Pagina 1 van 1

OOk Raar Knipperlicht

Geplaatst: di 03 jan 2012, 22:10
door Arno
Oke. ik heb dan ook een raar Knipperlicht alleen dit betreft nog een standaard '82 er RRC. Die ik net weer de weg op heb gekregen met een verse APK maar een 2 uur later is ie al niet meer APK-waardig !!!

De ene keer doet het Knp-licht het wel en een tijdje later weer helemaal niks. Kom je aan bij de Garage dan doet ie het, zelfd ook bij een Electro Boer.
Maar zelf heb ik zo weinig met stroom touwen dat het me dus gek maakt. Heb echt even de moeite genomen om te kijken wat het is, soms klikt ie en dan weer langzamer en dan weer niks Is dit een normaal euvel van die oude RRC's?? Of is het zoiet als een Relais geneuzel.

En dan nog 1 vraagje, op het oude Dashboard kastje is de onderste lampje groen met "FUEL"zo nu en dan brandt deze, wat probeert dat lampje me dan nu te zeggen???

thanks alvast

Re: OOk Raar Knipperlicht

Geplaatst: di 03 jan 2012, 22:18
door Benno
Wat denk je zelf. Fuel betekent brandstof. Dat hij af en toe aangaat betekend waarschijnlijk dat je tank niet al te vol meer is. Mijn 82ér begint rond de 20 liter in de tank hiermee, rond de 10 liter blijft hij branden. Aan de andere kant misschien is FUEL wel verkeerd gespeld bij jou en moet het FULL zijn, dan is je auto benzine aan het maken geweest en is de tank nu bijna vol Mag je altijd komen afgeven in Langeweg !

Het probleem van je knipperlicht kan in alles zitten, slecht contact van het lampje of de bedrading maar ook slechte spanning naar de knipperlichten toe. alles schoon maken en doormeten dus.

Benno

Re: OOk Raar Knipperlicht

Geplaatst: di 03 jan 2012, 22:28
door Arno
Grappig, Is al ongeveer de derde a vierde tank die leeg gereden is maar dat lampje is nog NOOIT gaan branden, Auto repareert zichzelf toch niet?? of juist wel omdat de nieuwe benzine vuil oplost???

En wat ik wil laten branden brand niet en dan ook nog vandaag nog bij die Electro boer geweest omdat de "ING"Lamp heel zachtjes brand wanneer je rijdt.. "NOU dat is dan de Dynamo... Nou dus niet want die geeft nog 13,6 Volt af...

Re: OOk Raar Knipperlicht

Geplaatst: di 03 jan 2012, 22:54
door sjorsboomschors/aka/PP
voordeel is wel dat ze 30 jaar is maw> 2 jaar apk??
maar al met al lijkt/klinkt het als een massa probleem, of een massa problemen....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2012 21:56 door sjorsboomschors/aka/PP.

Re: OOk Raar Knipperlicht

Geplaatst: di 03 jan 2012, 22:57
door Thimo
Beste Arno,

De 13,6 Volt is te weinig, de accu gaat pas laden bij 13,8 Volt.

Mvg Thimo.

Re: OOk Raar Knipperlicht

Geplaatst: di 03 jan 2012, 23:00
door Arno
Zijn Ook niet meer te vertrouwen die Auto-electro-Boeren

Re: OOk Raar Knipperlicht

Geplaatst: di 03 jan 2012, 23:04
door Arno
NOP, deze APK is nog maar 1 jaartje Geldig. Volgende ronde mag ik voor de 2 Jaar opgaan. Maar wil voor die tijd wel die Knipperlichtautomaat klaar hebben. Als OOm Agent je in 1-rit meerdere Malen niet je Knipperlicht ziet gebruiken dan ben je al prooi voor een EMG en die kost dan 800 euo en een 3 tal Dagen Verplicht aanwezig zijn.

Re: OOk Raar Knipperlicht

Geplaatst: di 03 jan 2012, 23:14
door Benno
Het brandende lampje ING moet de laadstroom signaleren. Brand zolang de spanning te laag is of de dynamo te weinig laad. Normaal mag bij een RRC van die leeftijd het lampje alleen even brande bij koude motor en stationair toerental. tijdens het rijden moet hij uit zijn anders laadt de dynamo te weinig. 13,6 is wat laag inderdaad. een goede dynamo doet minstens 13,8 tot 14 volt in de accu bij lopende motor. Hij laadt dus nog wel maar niet helemaal jofel. Kan door allerlei oorzaken komen, varierend van te slappe v-snaren , versleten koolborstels of slechte contacten of massa's. Allemaal schoonmaken dus maar om te beginnen .

De massa zou inderdaad ook je knipperlicht en gek brandende brandstofvlotter kunnen verklaren.

Benno

Re: OOk Raar Knipperlicht

Geplaatst: wo 04 jan 2012, 01:07
door Arno
Dank Je Benno, hoop dat ik er uit kom, stroomtouwtjes is niet mijn sterkste kant en auto zit nog vol met Sahara zand......

Re: OOk Raar Knipperlicht

Geplaatst: wo 04 jan 2012, 01:18
door AadG
Nou er zijn toch ook hele goeie

Re: OOk Raar Knipperlicht

Geplaatst: wo 04 jan 2012, 20:19
door G-men (Gargamel)
Bekende verschijnselen, heeft mijn '84 er 110 ook.
M.b.t. knipperlicht evenkijken of niet de tinnen kontactjes achterop de lampjes en contacten geoxideerd zijn.
Zeker bij aftermarket wil er weleens een overgangsweerstand ontstaan waardoor er te weinig stroom loopt om de knipperautomaat te starten. Schuurpapiertje doet wonderen.

Voor wat de laadspanning betreft, een dynamo heeft zijn maximale vermogen pas boven de 1200 toeren. Zeker bij een langszaamlopende V8 kun je vrij makkelijk een stationair toerental van 600 toeren halen. Dan levert hij dus (te) weinig spanning, zeker als je alle lampen en de ventilator e.d. ook nog gebruikt. Dit resulteert soms in een flauw brandend laadlampje.
Als dit direct uitgaat als je een beetje gas geeft is er niet veel aan de hand.

Tijdens het rijden moet je uiteindelijk gewoon die 13,7 volt halen. Lukt dat, zols je schrijft, dan is alles in orde.
Dit laadsysteem stamt nog van voor de calcium accu's, zoals die nu de standaard zijn.
De spanningsregelaars uit begin jaren 80 zijn dan ook op 13,8-14v ingesteld. Niet op 14,2-14,4 zoals de nieuwere dynamo's.
Een accu laad ook boven de 13,0v wel bij, het duurt alleen wat langer.
In mijn 110 heb ik 5 jaar rondgereden met de originele 45A dynamo. Met verlichting, radio, ruitenwissers, ventilator en achteraf ingebouwde voorruitverwarming kom je dan gewoon niet boven de 12,5 v als het spul stationair draait. Onderweg loopt het echter netjes op tot 13,6 volt. Nooit problemen gehad, ook niet met 15 graden vorst...

Voor wat het fuel lampje betreft..... tja. die begint bij mij al te knipperen als er nog 40ltr in de tank zit; de oudere tanks hebben niet zo veel tussenschotten en in combinatie met een schakelaar van Lucas, geeft ie in een enthousiaste bocht een knipoogje...

m.a.w. je hebt een echte Landrover uit begin jaren 80. )))