Pagina 1 van 1

2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 15:45
door Rickske
Voor mn RRC heb ik laatst een gasset in laten bouwen. Netjes gedaan en snel ook. De auto rijd er prima op. Maar ik vond het stationair toerental wel wat hoog (1400rpm). Dus ik terug naar de gasboer. Daar na wat testen had hij dus door dat ik 2 curves had. 1 voor benzine en 1 voor LPG. ( op de benzine curve terwijl de motor op LPG loopt deed hij wel die +-740rpm..) Nou was het hebben van 2 curves volgens hem totaal onnodig, omdat hij het op de benzine curve ook wel deed. En hun bij andere auto's nooit iets met de ontsteking deden als er gas ingebouwd wordt.
Ik twijvel niet aan hun expertise op het punt van gas inbouwen. Maar ik vindt het toch een beetje raar dat die mensen dus niet met me eens zijn dat de verbrandingssnelheid van LPG en benzine zover verschild dat een 2e curve wenselijk is met betrekking tot vermogen en verbruik.

Ik gebruik een Megajolt setup op mijn 3,5L V8 met 2 175CD Carburateurs.

Wel zei de man nog dat de motor heel goed loopt en gezond klinkt. Ben ik het helemaal mee eens!

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8a0a965a12e34df29afb2e60c8101319', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14862792, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 16:41
door Marc-my-Words
'k Zou het aan mijn broertje moeten vragen, maar er was sprake van een duidelijk andere vervroegingscurve bij gas danwel benzine, en bij belasting ook weer iets anders als onbelast. Een MegaJolt schijn je met een eindeloze keuze aan verschillende curves te kunnen laten werken, een 123-Ignition heeft er slechts een bescheiden aantal (maar altijd nog genoeg).

Marc

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 18:24
door laroguz
Ik denk dat de man gelijk heeft, de vraag is alleen wat nodig is. Natuurlijk loopt een LPG auto ook op een benzinecurve, alleen niet optimaal. En het verschil tussen redelijk lopen en optimaal lopen is niet zo verschrikkelijk groot dat je dat direct merkt als je niet beter weet. Je hebt net die map van mij geprobeerd en je merkt duidelijk verschil. Dit is eigenlijk pas een iets gemodificeerde standaardmap. Ik ben nu bezig om weer wat stappen verder te gaan en iedere keer merk ik weer kleine verbeteringen.
Een optimale afgestelde ontsteking geeft een explosie tegen de pingelgrens aan. Standaard curves in onze oude auto's zijn behoorlijk veilig qua ontstekingsvervroeging en dus lang niet optimaal. Moderne auto's hebben al vaak een klopsensor die pingelen detecteert en de vervroeging bijstelt. Wij zoeken dus naar een veilig gemiddelde.
Bijgaande links zijn hier aardig duidelijk in en zo zijn er nog tientallen te vinden.

[www.ropro.net]

[ntsteking&catid=999:electrisch-systeem&Itemid=148" target="_blank" rel="nofollow" >www.mgcarclub.nl]

[www.acl.com.au]


Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 18:57
door Rickske
snap ik, maar ik vraag me zo af waarom een man die er zijn beroep van heeft gemaakt, en wellicht hiermee (het optimaal afstellen van onstekingen) ook geld kan verdienen, zo stellig zegt: Nee het is onzin, gebruik maar gewoon dezelfde afstelling voor benzine en LPG. Terwijl zo duidelijk meer vermogen en dus als dat niet aangesproken wordt een zuiniger verbruik, door 2 gespecialiseerde curves, te behalen is.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c57b0b37f4ff56c5864d7b4f62d8579e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14863437, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 19:22
door Wim Janssen
Ik zou hem eens confronteren met informatie van mijn eerder genoemde links. Ik ken de goeie man niet en wil hem ook absoluut niet te kort doen, maar het zou me niets verbazen als hij je niet weet te vertellen hoe een ontsteking in detail werkt. Ik heb vaak genoeg vakmensen, in meerdere vakgebieden, gezien die volledig op de automatische piloot werken. Zo onder het mom van "Ik heb het altijd zo gedaan en dus is het goed". Iemand kan duizenden ontstekingen afstellen volgens fabrieksopgave en niet weten hoe het precies werkt. Daarbij komt nog dat een ontsteking afstellen alleen nog maar bij oldtimers of special's aan de orde is.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 19:27
door G-men (Gargamel)
Ik denk dat het iets met gemakzucht te maken heeft.....

