Pagina 1 van 1
benzine E10
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 19:52
door Reinoud W
Tank ik met mijn 109 6 cilinder E10 benzine en nou start hij niet meer .
Terwijl ik er nog wel 20 km heb gereden ,maar op een gegeven moment begon de auto te knappen uit de uitlaat.
toen heb ik hem maar bij huis gezet en nou start hij niet meer ,
Wat kan dit zijn
Gr Reinoud
Re: benzine E10
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 19:58
door Frans Bonnes
Problemen E10
Of hier
Of natuurlijk even hier
fb
Re: benzine E10
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 20:20
door sjorsboomschors/aka/PP
hmmm, je link zegt dat m'n E23 uit '83 (TiseenBMW7serieeeee ) probleemloos op E10 kan, maar doemaarnie... 98‘ oct. > drinkt ze liever.. ( ook al rijdt ze tevens op LPG)
hier andere link
which also says:
QuoteJaguar - Land Rover:
Jaguar:
E10 petrol is cleared for use in all Jaguar vehicles with petrol engines starting from model year 1992.
Land Rover:
E10 petrol is cleared for use in all Land Rover vehicles with petrol engines starting from model year
1996.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/01/2012 19:23 door sjorsboomschors/aka/PP.
Re: benzine E10
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 20:40
door Marc-my-Words
Volgens het gezond verstand moet het niet veel uitmaken gewone Euro-95/98 of E10: die 10 % alcohol moet niet al te veel schelen.
Er worden veel horrorstories rond E10 verteld maar ik weet van mijn broertje dat allerlei auto's, ook echt oude, zonder veel problemen op E85 rijden (de carburatie en ontsteking moet iets aangepast), en dit werkt ook in Zweden (want daar woont ie). Zelfs een bijna 50 jaar oude Volvo rijdt goed op E85, en eenden, en BX-en .... dus aan de alcohol kan 't niet liggen -- in E85 zit net zoveel alcohol als in Nederlandse spiritus, alleen ipv water nog een beetje benzine. Dus als oudere auto's geen problemen kennen met 85% alcohol en een beetje benzine dan moeten ze met 90% benzine en een beetje alcohol toch ook geen moeite hebben.
Marc
PS Een MSR Whisperlite doet het zelfs erg goed op E10 !!
Re: benzine E10
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 21:38
door Geert Oude Luttighuis
Ik ken ook de praktijkvoorbeelden van '70-er jaren auto's die probleemloos op E10 rijden, sterker nog, economisch iets zuiniger.
Er zijn horrorverhalen als zou het rubbers e.d. aantasten, maar in de Polo-club heeft iemand ruim een jaar lang diverse rubbers getest met/in E10, en no problem.
Volgens mij luistert de ontsteking wel nauwer als je E10 rijdt, maar het probleem hóeft natuurlijk helemaal niet toegeschreven te worden aan de tankbeurt? Heb je de rest al nagelopen?
Re: benzine E10
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 21:54
door Frans Bonnes
Niks horrorverhalen, informeer je iets beter voordat je dat zo durft te zeggen.
En de VW polo kan namelijk met E10 rijden.
Kijk maar eens hier.
Voor de rest lijkt het mij dat de ANWB toch echt niet mee doet met onzin voor of tegen E10.
fb
Re: benzine E10
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 22:01
door Bart van Dessel
Een Land Rover van 30 tot 40 jaar oud zou ik met de beste brandstof voorzien, dus gewoon euro 95, E10 lijkt me meer voor een moderne motor. Hoe oud zijn je brandstof leidingen onder je 109? Je rijdt belastingvrij dus hou je ook geld over voor goed onderhoud en de beste smeermiddelen en brandstoffen. Zo zie ik het tenminste. Ik heb me eerlijk nooit verdiept in E10 dus misschien praat ik d'r helemaal langs (heb ook net wat wijntjes op....)
