Pagina 1 van 1
panhardstang
Geplaatst: di 17 jan 2012, 21:57
door frits
hallo prikkers
heeft iemand een idee waaromde rubbersvd de panhardstangen ( stangverbinding vd as ah chassis) harder slijten waardoor je met harde wind soms met met een halve slag van het stuurwiel rechtdoor moet blijven rijden
mvg frits
Re: panhardstang
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 14:49
door disco ronl
reden kan zijn:
Te goedkope kwaliteit van de bussen,
niet de juiste bouten gebruikt (bv geheel doorlopende schroefdraad)
bouten niet vast genoeg waardoor de bussen kunnen jutteren.
extreem gebruik (veel/vaak wiel uitslag) (bijna niet denkbaar)
Re: panhardstang
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 19:45
door Cadarn
toevoeging: stuurbekrachtigingsolie, kunnen de bussen erg slecht tegen.
ervaring van mij
Een monteur die ik die vraag ook stelde, zei dat versleten schokbrekers ook slijtageverhogend werken
Jaap
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/01/2012 18:46 door Cadarn.
Re: panhardstang
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 19:54
door ToyRoverlander
Met harde wind moet je sowieso al gauw veel tegensturen.... zo'n ding vangt nu eenmaal veel wind... heeft weinig met de panhardstang te maken..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: panhardstang
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 21:37
door frits
Heb ze nu voor de 3e keer in 4 maanden vervangen laatste keer door originele, dit lijkt zo te zien de beste keus, geen lekkages en slecht werkende schokbrekers
Frits
PS tegensturen met harde wind valt over het algemeen wel mee hier op het friese land, werd echter wel steeds erger, de laatste keer waren beide rubbers aan gort !!
Re: panhardstang
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 22:15
door Ploertje
Nog een optie,
Gemonteerd in uitgeveerde toestand, bijv. steunen onder het chasis.
Bij het weer laten zakken van de auto, staan de rubbers constant onder spanning.
Ik heb dit zelf eens gehad met de rubbers van de reactie armen achter (schroef veren).
Deze hebben dan ook eenerg kort leven.
Richard
Re: panhardstang
Geplaatst: do 19 jan 2012, 00:32
door Eric
hij melde dat de rubbers er al 3x uitgelegen hebben dat is niet echt normaal inderdaad... kan me zo snel geen andere optie indenken dan rubbers die constant onder spanning staan door verkeerde montage, of rubbers die niet van juiste kwaliteit zijn. of inderdaad de bouten die niet horen bij de gaten in de panhard stang.
Re: panhardstang
Geplaatst: do 19 jan 2012, 01:11
door Frans Bonnes
Bij welke type ?
fb
Re: panhardstang
Geplaatst: do 19 jan 2012, 11:33
door disco ronl
Ploertje Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nog een optie,
>
> Gemonteerd in uitgeveerde toestand, bijv. steunen
> onder het chasis.
> Bij het weer laten zakken van de auto, staan de
> rubbers constant onder spanning.
>
> Ik heb dit zelf eens gehad met de rubbers van de
> reactie armen achter (schroef veren).
> Deze hebben dan ook eenerg kort leven.
>
> Richard
Dat is inderdaad een aandachtspunt, bij montage geld ook dat je de bouten licht aanzet, dat een kort stukje met de auto moet rijden met wat bumps onderweg, dan de auto op een vlak neerzetten en de bouten volgens fabrieks waarden moet vatszetten. (geldt voor alle bouten in het onderstel.)
Re: panhardstang
Geplaatst: do 19 jan 2012, 12:46
door Boelo
Beste frits,
Het kan ook zijn dat de bevestigingsgaten op de vooras wat uitgelubberd zijn, is dat het geval dan slijten de rubbers sneller. Weet zo niet wat de maat van de gaten zou moeten zijn, wellicht weet iemand anders dat en zou je het verschil kunnen meten.
Maar als het idd zo is dan zou de oplossing zijn een nieuwe bracket op de vooras lassen. Deze zijn o.a. te koop bij Jansen,
[www.landroverspecialist.nl]
Groet,
Boelo
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d357c3c7973eabc668f782c04838eeef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 15049406, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/01/2012 11:47 door Boelo.
Re: panhardstang
Geplaatst: do 19 jan 2012, 17:36
door frits
Hoi Frans en Boelo
het is een 110 uit 85, het lijkt vooralsnog nu er originele inzitten ( welke weet ik niet) dat het vooralsnog beter gaat. Heb toen ik de auto de laatste maal ( maand terug) weer terug bracht gevraagd of ze het ook goed wilden uitzoeken, jongens leveren altijd goed werk naar mijn mening maar konden niet een mogelijke oorzaak vinden. Ruig rijden doe ik overigens ook niet met de auto hoewel ik genoeg kilometers met hem maak. Auto is overigens bij de 2 keer wissel niet de brug opgeweest, de 3e keer wel
Groet Frits