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 21:30
door Geert Oude Luttighuis
Ik denk eerder vooral met commercie: hij is denk ik geen gasboer geworden omdat hij helemaal gek is van LPG, maar opdat hij er een (goede) boterham mee wil/kan verdienen.
Ik betwijfel dus wel of hij zich verder verdiept heeft dan noodzakelijk was/is, en derhalve denk ik dat jij beter op de hoogte bent dan jij, waar het de optimaliteit van het verbrandingsproces betreft.
De meeste klanten gaat het erom om zo goedkoop mogelijk kilometers te kunnen maken met de auto. Stel nou dat hij het verhaal gaat ondersteunen, dan betekent dat een extra investering bij een gas-installatie, dus een hoger omslagpunt, dus klantenverlies. Ik vraag me dan ook oprecht af of hij wel meer zou gaan verdienen als hij zich ook zou gaan toeleggen op de aanpassing van de ontstekingen, laat staan dat ik me afvraag of hij het verhaal wel kent/gelooft/snapt.

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: ma 19 mar 2012, 17:39
door Arno
Heeft iemand misschien dan ervaring met zo'n ontsekingsvervroeger die je al voor een 40 euro kan kopen? dan kan je dus die 2 curves gemakkelijk naast elkaar zetten en het stroomkastje weet of je op LPG rijdt of op Benzine. Als iemand me daarin kan adviseren dan heel graag. Groet Arno

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: ma 19 mar 2012, 18:36
door RoLandrover
[www.dualcurve.com]

dit is wat ik heb. Hij word niet meer gemaakt zover ik weet.

Dingetje bevalt prima en de man kan lullen wat ie wil maar de ene brandstof is simpelweg de andere niet.

5914.jpg --> mod_embed_images_loadimage('77a488e5b78822ac274e9a0498cde51d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.autogasparts.eu%2Fwebshop%2Fdocs%2Fproductimages%2F5914.jpg', 'http://www.autogasparts.eu/webshop/docs/productimages/5914.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.autogasparts.eu%2Fwebshop%2Fdocs%2Fproductimages%2F5914.jpg', '', 15282333, 600, 600, 'Loading image ...', false);

grtn

RoLandRover

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: ma 19 mar 2012, 19:49
door sanderovich
Heb zelf de 123Tune van 123 Ignition. Schakelbaar met twee curves en het verbruik op zowel benzine of op LPG is grofweg hetzelfde. Ben er erg tevreden mee (wel enorm prijzig...)

Sander

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: di 20 mar 2012, 18:57
door G-men (Gargamel)
123 ignition is erg duur.. dat was ook voor mij de reden er nioet voor te gaan.
Het kastje boven is een vrij simpele oplossing. Deze wijzigt het ontstekingstijdstip afhankelijk van de brandstof.
Het is vrij basic, als je op benzine rijdt, wordt de ontsteking een vooraf ingestelde tijd vertraagd (meestal 3-4 graden), waardoor je weer op de juiste waarde zit.
Het signaal naar het gas of benzineventiel wordt gebruikt om te bepalen op welke brandstof er gereden wordt.

Simpel, maar uiterst effectief. RPI levert deze nog steeds :

[www.v8engines.com]
[www.ebay.co.uk]

Ik heb hem ook op de 4.6 zitten. Het is wat minder perfect en wat minder flexibel als megajolt; maar wel heel eenvoudig te monteren.

Gerrit

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: vr 23 mar 2012, 17:33
door Alexander
Moi,

Een betrouwbare Landroverspecialist uit het zuiden houdt de volgende afstellingen aan voor een 3.5 V8 (alle compressie verhoudingen), met perfect resultaat:

1. Elektrode afstand bougies: 0.4 mm

2. Contactpunten opening: 0.5 mm

3. Ontstekingsvervroeging: 8 á 9? voorontsteking

Als de motor op LPG stationair sneller loopt, komt dit omdat bij de luchtfilter teveel of valse lucht aangezogen wordt. Dus controleren of er oude slangaansluitingen zitten en deze afblinden. Ook de zuigmond is te groot (origineel voor normale benzine) en hier moet een kachelslang van 1 m lengte in of een vernauwing gemaakt met een smoring of een orifice. Dit hoort een gasboer te weten.

