Pagina 1 van 1
discovery schakelt laat
Geplaatst: vr 02 dec 2011, 22:07
door rob
goedenavond onze discovery 2 automaat td5 uit 2000 schakelt laat als je optrekt en de bak bonkt af en toe als je bijvoorbeeld een rotonde neemt . En heeft een trilling bij rond de 80 kilometer per uur en komt niet echt lekker op toeren.
voor de trilling heb ik bij de rode stekker van de injectiekabelboom gekeken maar daar was geen spoortje olie te bekennen. maar heb toch het idee dat de motor af en toe niet zo lekker loopt.
verder zit er een k&nluchtfilter in en een psi performance kastje aan de injectie kabelboom vast.
fijne avond en gr robbie
Re: discovery schakelt laat
Geplaatst: vr 02 dec 2011, 23:12
door Marco lr SIII
Mestal is de filter in de automaat bak vuil moet er een nieuwe in
Marco
Re: discovery schakelt laat
Geplaatst: za 03 dec 2011, 11:33
door Benno
Klinkt alsof hij al een verkeerd baasje in zijn jeugd heeft gehad. K&N en PSI voorspelt niet veel goeds voor de aandrijflijn. Is vaak weleens zwaarder belast dan bedoeld. De automaat onder een D2 zal een ZF zijn. Het laat schakelen kan een afstelling van de kickdownkabel zijn maar ook een vervuilde bak. Het schokkend schakelen wijst ook richting vervuiling. Ik zou de automaatolie en filter eens (laten) wisselen. Kijken wat dat doet. Zoek maar eens op ZF en oliewissel. Weet je ongeveer wat je te wachtten staat. Kan nl. zowel positief als negatief uitpakken
Succes
Benno
Re: discovery schakelt laat
Geplaatst: za 03 dec 2011, 12:30
door Boelo
Hi Robbie,
Zoals Benno al schrijft belooft en K&N en PSI niet veel goeds en als kleine toevoeging, een D2TD5 automaat heeft geen kickdown kabel, alles is electronisch geregeld.
Je hebt als het goed is een ZF4HP22 of 24 onder je auto hangen.
Het is denk ik goed om te weten dat deze bak oorspronkelijk voor grote BMW's is ontworpen die toch een stuk lichter zijn dan een D2, later werden deze bakken ook in LR's gebouwd omdat LR eigendom van BMW was.
Een D2 is een grote en zware auto met niet heel erg veel vermogen en koppel onderin. Daar zit 'm ook de kneep met ZF's in een LR D2, de bak is zonder vermogenstoename en bij normaal gebruik rond de 250.000 km gewoon versleten, dwz de frictie- en brandplaten zijn versleten. Dit doordat de bak heel veel gewicht op gang moet brengen. Is de auto misbruikt, hard rijden, zware aanhangers, weinig tot geen olie- en filterwissels, dan kan er rond die km stand wel meer aan de hand zijn. Been there.
Ik ging mijn ZF (D2 2001 280K) avontuur aan zonder voorkennis en ging af op vele adviezen nadat ik soortgelijke symptomen ondervond aan mijn ZF, uiteindelijk na 4 oliewissels en 2 filterwissels en vele honderden €'s verder, begaf de bak het helemaal en heb ik er een gereviseerd exemplaar onder gehangen.
Om je een hoop uitzoek werk, geld en misere te besparen raad ik je aan gelijk naar een specialist te gaan. Ik kan je Peter de Koning Transmissies van harte aan bevelen. Hij kan je aan de hand van de symptomen in combinatie met de km stand heel precies vertellen hoe je bak er aan toe is.
De trillingen en het niet op toeren komen zul je los van de problemen met de bak eerst op moeten lossen, ik denk daarbij in de richting van een vervuilde of versleten injector.
Veel succes.
Groet Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/12/2011 11:47 door Boelo.
Re: discovery schakelt laat
Geplaatst: za 03 dec 2011, 14:53
door RoLandrover
Niet helemaal waar,..
ZF bakken worden al van af de eerste 4 speeds gebruikt door LandRover net als Volvo Jaguar Chevy Peugeot,...en vast nog andere,..
Heeft niets te maken met BMW als eigenaar van LR wat in den beginne van de 4speed namelijk nog niet zo was.
ZF maakt gewoon automaten en ieder automerk met interesse koopt ze bij ZF, al dan niet in meer of minder aangepaste vorm.
grtn
RoLandRover
Re: discovery schakelt laat
Geplaatst: za 03 dec 2011, 15:05
door Boelo
Ja klopt en weet ik, ik heb het niet helemaal goed beschreven, maar daar gaat het hier eigenlijk ook niet om, het ging mij er meer om dat ik Robbie wilde vertellen dat het goed te weten is dat de bak wat licht gebouwd is voor de D2 en dat deze zo rond de 250K versleten is. Maar bedankt voor je toevoeging.
Groet Boelo
RoLandrover Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niet helemaal waar,..
>
> ZF bakken worden al van af de eerste 4 speeds
> gebruikt door LandRover net als Volvo Jaguar Chevy
> Peugeot,...en vast nog andere,..
> Heeft niets te maken met BMW als eigenaar van LR
> wat in den beginne van de 4speed namelijk nog niet
> zo was.
>
> ZF maakt gewoon automaten en ieder automerk met
> interesse koopt ze bij ZF, al dan niet in meer of
> minder aangepaste vorm.
>
> grtn
>
> RoLandRover
Re: discovery schakelt laat
Geplaatst: za 03 dec 2011, 18:12
door Edward
Atf en een filter kosten bij elkaar 90 euri. Dat lijkt mij niet teveel geld om te kijken of de bak daar beter van wordt. is ie echt gaar dan wordt dat door nieuwe atf meestal alleen maar erger en weet je ook waar je aan toe bent.
Bak laten de- en monteren en reviseren kost om en nabij de 1200 euri ex de btw.
Re: discovery schakelt laat
Geplaatst: di 06 dec 2011, 20:21
door rob
heel erg bedankt voor de reacties. we gaan een keer de atf olie en het filter verwisselen en de injectoren laten testen.
zijn er nog meer redenen door het niet goed op toeren komen want het lijkt of de auto ook meer geluid maakt dan andere disco,s of heeft dit ook met de injectoren te maken?
gr rob