Pagina 1 van 1
Electrische fan: wel/niet voor intercooler
Geplaatst: wo 23 nov 2011, 14:50
door Michiel
Ik wil twee elektrische fans plaatsen met een X-fan thermostaat. Ik moet de fans nog aanschaffen (ritje naar de sloop).
N.a.v. een opmerking in het andere draadje over bevestiging electrische fan vroeg ik mij af wat nu eigenlijk het beste zou zijn;
of: twee kleine fans alleen achter de radiator
of: 1 grotere fan achter de radiator en 1 grotere deels achter de intercooler met overlap over de radiator
of: ?
Aangezien de fans pas inschakelen waneer het koelwater een bepaalde temperatuur bereikt, en dat naar verluid hier in NL niet veel zal gebeuren, is het misschien zelfs wel slechter om hem ook achter de intercooler te plaatsen (als ie stilstaat belemmert ie juist de luchstroom?)
Iets in me zegt dat je eigenlijk zelfs liever een fan bij de intercooler plaatst die permanent aan staat? (3 fans )
Kortom, meningen over de zin/onzin hiervan?
Re: Electrische fan: wel/niet voor intercooler
Geplaatst: wo 23 nov 2011, 18:27
door Marc-my-Words
Ik denk dat 't wel losloopt met die intercooler. Maar ter vervanging van de natte duim heb je harde cijfers nodig.
En dan dus liefst voor de motor waar je het nu over hebt.
Heel toevallig heb ik zulke cijfers voor een heel andere diesel:
6 cyl, 16 liter, 1150 kW, massa blok 10 ton, smeerolie 380 liter, stationair 400, en nominaal 1000 toeren, gemiddelde effectieve druk 14,4 bar, uitlaattemperatuur 350ºC, inlaattemperatuur vóór intercooler 167ºC en na intercooler 80ºC.
Anyway, de intercooler koelt dus in een ander temperatuurgebied als de radiator, dat is denk ik ook de reden waar het zo gaat als het gaat, en waarom ze het in Solihull zo vormgegeven hebben.
Marc
Re: Electrische fan: wel/niet voor intercooler
Geplaatst: wo 23 nov 2011, 18:31
door ToyRoverlander
Een fan achter de radiator is zat, die is het belangrijkst.
De intercooler is een heat-sink. De lucht wordt pas echt heet bij hoge belasting, en dat is meestal toch wel rijdend en dus met rijwind koeling. Tuurlijk, in het terrein wordt de motor ook nog wel eens goed belast maar dit is vaak maar kort dus dat heeft de intercooler niet echt de tijd om warm te worden, en dan koelt de intercooler de lucht echt wel door zijn grote oppervlak.
Maar goed, dat is mijn mening...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: Electrische fan: wel/niet voor intercooler
Geplaatst: wo 23 nov 2011, 18:39
door Def130 Traveling in Style
Hier zit je er een beetje naast... Compressie van lucht door de turbo geeft dírekt een verhoging van de lucht-temperatuur; dat is nu eenmaal een natuurkunde-wet. Hier op het strand in het mulle zand of in de dikke drek is het dusvan "levensbelang" dat de intercooler voldoende koel-lucht voor zijn kiiezen krijgt.
Met vriendelijke groet,
Tsjip
05092010189.jpg --> mod_embed_images_loadimage('24a7fde520dd3b63d6283b3d3de591f1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-NouK9NhrWRM/TIdWI0uqUoI/AAAAAAAAAI8/5jN2Ca2kb54/s800/05092010189.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', '', 14838094, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Electrische fan: wel/niet voor intercooler
Geplaatst: wo 23 nov 2011, 18:53
door Marc-my-Words
Def130 Traveling in Style Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hier zit je er een beetje naast... Compressie van
> lucht door de turbo geeft dírekt een verhoging
> van de lucht-temperatuur; dat is nu eenmaal een
> natuurkunde-wet. Hier op het strand in het mulle
> zand of in de dikke drek is het dusvan
> "levensbelang" dat de intercooler voldoende
> koel-lucht voor zijn kiiezen krijgt.
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Tsjip
Tsjip,
Da's niet in tegenspraak met wat Toylander zegt, en ook niet met mijn 16 liter 6 cyl. voorbeeldje De turbo-werking doet de inlaatlucht-temperatuur stevig stijgen dat staat buiten discussie, de intercooler is - in de visie van Toyrover - ruim bemeten om een korte hittegolf op te vangen, en vlgs mijn 16-liter cijfers ligt de intercooler-werking in een temperatuur-traject waar je met erg weinig "rijwind" al snel koeling krijgt door een natuurlijke trek (want de intercooler wordt dus best goed warm). Wellicht loont het om bij een hoge omgevingstemperatuur de intercooler ook geforceerd te ventileren maar in die omstandigheden zal de radiator-fan inmiddels al draaien. Bij hoge buitentemperaturen wordt misschien wel de uitlaatgas-temperatuur eerder een knelpunt en dan wordt het dus nuttig om naar turbodruk etc te gaan kijken .... Dit geldt dus allemaal alleen voor topprestaities, en nauwelijks voor alledaags gebruik.
Marc
Re: Electrische fan: wel/niet voor intercooler
Geplaatst: wo 23 nov 2011, 19:10
door ToyRoverlander
Idd...
Doe maar eens turbodruk meter in je auto en kijk maar eens wat voor boost er is in bepaalde situaties. Alleen bij vol optrekken/heuvelop/volle belasting zal er veel turbodruk zijn en dus veel hitte geproduceerd worden die door de intercooler eruit gehaald moet worden. Bij stationair, rustig gasgeven en kruissnelheid is de boost helemaal niet zo hoog. Een korte piek vangt ie zo op, de intercooler moet eerst warm worden wil ie warmte kwijt kunnen aan de lucht die er doorheen stroomt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: Electrische fan: wel/niet voor intercooler
Geplaatst: do 24 nov 2011, 00:35
door Def130 Traveling in Style
@Marc: Als machinist waar onze kleinste motoren (op de sloepsmotoren na) een Cummins QSK19 (19 liter) en de grootste een MAN 7L40/54 (aantal cylinders= 7; lijnmotor; Boring = 400mm x Slag = 540mm denk ik dat ik wel een beetje weet waar ik over praat. Maar dit terzijde. De intercooler is misschien inderdaad ruim bemeten, daar kan ik niet (gefundeerd) over oordelen.. Feit is dat er "oversized" intercoolers te krijgen zijn. Wellicht niet geheel voor de flauwekul. En aangezien ik uit ervaring weet dat de uitlaatgassentemperatuur, bij gelijkblijvend vermogen, exponentieel omhoog schiet (tiental(len)), bij een geringe stijging (enkele graden) van de inlaattemperatuur; weet ik dat voornoemde temperatuur van groot belang is. Tijdens normaal weggebruik zal e.e.a. dan ook geen probleem zijn. Ik schetste daarom ook de situatie van offroad (vette klei / mul zand).
@Toyroverlander: Die turbodrukmeter heb ik. Bij 120 km per uur is de druk ongeveer 0.9 tot 1,0 bar. De lichtste aanraking van het gas resulteert al in openen van de wastegate bij 1,1 bar. Op het strand; op mulle stukken staat de druk eigenlijk continu op 1,1 bar. De originele intercooler heb ik eergisteren vervangen door een exemplaar van Allisport. Ik hoef je niet te vertellen dat beide gemaakt zijn van uiterst dunne materialen om een zo snel en groot mogelijke warmte-overdracht te bewerkstelligen.
Bovenstaande is uiteraard gebaseerd op eigen ervaring. Doe er maar mee wat je wilt.
Vriendelijke groet,
Tsjip
05092010189.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8068d4d25676acf4190c2752bef75f0e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-NouK9NhrWRM/TIdWI0uqUoI/AAAAAAAAAI8/5jN2Ca2kb54/s800/05092010189.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', '', 14839515, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Electrische fan: wel/niet voor intercooler
Geplaatst: do 24 nov 2011, 01:21
door Marc-my-Words
Tsjip,
Ik weet eigenlijk bijna niks van motoren, mijn 6-cylinder cijfers zijn die van een motor in een Belgische lokomotief, cijfers die ik toevallig tegenkwam, die mij wel leuk leken en waar vooral mijn oog viel op die inlaat-lucht-temperaturen.
Die inlaat-lucht-temperaturen die zijn in zoverre interessant dat die dus veel hoger liggen als die van het koelsysteem: na koeling liggen ze op de waarde waar bij ons de radiateur-thermostaat open gaat. Net de ongekoelde inlaatlucht kan je bijna een cake bakken - iets wat er weinig toe doet - wat er wel toe doet: het is dus niet zo moeilijk om bij een buitenluchttemperatuur die wij aantrekkelijk vinden een heleboel warmte uit die "turbo-lucht" te halen.
Kennelijk werkt dat dus ook zo, want afgezien van iets grotere intercoolers of nog iets vlottere turbo's wordt er aan dit deel weinig geklust.
Bedenk daarbij wel dat er een groot verschil is tussen de scheepsdiesels en de diesel in het LandRover-vooronder: een scheepsdieel draait langdurig onder min of meer stabiele omstandigheden, een automotor moet tegen snel wisselende belastingen kunnen, zowel bij weinig als bij veel toeren.
De turbo en intercooler zijn dus zo gedimensioneerd dat de respons zo vlot mogelijk is - met een beetje pech zorgt een efficiêntere intercooler voor "verlies" van power, dwz: iets meer inlaat-volume en dus een net iets trager op druk komen ... dat ligt dus erg gevoelig.
Om dus die soepelheid te creeren zijn er bij een automotor andere keuzen gemaakt, andere accenten gelegd, en .... is er op een aantal terreinen ingeleverd op de maximalisering. Daarom kan je dus (bijna) ongestraft de turbo-druk opschroeven, de pomp opschroeven, een andere ECU-mapping invoeren, etc. Er is nog veel ruimte, alleen loop je dan wel een klein risico: wellicht kom je onder extreme omstandigheden buiten het gezonde gebied. Opvallend is dat er maar weinigen zijn die de uitlaatgas-temperatuur bewaken, kennelijk draaien de meeste automotoren gewoon (ruim) onder de gevarenzone.
Ofwel: op basis van wat natte vinger gegevens, eenvoudige natuurkunde, oplettendheid en vooral wat gezond verstand is er geen directe reden om te gaan knutselen aan intercooler-coolers. Pas als je kentallen hebt van de Tdi en/of Td5 kan je eens gaan kijken of er redelijkerwijs winst te behalen valt.
Marc
Re: Electrische fan: wel/niet voor intercooler
Geplaatst: do 24 nov 2011, 10:31
door Michiel
Heren, allereerst dank voor de zinvolle reacties!
Mijn wagen (110 200Tdi trouwens) komt niet in de modderbak van evenementen.
Als ik het goed lees, is een fan achter de intercooler dan dus onzin.
Re: Electrische fan: wel/niet voor intercooler
Geplaatst: do 24 nov 2011, 11:01
door ToyRoverlander
Quote @Toyroverlander: Die turbodrukmeter heb ik. Bij 120 km per uur is de druk ongeveer 0.9 tot 1,0 bar. De lichtste aanraking van het gas resulteert al in openen van de wastegate bij 1,1 bar. Op het strand; op mulle stukken staat de druk eigenlijk continu op 1,1 bar. De originele intercooler heb ik eergisteren vervangen door een exemplaar van Allisport. Ik hoef je niet te vertellen dat beide gemaakt zijn van uiterst dunne materialen om een zo snel en groot mogelijke warmte-overdracht te bewerkstelligen.
Aah ok, netjes! Dan gebruik jij hem dus goed zeg maar . In jouw geval zal het dan mogelijk nog wel nut hebben.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: Electrische fan: wel/niet voor intercooler
Geplaatst: do 24 nov 2011, 18:29
door Marc vd K
Ik heb ook wel eens gezien (bij van die tuning mannetjes in de straat) die een ruitensproeier pompje voor de intercooler plaatsen om deze te kunnen nat sprayen wanneer ze piek vermogen nodig hebben...