Zelf heb ik een 3.5 V8 met 9.35:1 CR. Ik tank super 98 en LPG en merk geen verschil in vermogen tussen LPG en benzine. LPG heeft een octaangetal van 99. Hiervoor had ik een 3.5 V8 met 8.25:1 CR, hier merkte ik wel enig verschil in vermogen bij LPG en benzine (ik tankte toen Euro 95).

Succes Alexander

Re: 2e curve voor LPG onzin.. VS Petronix

Geplaatst: di 27 mar 2012, 13:34
door Arno
Briljant, heb de leverancier van mijn Petronix ook de vraag voor gelegd, deze beweert dat de Vonk met een Petronix sterk genoeg is om zonder die 2 curves te rijden.

Reactie vanuit RPI over de Petronix was ook bijzonder, " Before I can go any further in this reply you have to scrap all perception of pertronix on your ol distributore being of any use at all. "

Waarop ik zij dat ik altijd kan terugvallen op de Orginele Ontsteking van Lucas, en zijn reactie hierop "The original Lucas system is 40% under efficient even if new"

Maar goed er zijn meerder wegen die naar Rome Lijden, goed dat we hiet onze ervaringen en inzichten kunnen delen.

Groet Arno

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: di 27 mar 2012, 13:44
door Roel
Alexander Schreef:
-------------------------------------------------------
. Ook
> de zuigmond is te groot (origineel voor normale
> benzine) en hier moet een kachelslang van 1 m
> lengte in

verklaar je nader, want dat gedeelte van je verhaal begrijp ik niet. Op in ieder geval in mijn luchtfilterhuis kan ik geen meter slang in de zuigmond van ca. 5 cm lengte kwijt

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD

Re: 2e curve voor LPG onzin.. VS Petronix

Geplaatst: di 27 mar 2012, 20:38
door RoLandrover
Jij krijgt wel heel creatieve antwoorden op je vragen!

dus als je een heeeeeel erg belachelijk sterke vonk hebt maakt het zeker niet meer uit wanneer hij uberhaubt vonkt !

grtn

RoLandRover

Re: 2e curve voor LPG onzin.. VS Petronix

Geplaatst: di 27 mar 2012, 21:33
door G-men (Gargamel)
Het eerste gaat natuurlijknergens over. de sterkte van "de vonk" heeft natuur;lijk niks te maken met het ontstekingstijdstip.

De andere is typisch een zin van Chris..... die moet je ook wat ruim interpreteren. Hij gaat altijd uit van de "perfecte alles nieuw" situatie.
Ten opzichte van een standaard systeem met contactpunten is de pertonix wel dergelijk een flinke verbetering, zeker i.c.m. een 12 bobine. Sterkere vonk door een steilere schakelcurve en nooit meer stellen. Lijkt me toch een verbetering.
Tweede curve zit er idd niet in. Dan zul je iets computergestuurd (megajolt) met een tweede curve of een analoge vertraging moeten gaan inbouwen zoals RPI doet.

Maar genoeg (on)zin dus ook in dit land. .

Arno Schreef:
-------------------------------------------------------
> Briljant, heb de leverancier van mijn Petronix ook
> de vraag voor gelegd, deze beweert dat de Vonk met
> een Petronix sterk genoeg is om zonder die 2
> curves te rijden.
>
> Reactie vanuit RPI over de Petronix was ook
> bijzonder, " Before I can go any further in this
> reply you have to scrap all perception of
> pertronix on your ol distributore being of any use
> at all. "
>
> Waarop ik zij dat ik altijd kan terugvallen op de
> Orginele Ontsteking van Lucas, en zijn reactie
> hierop "The original Lucas system is 40% under
> efficient even if new"
>
> Maar goed er zijn meerder wegen die naar Rome
> Lijden, goed dat we hiet onze ervaringen en
> inzichten kunnen delen.
>
> Groet Arno

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 23:39
door Franc
Alexander,

Ik zou graag wat meer willen weten over je kachelslang en de vernauwing.
Hoe groot is de vernauwing (doorsnede) bij jou?.

Het kan overigens ook best van de soort gasinstallatie afhangen of dit nodig is of niet. Zelf heb ik een Vialle.

Roel: de kachelslang zit er niet in, maar op/aan. Idee is dat je de opening van de slang ergens stopt met weinig rijwind, anders kun je de motor "uitblazen".

