Pagina 1 van 1

LR freelander kopen, waar op letten ?

Geplaatst: di 27 dec 2011, 10:19
door Nardo
Beste prikkers,

Ik overweeg een LR freelander te kopen van een jaar of 10 oud.
Het moet een bezine uitvoering zijn.
Nu heb ik wel eens gelezen over problemen met het koelsysteem en (fabrieks) modificaties hier aan.

welke type motoren zijn er en welke zijn het meest betrouwbaar, waar moet je opletten, wat zijn de mindere punten van een Freelander ?

Wie kan mij helpen een checklistje op te stellen ?

Nardo

Re: LR freelander kopen, waar op letten ?

Geplaatst: di 27 dec 2011, 11:18
door Marc-my-Words
Is het niet zo dat de mindere punten van de Freelander .... de benzine-motoren zijn ?

Re: LR freelander kopen, waar op letten ?

Geplaatst: di 27 dec 2011, 11:37
door VeeTee
haha, ja de beste was de TD4 (BMW motor)...

Maar serieus, met benzine uitvoeringen heb ik geen ervaring. Wel van gehoord (iets met klok en de klepel), de problemen met koppakking etc. Voor alle modellen geldt goed controleren op de aandrijflijn: viscokoppeling en IRD (zie linkje).

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/12/2011 10:38 door VeeTee.

Re: LR freelander kopen, waar op letten ?

Geplaatst: di 27 dec 2011, 13:07
door disco1992
ik ken aantal mensen met een freelander benzine 3 stuks ! en alle 3 hebben ze problemen ermee.

waarvan 2 koelproblemen hebben en 1 heeft andere problemen.

er zijn bepaalde type die schijnbaar beter zijn.

maar de eerste benzine modellen zou ik zelf nooit kopen.

disco1992

Re: LR freelander kopen, waar op letten ?

Geplaatst: di 27 dec 2011, 13:23
door plaetje
en ik rij al 5 jaar er mee en heb GEEN probleem met de 1,8 benzine uitvoering

plaetje

Re: LR freelander kopen, waar op letten ?

Geplaatst: di 27 dec 2011, 14:34
door disco1992
veel van deze freelanders hebben inmiddels al een nieuwe motor erin liggen.
als deze auto's al paar keer van eigenaar veranderd zijn weten vaak de mensen dat niet eens.

problemen van koelwater zijn ook redeliojk goed op te lossen. maar kost al gauw 600 tot 750 euro

disco1992

Re: LR freelander kopen, waar op letten ?

Geplaatst: di 27 dec 2011, 17:01
door mr epic
viscokoppeling is zeker een zwak punt van deze auto's weet ik uit ervaring. Vaak wordt je dan met een dure reparatie opgezadeld terwijl het vaak goedkoop op te lossen is.

Kijk en zoek maar eens op dit forum Freelander Club

Ik heb geen ervaring met de benzine motor, ik had een TD4 (BMW model)

grt. mr epic

Re: LR freelander kopen, waar op letten ?

Geplaatst: di 27 dec 2011, 18:25
door plaetje
als de auto meer als 2ton gelopen heeft dan zet er een gerepareerde motor in meestal gaan ze bij 80 tot 140 kapot )
en de lahers voor en achter de visco koppeling op tijd vervangen, het leverd een flinke besparing op. zeker als je het zelf doet.
het is zeker geen snelle auto

plaetje

Re: LR freelander kopen, waar op letten ?

Geplaatst: di 27 dec 2011, 21:40
door Ruben Hummel
Beste Nardo,

Ook hier geldt; wees gewaarschuwd, maar laat je niet 100% afschrikken door de perikelen met de koppaking. Er zijn zat Freelanders waarvan de 1800cc het veel langer uit houdt dan 200.000km.

Die koppakkingen gaan inderdaad wel eens stuk, als het goed is gerepareerd gaat het lang goed. Bij deze motor is het gewoon van groot belang er normaal mee te doen; rijd de motor rustig warm (eerste 10min rustig aan; gas niet te diep in niet te ver doorhalen naar de hogere toerentallen). Gezien de motor niet enorm overhoudt in deze auto wordt de motor vaak 'zwaar belast'. Dit kan prima, maar dan wel met warme motor.

Wij hebben zelf een Rover 45 met dezelfde 1800cc motor, die inmiddels over de 2 ton staat. (Volgens de boeken is de motor nooit vervangen, alle boekjes en papieren erbij...).
Nu even afkloppen voor ik het volgende vermeld....De Rover 45 verbruikt geen druppel olie of koelvloeistof. Wel eerder problemen met de koppaking gehad 140.000km, maar deze zelf, rustig en doordacht, vervangen. Was vlak ervoor ook vervangen door een ex-Rover dealer (had waarschijnlijk een slechte dad oid, want het was echt knoeiwerk...)


Denk er rustig over na. Houd en de vloeistoffen wekelijks in de gaten en los de lekkage op. Als je doorrijdt krijg je de echte problemen.


Succes met de beslissing!

ps. Ik ben zelf opzoek geweest naar een Freelander met een 2,5 automaat. Ook deze kan koelvloeistof verbruik hebben, daarvan is de mogelike oorzaak een gezakte cilinderbus.... Gezien de meeste freelanders die ik heb gezien erg matig waren voor de prijzen heb ik het niet gedaan en een zeer betrouwbare Koreaan gekocht.

