Pagina 1 van 1

vreemd gedrag 300 TDI

Geplaatst: vr 27 jan 2012, 18:10
door Rangie110 'Last Dime'
mijn trouwe 300 TDI heeft me nog nooit in de steek gelaten, tot afgelopen vrijdag.....

wanneer de (koude) motor gestart word is er nix aan de hand, tot dat dze op bedrijfs temperatuur is.
Na een km of 10, 15 bigint ie in te houden, en na verloop van een km of 5 wil ie niet harder meer als 20 km/h, nog 5 km verder wil ie nix meer

vandaag de brandsof opvoerpomp en het brandstof filter vervangen, helaas zonder resultaat.
Morgen ga ik de complete brandstof leiding vervangen, dit is nog orgineel 1983 ;-) maar daar kan het toch niet in zitten??

hij rookt niet, hij stinkt niet naar diesel en loopt koud als een zonnetje...... wie heeft er suggesties?

betreft een 300 TDI met mechanische pomp uit een Disco 1 bj 1995 met automaat.
geschatte kilometerstand 450.000

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"

Re: vreemd gedrag 300 TDI

Geplaatst: vr 27 jan 2012, 18:14
door Frans Bonnes
Heb je, nadat hij afgelagen is nog wel brandstof?
Ik bedoel in het filter en bij de verstuivers?

En na hoeveel tijd wil hij dan weer starten, en start hij dan in een keer of moet je lang doorstarten?

fb

Re: vreemd gedrag 300 TDI

Geplaatst: vr 27 jan 2012, 20:29
door Benno
Mijn eerste vermoeden zou zijn brandstofopvoerpomp slecht aan het worden, andere optie vacuum zuigen van het systeem (tankdop even lossen als hij uitvalt) of lucht in het brandstofsysteem.

Heb je de waterafscheider en brandstoffilters al eens vervangen ??

Benno

Re: vreemd gedrag 300 TDI

Geplaatst: za 28 jan 2012, 00:21
door Rangie110 'Last Dime'
brandstoffilter en opvoerpomp is vandaag reeds vervangen, tankdop ook al los gehad omdat ik dacht dat de tank leeg was, maar daar ging maar 20 liter bij... bij het afdraaien van de dop ook geen vacuum gehoord.

Nadat ie is stilgevallen, kan ik na 30 sec tot 1 min weer gewoon starten, slaat ook in 1 keer aan. ka dan een meter of 300 rijden, en dan begint het gedonder weer opnieuw.

de benzine pomp en grof filter zitten er ook nog tussen (was voorheen V8) en deze pompt vrolijk mee, al sinds de TDI erin hangt (zo'n 50.000 km)
deze ga ik er morgen tussen uit halen, en een nieuwe dieselleiding leggen.
het is gewoon een beetje vreemd dat het pas voorkomt wanneer het blok goed op temp is??

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"

Re: vreemd gedrag 300 TDI

Geplaatst: za 28 jan 2012, 00:23
door Benno
TOch voor de zekerheid ook maar even het draadje naar je solenoid controleren of deze even verwijderen en vervangen door een echte 12 volt vanaf de accu, misschien toch een vreemd slecht contact ergens oid

Re: vreemd gedrag 300 TDI

Geplaatst: za 28 jan 2012, 00:39
door Frans Bonnes
Heeft het echt iets met temperatuur te maken of meer met de gereden afstand.
Afstand en temperatuur zijn natuurlijk wel van elkaar afhankelijk

Heb namelijk ook zoiets meegemaakt met mijn disco, bleek het filter in de tank te zijn die te weinig diesel doorliet.

fb.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/01/2012 23:40 door Frans Bonnes.

Re: vreemd gedrag 300 TDI

Geplaatst: za 28 jan 2012, 00:52
door Rangie110 'Last Dime'
Ik heb geen filter in de tank, heb de V8 benzine tank er nog onder hangen.
ga idd morgen ook een extra draadje trekken naar de solenoid.

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"

Re: vreemd gedrag 300 TDI

Geplaatst: za 28 jan 2012, 08:52
door Bart74
Tja... de auto wil gewoon meer aandacht. Toen je de v8 er nog in had zitten moest de kap elke week open.... en nu niet meer. Dat mist de auto

Re: vreemd gedrag 300 TDI

Geplaatst: za 28 jan 2012, 09:19
door Maurice Bastings
Hoi Rangie,

Je zegt je hebt je V8 benzine tank er nog onder hangen. Dan komt de retour van je diesel nu ergens aan de zijkant halverwege de tank binnen toch?
Is je tank nu ca. half leeg?
Dan tank hem eens vol en kijk of het probleem zich dan nog voor doet!!

Ik had dat ook. Bij een diesel komt de retour boven op de tank de tank binnen en gaat via een buisje tot helemaal op de bodem van de tank.
Als de tank ca. half leeg is, komt de retour boven het vloeistof nivo de tank binnen. Dat zou te weinig tankdruk op de pomp geven!
Ik kon het moeilijk geloven maar het bleek wel zo te zijn. Getankt en weg probleem tot hij weer bijna half leeg was.

Als je slangen en filters in orde zijn, ik zou zeggen, probeer het eens. Succes!!

Maurice Bastings

Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI

[mauricebastings.jouwweb.nl]

Re: vreemd gedrag 300 TDI

Geplaatst: za 28 jan 2012, 11:39
door Marc vd K
weet je dat zeker want op mijn v8 tank zit er een filterdop over het inlaat pijpje geschoven.......

Re: vreemd gedrag 300 TDI opgelost!

Geplaatst: za 28 jan 2012, 14:43
door Rangie110 'Last Dime'
probleem opgelost!! de orginele benzinepomp liep warm. deze er tussenuit gehaald, nieuwe leiding vanaf de tank tot de opvoerpomp geplaatst en rijd als nooit te vooren :-)

direct maar gebruik gemaakt van de situatie, en een nieuwe radiateur, nieuwe intercooler, nieuwe silicone slangen gemonteerd :-)
K en N filter gereinigd en 1 en ander weer netjes zwart gespoten. laat die sneeuw nu maar komen

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"

Re: vreemd gedrag 300 TDI

Geplaatst: za 28 jan 2012, 15:31
door Benno
filter zwart spuiten, helpt dat

Mooi dat het opgelost is, die benzinepompen van een V8 zijn ook niet voor diesels gemaakt he.

groet,

benno

Re: vreemd gedrag 300 TDI

Geplaatst: za 28 jan 2012, 19:01
door Rangie110 'Last Dime'
zit er al meer als 2 jaar onder zo, was wel handig met ontluchten ;-) en euhh heb het luchtfilterhuis weer zwart gespoten, en het frame van de radiateur en de slotplaat van de motorkap. Ziet er weer een stuk netter uit.
heb in de gauwigheid ook nog even de tankvlotter/aanzuigbuis vervangen, en daar zat idd ook nog een filtertje onder.

Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007

"per aspera ad astra"