Gr, Bart
Re: benzine E10
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 22:14
door richard78
Toch begon mijn mx5 uit 94 een stuk minder te lopen toen ik per ongeluk E10 had getankt. Dat spul komt er bij mij niet meer in. e10 zit ethanol in en dat spul kan idd bepaalde rubbers ed oplossen. Maar is jullie auto dus jullie keuze.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('be7fad2ce541f1e290f972ca67087efa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15047655, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: benzine E10
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 22:43
door Frans Bonnes
Voordat we ons alleen maar bezig houden met het E10 verhaal.
Wat heb je zelf al nagekeken?
Heb je een vonk, heb je benzine?
fb
Re: benzine E10
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 23:18
door Marc-my-Words
richard78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toch begon mijn mx5 uit 94 een stuk minder te
> lopen toen ik per ongeluk E10 had getankt. Dat
> spul komt er bij mij niet meer in. e10 zit ethanol
> in en dat spul kan idd bepaalde rubbers ed
> oplossen. Maar is jullie auto dus jullie keuze.
Ethanol = alcohol. En dat slechts 10%. Ik weet het, op wijn rijdt ie niet, maar toch zit daar gewoonlijk al meer ethanol in.
Rubber lost niet op in alcohol.
Weliswaar niet uitputtend, maar wel bewezen door de E85 auto's van m'n broertje - zelfs 85% ethanol is ongevaarlijk voor de rubberslangen.
Is ook niet zo gek: alcohol/ethanol/spiritus (of ruitensproeiervloeistof-concentraat) is slechts een zwakke ontvetter/oplosser.
Marc
Re: benzine E10
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 23:22
door Marc-my-Words
Een LandRover van 30-40 jaar oud is gebouwd op de meest beroerde benzines in de verre landen.
(En op dezelfde wijze: de allerbeste oliën zijn waarschijnlijk veel te goed voor zo'n oudje.)
E10 is gewoon benzine met 10% alcohol (dus waarschijnlijk minder als wat er in je wijn zat).
Wellicht is er gewoon toeval in het spel, wellicht vraagt de E10 een net iets nauwkeuriger ontsteking.
Marc
Re: benzine E10
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 23:37
door Frans Bonnes
Marc,
Dus volgens jou is ook de FEHAC gek.
fb
Re: benzine E10
Geplaatst: do 19 jan 2012, 00:02
door Marc-my-Words
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc,
>
> Dus volgens jou is ook de FEHAC gek.
>
> fb
Laat ik zeggen dat ze op z'n minst een beetje gek zijn, en zich vooral beroepen op wat er zou kunnen.
Als je gewoon rijdt is er niet veel aan de hand. Het enige waar ze een echt punt hebben: zink en alcohol gaan slecht samen, ik weet echter niet bij hoeveel ethanol dit een serieus probleem wordt.
Dat natuurrubber slecht tegen allerlei oplosmiddelen kan klopt, maar natuurrubber en benzine zijn ook geen vrienden. (Niet voor niks moet je niet om het even welk slangetje als benzineslang gebruiken.)
Zet je een auto lang weg dan moet je voorzorgen nemen, maar zet je een auto weg met gewone benzine dan moet dat ook.
Tenslotte de tegenvraag. Hoe kan het dat mijn broertje al jaren op E85 kan rijden, met verschillende auto's van verschillende makelei - Citroën's, Volvo's en stuk voor stuk oude auto's - een Volvo Amazon break (hij is te koop) van 1964 reedt erop van Stockholm naar hier, een Hanomag-camper met Volvo-motor reed al meermaals naar hier of nog veel verder, de BX idem en ook de AK-diane doet het goed op E85. (En dit zijn echt niet de enige E85 auto's in Zweden - E85 is daar goedkoper en je kon ermee tolvrij in Stockholm rijden.)
Er is nu eenmaal in de automotive wereld veel weerstand tegen veranderingen.
't Is overigens maar goed dat ik op diesel rijd. Ik tank al jaren pas als de tank bijna leeg is en gooi m dan tot het randje vol. Da's overigens met iedere brandstofsoort een verstandige strategie. (Alternatief is tank om de zoveel tijd legen en schoonmaken.)
