Pagina 1 van 1
Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: di 17 jan 2012, 15:14
door LandRobert
Al een tijd lang niks laten horen na mijn Frankrijk ramp waar mijn Camel disco (lookalike) totaal uitfikte. Kort hierna een mooie Td5 uit 2001 gekocht met alle opties. Gave bak en rijd fantastisch. Alleen deze blijft zo (auto van vrouw en gezinsauto) maar nu heb ik mijn zinnen weer gezet op een 300tdi om weer Mooi geel te maken.
Nu is mijn vraag: automaat of handbak voor in het terrein. Het terrein rijden word niet extreem zoals challenges maar hij moet wel wat kunnen.
Ben benieuwed naar jullie redeneringen.
Ik ben wel verwend nu met Assie II en zijn automaat
Robert
Opel GT 2007
De Gele Kanarie
en
Discovery Td5 1999
Thunder
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 00:11
door Joost88
ik heb zelf alleen ervaring met een amerikaanse automaat in het terrein.
En daarvan vind ik dat hij te abrupt aan pakt. Het minste wat ik gas geef beginnen de wielen te spinnen en dat is niet handig als je vast zit of dreigt vast te gaan zitten. Dan wil ik juist heel rustig tegen het slippunt van de wielen weg proberen te rijden.
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 01:49
door Andrew Colville
weinig wereld legers gebruiken een automaat in kleine voertuig allemaal hand geschakeld voor het ruige werk.
Beide hebben hun eigen voor en nadelen,
auto maat olie weg ( 9 liter ) geen aandrijving. handbak olie weg nog even aandrijving en dan loopt deze vast.
handbak reviseren 400-500 euro, automaat 700+ euro
hand bak schakelt pas als je dat zelf doet, automaat in de verkeerde stand op het verkeerde moment schakelt op.
automaat 9 liter olie bij verversing en dan krijg je de olie niet uit de koppel omvormer er blijft dus vuile olie achter ook moet er een filter en pakking vervangen en moet vaak een chassis balk gedemonteerd om bij de filter te komen.
Voor mij een hand bak elke keer en dat ze een stuk lopen tja wat niet als je er veel gebruik van maakt of er lomp mee omgaat.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: do 19 jan 2012, 13:00
door LandRobert
dank jullie voor de reacties
Robert
Opel GT 2007
De Gele Kanarie
en
Discovery Td5 1999
Thunder
Re: Automaat of handgeschakeld (in terrein)
Geplaatst: do 19 jan 2012, 13:51
door wilberth
maar kun je er nu ook iets mee...
Ik rijdt zelf eigenlijk alleen handbakken. Alleen dat abrupt oppikken van de automaat daar geloof ik niets van. In mijn ervaring met de oudere mercerdes automaten (als sleepauto) is het juist heel lekker eigenlijk dat die koppelomvormer je toestaat om al kracht op de wielen te hebben zonder dat ze draaien. Scheelt je zo een drukgroep als het even zwaarder wordt en je echt geen slip wilt hebben. Ik deel wel de onderhoudszorgen als doe hetzelf sleutelaar.
Maar goed, persoonlijk dus geen ervaring in het terrein met een 4x4 automaat.Had hier meer reacties verwacht, want er rijden er best een stel met RR/disco automaat.
Groet, Wilberth
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: do 19 jan 2012, 15:29
door De Defender
Wanneer je voor een Disco 300tdi gaat dan hoef je de automaten niet links te laten liggen.
De bakken zijn sterk (gaan langer mee dan een handbak) en behoeven niet veel onderhoud.
Het (te) sterke aangrijpen is bij de 300 automaat beslist niet het geval en in het geval van lieren kan je de wielen perfect tegen het slippen aan laten draaien zonder slippende koppeling.
Een voordeel is bijvoorbeeld ook dat je bij een (aanloop van) heuvelklim gewoon opschakelt wanneer dat nodig is.
Bij een handbak valt de auto dan vaak stil.
