versnelling maar gaat harder en zachter harder zachter.... vreeemd (rara omschrijving)... iemand idee?
Zou ik de olie van de bak eens moeten vervangen?
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a02736d437bae2740519d859820fbe43', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 15140776, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Andrew Colville
Re: meer probleempjes.....
Dat de motor inhoud bij het bedienen van de kickdown (volgas dus) kan ook duiden op de wastegate die dicht blijft plakken, je motor komt dan in een overboost en de ecu begrenst het motor toerental tot de boost druk verlaagt en dan pakt de motor weer op. dit is overigens een zachte fout en wordt geregistreerd in de ecu.
onregelmatig lopen van de td5 onder diverse omstandigheden en toerentallen kan ook komen door je injector harnas ( zelfs als je al een nieuwe hebt), olie in de kabelboom zorgt vaak voor een "injector misfire"of "circuit fault" ook deze worden opgeslagen in de ecu. controleer de stekker Rechts voor op de kop, stekker inknippen en los nemen , heb je hier olie dan moet je injector harnas vervangen worden, waarschijnlijk loop daarna de motor ook weer als van ouds.
Als je de egr gaat verwijderen kun je het beste de complete set kopen die ook de erg koeler verwijdert en de egr klep op je inlaat vervangt, de modulators kunnen gewoon afgekoppeld worden en slangetjes af gedopt.
hang de auto even aan een nanocom, wellicht krijg je dan te zien waar je het probleem moet gaan zoeken.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
onregelmatig lopen van de td5 onder diverse omstandigheden en toerentallen kan ook komen door je injector harnas ( zelfs als je al een nieuwe hebt), olie in de kabelboom zorgt vaak voor een "injector misfire"of "circuit fault" ook deze worden opgeslagen in de ecu. controleer de stekker Rechts voor op de kop, stekker inknippen en los nemen , heb je hier olie dan moet je injector harnas vervangen worden, waarschijnlijk loop daarna de motor ook weer als van ouds.
Als je de egr gaat verwijderen kun je het beste de complete set kopen die ook de erg koeler verwijdert en de egr klep op je inlaat vervangt, de modulators kunnen gewoon afgekoppeld worden en slangetjes af gedopt.
hang de auto even aan een nanocom, wellicht krijg je dan te zien waar je het probleem moet gaan zoeken.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
-
Martijn ten Broeke
Re: meer probleempjes.....
Thanks, ga ik doen!!
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e30e7cdc50a27338fdab5dcf78dabe58', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 15141679, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e30e7cdc50a27338fdab5dcf78dabe58', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 15141679, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Martijn ten Broeke
Re: meer probleempjes.....
Hai,
Zojuist de stekkers gecontroleerd, geen olie! alles nog een keer aangedraaid wat los is geweest bij het verwijderen van de EGR.
Vraag (beetje dom misschien), waar zit de wastegate?
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('49cda551cff4e0c8c1719851caabebf7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 15141955, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zojuist de stekkers gecontroleerd, geen olie! alles nog een keer aangedraaid wat los is geweest bij het verwijderen van de EGR.
Vraag (beetje dom misschien), waar zit de wastegate?
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('49cda551cff4e0c8c1719851caabebf7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 15141955, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Ruben Hummel
Re: meer probleempjes.....
op de turbo....
Groeten,
Ruben
Foto-XH7M6C83.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c7792c70b3086d8c642e1d7dbde8a73f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XH7M6C83.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', '', 15141993, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groeten,
Ruben
Foto-XH7M6C83.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c7792c70b3086d8c642e1d7dbde8a73f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XH7M6C83.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', '', 15141993, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Andrew Colville
Re: meer probleempjes.....
Ja de waste gate zit op de turbo onder die mooie hitte schild, deze is eenvoudig te verwijderen, 2 x M6 boutje boven op en 1X M8 boutje aan de achter kant , tussen je schut bord en turbo, in het hitte schild zit een gat en als je lange vingers hebt kun je het boutje voelen, ratel met verleng stuk en dop 13, let wel dit boutje kan afbreken!! maar gaat in 90% van de gevallen gewoon los en niet gaan sleutelen met een hete motor de turbo kan dan Zeer heet zijn.
de waste gate wordt bediend door druk in de actuator ( dat potje ) deze duwt het stangetje richting schutbord, en bedient het heveltje van de waste gat die in de turbo zit met een geschikte tank op het heveltje kun je controleren of de waste gate wel open gaat, hier voel je weer stand ( stroeve veer in de actuator ) maar moet met de tang en gepaste druk te bedienen zijn, lijkt het erop dat deze niet wil bewegen kun je de boel rond het heveltje goed in weken met WD40 waarschijnlijk komt deze dan los en wordt de waste gate weer gangbaar.