Marc
Re: benzine E10
Geplaatst: do 19 jan 2012, 00:10
door Eric&Betty Boop
Slotopmerkingen:
Overschakelen op tanken van benzine E10 zo lang mogelijk uitstellen.
Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om alcoholvrije benzine zoals Shell V-power, Q8 Super Plus 98 en Texaco Super Plus 98 of BP Ultimate te tanken. Deze brandstoffen zullen vermoedelijk tot eind 2013 beschikbaar blijven.
Wat moeten we dan na 2013? Onze auto's rigoreus aanpakken om alle delen die aangetast kunnen worden te vervangen??
Ik heb altijd geroepen "Gas is om op te koken,doe mij maar een diesel" Maar sinds ik Betty heb roep ik "Viva LPG"
En die roep wordt steeds harder.
Wat kan een mens veranderen in zo'n korte tijd.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('889a6f53912ff911f8efd4748b6908f3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15048197, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('fea53430f57a5168e23444678f095bba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15048197, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: benzine E10
Geplaatst: do 19 jan 2012, 00:18
door Marc-my-Words
Eric&Betty Boop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Slotopmerkingen:
> Overschakelen op tanken van benzine E10 zo lang
> mogelijk uitstellen.
> Voor langdurige opslag van het voertuig en bij
> gebruik van het voertuig is nu het advies om
> alcoholvrije benzine zoals Shell V-power, Q8 Super
> Plus 98 en Texaco Super Plus 98 of BP Ultimate te
> tanken. Deze brandstoffen zullen vermoedelijk tot
> eind 2013 beschikbaar blijven.
>
> Wat moeten we dan na 2013? Onze auto's rigoreus
> aanpakken om alle delen die aangetast kunnen
> worden te vervangen??
>
> Ik heb altijd geroepen "Gas is om op te koken,doe
> mij maar een diesel" Maar sinds ik Betty heb roep
> ik "Viva LPG"
> En die roep wordt steeds harder.
> Wat kan een mens veranderen in zo'n korte tijd.
QuoteVoor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om alcoholvrije benzine zoals Shell V-power, Q8 Super Plus 98 en Texaco Super Plus 98 of BP Ultimate te tanken.
Als je dan bedenkt dat die hier als bijzonder goed geselcteerde benzines uit dezelfde opslagtanks komen en alleen aan het eind van de "pijplijn" nog een minimale toevoeging kregen .... dan weet je dus hoeveel gevoel er verkocht wordt.
Heel lang werd er verteld dat als je bij een Franse supermarkt tankte je je auto in 2 jaar kon afschrijven. Als ik in Frankrijk kom dan tank ik niet anders als bij de supermarkt. Is alleen maar beter want die supermarkt heeft ten minste omzet en dus schone brandstof.
Marc
Re: benzine E10
Geplaatst: do 19 jan 2012, 00:18
door Frans Bonnes
Marc,
Heb jij ook een lijstje van auto's die in Zweden niet op E85 kunnen rijden (zonder aanpassingen)
Ik verwacht namelijk dat die er ook zullen zijn,
Begrijp me niet verkeerd, er zullen altijd auto's zijn die niet aangepast hoeven te worden, misschien heeft je broertje aldoor geluk gehad.
fb
Re: benzine E10
Geplaatst: do 19 jan 2012, 00:31
door Marc-my-Words
Geluk ?? Geluk is met de dommen, dat zou het misschien zijn.
We hebben gewoon het geluk dat benzine een veel agressievere stof is als alcohol*.
Alleen wat betreft zinken onderdelen, en dan daar waar die onderdelen in contact komen met zowel alcohol als lucht, daar heb je vrij snel een probleem.
Dat de verschillende automobiel-fabrikanten zeggen "vanaf 1999" (om maar wat te noemen) hangt vooral samen met het ontlopen van juridisch gedoe.
