Pagina 1 van 1

kontrole gloeispriaal

Geplaatst: do 19 jan 2012, 23:58
door plaetje
Is er een mogelijkheid om de gloeispiralen van een 2,5 na motor te kontroleren
Zoals bij de 2,25 (daar zit een kontrole lampje op)
ik wil graag willen weten wanneer deze warm genoeg zijn om te kunnen starten.

plaetje

Re: kontrole gloeispriaal

Geplaatst: vr 20 jan 2012, 00:04
door Hans
Dat kontrole lampje bij de 2,25 diesel, zegt niets over de toestand van de gloeipitten ! Dan weet je alleen of er spanning op je gloeiweerstand staat.

Re: kontrole gloeispriaal

Geplaatst: vr 20 jan 2012, 00:05
door Joost88
of ze warm genoeg zijn is afhankelijk van de temperatuur.
Ik weet niet hoe het controlelampje van een 2,25 werkt.

Gloeiautomaten van andere auto's die ik wel ken hebben een timer die i.c.m met een temperatuursensor de gloeiers een bepaalde tijd aanstuurt.
Ik heb gewoon een drukschakelaar, op den duur weet je ongeveer hoe lang je moet gloeien. En je hebt altijd een excuus als hij niet meteen aan slaat: te kort gegloeid

Re: kontrole gloeispriaal

Geplaatst: vr 20 jan 2012, 00:12
door Hans
Gewoon even starten zodat je wat diesel in de voorkamers heb, dan 30 sec voorgloeien, en dan starten. Zorg er voor dat er een goede start accu in staat, Heb er zelf een van 100 Amp in staan past precies in mijn accu bak.

Foto-HE7XGDFF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('961c293a66013c9ffad12c914aaacd4d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HE7XGDFF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', '', 15052201, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: kontrole gloeispriaal

Geplaatst: vr 20 jan 2012, 13:30
door plaetje
dat doe ik al, heb nieuwe spiralen verstuivers afgesteld .
zal dus toch geduld moeten hebben met starten

plaetje

Re: kontrole gloeispriaal

Geplaatst: vr 20 jan 2012, 14:12
door Puffino
wat weerhoud je om deze op de accu aan te sluiten? Dat het seriele stiften zijn en geen parallelle? Ofwel dat ze werken op 3 volt en niet op 12?

Je zou ze ook op een end stevig hout kunnen leggen, in serie zetten met wat restdraadjes en op een accu aansluiten, dan zie je live wat er gebeurt...

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: kontrole gloeispriaal

Geplaatst: vr 20 jan 2012, 15:18
door wistje
DAF 575 BRANDSTOFSYSTEEM

--------------------------------------------------------------------------------


Verbrandingssysteem.

De DAF-dieselmotor is gebouwd volgens het principe van de snellopende diesel met directe inspuiting. Het verbrandingssysteem met directe inspuiting combineert de voordelen van een minimaal brandstofverbruik met een vlotte koude start zonder gebruikmaking van gloeibougies. Bij de DS 575-motor kan echter vanwege de turbo oplading een gloeispiraal in het inlaatspruitstuk zijn aangebracht, teneinde zelfs bij zeer koud weer een onmiddellijke start te garanderen. Door het toepassen van speciale maatregelen heeft de DAF-dieselmotor een opvallend rustige loop en een hoge mate van geruisloosheid.

Re: kontrole gloeispriaal

Geplaatst: vr 20 jan 2012, 15:29
door Puffino
???????????????

Re: kontrole gloeispriaal

Geplaatst: vr 20 jan 2012, 16:03
door Hans 109
Bij de 2,25 staat het controlelampje over de spiraalweerstand, bij het voorgloeien heb je spanningsverschil over de weerstand, en die voedt het lampje. Gloeipit dood, geen spanningsval, geen lampje.

Wat je kunt doen is een reedrelais in je voorgloeiweerstand monteren. Deze schakelt het lampje (interfacen met een relais.....anders gaat ie stuk) De grap is, je voorgloeiweerstand is een spiraal. Deze genereert een magnetisch veld, waardoor je reedkontakt opkomt. Echter, als de omgeving heet wordt, en dat wordt je voorgloeiweerstand, verzwakt en verdwijnt het magnetisch veld! ( De Weller soldeerbout maakt van dit principe gebruik, altijd je stift op de juiste temperatuur) Hierdoor valt je reedkontakt weer af, maar je hebt wel indicatie dat er is voorgegloeid!

In het verleden maakte mercedes van dit principe gebruik in de diesels. Misschien kun je een kant en klaar setje van deze op de kop tikken. Zaak is wel, dat de weerstand hetzelfde is.

mvg Hans

Re: kontrole gloeispriaal

Geplaatst: vr 20 jan 2012, 17:32
door Exfietser
De seiele gloeispiralen van de 2,25D zijn 1,7 volt (Geen 3.) Ik heb als stroom ongeveer 45 ampere gemeten als ze vol gloeien met een fluke 337. Het meten van de weerstand heeft weinig zin omdat de gloeispiralen zich net als een gloeilamp als een ptc gedragen. Het Heeft alleen nut om te kijken of ze er nog zijn, en het spiraaltje dus niet is weggebrand.

