Pagina 1 van 1

vering 110

Geplaatst: za 31 dec 2011, 00:07
door bouwallrounder
Hallo,

Ik heb een defender 110 2"verhoogd. nu rijd ik altijd met lading waardoor de auto standaard lager staat als dat ie leeg is. Is er een oplossing
voor, dat de auto ook met lading 'mooi' staat? ET had het over luchtvering, luchtbalgen die in de veren geplaatst worden(airlift 1000), maar
met de kanttekening dat ze na 1 jaar al vervangen moeten worden, vooral als er ook in het terrein gereden wordt.
Luchtvering lijkt mij wel mooi, oppompen met lading, en leeglopen zonder.
Is er nog een ander alternatief, of heeft iemand ervaring met die luchtvering?

Grt Erik

2m2gk1y.jpg --> mod_embed_images_loadimage('02128778d1fcd39f843a8363ff465ad1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F2m2gk1y.jpg', 'http://i43.tinypic.com/2m2gk1y.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F2m2gk1y.jpg', '', 14972891, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: vering 110

Geplaatst: za 31 dec 2011, 11:23
door ToyRoverlander
Setje +3 " achterveren? Komt de kont beladen weer net dat stukje omhoog.. Of +2" die wat stugger zijn als diegene die je nu hebt.
Simpel en goedkoop

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: vering 110

Geplaatst: za 31 dec 2011, 13:49
door bouwallrounder
Heb ik ook aan zitten denken, stuggere veren, maar dan rijdt ie zonder lading als een hobbelkar. Ik vond het idee om het te kunnen regelen wel
leuk. Ik heb in een vorig leven een volvo 240D gehad met luchtvering achter. Ondanks dat het systeem niet helemaal dicht was, beviel het wel... vandaar

Grt Erik

Re: vering 110

Geplaatst: za 31 dec 2011, 14:26
door Dixo
+2" Heavy Duty is een optie. OME heeft een hele hoop opties in hun veren-assortiment zitten, hoeft `ie niet gelijk veel stugger te worden.

Hulpveren van een 130 zou je ook nog kunnen proberen. Of inderdaad die luchtbalgen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/12/2011 13:27 door Dixo.

Re: vering 110

Geplaatst: za 31 dec 2011, 14:39
door Marc-my-Words
't Is hangen of wurgen.
Langere veren met dezelfde soepelheid helpen maar zetten je stevig omhoog zonder lading.
Stuggere veren die zijn .... stugger, met name zonder lading.
En luchtbalgen, die kunnen stuk (maar schijnen het nog best goed uit te houden)
Voordeel van balgen is dat je de veerkarakteristiek kan aanpassen.

Marc

Re: vering 110

Geplaatst: za 31 dec 2011, 15:07
door Teun
Volgens mij heb je je keuze al lang gemaakt Erik

Ik zou dus gewoon voor die extra luchtbalgen gaan.
Die zullen heus niet 'zomaar' de geest geven. Goed schoonspoelen na een stevig modderbad zal de levensduur ongetwijfeld verlengen.
En de mogelijkheid om 'per lading' de hoogte/stugheid te bepalen is natuurlijk wel heel aantrekkelijk.

Kun je ons op de hoogte houden van je ervaringen hiermee?

Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner

Re: vering 110

Geplaatst: za 31 dec 2011, 17:40
door bowy
Erik,


Gewoon die luchtbalgen nemen, waren bij mij na 80.000 km en 3,5 jaar nog niet versleten dus wat mij betreft behoorlijk degelijk, ik bedoel jij weet ook waar mijn 110 allemaal geweest is

Gr. Bowy

Re: vering 110

Geplaatst: zo 01 jan 2012, 22:14
door bouwallrounder
dat valt toch mee. Maakt het voor die balgen nog uit dat ik langere veren heb? Of rekken ze dat wel af?


Grt Erik

Re: vering 110

Geplaatst: ma 02 jan 2012, 09:36
door Puffino
Vraag Hendrik Swane eens. Die is er ervaren mee.

Let inderdaad wel op dat als je in de blubber gaat karren er mee ik me KAN voorstellen dat dit de levensduur niet ten goed komt.

Wat is je eigen gebruik, dat is dus de vraag.

(Ik zit er ook aan te denken)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: vering 110

Geplaatst: ma 02 jan 2012, 09:58
door Puffino
dat schijnt uit te maken ja, zit ik ook mee. (ALS ik al die balgen wil)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: vering 110

Geplaatst: ma 02 jan 2012, 18:14
door bouwallrounder
voor mijn werk gebruik ik hem als rijdende gereedschapkist/boodschappenkar. Voor de lol af een toe door de blubber.
Maar altijd met lading (meer of minder). Bij de laatste blubberrit had ik de bak leeg, toen stond ie veel mooier en reed ook beter. Toen viel het me weer op.

