300 tdi RRC lekstroom naar dynamo?
-
neef Henk
300 tdi RRC lekstroom naar dynamo?
Goedenavond allen,
Na enkele dagen start de RR steeds minder, gaat moeilijker rond. Ik heb de laadspanning gemeten en die was keurig 14,4 Volt. I verdacht de accu en heb er een nieuwe ingezet van 71 Ampere (volgens mij al zwaarder als dat er origineel in zit).
Het probleem kwam echter weer terug na een week, weer steeds moeizamer rondgaan en uiteindelijk krijg ik hem niet meer gestart. Vandaag met Ben (al minder Laroleek) met een amperetang de draadboom na gelopen en we kwamen er achter dat er een stroom loopt van de accu naar de dynamo van 0,2 ampere. Lijkt niet heel veel maar zou dit al voldoende zijn om een accu leeg te trekken binnen 3 a 4 dagen?
Is de dynamo kapot (hij laad wel netjes 14,4 V)?
Ik heb weinig verstand van electra dus wie weet wat er hier aan de hand kan zijn?
Groeten neef Henk
Na enkele dagen start de RR steeds minder, gaat moeilijker rond. Ik heb de laadspanning gemeten en die was keurig 14,4 Volt. I verdacht de accu en heb er een nieuwe ingezet van 71 Ampere (volgens mij al zwaarder als dat er origineel in zit).
Het probleem kwam echter weer terug na een week, weer steeds moeizamer rondgaan en uiteindelijk krijg ik hem niet meer gestart. Vandaag met Ben (al minder Laroleek) met een amperetang de draadboom na gelopen en we kwamen er achter dat er een stroom loopt van de accu naar de dynamo van 0,2 ampere. Lijkt niet heel veel maar zou dit al voldoende zijn om een accu leeg te trekken binnen 3 a 4 dagen?
Is de dynamo kapot (hij laad wel netjes 14,4 V)?
Ik heb weinig verstand van electra dus wie weet wat er hier aan de hand kan zijn?
Groeten neef Henk
-
Ben leert elke dag van zijn Laro's
Re: 300 tdi RRC lekstroom naar dynamo?
Als je door het lezen van het draadje wat frans aangeeft je dynamo niet vertrouwd, heb ik hier je dynamo van je V8 nog, kan je het in ieder geval proberen.
handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8708319ed5b4636317c94c3f4ea7a41a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 15032099, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Ben
handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8708319ed5b4636317c94c3f4ea7a41a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 15032099, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Ben
-
Benno
Re: 300 tdi RRC lekstroom naar dynamo?
Reken maar uit 0,2 A lekstroom is per dag dus 24 x 0,2 = 4,8 A per dag verlies. Met jouw accu (71A) moet dat dus wel een paar dagen goed gaan voor de accu leeg genoeg raakt. Meet eens een keer de spanning ove rde accu een paar dagen achter elkaar. als je die elke dag ziet afnemen weet je genoeg.
200 mA is niet zo veel. Bij mij had ik over de dikke draad uit de dynamo ruim 1,5 A staan. dat hield mijn 74 Ah accu twee dagen vol.
bij mij is het wrsch. de diodebrug. Ik ga er van de week mee aan de gang.
Benno
200 mA is niet zo veel. Bij mij had ik over de dikke draad uit de dynamo ruim 1,5 A staan. dat hield mijn 74 Ah accu twee dagen vol.
bij mij is het wrsch. de diodebrug. Ik ga er van de week mee aan de gang.
Benno
-
neef Henk
Re: 300 tdi RRC lekstroom naar dynamo?
Frans: Ik vermoed niet dat de dynamo stuk is want die geeft de juiste laadspanning, ik heb alleen mijn twijfels over het juist aansluiten van de 300tdi in de RR. We hadden al het probleem van de 12 Volt van het contactslot (zie [landrover.startpagina.nl] ) en ik vermoed dus dat dit hier iets mee te maken heeft.
Ben: Ziggo al langs geweest?
Benno: 1,5 A is een stukkie meer als bij mij maar de symptomen zijn hetzelfde, ook binnen een paar dagen te weinig porrie om nog te starten. Ik hoop dat je het resultaat van de week even laat weten.
