Pagina 1 van 1
Verwarming Defender
Geplaatst: vr 20 jan 2012, 19:20
door laro
Hallo,ik ben het dashbord van mijn gerestaureerde 110 aan het opbouwen maar vindt de luchtstroom van de kachel door de dashbordbak niet zo een goed idee, de warme lucht van de kachel wordt hiedoor afgekoeld door het metaal van het schutbord,nu is mijn idee om de luchtstroom via pvc buizen met kleppen erin naar de ramen en op de voeten te laten blazen zodat de kachelwarmte beter benut wordt,heeft dit soms al iemand gedaan,ervaringen hiermee ?
Re: Verwarming Defender
Geplaatst: vr 20 jan 2012, 19:27
door Eric&Betty Boop
Het schijnt dat als je het gat in het schutbord een stuk groter maakt dit al heel veel scheelt in warmte binnen.
Zelf heb ik dit niet in de praktijk kunnen toetsen omdat ik mijjn 110 project verkocht heb voor ik hem af had.
Verder zorgen dat je kachelmatrix schoon is van binnen(betere doorstroming) en alle kieren in de carrosserie dichten.
Een goed werkend koelsysteem met de juiste thermostaat is ook heel belangrijk voor de warmte binnen.
Ik had bij mijn 110 toch best nog wel wat kieren,maar als ik 's-ochtends het dorp uit was begon het toch al lekker op te warmen binnen.
Zorg ook dat de klep helemaal open kan. Het komt vaak voor dat als de schuif op het dashboard op max staat dat de klep dan nog niet helemaal open staat. Dit scheelt ook heel veel warmte binnen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c2a7fb83348af72d3e4f143797b18514', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15055563, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('dd3fa1be4ebc0087f2e8c041e32af33c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15055563, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/01/2012 18:32 door Eric&Betty Boop.
Re: Verwarming Defender
Geplaatst: vr 20 jan 2012, 21:18
door neef Henk
Persoonlijk zou ik niet met pvc aan de gang gaan, die worden zacht als er hete lucht doorheen gaat. Beter is dan om aluminium te nemen. Maar net als Eric zegt hierboven, loop eerst het oude systeem een goed na dat normaal gesproken voldoende moet zijn.
Groeten neef Henk
Re: Verwarming Defender
Geplaatst: za 21 jan 2012, 10:07
door laro
Hoi,dan ga ik maar eerst testen hoeveel graden pvc dat normaal voor douche of bad afvoer wordt gebruikt kan verdragen, denk dat de verwarmingslucht toch niet warmer is dan 30-40 graden.
Re: Verwarming Defender
Geplaatst: za 21 jan 2012, 22:50
door AadG
Ik zou er geen geld insteken.
Dat PVC ga je ruiken als het warm wordt.
Bij caravans gebruiken ze van dat speciale bruin geribbelde buis.
Dat is er voor gemaak en ik denk het goedkoper is als pvc.
Zoveel meter heb je toch niet nodig
Re: Verwarming Defender
Geplaatst: za 21 jan 2012, 23:03
door Rob van Leeuwen
He Laro,
Wat jij wil heb ik in mijn 110 project ingebouwd.
Je ruikt de kunststof buizen niet en ze worden ook niet slap/zacht.
Echter ben ik nog niet tevreden over de doorstroming de passagiers zijde stroomt goed echter de bestuurders kant niet echt.
Uiteindelijk worden de ruiten schoon echter de linkerkant duurt me te lang.
Ik denk dat dat met de lengte van de buis heeft te maken.
Ik wil het oplossen met een kleine koelfan van een pc deze werken ook op 12 volt en zijn 40mm groot net als de diameter van mijn gebruikte buis.
Als je me een pb stuurt kan je de link krijgen van Picasaweb waarop de foto,s staan van dit project.
ik ben het verder wel eens met de andere reactie zoals die van de koelmatrix, kieren en je motor temperatuur.
Sterkte met verder zoeken naar een goeie oplossing voor dit oude probleem gr Rob
Re: Verwarming Defender
Geplaatst: zo 22 jan 2012, 00:47
door Marc-my-Words
Tja, hoe kleiner de buis hoe groter de weerstand. 40 mm is gewoon klein.
Mij lijkt het slimmer om het schutbord te isoleren en de maximale doorstroomopening te houden.
Als je voor de isolate bijvoorbeeld gealuminiseerd belletjes-plastic gebruikt dan heb je een dun materiaal met een glad oppervlak.
De isolatie hoeft niet super te zijn, het is al heel gauw veel beter als zonder isolatie.
Marc
Re: Verwarming Defender
Geplaatst: zo 22 jan 2012, 01:02
door Rob van Leeuwen
Marc
Tuurlijk heb je gelijk met die veertig millimeter maar de slang en de uitstroom openingsbuis zijn ook veertig.
Dus vanuit de kachel bekeken komt de warme lucht in de grote bak van het dashboard waarna het zijn weg moet zoeken naar de veertig mm buizen van de uitstroom opening.
In mijn optiek is dit het zelfde
Gevoegd link naar mijn oplossing.
Gr Rob
[picasaweb.google.com]
Re: Verwarming Defender
Geplaatst: zo 22 jan 2012, 01:12
door Marc-my-Words
Rob,
Het lijkt hetzelfde maar is het niet.
De 40 mm buis zorgt voor weerstand over zijn hele lengte - die weerstand komt door een bijna stilstaande laag dicht tegen het oppervlak (ik ben de precieze formules en termen vergeten, heb het wel moeten leren).
Het is dus een beetje alsof je een lier met dunne draad bekabelt omdat de bedrading in de liermotor ook dun is. Of om het weer bij luchtstromen te houden: een snorkel ... die kies je ook met een zo groot mogelijke effectieve diameter.
Voor een goede luchtstroom is het juist goed als de lucht rustig door die grote bak stroomt en dan de laatste uitstroom opening vernauwd: je krijgt daar dan een versnelde luchtstroom (net als fluiten of blazen door een klein gaatje tussen je lippen). Die versnelde luchtstroom langs je ruiten komt verder en neemt omgevingslucht mee zodat je ramen veel sneller/beter ontwasemen.
Marc
Re: Verwarming Defender
Geplaatst: zo 22 jan 2012, 01:20
door Rob van Leeuwen
Ik ga nog met een pc koelfan van 40mm proberen of ik het gewensten resultaat krijg, als dat niet werkt bouw ik het hele circus weer terug naar origineel.
Ik vond die warme lucht in die grote bak niks overal lekt hij lucht me dure speaker stond ook in deze lucht en droogt naar een aantal jaren uit.
Ik dacht met het buizen systeem de oplossing gevonden te hebben.
Gr Rob
[picasaweb.google.com]
Re: Verwarming Defender
Geplaatst: zo 22 jan 2012, 09:59
door Bart74
is het niet een idee om een deel vande bak vol te stoppen met pur of isolatie waardoor de inhoud van de bak.kleiner wordt?
Re: Verwarming Defender
Geplaatst: zo 22 jan 2012, 12:26
door Marc-my-Words
Het is een idee, maar geen goed idee. Zie [landrover.startpagina.nl]
Dit nog afgezien van het risico van vochtophoping in/achter de isolatie.
Marc