Het zijn, als het om echte incompatibiliteit gaat juist sommige moderne motoren. Opel noemt bijv. een paar gdi motoren, en audi de standheizung.
Hoe ouder hoe eenvoudiger hoe minder problemen.
* Alcohol in 85-95% wordt heel veel gebruikt als een milder schoonmaakmiddel. Een alcohol-mix van 30-40% zit in je ruitensproeier. En als je de verhalen hoort dan is het gek dat er niet overal gaten in vallen etc. (Als het nu zwavelzuur was.)
Marc
Re: benzine E10
Geplaatst: do 19 jan 2012, 08:16
door Reinoud W
Jazeker heb ik een vonk en er komt ook benzine dusss
Re: benzine E10
Geplaatst: do 19 jan 2012, 08:48
door Weethetwel
Knal in de pijp ja kijk de olie matschapij maar aan
Vooral niet naar de timing kijken
condensator ????
Nu nog een keer dit verhaal zonder naar de soort brandstof te kijken dus gewoon euro95
Dan is het niet starten en knal in de pijp
Re: benzine E10
Geplaatst: do 19 jan 2012, 09:14
door Alan T
EN nu heb moraal van dit verhaal
ZONDE VAN DE DRANK
Re: benzine E10
Geplaatst: do 19 jan 2012, 09:21
door weethetniet
Dus hij start wel. Hij slaat alleen niet aan.
Re: benzine E10
Geplaatst: do 19 jan 2012, 11:00
door Marc-my-Words
Alan T Schreef:
-------------------------------------------------------
> EN nu heb moraal van dit verhaal
> ZONDE VAN DE DRANK
Daar zit veel in (hoewel ik zelf bij sterker als port afhaak). Spiritus gebruik ik om mee schoon te maken en vooral om de brander aan te maken.
't Is ook niet beter voor de CO2 uitstoot of duurzaamheid (zolang er niet op grote schaal alcohol uit houtafvalvergisting wordt geproduceerd).
Marc
Re: benzine E10
Geplaatst: do 19 jan 2012, 17:10
door Reinoud W
Klopt hij start wel maar pakt niet aan .
Maar het probleem is verholpen doordat ik alle benzine eruit heb gehaald en er nieuwe ingedaan euro95
En Toen de auto aangetrokken door een ander 4X4 ik zeg niet welke en die heeft mij erdoor getrokken en nu rijdt hij weer perfect
Dank voor alle info
Foto-RYIL7UCE-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a5332fbb77cda12d2d0518830b7584c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-RYIL7UCE-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-RYIL7UCE-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-RYIL7UCE-D.jpg', '', 15050488, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groet Reinoud W
Re: benzine E10
Geplaatst: vr 20 jan 2012, 09:51
door Edgar
Toch is het een leuk onderwerp. Heb zelf een bio ethanol productie plant gebouwd in de Filipijnen. Maken ze van suiker riet. Gebruik van natuur rubber en kurken pakking was absoluut uit den boze. Zelf ook testen uitgevoerd met pakking materiaal. Natuur rubber wordt kei hard na 24uur in bioethanol ondergedompeld te zijn. Kurk valt uit elkaar. Dus oudere auto's die gebruik maken van kurk of of bepaalde rubber soorten in de carburateurs worden zeker beinvloed. Ook sommige metaal soorten zoals zink zijn niet helemaal gelukkig met ethonol, dit valt na verloop van tijd uit elkaar, maar zeker niet na 20km en in 10% verdunde vorm.
Ik heb een stage one V8 met gemodificeerde carburateurs van Amerikaanse makelarij. Dat rijdt prima op E10.
Edgar Stage One V8
Re: benzine E10
Geplaatst: vr 20 jan 2012, 11:12
door Marc-my-Words
Edgar,
Een kleine aanvulling: Alcohol en kurk zijn geen vijanden (ik heb al jaren een fles zuivere 96% alcohol staan, gewoon onder een echte kurk, gewone mensen hebben gewoonlijk wel wat gewoners onder de kurk).