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: do 29 mar 2012, 00:46
door GeraRRCd
Ik kreeg van een lpg afstelspecialist en LR kenner iets andere waarden door voor de electrode afstand op mijn 3.5 EFI (88); 0,6 mm.
Dat geeft tevens een lagere ontstekingsvoltage van 10.000 volt ipv rond de 18.000 V voor de standaard 0,9 mm. Bougiekeuze NGK BP6ES.

Na het afstellen van de ontsteking (met de scope gechecked op spanning, juiste ontladingstijd etc.) en zo'n 9 graden voorontsteking was de RRC niet meer te temmen en nauwelijks onder de 130 km/u te houden, liep zelfs beter dan op Benzine. Wel was het verbruik enorm hoog (1:3,5) door deze power-afname, dus toch maar wat op LPG geknepen om het verbruik weer acceptabel te krijgen (1:5).
Maar al met al had ik beter voor een MegaJolt of KDFi kunnen kiezen gezien de kosten, want een gewone distributeur heeft nu eenmaal zijn nukken en speling waardoor het nooit op kan tegen een computergestuurde ontsteking met dubbele curves.

Maar tegelijkertijd heeft mijn ouderwetse vacuumgestuurde verdampersysteem ook zo zijn beperkingen. Maar ja, een lpg injectie systeem met toeters en bellen is ook weer een investering van zo'n 2 mille (BS tuning). Iemand hier ervaring mee?

groet,

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('87288f8a1a9018abfef0dafe33a281e7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15311096, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 14:56
door Tom_RRC
Hey Gerard,

Ik heb inmiddels ook spijt dat ik niet in 1 keer het goede heb gekozen..
Nieuwe nokkenas + randzaken, complete nieuwe ontsteking RPI (verdeler, bougiekabels, bobine, analoge versterker) -> e1200,-.
Alles gemonteerd en laten afstellen Iwema + nieuwe Iwema mixer e.d. -> e1100,- en 3 bezoeken verder.

Auto loopt nog steeds brak en zuipt als een gek (1:3 haal ik niet)...
Ik denk dat ik er alles af gooi en eens ga beginnen met Megasquirt of KDFI. Heb inmiddels contact met BS-AutoTune voor meer info opgenomen en probeer deze route eens.

Motorblok is volgens Iwema goed (stationair draait hij ook als een zonnetje) en alle vacuum is als nieuw...

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 18:35
door Marc-my-Words
En dan zijn er mensen die de 123-Ignitron te duur vinden !!

Marc

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 20:32
door G-men (Gargamel)
Tja, hoe duur wil je het maken, en wat wil je. Zo simpel is het.
Een bepaald type ontsteking op zich is geen garantie voor een perfect lopend blok, het is het geheel van alle componenten

Maar gewone (electronische) verdeler en "ouderwetse" carburateur kan prima werken.
Zoals eerder gezegd heb ik dezelfde set qua ontsteking op Gargamel zitten en icm edelbrock en een impco gasinstallatie
4.6 Liter en nog steeds 1:4.5. En dan heb (en gebruik) je heel wat meer powerrrrrrrrr als bij de 3.5
Kreeg op de LRCH rit nog een paar opmerkingen hoe mooi/stil het ding loopt.

Dus het kan prima werken. Maar een volledig electronisch systeem kan natuurlijk nauwkeuriger regelen, en zal je wat meer vermogen en economy opleveren.
Ik vind het echter niet thuis horen op een klassieker. Ben geen purist, maar moet er op zijn minst een beetje origineel uitzien. In dat opzicht is de 123 oplossing een erg mooie, maar toch dure oplossing. ( ook daar komen natuurlijk nog de kosten van goede kabels, bobine etc.etc. bij.)
Maar dat is ieder zijn persoonlijke keuze en uiteraard afhankelijk van de dikte van de portemonee.



Tom_RRC Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hey Gerard,
>
> Ik heb inmiddels ook spijt dat ik niet in 1 keer
> het goede heb gekozen..
> Nieuwe nokkenas + randzaken, complete nieuwe
> ontsteking RPI (verdeler, bougiekabels, bobine,
> analoge versterker) -> e1200,-.
> Alles gemonteerd en laten afstellen Iwema + nieuwe
> Iwema mixer e.d. -> e1100,- en 3 bezoeken verder.
>
> Auto loopt nog steeds brak en zuipt als een gek
> (1:3 haal ik niet)...
> Ik denk dat ik er alles af gooi en eens ga
> beginnen met Megasquirt of KDFI. Heb inmiddels
> contact met BS-AutoTune voor meer info opgenomen
> en probeer deze route eens.
>
> Motorblok is volgens Iwema goed (stationair draait
> hij ook als een zonnetje) en alle vacuum is als
> nieuw...

