300Tdi Disco 96' achteras onder een 110 uit 85' Past dat?
-
michel wagemans
300Tdi Disco 96' achteras onder een 110 uit 85' Past dat?
Beste Prikkers en Prikkerinnetjes ,
Van de zomer heb ik een 300Tdi Disco gestript en de aandrijflijn in mijn mijn 110 getoverd.
Nou heb ik de assen nog over en zou graag de achteras vervangen met de mijne ivm de schijfremmen.
Na wat meetwerk lijkt het wel te passen op de aandrijfas na....110 zit met 4 bouten vast en de Drisco met 3
Wat is hier de beste oplossing voor?
Alvast bedankt!
Michel
Van de zomer heb ik een 300Tdi Disco gestript en de aandrijflijn in mijn mijn 110 getoverd.
Nou heb ik de assen nog over en zou graag de achteras vervangen met de mijne ivm de schijfremmen.
Na wat meetwerk lijkt het wel te passen op de aandrijfas na....110 zit met 4 bouten vast en de Drisco met 3
Wat is hier de beste oplossing voor?
Alvast bedankt!
Michel
-
Marc-my-Words
Re: 300Tdi Disco 96' achteras onder een 110 uit 85' Past dat?
Een oudere 110 heeft gewoonlijk een Salibury-achteras en een Disco niet dus daar is wel meer verschillend: de cardan-as moet vlgs mij ook langer worden om het passend te krijgen. Onder een 90 had het wel 1:1 gepast.
Marc
Marc
-
Dixo
Re: 300Tdi Disco 96' achteras onder een 110 uit 85' Past dat?
Flens wisselen voor eentje voor gebruik een gewone aandrijfas, in plaats van zo'n rubber-donut-exemplaar van een Disco.
Aandrijfas moet langer. Misschien gelijk aan die van een Puma 110? Die heeft ook geen Salisbury achteras meer namelijk.
Let ook op je veerschotels, de achteras van een Discovery heeft een kleine diameter veren dan die van een 110.
Verder moet er wellicht nog wat aangepast worden aan je bestaande remmerij, omdat je van trommels achter naar schijven achter gaat.
Aandrijfas moet langer. Misschien gelijk aan die van een Puma 110? Die heeft ook geen Salisbury achteras meer namelijk.
Let ook op je veerschotels, de achteras van een Discovery heeft een kleine diameter veren dan die van een 110.
Verder moet er wellicht nog wat aangepast worden aan je bestaande remmerij, omdat je van trommels achter naar schijven achter gaat.
-
michel wagemans
Re: 300Tdi Disco 96' achteras onder een 110 uit 85' Past dat?
Er zit idd verschil in de veren en de hoofdremcilinder maar dat is zo weinig dat je em kunt laten zitten (de hoofdremcilinder bedoel ik).
Alleen zit ik nog met die aandrijfas.....ik kan nergens iets vinden waar staat hoeveel langer ie moet zijn of dat ik em kan uitwisselen met zoon Puma as..
Alleen zit ik nog met die aandrijfas.....ik kan nergens iets vinden waar staat hoeveel langer ie moet zijn of dat ik em kan uitwisselen met zoon Puma as..
-
Niels 110dcpu
Re: 300Tdi Disco 96' achteras onder een 110 uit 85' Past dat?
Ik heb een as van een 90 onder mijn 110 gemaakt. Schotels overgezet en de aandrijf as verlengt bij terberg in Nieuwegein (232euro). Remmerij heb ik ook van de 90 overgezet, dus daar hoefde niets aan te weizige.
-
Lucas van Lierop
Re: 300Tdi Disco 96' achteras onder een 110 uit 85' Past dat?
Vergis je niet, die salisbury as zit er waarschijnlijk niet voor niets. Ik weet iig dat een Disco minder laadvermogen heeft dan een 110/130 en ik neem aan dat de as daarbij een rol speelt?
Ben zelf bezig met een Disco 123 inch en ik houd ook de originele achteras maar wel met een andere (langere) cardanas en zonder de rubber flens waarschijnlijk (ivm met de hoek).
Groet
Lucas
Ben zelf bezig met een Disco 123 inch en ik houd ook de originele achteras maar wel met een andere (langere) cardanas en zonder de rubber flens waarschijnlijk (ivm met de hoek).
Groet
Lucas
-
Marc-my-Words
Re: 300Tdi Disco 96' achteras onder een 110 uit 85' Past dat?
Onder de latere 110 Td5, en ook onder de Puma zit standaard een "Rover" as, wel een versterkte versie.
Laadvermogen is vlgs mij vooral een kwestie van veren (die zijn bij de 110 een maatje groter als bij de Disco en 90).
Ik denk dus dat het wel los loopt zolang je de 110 niet tot de limiet in extreme situaties belast/benut.
Disco's hebben toch ook geen opvallend hoog percentage differntieel-defecten ?
