Pagina 1 van 1
Waarom kiezen voor een 300tdi
Geplaatst: vr 23 dec 2011, 22:41
door Klompsma
Wat zijn de voordelen van een 300 tdi ten opzichte van de 200 tdi in een 90 van 1984.
Ik heb nu een 90 2.5 lpg, maar hij is te licht voor een trailer van max 3500 kilo te trekken ; )
Is een 300 tdi een goede trekker.
Wat zijn de voordelen / nadelen.
En eventuele ervaringen?
Re: Waarom kiezen voor een 300tdi
Geplaatst: vr 23 dec 2011, 22:49
door Scratch
Voordelen:
Multiriem ipv V-snaar, dus je kan een zwaardere dynamo monteren.
Jongere motor, waarschijnlijk minder km's.
Je kan beter weg met je uitlaat
Zou stiller zijn dan een 200TDi
nadeel:
Je heb een andere bak nodig (R380) Aan passen aan LT77 kan wel als je het vliegwiel huis meeneemt.
Motor zit verder naar voren met een R380 bak.
Motor steunen aan chassis verplaatsen, of bracket aan motor aanpassen.
Zou eerder een lekke koppakking hebben dan een 200TDi.
Re: Waarom kiezen voor een 300tdi
Geplaatst: za 24 dec 2011, 00:15
door sjorsboomschors/aka/PP
Je vergeet de kopbouten...was ook iets mee
Re: Waarom kiezen voor een 300tdi
Geplaatst: za 24 dec 2011, 10:43
door pascal ubags
hoi
waarom heeft lr de 200tdi vervangen door 300tdi, in principe zelfde motor, maar dan goedkoper in productie,
slechtere olie pomp, geen versteviging onder in carter
200 is volgens mij beter, maar zeldzamer.
gr pascal
Re: Waarom kiezen voor een 300tdi
Geplaatst: za 24 dec 2011, 11:19
door Oscar
In aanvulling op Pascal:
En je kunt de 200tdi zonder aanpassingen (laswerk) aan het chassis plaatsen.
De ervaringen met rijden heb ik nog niet. De verse 200tdi (Defender motor) staat nog op de bok.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/12/2011 10:21 door Oscar.
Re: Waarom kiezen voor een 300tdi
Geplaatst: za 24 dec 2011, 11:31
door Scratch
Oscar Schreef:
-------------------------------------------------------
> De ervaringen met rijden heb ik nog niet.
Het verschil tussen een 2,5TD en een 200TDi of een 300TDi en een Td5 is echt waarneembaar.
Verschil tussen 200TDi en 300TDi merk je niet.
Nog een nadeel van de 300TDi is de vacuumpomp, deze kan zomaar uit elkaar klappen.
Van een 200TDi zou vaker de distributie riem knappen, maar ja, een paar stoterstangen en een riem en je rijd weer
Re: Waarom kiezen voor een 300tdi
Geplaatst: za 24 dec 2011, 11:35
door Oscar
En laat ik nou mijn td5 weggedaan hebben voor de 200tdi.
Maar de gedachte aan de wegenbelasting maakt alles goed..
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: Waarom kiezen voor een 300tdi
Geplaatst: za 24 dec 2011, 12:29
door Benno
Mijn eigen ervaringen met beide zijn beperkt. Veel met een 300 weinig met een 200. 200 is iets sterker onderin bij laag toeren, de 300 pakt hem daarna overal op terug. Meer topvermogen (edc), soepeler lopen, minder lawaai onder de kap. De multiriem is gemakkelijk in onderhoud. Bij sommige typen loopt de spanner wel eens scheef waardoor de multiriem vreet of piept. Dit is meestal een montagefout van de monteur trouwens. Nieuwe spanner en goed monteren probleem opgelost. Verder denk ik dat het vnl. lood om oud ijzer is. Beide blokken zijn gewoon goede diesels. Mijn ode blok loopt nog steeds prima met meer dan 550.000 op de teller en dat is zeker geen uitzondering bij deze blokken. Beter of slechter is puur persoonlijk. Het is maar net waar je aan kunt komen. Als je een ombouw wilt doen zou ik wel kiezen voor een 300 TDI zonder EDC. De ouderwetse mechanisch bediende pomp is veel envoudiger om te zetten dan de nieuwere met allerlei electronica erbij.
de vacuumpomp kan zomaar klappen is onzin, ze kunnen gaan olie lekken, dat klopt. maar dat is oplosbaar door de popnageltjes uit te boren, nieuwe pakking tussen het deksel te maken en met kleine boutje terug te monteren (als het al fout gaat) en dat ding is alleen maar nodig voor rembekrachtiging dus ook geen drama als het onderweg gebeurt, gewoon harder stampen (als je het al merkt)
Ik heb enkel goede ervaringen met een 300 TDI (inmiddels meer dan 300000 km), maar ja, dat is natuurlijk wel in twee disco's.
Benno
Re: Waarom kiezen voor een 300tdi
Geplaatst: za 24 dec 2011, 14:19
door Scratch
Benno Schreef:
-------------------------------------------------------
> de vacuumpomp kan zomaar klappen is onzin.
Humm, dus ik zit onzin te praten
Re: Waarom kiezen voor een 300tdi
Geplaatst: za 24 dec 2011, 14:28
door Huub
Tuur lijk, dat doe je toch wel meer?
Andere onzin? Dat je de bak moet vervangen bij een 300 tdi, hij kan met het overzetten van de achterplaat van een 2.5 gewoon op je LT77, en aan het chassis hoef je ook niet te lassen als je de rechtersteun zelf maakt.
Persoonlijk heb ik hem er zo inzitten, maar het kan zijn dat ik volgend jaar voor de andere 110 kies om er de complete aandrijflijn van een discoautomaat in te kieperen.
GRT en Merry Christmas
Huub
Re: Waarom kiezen voor een 300tdi
Geplaatst: za 24 dec 2011, 14:37
door vossehoff
200TDi is iets zuiniger in het verbruik.
300TDi is iets krachtiger.
Heb ooit eens een volledige lijst gemaakt van voor en nadelen en had toen de voorkeur voor de 200TDi vanwege het verbruik (en de globale opmerkingen dat hij iets betrouwbaarder zou zijn), maar het blijft gewoon praktisch mierenneuken want in het gebruik maakt de leeftijd van de motor meer uit dan de verschillen tussen de twee motoren.
gr Niels
Re: Waarom kiezen voor een 300tdi
Geplaatst: za 24 dec 2011, 15:59
door Scratch
Huub Schreef:
-------------------------------------------------------
> maar het kan zijn dat ik volgend jaar voor de andere 110 kies om er de complete aandrijflijn van een discoautomaat in te kieperen.
Dat is dus weer een voordeel van een 300TDi !!
Re: Waarom kiezen voor een 300tdi
Geplaatst: za 24 dec 2011, 19:22
door Anton (Rumble)
Hoe kan een vacuum pomp nu olie lekker, dat ding trekt toch vacuum?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/12/2011 18:29 door Rumble.
Re: Waarom kiezen voor een 300tdi
Geplaatst: zo 25 dec 2011, 04:31
door vossehoff
Als het Engels is lekt het toch olie? Of hoort dat niet standaard ...
gr Niels
Re: Waarom kiezen voor een 300tdi
Geplaatst: zo 25 dec 2011, 21:09
door forbert 90-200Tdi
Waarde Klompsma,
als alle 200 Tdi's op zijn is de 300 Tdi inderdaad de beste keuze.
Groets, Kalksma