Pagina 1 van 1

ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: za 03 dec 2011, 14:59
door Rick90
Hoi prikkers,

Ik sta hier met een Defender td5 waarvan het ABS lampje tijdens het rijden zo nu en dan een beetje flauw gaat flikkeren, hij springt niet echt aan.
Nadat we de ABS pomp hebben vervangen heb ik de computer uitgelezen dus dat is in orde. De ABS werkt ook gewoon maar tijdens het rijden gaat het lampje op een willekeurig moment een beetje flikkeren.
Wat kan de oorzaak zijn?

Re: ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: za 03 dec 2011, 15:07
door Boelo
Speling op een van de wiellager waardoor de sensor een foutmelding geeft? Noem maar een dwarsstraat.
Groet Boelo

Re: ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: za 03 dec 2011, 15:29
door sjorsboomschors/aka/PP
bij mijn E23 had ik dit ookorzaak een contactbreuk in m'n remblokkabeltje( sensor); deze maakte bij mij met insturen soms shortcut, met als gevolg branden lampje.
je hebt er drie geloof ik, ( ik iig wel)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/12/2011 14:34 door sjorsboomschors/aka/PP.

Re: ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: za 03 dec 2011, 15:30
door Rick90
Alle lagers zijn al gedaan en spelingvrij Als er een sensor defect is zou de computer dat moeten aangeven maar de computer geeft geen ABS foutmeldingen.

Re: ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: za 03 dec 2011, 15:33
door Rick90
Heb net gekeken maar deze Def heeft geen remblokken met sensoren en ik zie ook geen aansluitingen hiervoor zitten.

Re: ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: za 03 dec 2011, 15:36
door sjorsboomschors/aka/PP
HUH, ?? hoe weet je comp. dan dat je ABS ingrijpt..?? maw> daar is dat lampje toch voor? of is het contactje van je lampje kaduuk/lampje zelf>?

Re: ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: za 03 dec 2011, 16:39
door disco ronl
het remblok kabeltje is alleen voor het remcontrolle lampje, als blok is versleten maakt het contact in het remblok massa met de remschijf en gaat het remlampje branden.
dit staat geheel los van het ABS lampje. deze wordt door de computer bestuurd.
de computer meet via de ABS sensoren die in de wiel naaf zitten, deze registreerd de draai snelheid per wiel en dit samen met de snelheid van de auto zelf.
de computer kan zien of de sensor goed is, er een kabel breuk is of dat de afstand tussen sensor en CV-joint goed is.
een vaag knippered lampje heeft dan mijnsinzien niets te maken met de uitlezing door de computer maar moet eerder gezocht worden is de aansluiting naar het lampje zelf, slecht contact ergen of los lampje/slecht lampje.

Re: ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: za 03 dec 2011, 17:00
door defendertje90
Alle connectors zuiver en niet vol met vocht waardoor er vals contact ontstaat. Denk dat je zoiets moet gaan zoeken of ergens een doorgesleten kabel.

Re: ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: za 03 dec 2011, 17:55
door Roelie
Computer regeld het ingrijpen van abs toch zelf.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6b036705ac3856e869c09d05b2713a2c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14873831, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012

Re: ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: za 03 dec 2011, 18:41
door Marc-my-Words
Lijkt mij ook een kwestie van een vals contactje, vermoeid massa-contact of een "zwevende" boordspanning achter het dashbord.
Als de ABS-computer een correct signaal krijgt dat er iets mis is dan kan je dat uitlezen - en dan gaat het lampje echt aan, en blijft er een afwijkende sensor-waarde dan gaat ie zelfs permanent aan en permanent in error.
Wat ook kan is dat er een ABS/ETC-ingreep is: gladde banden en dito weg: maar dan krijg je een TC lampje dat knippert.

Marc

Re: ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: za 03 dec 2011, 19:08
door Paul Kampeerrover
Op de print van de klokken zit een chip die last kan hebben loszittende kontakten.
Als er functies in het dashbord gaan uitvallen of vage storingen gaat vertonen, kan bovenstaande het geval zijn.
Remedie; naar de autoelectronica specialist.

Deze klacht is met name bij de disco 2 nogal eens het geval. Nu heb je geen Disco maar een Defender, maar wel 1 met ABS.
Die losse contacten zijn niet met het oog te zien.
Ik ga er vanuit dat je een latere TD5 hebt.

Groet, Paul

Re: ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: za 03 dec 2011, 19:47
door sjorsboomschors/aka/PP
is het niet de 3 amigo's on tour ??

Re: ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: za 03 dec 2011, 21:27
door Marc-my-Words
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> is het niet de 3 amigo's on tour ??

Gelukkig hebben Defenders geen 3 vrienden - da's nl een typische Disco-kwaal.

(en met die amigo's heb je geen vijanden meer nodig)

Marc

Re: ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: za 03 dec 2011, 21:50
door sjorsboomschors/aka/PP
aha, ik ook weer wat geleerd

Re: ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 00:20
door Hendrik "Blue-Box"
Zelf heb ik al een paar keer meegemaakt dat er een te grote afstand zat tussen de ABS sensoren bij de wielen en de krans waarop hij detecteert.
Kortom zitten bijvoorbeeld bij je voorwielen de sensoren wel volledig in de swivelpinnen gedrukt?

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('be29ac335483e6e5af69341f28f6795a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 14875012, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 00:44
door Ruud Kemmens
Hoi,

Als de kabels van en naar de ECU allemaal zijn doorgemeten en je zeker weet dat het dat niet is, dan zou het nog iets anders kunnen zijn, je dynamo.
Als deze te weinig spanning afgeeft, kan het zijn dat hij bij lage toerentallen gaat flakkeren omdat de spanning te laag is voor de ECU om goed te kunnen werken.

Daarnaast kan het zijn dat eventueel de aardig van de dynamo en de casing van de ECU niet meer zo denderend is. Je kan dit eenvoudig overbruggen door een dikke massakabel van de dynamo casing naar het chassis te maken en een dikke massa kabel van de ECU kast van de ABS naar het chassis.

Ik heb P38 gereden, daar waren dit soort electrische spookmeldingen aan de orde van de dag....


Groeten, Ruud

die vandaag weer heeft mogen knutselen aan de prachtige verlichtingskabelboom van een 110...haha

Re: ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 13:21
door hans
Hoi Rick

Volgens mij niet zo'n onoverwinnelijk probleem

rood/grijs positie 18 op stekker van ABS ecu gaat naar positie 7 op de stekker achter op het instr. paneel. Hier zit niks tussen of aan, er zijn dus 3 mogelijkheden.
1 - door beschadigiing in de kabelboom komt er toch ergens 12 volt op de kabel
2 - probleem in het ABS ecu
3 - probleem in het instr. paneel

1 en 3 is makkelijk zelf te kontroleren, bij 2 alleen vervangen door nieuwe. Alle ander problemen met sensoren e.d. worden in principe opgeslagen en dus uitleesbaar.

gr Hans

Re: ABS raadsel voor gevorderden

Geplaatst: di 06 dec 2011, 10:45
door Rick90
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Ik verwacht ook dat het probleem inderdaad bij een vals contact of slecht kabeltje naar het lampje zit want de ABS werkt gewoon naar behoren.
Zal nog eens een keer alles doormeten.