Pagina 1 van 1

Techneuten why ?

Geplaatst: za 17 dec 2011, 22:13
door Dutchmo
Heren Techneuten,

In het aanloop en inlees traject naar een 200 TDI ombouw kom ik bij het aandraaien van de cilinderkop bouten een
aandraai moment...... en 2 aandraai hoeken tegen ? (40 Nm - 60 Drg - 60 Drg)

- waarom niet in één keer het juiste aandraai moment ?
- waarom niet in één keer de totale aandraai hoek ?
- kortom waarom een combinatie van die twee ?

mvgr Mo

Re: Techneuten why ?

Geplaatst: za 17 dec 2011, 22:26
door Jan
Je hebt bij vrijwel alle aanhaalmomenten van meerdere bouten in één vlak 2 aanhaalmomenten. In sommige gevallen met speciale bouten weer juist niet.
Vaak worden die allebei in Nm gegeven dan staat er bv 65-75 Nm oid.
Eerst voorspanning en dan nog natrekken. Vooral bij de landmacht hadden ze er een handje van om alles 2x op moment aan te draaien, soms zelfs plaatwerk.

Re: Techneuten why ?

Geplaatst: za 17 dec 2011, 23:07
door Dutchmo
dank Jan voor je reactie,

Ik snap wel dat je een bout nog een keer natrekt met een groter moment
maar waarom in één en dezelfde handleiding het eerste aanhaal moment in NM en de tweede en derde
in een aandraai hoek !

gr MO

Re: Techneuten why ?

Geplaatst: za 17 dec 2011, 23:12
door Cadarn
Belangrijkste reden voor die hoek is het gebruik van rekbouten. Ze moeten dus voldoende rekken.

Re: Techneuten why ?

Geplaatst: za 17 dec 2011, 23:35
door Marc-my-Words
Precies, de bout is dus met die 40Nm "gewoon" aangedraaid, en daarna nog 1/3 slag, maar dan in twee stappen.
Aan de hand van de spoed kan je dus eenvoudig terugrekenen hoeveel een en ander opgerekt wordt.

Marc

Re: Techneuten why ?

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 08:38
door Eric&Betty Boop
Hoekverdraaiing werkt ook nauwkeuriger dan op moment, Bij hoekverdraaiing heeft eventueel aanwezig vuil of roest op de schroefdraad geen invloed op de mate van vastzetten. Vuil schroefdraad geeft meer weerstand dus met een momentsleutel zit je dan eerder aan de ingestelde waarde terwijl de bout dan eigenlijk nog niet vast genoeg zit.

In twee of drie keer doe je om de kracht gelijkmatig op te bouwen.
Een cilinderkop b.v. is best een groot oppervlak, door nu eerst alle bouten op de lage waarde vast te zetten in de goede volgorde en daarna op de hogere waarde worden de krachten gelijkmatig verdeeld waardoor kromtrekken wordt voorkomen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('25b62060aff54a2ec4bdedec94ddbac9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14927801, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('4d017cc7d4f401a95a96ceb3d390b233', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14927801, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Techneuten why ?

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 11:38
door Puffino
Precies, dat is hem: vervorming. Die kop moet wel netjes blijven, het materiaal moet zich goed "zetten". Die bouten draaien heel stroef op het laatste stuk, de weerstand om deze vast te draaien is zo groot dat deze in de buurt komt van de trekkracht (hoe strak je deze vastzet). Bij vervuiling of juist vettigheid zou je hiermee de nauwkeurigheid enorm te kort doen. Zeker als je hem niet in een keer goed op spanning zou zetten is de weertand die je zou moeten overbruggen om de bout in beweging te krijgen veel te groot voor waarop je hem zou moeten aantrekken. Zeker een momentsleutel met knik zou dan "knik" zeggen nog voor ie goed en wel werkelijk op de juiste spanning zit, puur vanwege de enorme weerstand om de bout aan het "glijden" te krijgen.

Trucje om die 60 graden zonder gradenboog toch supernauwkeurig te kunnen doen:
neem een grote sleutel met lang verlengstuk om de bout vast te zetten.
neem een VASTE (dus geen ratel) sleutel met KORT verlengstuk en zet deze op een ANDERE kopbout parallel aan de stand van de sleutel waaraan je zou BEGINNEN te trekken. (deze moet een kort verlengstuk hebben om niet in de weg te kunnen zitten bij het draaien aan de ander).
Vervolgens (je trekt dus nog niks aan!!) haal je die vaste extra sleutel LOS van zijn kopbout en in de lucht verzet je hem een tandje rechtsom weer terug op dezelfde kopbout.
De arm van deze vaste sleutel maakt dan PRECIES een hoek van 60 graden met jouw sleutel waarmee je wilt gaan aantrekken.
Aantrekken tot ze weer parallel staan en je hebt een hoek van 60 graden getrokken.

Voordeel is namelijk dat de bouten en moeren 60graden vlakken hebben. Nog nooit iemand zien doen maar werkt perfect.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/12/2011 10:40 door Puffino.

Re: Techneuten why ?

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 12:03
door Marc-my-Words
Je kan ook de sleutel (met verlengstuk) op de boutkop zetten in die 60º verder stand en even een streepje zetten, of een obstakel, daarna zet je de sleutel dus die 60º terug en draait netjes tot de streep of aanslag. Als je een streep op de sleutel en er vlak naast zet dan is het ook makkelijk de truuk de tweede keer 60º weer net zo te doen - niks geklooi met gradenbogen - en doe je het een beetje sluw/slim dat zou een oppervlakkige toeschouwer denken dat je gewoon op het gevoel doet.

Marc

Re: Techneuten why ?

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 13:08
door Sander van Beek
Het is sowieso verstandig de gaten even door te tappen voor je de bouten weer vastzet. Heb dit klusje van de week zelf ook gedaan, het zal je verbazen hoeveel vuil je er nog uit haalt met een tapje. Let er trouwens wel op dat het fijn metrische draad is, een normaal tapje past niet.

Re: Techneuten why ?

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 13:10
door Puffino
Oh nee, ik wil nooit mensen het gevoel geven het op gevoel te doen (zelfs als ik het wel doe), daar zijn al heel wat mensen hier op het forum op afgebrand....

;-)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Techneuten why ?

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 19:34
door Dutchmo
Mannen bedankt,

Heb weer wat geleerd en begin zo langzamerhand de wonderlijke maar o zo leuke wereld der Land Rover's
te leren kennen, bedankt voor jullie input en met name Sander die heeft weten te voorkomen dat ik een
hoek-verdraaiings meter zou gaan kopen.

mvgr Mo