Ik word niet heel veel wijs uit de site van airlift 1000. Ik moet ook weten of het wat uitmaakt hoe lang je veren zijn ed.

Grt Erik

Re: vering 110

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 22:51
door bowy
Even een verlate reactie, als je veren +2 inch zijn, zijn de balgen tekort. Had. Opgelost door 2 hardhouten schijven te zagen van een cm of 4 en die in de veren boven de balgen te stoppen. Werkte perfect!

Gr. Bowy

Re: vering 110

Geplaatst: di 10 jan 2012, 00:29
door Martijn ten Broeke
Wat ik in Marokko bij een garage in Merzouga heb gezien is dat ze in de bestaande veer een andere veer zetten. Ze wilden dat ook bij mij doen maar wij hadden net een nieuwe set Terra.s er onder!! Deze garage heeft vroeger ook voor de dakar reparatie gedaan! Verschillende Amsterdam-dakar rijders hebben het wel gedaan! Het schijnt erg goed te werken!

Foto's Amsterdam-Dakar


Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......

Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5c430c54ddb5df3739d077e90c845596', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 15013123, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: vering 110

Geplaatst: di 10 jan 2012, 09:10
door Marc vd K
Dit heb ik in nederland ook al bij iemand gezien. Deze defender leek ook wat stabieler op de weg te liggen. En helt niet over in de bochten.

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d37f9716cb0b16c2a2f1e7f2fcdc99d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 15013385, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]

Re: vering 110

Geplaatst: di 10 jan 2012, 09:19
door Puffino
Ik zie de lol niet? Of ik begrijp je verkeerd. Ik neem aan dat je het hebt over even lange veren? Dan kun je toch net zo goed stuggere veren monteren?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: vering 110

Geplaatst: di 10 jan 2012, 11:22
door Marc-my-Words
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zie de lol niet? Of ik begrijp je verkeerd. Ik
> neem aan dat je het hebt over even lange veren?
> Dan kun je toch net zo goed stuggere veren
> monteren?


Precies .... er is heel veel onzin en kletskoek mbt veren.

De werking van een veer hangt af van lengte en "veerkracht".
Soms is die "veerkracht" progressief.

Een luchtveer kan heeft ook een progressieve werking en het voordeel van de aanpasbaarheid van de "veer-karakteristiek".

En: een stuggere veer geeft minder overhellen maar ook minder comfort en minder terrein-kwaliteit.
Stabilisatoren geven ook minder overhellen, origineel comfort wel minder terrein-kwaliteit (je kan ze eventueel los nemen).

Zoals ik hier vaak lees: + 2 inch of anders .... niet zelden is het maar een slag in de lucht.
Beter is goed op een rijtje te zetten welke belasting, welk comfort en welke hoogte je wilt en dan de veer-karakteristieken hierbij te vergelijken.

Ervaringen van anderen zijn handig maar dan ook alleen als je weet welke belasting en welk comfort bij die ervaring horen, de voorspellende waarde van het advies "neem ABC veren + XYZ schokbrekers" is zonder die overigens elementen net zo waardevol als een blind gegooid dart-pijltje (ook die kan in een keer BullsEye zijn).

Marc

Re: vering 110

Geplaatst: di 10 jan 2012, 19:02
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Een set veren in een andere plaatsen lijkt mij slechts zin te hebben als de twee sets verschillende lengte hebben en de kortste stugger zijn dan de langere, je zakt dan met oplopende belasting in totdat je de stuggere veren belast, zo creer je een twee stappen progressieve veer.

Succes,

John

Re: vering 110

Geplaatst: di 10 jan 2012, 19:04
door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Of misschien hoeven de korte niet stugger te zijn, maar gaan dan in ieder geval met hun veerkaracteristiek de weerstand tot veren verhogen op het moment dat ze ingrijpen?

John



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/01/2012 18:06 door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com).

Re: vering 110

Geplaatst: di 10 jan 2012, 22:42
door bowy
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een set veren in een andere plaatsen lijkt mij
> slechts zin te hebben als de twee sets
> verschillende lengte hebben en de kortste stugger
> zijn dan de langere, je zakt dan met oplopende
> belasting in totdat je de stuggere veren belast,
> zo creer je een twee stappen progressieve veer.
>
> Succes,
>
> John


Het systeem wat jij beschrijft zit standaard onder een 130........

Re: vering 110

Geplaatst: wo 11 jan 2012, 00:17
door Marc-my-Words
En standaard zitten er onder een 110 progressieve veren, dwz enkelvoudige veren die naar mate ze inveren stugger worden.
Een iets kortere veer die zo'n progressief effect moet bewerkstellingen is mooi maar heeft wel het risico op "rammelen" als je net rond het wel/niet punt zit.
Onder een 130 zitten HeavyDuty veren (die denk ik ook onder de HeavyDuty 110 zitten, beide max 3,5 ton totaalgewicht), zonder serieuze lading ben je met die veren niet blij.

Marc