Pagina 1 van 1
gloeispiraal gezekerd of relais??
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 22:29
door Robert
Ik heb sinds kort een 110 uit 83 met een 2,25 diesel, 12v.
Nu gloeit hij bij het starten niet voor. Dat wil zeggen, geen indicatielampje op het dashboard, geen klikje hoorbaar en na lange tijd, 50 seconden
ofzo, dikke rook en lopen. Als hij eenmaal is gestart, start daarna hij meteen.
Ik heb de zekeringen al nagekeken maar zie zo geen defecte.
Het werkplaatshandboek geeft tot nu toe geen duidelijke omschrijving.
Bij mijn 90 hoorde ik wel een klikje van een relais.
Is een 2,25 ook via een relais geschakeld of is dit pas bij de latere modelen?
Heb nog niet op de gloeispiralen zelf gemeten.
Alvast bedankt voor de tips
Robert
Re: gloeispiraal gezekerd of relais??
Geplaatst: do 19 jan 2012, 08:44
door AadG
moet een relais tussen zitten. contactslot kan dat echt niet aan
Re: gloeispiraal gezekerd of relais??
Geplaatst: do 19 jan 2012, 08:45
door AadG
draad volgen die van je gloeipluggen naar relais lopen, moet je hem tegenkomen
Re: gloeispiraal gezekerd of relais??
Geplaatst: do 19 jan 2012, 12:08
door Thimo
Meet eerst eens even of er spanning op de gloeistiften staat tijdens het voorgloeien. Als dit wel het geval is zijn je stiften zeer waarschijlijk kapot. De ohmse waarde van een gloeistift moet erg laag zijn ( nieuwe stiften 300TDI meet ik 0,8 Ohm ). Dit houd in dat er bij een 300TDI ca 60 A loopt wat zeker zoals Aad zegt via een relais moet lopen.
Mvg Thimo.
Re: gloeispiraal gezekerd of relais??
Geplaatst: do 19 jan 2012, 22:16
door Robert
Ga zaterdag even meten,
blijft wel vreemd dat ik het relais niet hoor klikken en er geen lampje brand.
Bij dag maar even kijken.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken.
Re: gloeispiraal gezekerd of relais??
Geplaatst: do 19 jan 2012, 22:28
door Ruud
Ook een simpel truckje:
Draad op de plus van de accu, andere kant kort op de gloeistiften.
Vonkje = goed
Geen vonkje = stuk
Re: gloeispiraal gezekerd of relais??
Geplaatst: do 19 jan 2012, 22:55
door Hans
Weet niet of ze in serie staan, dan moet je er volgens mij geen 12 volt op zetten.
Re: gloeispiraal gezekerd of relais??
Geplaatst: do 19 jan 2012, 23:31
door AadG
bij zo`n 2.25 blok staan ze in serie !
Meet eerst eens of er spanning op komt te staan, zoals Thimo aan geeft.
Re: gloeispiraal gezekerd of relais??
Geplaatst: do 19 jan 2012, 23:38
door Hans
Kunnen ook 12volt pitten in zitten, staan ze niet in serie.
Re: gloeispiraal gezekerd of relais??
Geplaatst: vr 20 jan 2012, 01:17
door AadG
Er werd even wat in mij oortje gefluisterd:
"Een 110 met een 2.25D motor heeft geen relais tussen het contactslot en de gloeibougies, net als de civiele series 3 worden ze rechtstreeks door het contactslot geschakeld. De gloeibougies zijn ook net als de latere series 3 met metrische cilinderkop parallel geschakeld zonder voorschakelweerstand."
Dus universeelmeter er op zetten
Re: gloeispiraal gezekerd of relais??
Geplaatst: vr 20 jan 2012, 01:51
door Hans
Dan zijn ze dus 12 volt.
Re: gloeispiraal gezekerd of relais, opgelost!
Geplaatst: za 21 jan 2012, 22:34
door Robert
Vandaag even de tips nagelopen.
Spanning op de kabels!
Van de 4 gloeistiften waren er 3 defect.
4 nieuwe zijn al besteld.
Bedankt voor de tips
Re: gloeispiraal gezekerd of relais??
Geplaatst: za 21 jan 2012, 22:37
door AadG
toch nog 25% heel .................... oke 75% defect
Re: gloeispiraal gezekerd of relais??
Geplaatst: zo 22 jan 2012, 22:18
door Robert
Hij blijft nog wel gewoon rijden.
Kunnen de meeste moderne auto's niet zeggen.
Ik ben voor 15 pond klaar en een half uurtje onder de motorkap.
Heb ik veel plezier aan