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 22:37
door GeraRRCd
Tja Tom, ik ken dat gevoel al is bij mij de investering wat meer binnen de perken gebleven.
Was niet happy over de kostenkant en het enorme verbruik, wel over de power die ik uit m'n oude setje haalde.

Ik stond vorig jaar toch weer op het punt om er een megajolt in te bouwen, maar met een nieuwe verdelerkap, rotor en bougiekabels heb ik het weer een jaar uitgezongen. Heb ondertussen ook begrepen dat er al KDFi's rondrijden, met een lokale ondersteuning, MS-EFI software e.d. en betaalbare prijs en mogelijkheden om tzt over te gaan naar LPG injectie klinkt dit toch wel aantrekkelijk.

Maar ik ben er nog niet uit (lees, ik heb de poen nog niet bij elkaar gespaard) om deze stap definitief te zetten. Ik denk dat ik het nog een jaartje met die onnauwkeurige ouwe spullen moet doen.

Laat ons weten wanneer het wat wordt met BS-autotune. Ik ben in ieder geval zeer geïnteresseerd.

Succes, Groet

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e2142f34848ba45064eaf974bd025654', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15317284, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: za 31 mar 2012, 11:30
door D&G
Even mijn bijdrage:

Ik heb maanden lopen kloten met Stiggy. Ontzettend veel geld uitgegeven aan "experts" En met ontzettend veel geld bedoel ik meer dan 2000 euro

Ik heb ook rondgereden met het kastje van Iwema, een dual curve ding maar op een gegeven moment, na het uitwisselen van de verdamper, alles eruit gerukt. Gewoon back to basic. Gewoon goed afgesteld op LPG,want daar rij je tenslotte het meeste op, maar toch ietsje later voor het geval ik op benzine een eind moet rijden.

Nu rij ik zonder overbodige shit heerlijk op zowel LPG als benzine. Dus ik ben het eens met de stelling van de TS: dual curve is onzin.

Gerard

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: za 31 mar 2012, 11:52
door Wim Janssen
Gerard,

Dat is natuurlijk erg subjectief. Ik heb voor ca. 150,- Euro Megajolt aangeschaft en rij sindsdien al 40.000 km héééérlijk op LPG en benzine, dus ik ben voor.
Zo is het natuurlijk niet. Het gaat om het feit dat LPG en benzine verschillende brandstoffen zijn, zoals Roland ook al duidelijk stelt. Wil je deze optimaal gebruiken, dan zul je deze qua ontsteking anders moeten aanpakken.
En het gevoel, heerlijk rijden, duurt zo lang totdat je in een auto rijdt die nog heerlijker loopt.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: za 31 mar 2012, 13:58
door D&G
Wim

Ik snap je maar m'n 109 rijdt goed, reageert goed op het gas, goede (tussen) acceleratie, haalt op zowel LPG als benzine 120 km/u en verbruikt tussen de 1 op 6 en 1 op 7

Dus ik zie geen enkele reden om ook maar één cent uit te geven aan die electronica. Wat wel essentieel is is een goede ontsteking.

Gerard

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: za 31 mar 2012, 14:20
door Franc
Gerard,

Vraag me wel af wat je bedoelt met "back to basics" in dit geval. Is dat weer terug naar de originele punten-ontsteking? Wat had Iwema er dan in gezet?
Want je zegt wel dat een goede ontsteking essentieel is.

Goede ontsteking staat volgens mij los van dual-curve. Als je een optimaal op LPG afgestelde curve hebt betekent het alleen dat de auto slecht(er) op benzine rijdt en vice versa.
Met een schakelaar van curve wisselen is gemakkelijk, maar of je daar het geld voor over hebt moet iedereen zelf bepalen.

