Hallo iedereen,
Ik ben mijn landrover series 2a uit 1971 aan het restaureren en ik ben erover aan het denken om het onderblok van mijn 2,25 liter 3x gelagerd motor te reviseren of te laten reviseren. Ik heb geen echte reden om te denken dat het blok echt toe is aan een revisie de kop is onlangs grondig gereviseerd met geharde klep zittingen voor de gas installatie en de motor liep mooi met een top snelheid van 115 km/u en koppel genoeg naar mijn idee over het hele toeren bereik. Er zit een elektronische ontsteking op dat wel en hij loopt op gas verder is het gewoon allemaal standaard. Ik zit dus nog wel te twijfelen of het wel nodig is.
Dus de vraag is als volgt:
Als ik de motor uit elkaar zou halen waar moet ik op letten in de zin van wat is versleten en moet dus vervangen worden?en wat kan ik zelf doen eraan en wat door een revisie bedrijf. En weet iemand in zuid Limburg een goed adres voor motoren revisie. Voor de kop ben ik naar donkers in Heerlen gegaan en dat beviel goed en zij doen ook onderblokken dus ik zal daar alvast eens gaan informeren maar is er iemand met andere bedrijven die ze kunnen aanbevelen?
Kortom wat is wijsheid?
Groetjes raoul
Revisie onderblok 2.25 benzine
-
Dirk109
Re: Revisie onderblok 2.25 benzine
Waarom reviseren als het blok uistekend loopt?
Als er geen enkele aanleiding is om te reviseren en alles goed werkt lijkt het mij een beetje onzin.
Zelfs je kop reviseren en geharde zittingen erin is bedenkelijk.
Mijn 109 uit 83 rijd al zijn hele leven op lpg waarvan de laatste drie jaar bij mij.
Ik heb er nu 90.000 op zitten en de motor is nog in topconditie.
Goede compressie en weinig olieverbruik.
Dirk109
Als er geen enkele aanleiding is om te reviseren en alles goed werkt lijkt het mij een beetje onzin.
Zelfs je kop reviseren en geharde zittingen erin is bedenkelijk.
Mijn 109 uit 83 rijd al zijn hele leven op lpg waarvan de laatste drie jaar bij mij.
Ik heb er nu 90.000 op zitten en de motor is nog in topconditie.
Goede compressie en weinig olieverbruik.
Dirk109
-
Apke
Re: Revisie onderblok 2.25 benzine
Het lijkt er op dat jou motor in ieder geval nog loopt en ik lees ook niets over olie verbruik.
Don't fix it if it ain't broke.
Misschien eerst even wat testen en controleren voordat je begint.
Hoe is de compressie? Overal gelijk of is er een flink verschil tussen de verschillende cilinders?
Als de compressie goed is, niets aan doen.
Verder kan je nog de krukas lagers controleren door er 1 of twee los te halen en de lagerschalen te bekijken.
De lagerschalen kunnen vervangen worden zonder het blok er uit te halen en met een gemonteerde krukas.
Verder zou ik er niet teveel aan doen als ik jou was (en je verder geen gekke dingen tegen komt).
Alles wat goed is en je los haalt kan problemen opleveren als het opnieuw gemonteerd wordt.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4e421235127b5bc5d0ce694deeafb1ab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14895181, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Don't fix it if it ain't broke.
Misschien eerst even wat testen en controleren voordat je begint.
Hoe is de compressie? Overal gelijk of is er een flink verschil tussen de verschillende cilinders?
Als de compressie goed is, niets aan doen.
Verder kan je nog de krukas lagers controleren door er 1 of twee los te halen en de lagerschalen te bekijken.
De lagerschalen kunnen vervangen worden zonder het blok er uit te halen en met een gemonteerde krukas.
Verder zou ik er niet teveel aan doen als ik jou was (en je verder geen gekke dingen tegen komt).
Alles wat goed is en je los haalt kan problemen opleveren als het opnieuw gemonteerd wordt.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4e421235127b5bc5d0ce694deeafb1ab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14895181, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Raoul Winckels
Re: Revisie onderblok 2.25 benzine
Klinkt aannemelijk ja , het was eigenlijk onder het motto nu ik het toch aan pak kan ik het meteen allemaal aanpakken. Zoals ik al aangaf ik zou onder normale omstandigheden er niet over denken maar omdat ik dus nu bezig ben. Ik heb de kop toen laten reviseren omdat de kleppen zowel in als uitlaat kleppen helemaal ingebrand waren ondanks dat ik ze altijd wat ruimer gesteld heb. Ik kon hem wel weer afstellen maar een week later stonden de kleppen weer verkeerd dus kop gereviseerd en dan meteen aangepast. Sindsdien liep de auto als een Zwitsers klokwerk. Maar goed ik ga de lagerschalen eens controleren dan met het handboek erbij ik neem aan dat daarin staat waar ik op moet letten. Als iemand nog tips of toevoegingen heeft of een andere visie ik hoor het graag.
-
Ben leert elke dag van zijn Laro's
Re: Revisie onderblok 2.25 benzine
Ik ben op dit moment als leer project ook een 2,25 benzine blok aan het reviseren.
Als je de kop er af heb, kan je de boring nameten, anders zou ik gewoon een compressietest doen.
De lagerschalen zijn vrij makkelijk te vervangen, wel eerst meten of ze binnen de marges zijn (staat in het handboek) en dan eventueel vervangen.
De nokkenas kan je redelijk controleren door de ontluchtingspijp te demonteren en de benzine pomp te demonteren, dan zie je de meeste nokken van de as.
Verder zou ik er niet te veel afhalen, als het niet nodig is.
Ik moet wel zeggen dat ik nu zo'n beetje de hele motor uit elkaar gehad heb en dat het een leuke leerschool is.
Nu moet hij ooit nog eens gaan lopen.
handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1df658e1dcd3b73e25c0902a9af755be', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 14895362, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Ben
Als je de kop er af heb, kan je de boring nameten, anders zou ik gewoon een compressietest doen.
De lagerschalen zijn vrij makkelijk te vervangen, wel eerst meten of ze binnen de marges zijn (staat in het handboek) en dan eventueel vervangen.
De nokkenas kan je redelijk controleren door de ontluchtingspijp te demonteren en de benzine pomp te demonteren, dan zie je de meeste nokken van de as.
Verder zou ik er niet te veel afhalen, als het niet nodig is.
Ik moet wel zeggen dat ik nu zo'n beetje de hele motor uit elkaar gehad heb en dat het een leuke leerschool is.
Nu moet hij ooit nog eens gaan lopen.
handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1df658e1dcd3b73e25c0902a9af755be', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 14895362, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Ben