Marc
Laadvermogen is vlgs mij vooral een kwestie van veren (die zijn bij de 110 een maatje groter als bij de Disco en 90).
Ik denk dus dat het wel los loopt zolang je de 110 niet tot de limiet in extreme situaties belast/benut.
Disco's hebben toch ook geen opvallend hoog percentage differntieel-defecten ?
Marc
-
Eric&Betty Boop
Re: 300Tdi Disco 96' achteras onder een 110 uit 85' Past dat?
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Laadvermogen is vlgs mij vooral een kwestie van
> veren
De as heeft weldegelijk een heel grote invloed op het laadvermogen.
De massa van de lading wordt via de veren overgebracht op het ashuis die daar dus tegen bestand moet zijn met een factor X als ingebouwde veiligheid.
Bij zware lading worden ook de aandrijf-en remkrachten groter op diff en steekassen.
Bij mijn zwaartransport trekker krijg ik door mijn zwaardere assen dan ook hogere aslasten dan bij een normale trekker.
Diffs,steekassen,lagers,ashuis,alles is daarop aangepast en gekeurd.
Zo krijgt een as met naafreduktie ook weer een hogere aslast dan een as zonder naafreduktie.
De vering is nog de minst bepalende factor.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1fc83f9d14dca9892a62309a1995d5fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14863647, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('e3da208d909d6618e1de4d867cfa1dcc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14863647, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Laadvermogen is vlgs mij vooral een kwestie van
> veren
De as heeft weldegelijk een heel grote invloed op het laadvermogen.
De massa van de lading wordt via de veren overgebracht op het ashuis die daar dus tegen bestand moet zijn met een factor X als ingebouwde veiligheid.
Bij zware lading worden ook de aandrijf-en remkrachten groter op diff en steekassen.
Bij mijn zwaartransport trekker krijg ik door mijn zwaardere assen dan ook hogere aslasten dan bij een normale trekker.
Diffs,steekassen,lagers,ashuis,alles is daarop aangepast en gekeurd.
Zo krijgt een as met naafreduktie ook weer een hogere aslast dan een as zonder naafreduktie.
De vering is nog de minst bepalende factor.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1fc83f9d14dca9892a62309a1995d5fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14863647, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('e3da208d909d6618e1de4d867cfa1dcc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14863647, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marc-my-Words
Re: 300Tdi Disco 96' achteras onder een 110 uit 85' Past dat?
Eric,
Ik weet ook wel dat als je echt tot de limiet gaat het wellicht nuttig is de as nog eens onder de loupe te nemen, daarom dus mijn kleine reserve (niet in het extreme tot de limiet).
Qua krachten etc loopt het echt wel aardig los als je kijkt naar max totaalgewicht en max aanhangergewicht van 90 en Disco. Er is dus nogal wat reserve in het dagelijks gebruik (onder de eerder genoemde reserves). Wil je daarentegen met een tot 3 ton afgeladen Defender gaan rijden en er ook nog een 3 tot 3,5 ton aanhager erachter ... dan wordt het een ander verhaal.
Marc
PS Ik weet niet precies wat er verzwaard is aan de latere Td5 en Puma achterassen - dat zijn nl ook Rover-assen - is het alleen het differetieel of ook het ashuis. Wel weet ik dat de Army-spec WOLF Defenders een extra zware achteras hebben, voor het meest extreme gooi en smijtwerk kan het dus nog heftiger.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2011 20:49 door Marc-my-Words.
Ik weet ook wel dat als je echt tot de limiet gaat het wellicht nuttig is de as nog eens onder de loupe te nemen, daarom dus mijn kleine reserve (niet in het extreme tot de limiet).
Qua krachten etc loopt het echt wel aardig los als je kijkt naar max totaalgewicht en max aanhangergewicht van 90 en Disco. Er is dus nogal wat reserve in het dagelijks gebruik (onder de eerder genoemde reserves). Wil je daarentegen met een tot 3 ton afgeladen Defender gaan rijden en er ook nog een 3 tot 3,5 ton aanhager erachter ... dan wordt het een ander verhaal.
Marc
PS Ik weet niet precies wat er verzwaard is aan de latere Td5 en Puma achterassen - dat zijn nl ook Rover-assen - is het alleen het differetieel of ook het ashuis. Wel weet ik dat de Army-spec WOLF Defenders een extra zware achteras hebben, voor het meest extreme gooi en smijtwerk kan het dus nog heftiger.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2011 20:49 door Marc-my-Words.
-
Lucas van Lierop
Re: 300Tdi Disco 96' achteras onder een 110 uit 85' Past dat?
Ik ben wel geinteresseerd of ik die internals van een nieuwe achteras ook in mijn Disco as kan gooien (of toch maar bij Ashcroft langs). Wbt vering hen ik nu policespecs achter en ik kan nog Airlift toevoegen dus dat lijkt me wel voldoende.
Groet
Lucas
Groet
Lucas