Pagina 1 van 1

Trilling in onderstel

Geplaatst: di 03 jan 2012, 22:35
door Remco groeneveld
Ik loop tegen het volgende probleem op: trilling in aandrijving bij ca. 80 km p uur.
Zit niet in de wielen!
Dacht aan schuifas, 1vervangen was het ook niet.
Iemand die tips heeft ?

Thx,

Remco.

2de uitdaging:

Na vervanging standaard veren en schokbrekers naar oldman emu heavy duty voor en medium duty achter staat de auto scheef naar de bestuurderskant.
Het gekke is dat de assen recht staan, dat het verschil van 15 mm zit tussen as en body. Voor en chter is het verschil gelijk.

Iemand een idee ?

Thx,

Remco

Re: Trilling in onderstel

Geplaatst: di 03 jan 2012, 22:48
door jan-
Welke auto gaat het om? Automaat? Kan koppelomvormer zijn maar dan trilt hij bij een bepaald toerental ipv snelheid.
Als hij bij een bepaalde snelheid trilt moet je het in de aandrijflijn zoeken. Wielbalans, assenbeschadiging,

Vwb de veren. Het kan vast niet dat je voor en achter voor links en rechts hebt verwisseld ?!?

Re: Trilling in onderstel

Geplaatst: di 03 jan 2012, 23:11
door Rogier 88 SIII
meestal staat de bestuurderskant hoger, omdat er meestal maar 1 persoon in zit.

als je er in gaat zitten staat ie wel recht.

mtvgr: rogier

1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('72ba7c6d3dddedd078be9c85015eb01a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 14986455, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Trilling in onderstel

Geplaatst: wo 04 jan 2012, 00:40
door forbert 90-200Tdi
LHD of RHD?

Re: Trilling in onderstel

Geplaatst: wo 04 jan 2012, 10:18
door Ploertje
Hoi Remco,

De veren van Old Man Emu zijn ook links en rechts verschillend. De langste moet aan de bestuurderszijde.

Hebben de veren de standaard hoogte of is het een 2" verhoging.

De auto zal in ieder geval hoger staan dan voor de vervanging van de veren. Hierdoor maakt met name de voorste aandrijf as een grotere hoek. Dit kan inderdaad bij zo'n 80km/h een triling veroorzaken.
Het kan dan een oplossing zijn om een aandrijf as te kopen met dubbele kruisjes aan de tussenbak zijde. Dan wordt de hoek over twee kruisjes verdeeld.

Richard

Re: Trilling in onderstel

Geplaatst: wo 04 jan 2012, 11:06
door Puffino
Zit niet in de wielen?

80km/uur => ik denk toch echt aan voorspanning fusees/swivels.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Trilling in onderstel

Geplaatst: wo 04 jan 2012, 11:47
door Geert Oude Luttighuis
Hoe weet je zo zeker dat het niet in de wielen zit? Eén plak-/slagloodje verliezen kan dit al veroorzaken, en 80/90 is toch echt de typische snelheid waarop je dit merkt...
Anders zou ik het inderdaad ook zoeken in de swivels/fusees...

Re: Trilling in onderstel

Geplaatst: wo 04 jan 2012, 11:54
door Shrek
Als de trilling in je stuur ontstaat, dus dat ie echt heen en weer gaat bij 80km/u, dan is het zeker de voorspanning van de swivelbollen. Heb dit laatst ook met een 110 gehad

Groet Richard Dries

Re: Trilling in onderstel

Geplaatst: wo 04 jan 2012, 12:06
door Ploertje
De combinatie van vervangen de veren en de trilling brachten mij op het idee van de voorste aandrijf as. Tenminste als er sprake is van een verhoging.

Als het probleem in de voorspanning van de swiffels zit dan is dit ook duidelijk merkbaar in het stuur,dat gaat dan ook van links naar rechts. Daar wordt je echt niet blij van als dat gebeurd.
Beide problemen doen zich vaak voor rond de 80 Km/h.

Richard



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/01/2012 11:12 door Ploertje.

Re: Trilling in onderstel

Geplaatst: wo 04 jan 2012, 21:10
door Roelie
Als de auto nu verhoogd is en en nu de trilling is ontstaan dan zit het volgens mij niet in de swifels , want dan had je dit probleem toch ook voor die tijd moeten hebben.
Dit gebeurd toch niet van het ene op het andere moment.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76d54f6465e5977ad1f637b376588520', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14990285, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012

Re: Trilling in onderstel

Geplaatst: wo 04 jan 2012, 21:13
door Arthur Verhalle
Het kan net zo goed je Panhard-stang zijn die wat speling heeft. Geeft precies hetzelfde effect.

Door de verhoging is alles wat mechanisch met de assen verbinding maakt de facto verdacht geworden. Los van het probleem met de hoek die de voorste cardan moet gaan maken, zijn alle hoeken veranderd. Deze moeten dus allemaal gecontroleerd worden. Gek genoeg blijven de swivels dan buiten beschouwing. Ik denk dat je eens goed moet kijken naar de bushes.

Arthur

Re: Trilling in onderstel

Geplaatst: wo 04 jan 2012, 22:10
door Puffino
panhard ook bij 80? Is dat niet typischer bij 90? (Kan hoor)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Trilling in onderstel

Geplaatst: wo 04 jan 2012, 22:44
door Arthur Verhalle
Sander,

Snelheid is niet het (enige) criterium, en als het al daarom gaat, dan, zeker bij een LandRover, nog altijd binnen een zekere "range".

Geintjes met trillingen zijn het gevolg van verstoringen in geometrie die niet (meer) opgelost kunnen worden met de voorhanden middelen (lees "geborgde bouten, bushes, etc&quot. Zoals je hier aan het begin van de thread kon lezen, is de vering veranderd/gemodificeerd met een duidelijk waarneembaar verschil in hoogte tussen oud en nieuw, maar nu ook nog tussen links en rechts. Deze verschillen zijn duidelijk teveel voor de bestaande componenten gebleken.

Arthur

Re: Trilling in onderstel

Geplaatst: vr 06 jan 2012, 09:33
door Edgar
Hoi Remco,

Controleer de kruiskoppeling in de voorste aandrijfas direct achter de versnellingsbak, waarschijnlijk zit daar speling in.

Als je tijdens de installatie van nieuwe veren links en recht verwisseld hebt heb je een behoorlijk verschil in hoogte.

Succes er mee.

Edgar Stage One V8