Ik lees zo naar boven kijkend wel een heleboel verhalen over het lastig goed op LPG rijdend krijgen van de V8. Waar zou dat toch aan liggen.
Heb zelf net mijn RRC gereviseerd, die reed voorheen op lange stukken 1:6-7 en nu 1:4 met moeite. Zonder iets aan LPG of ontsteking veranderd te hebben.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: za 31 mar 2012, 17:27
door D&G
Hey Franc,

Heb er wel een Petronix ontsteking in zitten met een "Flamethrower" bobine. Wat heel veel scheelt is je vacuüm vervroeging. Als die niet goed zit dan blijf je kloten

Gerard.

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: za 31 mar 2012, 23:13
door GeraRRCd
Wim Janssen Schreef:

-------------------------------------------------------
> Gerard,
>
> Dat is natuurlijk erg subjectief. Ik heb voor ca.
> 150,- Euro Megajolt aangeschaft en rij sindsdien
> al 40.000 km héééérlijk op LPG en benzine, dus
> ik ben voor.
> Zo is het natuurlijk niet. Het gaat om het feit
> dat LPG en benzine verschillende brandstoffen
> zijn, zoals Roland ook al duidelijk stelt. Wil je
> deze optimaal gebruiken, dan zul je deze qua
> ontsteking anders moeten aanpakken.
> En het gevoel, heerlijk rijden, duurt zo lang
> totdat je in een auto rijdt die nog heerlijker
> loopt.
>
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen
>
> Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
> Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
> [picasaweb.google.com]


Wim,
Als ik kijk naar een MegaJolt dan ben ik toch al snel zo'n 600 a 700 euro aan componenten kwijt; megajolt is niet meer als zelf-soldeerproject te krijgen, en met een triggerwheel, opnemer en EDIS-8 met kabels via de UK sites loopt het toch al redelijk in de papieren. Voor de handigen onder ons die iets van electra begrijpen kan je het dan nog wel zelf inbouwen, maar daar ligt niet mijn deskundigheid. Ik ga liever spelen met de laptop om curves e.d. te optimaliseren. Ik vraag me wel af hoe jij dit gerealiseerd hebt.

Wel merk ik dat ik na mijn bezoek aan Iwema in eerste instantie een fantastisch lopende V8 had, maar nu 2 jaar (25.000km) verder, 1 bobine verder, 2 verdelerkappen/rotors en bougies en kabelsets in de tussentijd erin, alsmede wisselende resultaten met LPG afstelling (tussen de 1:3,3 en 1:5,5) en wisselende prestaties, begin ik toch naar een goed ontstekingssysteem te verlangen.

Heb de afgelopen jaren ook diverse keren een backfire gehad, dat zal je er misschien niet mee oplossen. Maar goed vonkend en op het precieze tijdstip zal zeker een verbetering geven. KDFi en MegaSquirt bieden daarnaast ook mogelijkheden om een afgeregeld LPG systeem te realiseren waarbij niet meer je hele inlaatzijde/plenum gevuld is met explosief mengsel. Bovendien kan je dan o.b.v. gasklepstand/vacuum ofwel belastinggraad rijker of armer geregeld hebben.

Het klinkt als muziek in de oren, maar wie heeft hier al echt ervaringen mee?

In ieder geval bevestigd Wim dat de digitale ontsteking een enorme verbetering betekent, niet gek als je kijkt hoe onnauwkeurig het originele systeem is. Wim, bedankt voor jouw input zover! Maar hoe pak ik dit aan?
groet,

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('123814fa956e4c4ea62a1072603cc9b6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15319789, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 00:22
door Franc
Hoi Gerard,

Heb ook een Pertronix en had een flamethrower. Die gaf snel de geest (lek).
Vacuum vervroeging is inderdaad iets waar ik me zorgen over maak, slangetje maakt meteen een scherpe knik omdat daar de "tuit" van het luchtfilterhuis zit.
Hoe zit dat bij jou nu zodat het goed zit?

Groeten,
Franc.

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 00:54
door Tom_RRC
Hey Gerard,
Ik ga 14 april naar BS-Autotune toe voor een intro. Ik kijk ff wat er mogelijk is. Vind megasquirt wel netjes dat het open source is, maar indien iets beters te vinden is....

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 09:50
door Arno
Ben veroordeeld om ook het gehele traject ook te doorlopen om mijn tijdelijke RRC op LPG te krijgen, en er zijn verschillende wegen die naar Rome Lijden uuh Rijden. Heb hiervoor met mijn RRC een 10 tal jaar gereden nagenoeg probleemloos gereden op beide brandstoffen dit met een 3.9 EFI met een OHG x1 verdamper en een Impco 200 mixer en een matige Lucas verdeler.