Groeten neef Henk
Ben: Ziggo al langs geweest?
Benno: 1,5 A is een stukkie meer als bij mij maar de symptomen zijn hetzelfde, ook binnen een paar dagen te weinig porrie om nog te starten. Ik hoop dat je het resultaat van de week even laat weten.
Groeten neef Henk
-
sjeroens
Re: 300 tdi RRC lekstroom naar dynamo?
Henk,
Je sprak dat er een lekstroom is in/via de draadboom, Weetje welke draad het specifiek is?
Simpel gezegd loopt de dikke draad van de accu via een (start) relais naar de startmotor. Dit relais word gestuurd door de voedingstroom die over je startslot gaat. (kunnen ook meerdere relais tussen zitten, combo rrc/ 300tdi weet ik niet)
Wat je kunt proberen:
De dikke kabel na het relais loskoppelen:
- Nog steeds lekstroom?=> waarschijnlijk relais versleten, oplossing nieuw relais
Meet ook de stuurstroom als ie afgekoppeld is
- Meet de stuurstroom als de dikke voedingskabel erop is. is er verschil?
- meet de (lek)stroom over de stuurkabel, - en koppel systematisch alles rondom het relais los en vast.
Zo kom je te weten hoe de stroom loopt. => of het richting stuurslot zit of richting startmotor.
Overigens hoeft je accu maar 40% leeg te zijn en je merkt het al in je startgedrag, als de accu niet helemaal vol zit bv 90% (door bv kort ritje oid) dan heb je nog 30 % startstroom over "24 x 0,2 = 4,8 A" 30% 71Ah= 21.3Ah/ 4.8= 4.43 dagen leeg.
Dit natuurlijk afhankelijk van
* stille verbruikers
* Type accu
* onladingscurve accu
* weersomstandigheden (kou)
sccs,
Jeroen
Als alles het niet doet dan zou ik de 300tdi er weer uit halen, Ik geef er 300 euro voor, vriendenprijsje
Je sprak dat er een lekstroom is in/via de draadboom, Weetje welke draad het specifiek is?
Simpel gezegd loopt de dikke draad van de accu via een (start) relais naar de startmotor. Dit relais word gestuurd door de voedingstroom die over je startslot gaat. (kunnen ook meerdere relais tussen zitten, combo rrc/ 300tdi weet ik niet)
Wat je kunt proberen:
De dikke kabel na het relais loskoppelen:
- Nog steeds lekstroom?=> waarschijnlijk relais versleten, oplossing nieuw relais
Meet ook de stuurstroom als ie afgekoppeld is
- Meet de stuurstroom als de dikke voedingskabel erop is. is er verschil?
- meet de (lek)stroom over de stuurkabel, - en koppel systematisch alles rondom het relais los en vast.
Zo kom je te weten hoe de stroom loopt. => of het richting stuurslot zit of richting startmotor.
Overigens hoeft je accu maar 40% leeg te zijn en je merkt het al in je startgedrag, als de accu niet helemaal vol zit bv 90% (door bv kort ritje oid) dan heb je nog 30 % startstroom over "24 x 0,2 = 4,8 A" 30% 71Ah= 21.3Ah/ 4.8= 4.43 dagen leeg.
Dit natuurlijk afhankelijk van
* stille verbruikers
* Type accu
* onladingscurve accu
* weersomstandigheden (kou)
sccs,
Jeroen
Als alles het niet doet dan zou ik de 300tdi er weer uit halen, Ik geef er 300 euro voor, vriendenprijsje
-
neef Henk
Re: 300 tdi RRC lekstroom naar dynamo?
Een eurotje per tdi,das een mooie prijs (voor jou ) Jeroen.
Vanaf de accu loopt er 1 dikke bruine kabel naar de dynamo en deze heeft dus de lekstroom (niet de startmotor), er zit volgens mij geen relais tussen.
Groeten neef Henk
Vanaf de accu loopt er 1 dikke bruine kabel naar de dynamo en deze heeft dus de lekstroom (niet de startmotor), er zit volgens mij geen relais tussen.
Groeten neef Henk