Hans wat jij bedoelt is het curiepunt. Dat treed echter alleen op bij permanente magneten. Een magneet verliest bij die temperatuur zijn magnetisch veld. Bij veel magneten is dit definitief. Maar bij sommige met een speciale legering komt het veld weer terug als de temperatuur zakt. Een electrisch opgewekt magneetveld heeft geen curiepunt en valt dus ook niet weg bij een hogere temperatuur.

Een reedcontact in de voorschakelweerstand plaatsen gaat niet werken omdat die weerstand niet alleen heet wordt maar roodgloeiend. Een gewoon reedcontact overleeft dat niet. Alleen een speciaal reedcontact met gemagnetiseerde pooltjes die elkaar normaalgesproken aantrekken en bestand tegen hoge temperaturen zou dit mischien kunnen. Bij een hoge temperatuur verdwijnt het magneetveld en laten de pooltjes elkaar los.
Andere mogelijkheid is in de spoel een permanente magneet met daar in de buurt een reedcontact.

Als je zoiets zou willen moet je dus het complete systeem (inclusief gloeipluggen) van mercedes moeten kopen en in de landrover inbouwen. Gloeipluggen en voorgloeiweerstand zijn namelijk op elkaar afgestemd en niet zomaar uitwisselbaar. Of ze moeten per ongeluk hetzelfde zijn.

Het is wel een leuk systeem want de voorgloeitijd is afhankelijk van de temperatuur. Als het koud is duurt het langer voor het lampje uitgaat. Het landroversysteem is overigens niet verkeerd. Bij mij werkt het gewoon dertig jaar. Dan heeft het zich echt wel bewezen en zie ik geen noodzaak om het veranderen.

Als je in de history van dit PB zoekt is er zeer veel te vinden over de voor en nadelen van seriele en paralelle sysyemen en het gebruik van voor gloeiweerstanden bij 24 en 12 volt systemen.

Arnold.

Re: kontrole gloeispriaal

Geplaatst: vr 20 jan 2012, 17:44
door Frans Bonnes
Kan er niet net zoals vroeger zo'n gloeispiraaltje in het dashbord gemaakt worden.
Als dat ding roodgloeiend was kon je starten.

fb

Re: kontrole gloeispriaal

Geplaatst: vr 20 jan 2012, 17:59
door Hans 109
Arnold,

Het begrip Curiepunt kende ik niet. Dank voor de info.
Wat de Mercedes voorgloeier aangaat, mijn bootje heeft een OM615 aan boord. Gloeispanning 0,8V per stift. Er zou dan een weerstand voorgeknutseld moeten worden. Try by error ivm PTC effect....

mvg Hans

Re: kontrole gloeispriaal

Geplaatst: vr 20 jan 2012, 18:13
door Exfietser
Vier stiften in serie geeft al 3,2 volt. Als je er nu 8 zou hebben heb je dus 6,4 volt. Met alle acht in serie zou je met een 6 volt accu kunnen testen wat voor stroom er loopt. Niet echt handig.

Ik weet niet wat voor motor jouw boot heeft, maar als het vergelijkbaar is met een landrovermotor en de gloeistiften een vergelijkbaar vermogen hebben, reken dan op een stroom die het dubbele is van die van de landrover stiften. De spanning is immers ongeveer de helft van die van de landroverstiften. Mischien kun je vier voorgloeiweerstanden van een landrover bemachtigen. Twee daarvan parallel voor de twee keer zo grote stroom en dan moet in serie met die twee nog twee paralel geschakelde weerstanden omdat de spanning ook twee keer zo groot moet worden.

Makkelijker lijkt het me om de bij de motor en gloeipluggen bijbehorende weerstand te bemachtigen.

Arnold.

Re: kontrole gloeispriaal

Geplaatst: vr 20 jan 2012, 18:31
door Hans 109
Er ligt een Mercedes OM615 in, zat o.a. in de 200D serie. Was in de 70-er jaren 60pk:, en een 2,2 liter. Lijkt een heel klein beetje op een 2,25 blok, en deze blokken worden ook wel voor conversies in de Laro gebruikt.
De voorgloeiweerstanden zijn platte spiralen, die op het blok de gloeistiften verbinden. geschakeld met een relais, 5 sec gloeien en starten als een jekko!
[nl.wikipedia.org]

mvg Hans

Re: kontrole gloeispriaal

Geplaatst: vr 20 jan 2012, 21:06
door plaetje
Dus een 5e siraal in het dashbord plaatsen (krijgen evenveel stroom bij de 2,5na) eventueel een temperatuur meter er op
Zal eens rond kijken om het ook veilig te maken.

plaetje

Re: kontrole gloeispriaal

Geplaatst: vr 20 jan 2012, 21:16
door Frans Bonnes
Voor zobver ik weet kwam je die dingen vaak tegen op traktoren en volgens mij zaten ze ook in de mercedesbus en ik dacht de ford Transit.
Of ze gelijk waren aan een gloeispiraal weet ik niet meer, is ook al zolang geleden.

fb

Re: kontrole gloeispriaal

Geplaatst: vr 20 jan 2012, 21:18
door Frans Bonnes
Deze dingen bedoel ik.

fb.

Re: kontrole gloeispriaal

Geplaatst: vr 20 jan 2012, 21:27
door Frank 110V8
Die zit idd bij de mercedes om 615 op het dashbord met een trekknop kan je dan de gloeiers bedienen en als hij gloeit starten