olie via klepseals
Geplaatst: do 29 dec 2011, 01:11
Hallo allemaal,
In mijn quest om het roken van Torretje op te lossen adviseerde Ben (niet zo laroleek) om toch maar eens naar de klepseals te gaan kijken. De compressie is goed en ik heb nu al heel erg lang naar een lek in de dieseltoevoer gezocht en de dieselpomp timing aangepast. Het motortje loopt ook heel goed, alleen die grote rookwolk aan de achterkant.
Over de klepseals nadenken kwam ik op het volgende. Als er olie via de seals naar binnen loopt komt er olie in de cillinder en krijg je rook, logisch. Maar als de auto stilstaat lekt er nog steeds was olie naar binnen wat dan in de cillinder gaat zitten. Als je de auto probeerd te starten dan moet eerst die olie eruit voordat er gestart kan worden. Dat kan het moeilijk starten verklaren.
De vrije dagen tussen kerst en oud&nieuw gebruikt om de klep seals eens aan te pakken. Ik heb vandaag de kop eraf gehaalt. Toen de kop eraf was zag ik in de cillinders een klein plasje olie liggen (de helft van de cillinder was droog en de ander helft nat van olie). Ook zag ik hier en daar aangekoekte olie. De onderkant van de kleppen zag er het volgende uit. Alle inlaatkleppen waren bedekt met aangekoekte vette olie. Alle uitlaatkleppen waren nat van olie.
Toen ik de kleppen eruit haalde zag de rest van de kleppen er het zelfde uit. Dus ook de bovenkant van de inlaat kleppen waren gekoekt met olie en de uitlaat kleppen nat van de olie.
Het lijkt er dus op dat er olie de cillinder in komt via de kleppen
BTW ik het de klepveren gemakkelijk losgekregen met behulp van een oude lijmtang en een stukje buis met een gaatje erin. Ging best gemakkelijk. Kop op de werkbank (met stuk doek eronder). Stukje uit op de klepveer. Lijmtang om de sandwich: werkblad/doek/kop/klepveer/buisje, en aandraaien maar. Dan met een magneetje de ringetjes eruit vissen.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('90b66b37a850b9ca470384fd1c8431f9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 14966373, 600, 600, 'Loading image ...', false);
In mijn quest om het roken van Torretje op te lossen adviseerde Ben (niet zo laroleek) om toch maar eens naar de klepseals te gaan kijken. De compressie is goed en ik heb nu al heel erg lang naar een lek in de dieseltoevoer gezocht en de dieselpomp timing aangepast. Het motortje loopt ook heel goed, alleen die grote rookwolk aan de achterkant.
Over de klepseals nadenken kwam ik op het volgende. Als er olie via de seals naar binnen loopt komt er olie in de cillinder en krijg je rook, logisch. Maar als de auto stilstaat lekt er nog steeds was olie naar binnen wat dan in de cillinder gaat zitten. Als je de auto probeerd te starten dan moet eerst die olie eruit voordat er gestart kan worden. Dat kan het moeilijk starten verklaren.
De vrije dagen tussen kerst en oud&nieuw gebruikt om de klep seals eens aan te pakken. Ik heb vandaag de kop eraf gehaalt. Toen de kop eraf was zag ik in de cillinders een klein plasje olie liggen (de helft van de cillinder was droog en de ander helft nat van olie). Ook zag ik hier en daar aangekoekte olie. De onderkant van de kleppen zag er het volgende uit. Alle inlaatkleppen waren bedekt met aangekoekte vette olie. Alle uitlaatkleppen waren nat van olie.
Toen ik de kleppen eruit haalde zag de rest van de kleppen er het zelfde uit. Dus ook de bovenkant van de inlaat kleppen waren gekoekt met olie en de uitlaat kleppen nat van de olie.
Het lijkt er dus op dat er olie de cillinder in komt via de kleppen
BTW ik het de klepveren gemakkelijk losgekregen met behulp van een oude lijmtang en een stukje buis met een gaatje erin. Ging best gemakkelijk. Kop op de werkbank (met stuk doek eronder). Stukje uit op de klepveer. Lijmtang om de sandwich: werkblad/doek/kop/klepveer/buisje, en aandraaien maar. Dan met een magneetje de ringetjes eruit vissen.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('90b66b37a850b9ca470384fd1c8431f9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 14966373, 600, 600, 'Loading image ...', false);