Pagina 1 van 1
hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 00:34
door Rogier88SIII telf.
Hallo, ik heb mijn blok gereviceerd maar hoe kan ik die nu het beste inrijden ?
Heb hier namelijk meerdere dingen over gehoord.
Mtvgr Rogier (diemaandagofdinsdaghooptweertekunnenlandroverrijden)
Re: hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 00:44
door Bart van Dessel
Ben ik ook benieuwd naar, ik heb een 300 tdi compleet gereviceerd, op laten boren en overmaatse zuigers, nieuwe lagers etc. Ik heb inloopolie van Milner. Over een paar weken wordt ie ingebouwd,
gr, bart
Re: hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 01:03
door RaRo74
Ik heb nu 4x een gereviseerde diesel motor ingereden(1x Mercedes, 2x Toyota, 1x Iveco) en het advies wat het revisiebedrijf altijd mee gaf was vanaf het begin rustig warm rijden, zeker niet hard optrekken of veel toeren maken en geen aanhanger of zware vracht vervoeren. Dit doe je dan de eerste 1000 km waarna je iets vlotter kunt gaan rijden tot 1500 รก 2000 km en dan is alles weer lekker ingelopen op elkaar. Daarna kun je de motor weer goed gaan gebruiken en belasten.
Rustig blijven rijden is dus het advies en een motor "lui"maken op deze manier is niet mogelijk.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/01/2012 00:06 door RaRo74.
Re: hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 01:12
door westfries.
Het advies wat ik kreeg was doe wat je normaal ook doet met je auto
Ik zat 300km na revici op greenlane's rondom Newbury
2 dagen later reed ik in een Rag rover
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('51b2d343c2a2b46e7af0508e1244462a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 15025921, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 01:32
door vossehoff
Conclusie ... ?
gr Niels
Re: hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 02:08
door westfries.
vossehoff Schreef:
-------------------------------------------------------
> Conclusie ... ?
>
Conclusie 1 :Geen moertjes laten slingeren in de buurt van het inlaatspuitstuk
Conclusie 2 : Range rovers rijden heel andrs dan serie's
Conclusie 3 :Ook de ANWB raakt zo af en toe autos kwijt
Conclusie 4 :$$$$$$$$ zo een domme fout
Conclusie5 Getrokken door revisiebedrijf Westfriezen zijn geen ideaale melk koetjes
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ca19264ccc03846aa5594efb63428b11', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 15025958, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 02:10
door westfries.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/01/2012 01:15 door westfries..
Re: hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 10:05
door Joep
belangrijkste is dat je de motor goed op temperatuur laat komen. Maar dit is voor een nw en een oud blok belangrijk. Als de motor eenmaal op temperatuur is gewoon rijden zoals je altijd doet. Slijten doen de onderdelen voornamelijk de eerste paar minuten bij een koude motor en dus mindere smering. Gewoon starten en rustig wegrijden dus.
Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('95eefa84b11e774b046b7c2678186342', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 15026230, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 10:50
door Rogier 88 SIII
westfries. Schreef:
-------------------------------------------------------
>
@ westfries, kan ik hieruit opmaken dat je blok door deze mannier van inrijden na 300 km en 2 dagen niet meer verder wou
dan moet ik dat dus niet doen
mtvgr: rogier
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('1cb5b221c70de8afbc93320faa2f2207', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 15026398, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 11:19
door Wim Janssen
Rogier,
Google maar eens op "engine break in" en er gaat een wereld voor je open. Het inrijden van een motor gaat hoofdzakelijk over het inlopen van zuigerveren op cilinderwand. Dit is bepalend voor de te bereiken compressiewaarden en daarmee dus ook vermogen.
groeten
Wim Janssen
Re: hoe inrijden gereviseerde motor?
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 11:33
door Def130 Traveling in Style
Na revisie van generatormotoren (500kW) adviseren de monteurs van GM / Detroit Diesel om gelijk, na warmdraaien en controles, volle porrie (tegen de 500 kW = bedrijfscondities) te geven. Dit ging een beetje tegen mijn gevoel in; de uitleg was echter eenvoudig. Het buitenste laagje van de zuigerveren slijten zeer snel en moeten gevormd worden naar de vorm van de cilinderwand. Door de hoge gasdruk boven de compressieveren en de vorm van de veer en veersponning zal de veer goed tegen de wand aan worden gedrukt (zoals tijdens normaal bedrijf) en zodoende in het goede model inslijten. Wanneer je bijvoorbeeld halve kracht zou gaan draaien; dan zullen de veren anders uit de sponningen steken en dus in een ander model inslijten en later bij vollast niet goed aanliggen en dus gaan lekken, met als resultaat een hoop carterdruk. Deze mening heb ik, bij gebrek aan een betere uitleg, maar overgenomen. De ervaring leert mij nu dat e.e.a. klopt als een bus.
Succes ermee,
Tsjip
Edit: tik-fout
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/01/2012 17:35 door Def130 Traveling in Style.
Re: hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 12:06
door Anton (Rumble)
Bij nieuwe trekkers krijgen we altijd het advies om de motor rustig warm te draaien en dan vol te belasten! krijg je een trekker met de meeste pk's. dus rustig inrijden is voor oude dametjes
Anton
Re: hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 12:09
door fred68
Mijn ervaringen met een Harley blok is dat je de eerste 150km aboluut de motor niet moet belasten, Geen snelweg stukken, maar steeds wisselende toerentallen, hierna kan je de motor wat meer belasten, maar tot de 1000km de motor niet op topsnelheid belasten en goed warm laten worden, wat ook belangrijk is om tussendoor olie te wisselen en oliefilter vervangen. Hopelijk heb je er wat aan!
Re: hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 12:09
door vossehoff
Je hebt in ieder geval een hoop geleerd voor dat bedrag.
gr Niels
Re: hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 13:56
door Geert LW79
Bij de Sulzer 7RTA52U waar ik mee werk begin je met ongeveer 50%vermogen en bouw je dat stapsgewijs in een uur of 12 op naar vol vermogen. maar ja dat is dan een motor van 10920KW. Weet wel dat het belangrijk is om in te draaien bij verschillende belastingen, door de wisselende druk op de zuigerveren bij de verschillende belastingen verandert ook de stand van de veren ten opzichte van de voering.
Het is de bedoeling dat de veren bij alle belastingen zo optimaal aansluiten op de voering om gaslekage zo veel mogelijk te voorkomen. Bij normaal auto rijden heb je behoorlijk wisselende belasting. Zou niet meteen een lang stuk op de snelweg doen met constante snelheid en zou te hoge tourentallen vermijden. De warme motor belasten bij wat lagere tourentallen is niet verkeerd denk ik.
Bij grote motoren (die waar ik het over heb heeft een boring van 520mm) gebruikt men pre shaped zuigerveren, dit om de indraai periode zo kort mogelijk te maken.
Weet niet hoe dat met die kleine boring motoren is.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ca7fc996a0dc9d0f786dd840fdff094c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15027325, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: zo 15 jan 2012, 22:25
door Rogier 88 SIII
goed, de conclussie wordt denk ik toch een beetje.
rustig aan beginnen zeker de eerste 150-200 km en dan gelijdelijk aan meer belasten.
overigens had ik ook gehoord dat je veel korte stukjes rijden moet om de boel goed in te laten slijten?
mtvgr: rogier
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('e6726cbc6e98a74a9c024416613360e5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 15035832, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: zo 15 jan 2012, 22:58
door Marc-my-Words
Rogier
Veel korte stukjes lijkt mij niet echt goed, de motor moet warm worden en niet extreem maar verder wel wisselend belast worden.
Gewoon rustig aan doen en een wat gevarieerder route rijden, dan komt eigenlijk alles wel aan bod.
Eerste kilometers echt rustig en daarna de motor iets meer werk laten doen.
Draait alles goed en is ie warm zo nu en dan eens goed doortrekken. En dan met de de toenemende kilometers wordt het steeds gewoner.
En verder is het enige dat je eigenlijk altijd de eerste kilometers de auto even moet "inrijden", dwz even wachten tot ie begint op te warmen voordat je echt vermogen vraagt.
Marc
PS Mijn laatste Defender heb ik na een eerste rit dealer - thuis alleen nog "ingereden" op een tweede rit op en neer naar de dealer (vanwege een gebrekje) daarna nam ik m mee naar Noorwegen, de auto was nog geen week oud en hij had a 5 landen gezien en stond al aan een fjord. Vlgs mij heeft 't 'm geen kwaad gedaan. Bij de vorige nam ik nog zo 2 weken de tijd voordat ie mee mocht naar Frankrijk.
Re: hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: ma 16 jan 2012, 01:04
door Barranco
Inderdaad, we hadden het meeste plezier van de Fordsons, en later de 5000's die nieuw gelijk een week lang aan het ploegen gingen met een gloeiend uitlaatspruitstuk!
Re: hoe inrijden gereviceerde motor?
Geplaatst: ma 16 jan 2012, 10:43
door Marc-my-Words
Nu komt een LandRover wel in de buurt maar een trekker heeft toch gewoonlijk een net iets andere motor-karakteristiek: ruim bemeten en laag toerig.
In een auto heb je wisselende toeren nodig dus lichter en (wat meer) een snelloper. Daarom dus de adviezen om rustig warm te worden en daarna ook wisselend te belasten.