Pagina 1 van 1

Uitlijnen rear crossmember met extensions

Geplaatst: do 24 nov 2011, 21:48
door Bauke 110
Van het weekend is het zover, mijn chassis krijgt weer een nieuwe achterbalk en de gaten worden weer allemaal netjes dicht gelast, maar nu komt het.. hoe is die het beste uit te lijnen? de oude balk ik er al vanaf het kon even niet anders. Body ligt er ook al af. De maten hoe ver de achterbalk van de veerschotels is die weet ik.

Iemand een tip hoe je het beste de rest kan uitmeten voordat die vast gelast gaat worden?

Gaat om een chassis deel waar ik eerder eens vragen over gesteld:Quarter chassis
Foto's van mijn project zijn hier te vinden: picasa Web album

Alvast bedankt voor de reacties

Gr Bauke

Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D

Re: Uitlijnen rear crossmember met extensions

Geplaatst: do 24 nov 2011, 22:39
door Marcel
Hoi Bauke,

Ik zou gewoon en tekening met afmetingen van een 110 chassis opsnorren, of als je een manual hebt dat zit hij wel achter in.
En dan gewoon alles heel goed na maten.
Ik heb zelf laatst outriggers gelast en baal achteraf dat ik het niet allemaal goed nagemeten hebt met de officiele tekeningen.

Succes,

Marcel

Re: Uitlijnen rear crossmember met extensions

Geplaatst: do 24 nov 2011, 22:47
door Johnny van Vliet
van Fabriek af zijn ze al niet perfect. verre van trouwens. kijk maar eens hoeveel vulringen je links en rechts heb.

Maar ik zou net wat Marcel zegt zoek de tekeningen en bij en plaats ze zo goed als mogelijk

Re: Uitlijnen rear crossmember met extensions

Geplaatst: do 24 nov 2011, 22:54
door Eric&Betty Boop
Je had voordat je de oude balk er af haalde een goede kruismeting moeten doen en eventueel een mal moeten maken van hoeklijn. Maar ja daar is het nu te laat voor.
De makkelijkste manier is nu om de achterbak tijdelijk weer te monteren en dan de 8 achterste montage gaten(bak naar achterbalk) als uitgangspunt te gebruiken.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('18900f852a936d2f46025525bd948004', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14843119, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('0f77242116f36809176bc63061b16120', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14843119, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Uitlijnen rear crossmember met extensions

Geplaatst: do 24 nov 2011, 23:01
door Lucas van Lierop
Fabriekaf is het crap, ik heb net een chassis verlengd en de hoeveelheid bruikbare referentie punten was bedroevend. Dus hoewel ik zelf voor 10 x (dus niet 2) meten ben zou ik daar toch bij willen zeggen maak je niet te druk, dat deed Land Rover zeker niet...

Groet
Lucas

Re: Uitlijnen rear crossmember met extensions

Geplaatst: ma 28 nov 2011, 13:45
door gyrowoody
Jop; zo heb ik het ook gedaan.
Bak erop, nieuwe chassisbalken eronder op de originele bevestigingspunten. Wel goed kijken of het nog goed horizontaal staat. Dan een paar stevige puntlassen, bak eraf en aflassen maar.
Voor de outriggers van de tank en zo kan je ze gewoon vastbouten aan de buitenkant met de originele bout, dan goed haaks zetten op chassisbalk (ook hier weer de horizontaliteit in het oog houden), punten en lassen.
Gaat goed.
Voor de echte lasfanaat ; let op wat je waar wanneer last zodat het boeltje niet krom trekt als de lassen afkoelen. Echt goede lassers lassen dusdanig dat de ene las in een bepaalde richting trekt bij het afkoelen en compenseren dit door dan op de andere zijde net het tegenovergestelde effekt te bewerken. M a w de ene kromming kompenseert de andere. Heel pienter.

My two cents....

Woody

Re: Uitlijnen rear crossmember met extensions

Geplaatst: ma 28 nov 2011, 14:33
door Dixo
Laat je chassis eerst eens stralen... Wie weet is de rest van het chassis wel dusdanig bedroevend dat het investeren in een nieuwe gegalvaniseerde in prijs en tijd gezien erg aantrekkelijk wordt.

