Afslaan Defender 110 TD5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hogwol

Afslaan Defender 110 TD5

Bericht door Hogwol »

Hallo Prikkers,

Onze 110 TD5 slaat af en toe af, en schudt eerst voordat'ie ermee stopt (of schudt erg terwijl'ie stationair draait maar slaat niet af). Opnieuw starten met koppeling ingedrukt werkt niet (is oude gewoonte van een van ons, een slechte voor LR? we hebben'm pas) dan werkt alleen startmotor, weer schudden, zwarte wolk uit uitlaat en stilte. Als de koppeling niet ingedrukt is, start'ie wel en rijdt verder. Toeval? Wel een paar harde tikken gehoord en gevoeld van onder de auto tijdens het rijden in de eerste minuten na het afslaan/schudden. Daarna lijkt er niets meer aan de hand. Heeft zelfs prima gereden tijdens onze eerste off road les.
Hij is een maand geleden van een nieuwe brandstofsensor voorzien (+koppelingsplaat+turbo) omdat' ie na dezelfde start en afslaan problemen helemaal niets meer deed.
Ik las op't forum over lekkende brandplaatjes, kan dat't zijn? Hoe kun je dat controleren? Andere tips? Onze TD5 is net de 200 000km gepasseerd.

Dank!
Mariette
Andrew Colville

Re: Afslaan Defender 110 TD5

Bericht door Andrew Colville »

De vervangen "brandstof sensor"kan enkel de brandstof temperatuur sensor zijn, en of deze nu wel of niet goed is mag voor het blijven lopen van de motor niets uitmaken, de sensor wordt gebruikt voor fijn afstelling en is niet cruciaal voor het blijven lopen van de motor.

Als eerst zou ik zorgen dat het motormanagement eens goed wordt uitgelezen, evt ook een datalog maken tijdens een proefrit.

Het uitvallen van de Td5 kan door diverse redenen komen, de meest voor de hand liggende is een fout signaal of defecte krukas positie sensor, dit is de enigste sensor die ervoor kan zorgen dat de motor onverwacht geheel afslaat door een electra fout, alle andere sensoren kunnen uitvallen ( niet allen tegelijk natuurlijk) zonder dat de motor er direct mee stopt.
Ander veel voorkomend probleem is olie in het injector harnas, in een erg geval vallen de injectoren uit of loopt zelfs de ECU vol met motor olie! vervang deze kabelboom liefst 1 of 2 jaarlijks afhankelijk van de gereden km's per jaar( kost tussen de 45 en 80 euro afhankelijk van leverancier)

Groetjes Andrew
Plaats reactie