Pagina 1 van 1
Witte rook bij starten 110TD (Wellicht van genoegen om weer op p
Geplaatst: zo 22 jan 2012, 23:30
door Arie Oudhof
Beste mede prikkers,
Betr. 110 td van 1988 met een 2.5 td.
De volgende vraag veeeeeel witte rook (waarschijnlijk motorolie) bij eerste koude start, en dan na lang voorgloeien pas aanslaan met moeite. Indien gelopen bij warme motor redelijk vlot starten rookgordijn bij start een stuk minder.
Reeds gedaan: Nieuwe verstuivers, compressie gemeten.brandstofpomp membraam vervangen en het inspuitmoment gevarieerd.
Tot op heden geen verbetering,
Zou het een versleten turbo kunnen zijn het schoepenasje heeft wel wat speling.
Zelf heb ik het idee dat de smeerolie langs het schoepenasje in het inlaat gedeelte komt waardoor hij olie aangaat zuigen.
Bij het erafhalen van de inlaatluchtslang zie je dat er olie aanwezig is die hier naar mijn mening niet hoort te zijn.
Zijn er prikkers die dit probleem herkennen en wellicht een oplossing weten, Alvast hartelijk dank voor jullie hulp in deze.
hgr.
Arie Oudhof.
Re: Witte rook bij starten 110TD (Wellicht van genoegen om weer
Geplaatst: zo 22 jan 2012, 23:34
door sjorsboomschors/aka/PP
waterafscheider leeg gemaakt?
inspuitmoment gevarieerd?? staat ze nu wel of niet op tijd??
gloeistiften goed?? gloeirelais ook??
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2012 22:35 door sjorsboomschors/aka/PP.
Re: Witte rook bij starten 110TD (Wellicht van genoegen om weer
Geplaatst: zo 22 jan 2012, 23:43
door Arie Oudhof
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> waterafscheider leeg gemaakt?
> inspuitmoment gevarieerd?? staat ze nu wel of
> niet op tijd??
> gloeistiften goed?? gloeirelais ook??
Goede vraag, ben ik nog vergeten te vermelden gloeispralen heel en gloeien goed voor. (moet wel lang gloeien omdat hij anders niet aanslaat.)
Staat wel op tijd
Waterafscheider is leeg.
Wat denk jij van het vermoeden van olielekkage van de turbo naar het inlaatsysteem toe?
Dank voor je snelle reactie.
gr.
Arie.
Re: Witte rook bij starten 110TD (Wellicht van genoegen om weer
Geplaatst: zo 22 jan 2012, 23:58
door sjorsboomschors/aka/PP
nee, ik denk ( net bij m´n Fiat ExScudooooo bus ) de gloeirelais...als ze echt een turbo/asje versleten oid heeft rookt ze pas ze warm is...
slecht starten en mega rook is de diesel-luchtmengsel in je kamers..gaatniegoednie.
nieuw relais ( of even lenen... ( Fiat, ook een Lucasrelais) kostte me € 89,- maar ze doet het weer
maar dit is slechts koffiedikkijken...wellicht bij jouw probleem iets anders
Re: Witte rook bij starten 110TD (Wellicht van genoegen om weer
Geplaatst: ma 23 jan 2012, 08:17
door Edgar
Witte rook bij koude start, meestal s'morgen "klinkt als water op de zuigers. Check je koelwater pijl eens. Als je zeker weet dat je diesel water afschijder geen water bevat. Ik neem aan dat de witte rook doorgaans binnen een paar tellen weg is.
Succes er mee.
Edgar Stage One V8
Re: Witte rook bij starten 110TD (Wellicht van genoegen om weer
Geplaatst: ma 23 jan 2012, 09:40
door wilberth
witte rook = onverbrande diesel
88er td is dus geen tdi (daarbij zou ik nl verwachten dat ze het ook zonder gloeien wel doen) de klassieke 2.5 en 2.5 td gaan zonder gloeien echt niet of nauwelijks aan de gang en hebben dan al een behoorlijke plas niet verbrande diesel ergens in het systeem liggen (de witte rook). Kortom zorg dat je gloeiertjes echt in orde zijn. Dus niet alleen los op de werkbank, maar ook in het systeem. Krijgen ze wel (voldoende) spanning? Dan lijk het me dat het ding bij de eerste omwenteling aan moet slaan en geen witte rook meer moet geven. Probeer inderdaad eens een leenrelais, of leg ze rechtstreeks aan de accu met een tijdelijk kabeltje (wel loshalen na de start anders branden ze door)
Succes, Wilberth
overigens, olie geeft blauwe rook en is waarschijnlijk pas bij warme motor een probleem. Dat je luchtslangen bij de turbo goed vet zijn is redelijk normaal. En als hij serieuze hoeveelheden olie door de turbo haalt zie je dat aan; in eerste instantie blauwe rook (stationair, als hij flink moet werken verbrand het wel), gevolgd door verdacht hoog olie gebruik en als je dan nog niets heb ondernomen komt vanzelf de dag dat je hem niet meer af kunt zetten (hij slaat op hol) maar dat lijkt me in dit verhaal allemaal niet van toepassing. Wit=diesel, dus als de verstuivers in orde zijn en de pomp op tijd staat en de juiste druk levert, blijven de gloeiers over. Ook omdat het alleen een start probleem is.
Re: Witte rook bij starten 110TD (Wellicht van genoegen om weer
Geplaatst: ma 23 jan 2012, 10:05
door sjorsboomschors/aka/PP
en tevens deze even doorlezen...
Re: Witte rook bij starten 110TD (Wellicht van genoegen om weer
Geplaatst: di 24 jan 2012, 16:27
door Arie Oudhof
Super bedankt voor al jullie reacties, ik heb weer wat te sleutelen indien het probleem verholpen is en de definitieve oorzaak vastgesteld. Laat ik het weten.
Hgr.
Arie.
Re: Witte rook bij starten 110TD (Wellicht van genoegen om weer
Geplaatst: wo 25 jan 2012, 09:55
door Rickske
Echt witte rook net na het starten is vaak condens uit je uitlaat!
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('373d9ec59c46c482a6987ed9cc8f2056', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15072713, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: Witte rook bij starten 110TD (Wellicht van genoegen om weer
Geplaatst: wo 25 jan 2012, 23:41
door Arie Oudhof
De rook is wel licht van kleur maar waarschijnlijk onverbrande diesel zo ruikt het tenminste.
groet,
Arie.