Kurken pakkingen zijn evenwel van kurk-composiet geperst en kennelijk kan het composiet-materiaal (meestal) niet tegen alcohol, en lost het op zodat het uiteen valt.
En dus verder zink, maar dat werd al eerder genoemd.
Marc
PS Jij hebt dus productie-ervaring met bio-ethanol: weet je ook iets van de zuiverheid van het product uit zo'n rietsuiker-bio-ethanol-plant ?
De "bio-ethanol" in bijvoorbeeld Frankrijk (dwz de spiritus = alcool a bruler) is in het algemeen gewoon "cognac", etc ontdaan van de onzuiverheden, en dus zo "schoon" dat het speciaal ondrinkbaar gemaakt moet worden om het als spiritus te kunnen verkopen. (Ik koop dus meestal een voorraadje spiritus in Frankrijk, 't rukt prettiger als je er mee schoonmaakt, het maakt beter schoon want zuiverder, en het brand beter want iets minder water als de NL tegenhanger.)
Re: benzine E10
Geplaatst: vr 20 jan 2012, 11:34
door forbert 90-200Tdi
Edgar Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maken ze van suiker riet.
> Edgar Stage One V8
Begrijp ik het goed?: eerst maken ze van riet suiker, en dan weer van suiker riet?
De vruchteloze
Re: benzine E10
Geplaatst: vr 20 jan 2012, 14:03
door Marc-my-Words
Als het een beetje meezit en netjes gebeurt dan maken ze van suikerriet rietsuiker en van de suikerrietresten de alcohol.
Alcohol van suiker (of melasse) maken is ook mogelijk maar qua duurzaamheid een beetje zonde.
Marc
Re: benzine E10
Geplaatst: za 21 jan 2012, 04:12
door Edgar
Hi Marc,
Nee zo werkt het dus helemaal niet. Riet persen ze uit, het sap daarvan koken ze en dikken ze in. Dit ingedikte suikerhoudende sap noemen ze mallase. Mallase gebruiken ze voor het gistings proces waarbij de mallase deels wordt omgezet wordt in ethanol. Vervolgens gaat dit half product door een destilatie kolom waar de ethanol uitgedampt wordt en opgevangen. Deze onzuivere ethanol gaat vervolgens door twee zuiverings destilatie kolommen. De op deze manier geproduceerde ethanol is 99,8% zuiver. Aan deze ethanol wordt 2% benzine toegevoegd zodat het niet meer geschikt is voor consumptie. We hebben ervaren dat zuivere ethanol zeer diefstal gevoelig is.
Van het uitgeperste riet blijft er ongeveer 50% afval over, dit noemen ze baggase. Baggase is brandbaar en wordt verstookt in een stoomketel. Deze stoomketel drijft een stoomturbine aan die voor de energie voorziening van de installatie zorgt. Verder heeft deze stoomturbine stoomaftap punten die zorgen voor de warmte voor het koken van de mallase en verwarming voor het destilatie proces. Het surplus aan electrische energie wordt geleverd aan het net. Het is een prima vorm van duurzame energie. In brazilie doen ze het al jaren zo, heel veel auto's rijden daar ook op ethanol. In de Filipijnen komt het heel moeizaam van de grond, te veel corruptie. Bovendien zijn de olie en gas producenten natuurlijk niet blij met dit soort concurentie. Ik heb daar wel wat rare dingen meegemaakt.
Edgar Stage One V8
Re: benzine E10
Geplaatst: za 21 jan 2012, 11:39
door Marc-my-Words
Aha. Dat is dus de makkelijker weg - passend bij de locale omstandigheden, maar wel via 99,8% alcohol, dus qua vervuilingen geen zorgen.
Ik weet dat ze in Zweden experimenteren met vergisting van hout-afval. Als dat werkt dan moeten ook suikerriet-resten zeker te vergisten zijn, daarmee zou je dus hogere rendementen kunnen halen, een deel van de suiker als suiker afzetten, laagwaardige melasse + rietresten vergisten en de overblijvende droge-stof uiteindelijk verbranden. Wellicht iets voor een verre toekomst (is denkelijk ook een kwetsbaarder proces).