Nu met een oudere basic 3.5, en (voor mij) een 10 tal jaar later opnieuw de keuzes te moeten maken lijkt het wel of het complexer is geworden maar dat komt gewoon door de vele keuzes en oplossingen die er zijn, veelal modulair maar allen komen uiteindelijk wel met hun advies en oplossingen op een Dual Curve terecht!!!

Hugo van Iwema lijkt me de "Major Leugeu", prachtige doordachte installaties met allemaal top componenten. Maar als je het aan RPI engineering vraagt komen zij zelfs weg met een goedkopere OMVL verdamper maar juist wel een diepte investering in de ontsteking en Dual Curve.
Maar "De Basics" zijn toch, als de motor nog niet moe gestreden is (Compressie-check), eerst goed op benzine laten lopen met normale boegies en betrouwbare ontsteking. Daarna je motor op LPG met nog steeds je normale boegies en aangepaste vervroeging dan moet het gewoon goed zijn. Daarna begint de speelruimte voor de dualcurves en LPG boegies. Maar wat mij verbaast zijn de prijzen voor die dual curve kastjes, ze beginnen bij 60 euro maar bij de betere LPG boeren betaal je snel al een 160 a 170 euro voor zo'n (Mallory) kastje. Waar zit dat verschil dan in??

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: zo 01 apr 2012, 12:03
door Franc
Arno,

Er zijn ontstekingen zoals de 123ignition en megajolt die je helemaal kunt programmeren (mappen) afhankelijk van toerental, belasting, etc. Net als een moderne ontsteking eigenlijk.
Dat kost ook wat. De goedkoopste doen alleen iets als: op LPG, voeg 3 graden voorontsteking toe. Net zoiets als je verdeler wat verdraaien dus.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: di 03 apr 2012, 00:51
door Franc
D&G Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hey Franc,
>
> Heb er wel een Petronix ontsteking in zitten met
> een "Flamethrower" bobine. Wat heel veel scheelt
> is je vacuüm vervroeging. Als die niet goed zit
> dan blijf je kloten
>
> Gerard.

Hoi Gerard,

Goeie tip !
Zondag nog eens goed naar de vacuumvervroeging gekeken. Er was geen verschil tussen slangetje aangesloten of niet. De zaak nog eens goed aangesloten en de markering staat nu naar schatting 15 graden vroeger stationair. En dat loopt een stuk soepeler en start vlotter. Ben benieuwd wat dat voor het verbruik gaat betekenen.

Groeten,
Franc.

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: do 05 apr 2012, 23:38
door wilberth
Leuk verhaal over onstekingen enzo, maaruh... zijn je carbs wel goed?

Mijn 84er had dezelfde symptomen, liep stationair netjes op benzine maar veel te hoog (1500 rpm) op LPG. Blijkt dat er in de carbs op de klep een soort nazuigklepje (deleratieklepje) zit dat na 28 jaar niet meer helemaal dicht wil. Daar was de benzine afstelling op ingeregeld (of beter ontregeld) om niet te hard te lopen. De LPG echter ontkomt niet aan dit lucht teveel en draait dus te hard.

De bekende zuidelijke specialist heeft hier de klepjes dicht gesoldeerd, boeltje op benzine netjes terug afgesteld op de nu weer werkende carbs. Sindsdien probleemloos op LPG en benzine. Loopt bij 120 kmh een keurige 1 op 6 op gas. Mij hoor je niet klagen. Alles met voor het overige originele spullen.

Zie geen enkele reden voor een 2e curve behalve de genoemde theoretische. Als je het geld hebt zou ik zeggen leef je uit. Maar als het met de originele spullen niet werkend te krijgen is denk ik dat een 2e curve op zijn best symptoombestrijding is.

Groet, Wilberth

Re: 2e curve voor LPG onzin..

Geplaatst: zo 15 apr 2012, 18:46
door Alexander
De kachelslang heeft een buiten diameter van 60 mm en ik heb deze bij Brezan gekocht. Ik heb de originele contactpuntjes met verdelerkap. Als de motor stationair draait op LPG en je houdt je hand voor de luchtinlaat moet deze langzamer gaan lopen cq afslaan, ander heb je valse lucht.