Re: Uitlijnen rear crossmember met extensions

Geplaatst: ma 28 nov 2011, 18:16
door Raoul Winckels
Hm ik weet niet hoe het bij defender chassis zit maar bij een series is het echt niet van fabriek af slecht
Gebouwd ik heb dit zelfde met een serie 2a chassis moeten doen ook met extentions
En daar klopte elke maat tot op de mm nauwkeurig en we hebben nog alles Nagemeten bij 3 andere landrovers en daar klopte het ook exact het wordt pas vaak Ongelijk als mensen er zelf delen op hebben gelast. Wat ik heb gedaan is et Schutbord geplaatst als eerste referentie punt chassis loodrecht en daarop schutbord loodrecht. De achterbak geplaatst ook deze loodrecht dmv de dwarsbalken met bijbehorende rubbers.Toen de deuren ertussen gehangen en exact op maat gezet en al uitgelijnt zodat de body bij de opbouw Later in mijn project zeker weten goed uit te lijnen zijn. Toen alles vast gezet dus achterbak op de chassis Steunen en de achterbalk tegen de achter bak zodat het allemaal juist stond.Toen hadden we overal exact de juiste maten tot op de mm ook van veeroog tot veeroog Waarvoor we een speciale mal hadden. Maar door een constructie fout van de nieuwe achterbalk stond de achterbalk Niet loodrecht verticaal gezien dus de hele balk moest gekanteld worden om de veeroog achteren. Waardoor de extensies een heel stuk omlaag kwamen. Dit hebben we moeten corrigeren. Resultaat : de achterbalk staat nu op exact de juiste maat in alle richtingen de hele body past perfect.

Volgens mij is dit hele verhaal nogal vaag als je er geen beelden bij ziet maar mijn ervaringen
Zijn dus dat vanaf fabriek de chassis exact zijn aan de tekeningen alleen dat de body wijkt wel eens af
En daar zijn dan dus die stel plaatjes voor.

Re: Uitlijnen rear crossmember met extensions

Geplaatst: di 29 nov 2011, 10:41
door Exfietser
Mijn ervaring is dat de series landrover met meer aandacht en materiaal gebouwd zijn. De alu panelen van een series zijn ook dikker en steviger. Ik dacht dat het in de periode van de overgang van de series naar de stage one en 90 en 110 modellen ook niet heel goed met landrover ging. Er moest dus op vanalles bezuinigd worden.

Als je alleen al kijkt naar een vaak veel ouder chassis van een series en daarnaast een chassis van een 110 zet. Dan is het nieuwere 110 chassis vaak wel heel erg roestig. Terwijl het oude series chassis er niet eens zo heel verkeerd uitziet. Dat wijst ook op een iets goedkopere staalkwaliteit die dus sneller roest.
Er is echter een landrover die er uitspringt en dat is de 101. De staalkwaliteit daarvan is zeer goed. Maar dat was een hele dure wagen helemaal volgens leger specificaties gebouwd.

Mischien is er ook iets met de maatvoering gebeurt. Maar dat weet ik ook niet. De reden dat de maatvoering niet klopt door slechte (niet nauwkeurige)reparties lijkt me in elk geval ook zeer plausible.

Arnold.

Re: Uitlijnen rear crossmember met extensions

Geplaatst: di 29 nov 2011, 20:27
door G-men (Gargamel)
In 1985 zijn ze gaan besparen op kosten. Dat markeert zich heel duidelijk in de stalen deuren met de draairaampjes die toen in de one-ten en ninety toegepast werden.
Toen is idd ook de kwaliteit van de chassis en heel wat meer onderdelen "geoptimaliseerd"

De '83 en '84 one-tens (met de schuifraampjes) zijn vaak dan ook in een betere conditie als de modellen van eind jaren 80. Ondanks dat ze ouder zijn.
Zo is het druklager wat in een '83 er standaard was vanaf 1985 ineens leverbaar als heavy duty.... Standaard is dan het lager met de plastic bus zoals nu nog gebruikt wordt.

Gerrit