Ik vind dit soort ontwikkelingen interessant omdat je als je het doorrekent met alcohol-productie uit rest-afval veel makkelijker aan een evenwichtig systeem komt waarbij er zowel voldoende voedsel geproduceerd word alsook alcohol. Als de alcohol-productie teveel ten koste gaat van de voedsel-productie dan blijft er wel erg weinig ruimte over voor leuke dingen.
Ik denk dan bijv. aan Nederland: als je het omslaat hebben we een halve hectare Nederland per gemiddeld gezin*, en een beetje afhankelijk van de rekenmethode gebruikt de gemiddelde Nederlander 5-6 hectare om van te leven, dus meer dan het 20-voudige. Dat gaat dus alleen goed zolang verre landen ons willen voeden, en zelf genoegen nemen met minder ruimte.
* ± 450 inw per km2, bij een gemiddelde gezinsgrootte van 2,2 heb je dan 200 gezinnen per 100 hectare.
Marc
Re: benzine E10
Geplaatst: zo 22 jan 2012, 06:34
door Edgar
Hi Marc,
Het is inderdaad bijna te mooi om waar te zijn. Het grote probleem is echter de enorme hoeveelheid land die er nodig is om de grondstof Suikerriet te laten groeien. Dubbele oogsten per jaar gaat, Suikerriet is zeer snel groeiend. Vergisten van de reststoffen wil ook relatief eenvoudig, het levert echter onvoldoende energy op om het initiele process draaiende te houden. Het koken van de melasse en destileren van de ethanol kost enorm veel energy. Verder komt er bij dit proces een enorme hoeveelheden afval water vrij en daarom niet wenselijk. De yield bij doorvergisting weegt niet op tegen de extra energy kosten, kapitaal investering en vervuiling.
Er zijn ook nog andere processen waarmee we bezig zijn, met name voor electriciteits productie. Een centrale speciaal gebouwd om gestookt te worden op stro en rijst afval. Een heleboel mensen denken dat dit zeer milieu vriendelijk en groen, dit is echter niet zo, bij de verbranding komen allerlij nare stofjes vrij zoals kalium zouten. Kolen stoken is veel schoner.
Wat een heel mooi alternatief is, is de Jatrova (ik weet niet of ik het goed gespeld heb) plant. En zeer snelle groeiende plant met vruchten die olie bevatten. De olie gewonnen uit deze plant kan regelrecht als vevanger van dieselolie gebruikt worden. In sommige afgelegen gebieden in Indonesie groeien sommige boeren dit gewas om aan hun dagelijke energie behoefte te voldoen.
Er zijn ook nog veel andere zeer interesante processen, als je het leuk vindt om daar over te bomen. Mijn email adres is ekobus@gmail.com.
Ik zit momenteel in Oost Kalimantan voor het bouwen van een kolen gestookte electra centrale.
Groeten
Edgar Stage One V8
Re: benzine E10
Geplaatst: zo 22 jan 2012, 13:30
door Geert Oude Luttighuis
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niks horrorverhalen, informeer je iets beter
> voordat je dat zo durft te zeggen.
>
> En de VW polo kan namelijk met E10 rijden.
> Kijk maar eens hier.
>
> Voor de rest lijkt het mij dat de ANWB toch echt
> niet mee doet met onzin voor of tegen E10.
>
> fb
Get off your high horse, Frans.
1) heb me echt wel iets meer verdiept
2) de bewuste tests was met allerlei verschillende rubbers, niet alleen van de Polo. De tester is alleen onderdeel/lid van de Polo-club, maar daarnaast ook F16-monteur...
3) Mijn ervaring is dat de ANWB helaas haar onafhankelijkheid niet altijd meer weet te waarborgen, maar dat kan ook mijn persoonlijke beleving zijn.