Groeten,
Ruben


Foto-XH7M6C83.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eb44a793d1c3d36dae0eae3db00b95f4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XH7M6C83.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', '', 14961831, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: LR freelander kopen, waar op letten ?

Geplaatst: wo 28 dec 2011, 00:21
door Apke
Hoi Nardo,

Ik moet zeggen dat onze Freelander uit 2000 zich verbazend goed houd.
De grootste kosten die we tot nu toe gehad hebben is een set banden en de visco (welke momenteel preventief vervangen wordt).
Naast de Freelander hebben we nog een Serie III uit 1979 die beduidend meer onderhoud en aandacht vraagt. Misschien niet helemaal een eerlijk vergelijk, maar een Renaud uit 2003 hebben we van ellende ingeruild vanwege een constante stroom van problemen.

Goed, inmiddels zijn we twee keer met de Freelander op vakantie geweest (met caravan), 1 keer naar Zuid Frankrijk en 1 keer naar Kroatie (Noorden). Beide keren zonder problemen gereden ondanks de behoorlijke hitte en de bergen.
Verder heb ik een aantal malen met een aanhanger van rond de 2.5 ton rondgereden (bij ons in de buurt) waarbij de auto ook zonder problemen het gewicht trok en remde.
Daarnaast al aardig wat lange afstanden gereden op de (Duitse) snelwegen, alles zonder problemen.

De reden dat de Visco wordt vervangen is omdat deze bij koud weer begon te happen en ik het risico van erger niet wilde lopen.
Een visco is inmiddels rond de 500 euro verkrijgbaar en als je het zelf doet, dan vallen de kosten mee.
Inmiddels staat er ongeveer 165.000 op de teller, we mogen dus niet echt klagen.

Wat ik zo gelezen heb in het Haynes handboek is dat ook de koppakking geen onmogelijke klus is om te doen, mochten dat probleem zich voordoen.
De standaard koppakking is eigenlijk niet goed en inmiddels zijn er betere verkrijgbaar die veel minder problemen geven. Als je gelijk ook de thermostaat buiten het blok plaatst, schijn je van alle problemen verlost te zijn (even zoeken op Internet).

Wat verder een kwaaltje is zijn de ramen (het meganisme om ze open en dicht te doen). Dit zit met kabels en kan wel eens misgaan.
Ook hiervan is de reparatie niet echt moeilijk. Bij ons is de rechter voorportier en de achterportier van een nieuw meganisme voorzien.
Ik zie dergelijke reparaties als once in a lifetime.

Verder is mij verteld dat het schuifdak kan gaan lekken.
Hiermee heb ik tot nu toe geen ervaring, maar je kan het herkennen aan roestsporen.

Hoewel wij zeer tevreden zijn over de Freelander staat deze toch te koop (stuur maar even een berichtje als je geinsteresseerd bent).
De reden dat de auto te koop staat ..... drie opgroeiende kinderen waarvan de oudste 14 is. Met name bij lange reizen wordt het wat krap.
Ik rij zelf dagelijks in de Freelander en geniet nog iedere dag van de auto, als de auto niet verkocht wordt, hebben de kinderen pech gehad
Wat ik terug zou willen kopen .... een Discovery 7 zits, vraag maar niet wat daar allemaal aan kapot zou kunnen gaan

Tot nu toe heeft de 1.8 benzine me overal gebracht waar ik wilde zijn en ook bewezen dat deze in de bergen met de caravan zijn mannetje staat. Tja, het is geen super sterke trekker, maar hij komt er zeker wel en haalt in de bergen menig vrachtwagen in.
Ook op de snelweg rijd de auto lekker mee, maar is geen sportwagen.
Echt terrein rijden heb ik er (nog) niet mee gedaan en is volgens mij de auto niet geschikt voor (mist een lage gearing, maar heeft wel een lage eerste versnelling) als je het vergelijkt met een Defender of Series. Wel een auto om heerlijk mee te geenlanen of af en toe eens een bergje te pakken.

Succes met je aankoop, ik hoop dat je net zoveel geluk met je Freelander krijgt als wij hebben.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2f062e595c5e6e846c659321f42d5c09', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14962625, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: LR freelander kopen, waar op letten ?

Geplaatst: wo 28 dec 2011, 09:22
door nardo
Allen dank tot nu toe voor de info.
Ik weet nu meer, en ga er nog eens goed over nadenken.

Nardo

Re: LR freelander kopen, waar op letten ?

Geplaatst: wo 28 dec 2011, 10:23
door larolady
Hallo Nardo,

Voor welke auto je ook kiest, laat altijd een aankoopkeuring doen door een gerenomeerd bedrijd gespecialiseerd in Land Rovers. Die weten vaak de minpunten van bepaalde type Land Rovers en zullen daar extra aandacht aan besteden. Evt. kun je dan nog een offerte laten maken voor de te verwachten kosten/reparaties. Dit kun je dan weer meenemen in de onderhandelingen over de verkoopprijs waardoor je zo'n aankoopkeuring gelijk je eerste winst is.