Ik heb behoorlijk veel offroad meters gemaakt in De Disco (300tdi automaat) en dat ging bijzonder goed.
De winnaar van de croatia trophy 2011 heeft ook een automaat (td5) en dat zegt toch wel iets.
Succes.
Groeten,
Sybolt
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: do 19 jan 2012, 15:36
door bram-rrc
wat andrew zegt, beide hebben voor en nadelen.
Ben zeer te spreken over onze 4 deurs rrc, automaat (zf) tijdens het greenlanen/ licht off road.
(England/Luxemburg etc.)
Zeker geen last van te abrupt oppakken. Ideaal voor dat werk.
In de cross rr, toen onlangs de 4 bak dood bleek, toch maar weer een 4 bak gehangen. Maar meer
gezien de kosten, ook mbt tot onderhoud etc.
En wat minder werk met inbouwen, zf bak moet voor stevig terrein rijden liefst extra gekoeld worden.
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: do 19 jan 2012, 19:46
door Eric&Betty Boop
Ik heb een jaartje een RRC met automaat gehad als off-road speeltje en ik vondt het heerlijk.
Niks geen abrupt inkomen maar juist heel soepel,en de koppelomvormer zorgt er voor dat je altijd in het goede toerenbereik zit.
Je moet alleen niet vergeten om bij steile afdalingen de bak vast in 1 te zetten en de automaatolie koeling moet in orde zijn want anders wordt deze snel te heet.
Als ik het geld er voor had zou er zo weer een V8 met automaat bij komen puur als speeltje.
(diesel met automaat heb ik geen ervaring mee in het terrein).
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0b9b97ebeb2e327cd296629a0761478e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15051197, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('605ff8442444fecd266f87b09e2e91ca', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15051197, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: do 19 jan 2012, 19:57
door noudje
Hallo allemaal,
Intressant draadje sorry ik heb niks zinnigs in te brengen dus lift mee,, alleen ik heb wel een vraag omdat ik zelf een 300 tdi automaat heb in een one ten. En dat is als je een grotere cooler plaatst is dit dit dan afdoende voor extra koeling van je automaat bak of zijn hier andere constructies voor ?
Bedankt voor de lift grr en suc6 noudje
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: do 19 jan 2012, 20:06
door Frank 110V8
Hoi,
Ik heb met rr 4 bak en daarna rr automaat in het terein gereden en de automaat heeft absoluut mijn voorkeur lekker soepelnltijd de juiste versnelling en veel minder abrubt voor de aandrijflijn. Helaas zit in de 110 weer een handbak maarzodra ik de tijd en het geld heb komt er een 300 tdi automaat in.
Groet frank
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: do 19 jan 2012, 20:13
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Wij bouwen tegenwoordig vrijwel alle 110's om naar automaat. Rijdt veel rustiger, en een automaat gaat veel minder vaak stuk dan de handbakken (ik heb denk ik nog wel 10 defecte R380's liggen die nog een keer terug moeten naar Ashcrioft

)
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: do 19 jan 2012, 20:36
door Pike
Andrew Colville Schreef:
-------------------------------------------------------
> weinig wereld legers gebruiken een automaat in
> kleine voertuig allemaal hand geschakeld voor het
> ruige werk.
Het nieuwste type Mercedes G van de KL heeft voor zover ik weet een automaatbak. OK, de KL is geen leger van wereldformaat maar wel professioneel. Ik denk dat de Bundeswehr dezelfde voertuigen aan het instromen is.
De HUMVEE (niet te verwarren met de Hummer) van de Amerikanen is ook automaat. Hier is destijds bewust voor gekozen omdat de US jeugd leert rijden in een automaat.
Ik heb geen ervaring met een automaat in het terrein. Wat een automaat en al die moderne electronica aan de bak en motor toevoegen weet ik dus niet en ik vind het niet interessant. Met een handbak komt het rijden, zeker in het terrein, mijns inziens meer aan op de kunde en behendigheid van de chauffeur. Bovendien vind ik een handbak veel leuker rijden, ook op straat.