Niet stellen aan het asje en als je de acuator liever los haalt om te controleren zorg dan dat je alles exact hetzelfde terug zet, als je hier een fout maakt loop je het risico dat de turbo druk helemaal ontregelt.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
de waste gate wordt bediend door druk in de actuator ( dat potje ) deze duwt het stangetje richting schutbord, en bedient het heveltje van de waste gat die in de turbo zit met een geschikte tank op het heveltje kun je controleren of de waste gate wel open gaat, hier voel je weer stand ( stroeve veer in de actuator ) maar moet met de tang en gepaste druk te bedienen zijn, lijkt het erop dat deze niet wil bewegen kun je de boel rond het heveltje goed in weken met WD40 waarschijnlijk komt deze dan los en wordt de waste gate weer gangbaar.
Niet stellen aan het asje en als je de acuator liever los haalt om te controleren zorg dan dat je alles exact hetzelfde terug zet, als je hier een fout maakt loop je het risico dat de turbo druk helemaal ontregelt.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
-
Martijn ten Broeke
Re: meer probleempjes.....
Thanks voor de duidelijke uitleg.
Ik heb zojuist geprobeerd met een tang het stangetje te bewegen, dit lukt. Heb het met Kruipolie ingespoten en heb het idee dat ik het probleem niet meer heb.
Toen ik nadat ik het had ingespoten en met een tang bewogen had weg reed, had ik het idee dat de turbo (fluit, had ik nog niet eerder gehoord..) veel beter deed.
Dit duurde niet lang (gefluit..).
Moet je de turbo duidelijk (fluit) kunnen horen bij een TD5???? Misschien doet hij het al best wel lang niet goed...
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e6791f6fb618f44fcac711bdd023ed09', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 15144277, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb zojuist geprobeerd met een tang het stangetje te bewegen, dit lukt. Heb het met Kruipolie ingespoten en heb het idee dat ik het probleem niet meer heb.
Toen ik nadat ik het had ingespoten en met een tang bewogen had weg reed, had ik het idee dat de turbo (fluit, had ik nog niet eerder gehoord..) veel beter deed.
Dit duurde niet lang (gefluit..).
Moet je de turbo duidelijk (fluit) kunnen horen bij een TD5???? Misschien doet hij het al best wel lang niet goed...
Foto's Amsterdam-Dakar
Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......
Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e6791f6fb618f44fcac711bdd023ed09', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 15144277, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Andrew Colville
Re: meer probleempjes.....
De meeste turbo's bij de Td5 hoor je fluiten, en dat kan ook geen kwaad.
de maximum druk die de Td5 haalt voor de wastgate opent en uitlaat gas laat ontsnappen zonder de turbo aan te drijven is rond de 1,17 1,19 bar, boven de 1,34 grijpt het motormanagement in en wordt de diesel toevoer gestopt tot de druk afneemt. ( resulteert in bokend effect)
De watstgate actuator wordt bediend door turbodruk ( de ecu bemoeid zich er ook mee ) de kracht die nodig is om de waste gate te openen is minimaal , mogelijk was deze stroef en heb je met jouw kruipolie icm het voorzichtig bedienen van de hevel deze weer goed gangbaar gemaakt.
hopelijk blijft je probleem nu weg en weet je de volgende keer wat er aan de hand kan zijn.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
de maximum druk die de Td5 haalt voor de wastgate opent en uitlaat gas laat ontsnappen zonder de turbo aan te drijven is rond de 1,17 1,19 bar, boven de 1,34 grijpt het motormanagement in en wordt de diesel toevoer gestopt tot de druk afneemt. ( resulteert in bokend effect)
De watstgate actuator wordt bediend door turbodruk ( de ecu bemoeid zich er ook mee ) de kracht die nodig is om de waste gate te openen is minimaal , mogelijk was deze stroef en heb je met jouw kruipolie icm het voorzichtig bedienen van de hevel deze weer goed gangbaar gemaakt.
hopelijk blijft je probleem nu weg en weet je de volgende keer wat er aan de hand kan zijn.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )