Pagina 1 van 1
R380 output shaft versleten?
Geplaatst: do 12 jan 2012, 01:09
door Oscar
Vanavond hebben we de versnellingsbakken uit mijn One Ten getakeld en van elkaar gehaald.
De output schaft van de R380 heeft over 2/3 van de lengte van de spiebanen slijtage-achtige sporen.
Op deze foto zie je de output shaft van mijn R380.
Heeft iemand dergelijke sporen wel 'ns gezien op een output shaft?
En is dit reden tot (deel) revisie?
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: R380 output shaft versleten?
Geplaatst: do 12 jan 2012, 03:19
door Andrew Colville
Dit is een bekend verhaal bij zowel de LT77 ( voorganger van de R380 ) en de R 380 zelf, jongere modellen landrover ( meen v.a. 1998) hebben een zogeheten "cross drilled input gear" google maar eens of kijk op de site van ashcroft transmissions voor meer informatie.
De slijtage komt door een gebrek aan smering door een ontwerp fout of minder slimme ontwerp.
de oplossing is de output shaft van de versnellings bak te vervangen en een Cross drilled input gear te monteren in je tussenbak, helaas is het vervangen van de output schaft van je versnellings bak wel een lastige klus zonder de juiste gereedschappen.
Ik had ooit een LT77 waarbij jouw slijtage ( verdwenen deel ) bij mij het restant van de splines was
Groetjes Andrew
Re: R380 output shaft versleten?
Geplaatst: do 12 jan 2012, 08:34
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ja, de slijtage op de foto valt nog best mee. Het zal waarschijnlijk een klonk geven (al zat er misschien voor schoonmaken wel zo veel drab op dat je niet eens een echte klonk had), maar als je met een klonk kunt leven en deze een beetje met je rijstijl wilt beperken kan je nog héél veel kilometers maken met deze bak voordat hij er echt mee ophoudt.
Ik denk overigens wel dat deze bak al veel kilomters heeft gedraaid, want ook zonder cross drilled input gear zie ik bij de meeste R380 niet veel slijtage. Maar als de bak verder goed is hoeft dat niet erg te zijn. Als je toch wilt reviseren zou ik daarom echter niet alleen de output shaft aan pakken, maar gewoon een gereviseerde ashcroft bak halen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2012 07:37 door Paul Stroink, One-Ten.nl.
Re: R380 output shaft versleten?
Geplaatst: do 12 jan 2012, 09:11
door Oscar
Andrew, Paul,
Jullie bevestigen wat ik al vreesde..
Allemaal niet zo heel erg omdat we toch de hele auto van voor tot achter aanpakken, alleen ging ik er een beetje van uit dat de R380 alleen schoongemaakt hoefde te worden. De tussenbak staat al in de planning om voorzien te worden van een nieuwe 1.4 (Ashcroft) binnenkant incl. cross drilled input gear en vergroot deksel.
Er zat zo ontzettend veel vet op de output schaft dat de splines nauwelijks zichtbaar waren, vandaar dat ik de klonk niet gemerkt heb.
Een ruilbak is de optie die ik nu aan het bekijken ben, alleen heel erg jammer dat ik mijn achteruit ratio daardoor drastisch ga veranderen.
Dit is een 51A bak met korte 1e, 2e en achteruit en dat wilde ik graag zo houden.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: R380 output shaft versleten?
Geplaatst: do 12 jan 2012, 09:53
door Dixo
Oscar Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een ruilbak is de optie die ik nu aan het bekijken
> ben, alleen heel erg jammer dat ik mijn achteruit
> ratio daardoor drastisch ga veranderen.
> Dit is een 51A bak met korte 1e, 2e en achteruit
> en dat wilde ik graag zo houden.
Kun je Ashcroft niet vragen om dan er weer een 51A van te maken? Misschien zijn zelfs die specifieke tandwielen nog prima bruikbaar als ze jouw bak uit elkaar halen.
Hier in Nederland zit ook nog iemand die bakken reviseert. Misschien dat hij je wel kan helpen de bak als 51A te behouden? Iemand hier op't prikbord zal vast z'n contactgegevens wel hebben.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2012 08:56 door Dixo.
Re: R380 output shaft versleten?
Geplaatst: do 12 jan 2012, 10:07
door Oscar
Dixo,
Dat is zeker een mogelijkheid en ga ik ook navragen bij Ashcroft voor met name de achteruit.
Het is maar de vraag of dat gaat lukken aangezien de suffix J bakken smallere tandwielen schijnt te hebben dan de latere types.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: R380 output shaft versleten?
Geplaatst: do 12 jan 2012, 10:15
door bowy
Als jij een 51A bak hebt is dat trouwens een lt77 en geen r380
Heb je fotootje van je bak of kun je vertellen waar de achteruit zat in het schakelpatroon, kunnen we dat even checken.
Gr. Bowy
Re: R380 output shaft versleten?
Geplaatst: do 12 jan 2012, 10:31
door Oscar
Bowy,
Het is op zeker een R380, achteruit zit onder de 5..
Heb wel foto's maar die kan ik hier vandaan niet plaatsen. (toch nog een gevonden die op mijn site staat: R380)
En waarom zou het geen 51A kunnen zijn?
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2012 09:33 door Oscar.
Re: R380 output shaft versleten?
Geplaatst: do 12 jan 2012, 11:08
door Michiel
51A kan idd ook een R380 zijn.
http://www.vislandrovers.nl/extra/revisiedelen/versnel.php#v8
Re: R380 output shaft versleten?
Geplaatst: do 12 jan 2012, 19:32
door Franc
Oscar,
Ben net zelf mijn LT77 aan het reviseren. Ik heb eerst allerlei opties uitgezocht voor ik hiertoe besloot. Speciaal gereedschap is tot nu toe beperkt tot lagertrekker en binnenlager trekker. R380 is volgens mij niet anders, maar heb dat niet uitgezocht.
Sander van der Haar (Gizmo op de LRCH) reviseert bakken. Hij zit in Ell bij Weert. nextgear at hotmail punt com
Hij zit tot einde vd maand in de US. Je kunt hem precies je wensen opgeven (geen aandelen).
Andere optie is wegbrengen naar de UK (gearboxman bij Luton is goedkoper dan Ashcroft). Reviseert je eigen bak. Vergt wel 2 tripjes.
Probleem is overigens geen probleem van de LT77 of de R380, maar van de tussenbak (LT230). De oplossing is een oil feed plate (FTC4993) of cross drilled input gear. Beide bij Ashcroft te verkrijgen. Je moet ook even kijken welke tussenbak je hebt om te bepalen of er een cross drilled input gear leverbaar is. Oil feed plate is simpel te doen. Input gear vergt vervangen van nieuwe lagers, input gear en shimmen. Lastiger en veel duurder. Eindresultaat is hetzelfde.
Voor het vervangen van de as moet alles helemaal uit elkaar. Alles reviseren (lagers, synchro) pak je dan meteen mee lijkt me.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: R380 output shaft versleten?
Geplaatst: do 12 jan 2012, 21:46
door Cadarn
Een 50 A weet ik nog wel te liggen in NL.
Jaap
Re: R380 output shaft versleten?
Geplaatst: do 12 jan 2012, 22:10
door bowy
Michiel Schreef:
-------------------------------------------------------
> 51A kan idd ook een R380 zijn.
>
> [www.vislandrovers.nl]
> snel.php#v8
Weer wat geleerd!
Re: R380 output shaft versleten?
Geplaatst: do 12 jan 2012, 23:24
door Oscar
Frank,
Bedankt voor de info ga ik toevoegen aan de opties.
In de lt230 kan een cross drilled dus dat komt wel goed. Die bak wordt in ieder geval voorzien van een compleet nieuwe binnenkant.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: R380 output shaft versleten?
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 17:58
door luc.b
Ola,
Ik heb mijn lt77 / 230 laten reviseren bij een bedrijf in zuid limburg ( final drive ) is een beginnend bedrijf dat hoofdzakelijk bakken reviseert.
Geen aandelen maar wel zeer tevreden en niet duur.
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/01/2012 22:10 door luc.b.