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: do 19 jan 2012, 20:51
door Marc vd K
Andrew Colville Schreef:
-------------------------------------------------------
> weinig wereld legers gebruiken een automaat in
> kleine voertuig allemaal hand geschakeld voor het
> ruige werk.
De nieuwste Nederlandse MB bij defensie,die echt gemaakt is voor het ruwe werk is een automaat.......(al sinds 2007)
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: do 19 jan 2012, 23:05
door jan
is een automaatbak uit een disco zo 1op 1 over te zetten in een 110 met 300tdi???
en is een ntz filter tussen de leiding naar de koeler een goede optie om de fijnste vervuiling uit de olie te halen.
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: za 21 jan 2012, 17:45
door LandRobert
Sorry dat ik wat laat reageer maar ben net in Basel terug uit Singapore en dat duurde even. Jullie hebben de keus niet makkelijker gemaakt. Ik loop toch te denken aan een handgeschakelde. Van week ga ik wanneer ik weer in Nederland ben een disco bekijken. Zelf schakelen vind ik toch ook leuk maar mijn Td5 automaat heeft toch ook wel wat.
Dank jullie wel
Robert
Opel GT 2007
De Gele Kanarie
en
Discovery Td5 1999
Thunder
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: za 21 jan 2012, 18:19
door Rangie110 'Last Dime'
Kan een heel kort antwoord geven, AUTOMAAT RULES!! nergens om, maar een automaat rijdt zóoo fijn, juist in het terrein.
scheelt je een hoop stekassen, en andere aanverwante zaken.
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: za 21 jan 2012, 18:21
door Rangie110 'Last Dime'
oh ja, en ondehoud? 1x per 50.000 km een oliefilter en olie
Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007
"per aspera ad astra"
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: za 21 jan 2012, 18:44
door Bart van Dessel
Ik heb veel ervaring met zowel handgeschakelt als automaat met 300 tdi. Ook in het terrein. Als je redelijk zwaar terrein gaat rijden met grote MT banden en veel hellingen dan zou ik NIET voor de automaat kiezen. Ik weet niet precies waar het aan ligt maar ze willen bij zwaar terreingebruik echt wel kapot en/of vreemd schakelen na een dagje terrein rijden. Ik ben in het verleden zeker een keer of 5 gebeld door mensen met een L.R. met 300 tdi en ZF automaat die de bak kapot hadden of plotseling vreemd gingen schakelen. Maar als je hoofdzakelijk asfalt rijdt en af en toe een 4x4 ritje of wat greenlanen dan zou ik zeker WEL voor automaat gaan, ga je redelijk zwaar terrein rijden dan zou ik voor een R380 kiezen. Kijk wel dat je tussenbak een cross drilted input gear heeft, ook oudere tussenbakken kun je daarmee voorzien. Ik heb vandaag een ZF automaatbak onder een Discovery vandaan gehaald die we in gaan bouwen in m'n RRC met 300 tdi. De ZF heeft wel iets meer vermogen nodig dan de R380 maar dat is heel goed bij te stellen dmv de inspuitpomp wat te tweaken. Ik ga bytheway ook lpg inbouwen! Maar daar is al een ander draadje over.
Groetjes, Bart
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: za 21 jan 2012, 23:53
door Andrew Colville
In het terrein wordt een automaat zeer heet, een grotere olie koeler help zeker en zorgen dat deze schoon blijft, tijdig de olie vervangen zorgt ervoor dat de olie goed tegen de temperaturen kan, als de olie verbrand is dan ruik je dat heel goed bij ATF olie.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Automaat of handgeschakeld
Geplaatst: zo 22 jan 2012, 00:01
door Andrew Colville
langer zelfs , 60.000 of 2/3 jaarlijks bij normaal Europees straat en "bospad" gebruik, 30,000 of jaarlijks bij zwaarder gebruik, regelmatig zwaarder terrein en of zwaar trekken aanhangers etc.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )