Pagina 1 van 1
hobbymonteur gezocht
Geplaatst: di 07 apr 2009, 00:53
door Willem
Mijn 90" 2.5 D uit 1986 markeert zijn territorium heel uitbundig! Volgens sommigen heet dat gewoon 'olielekkage'. Nou weet ik dat bijna elke LR drupt maar dit gaat te ver. Het is ook niet het blok maar de versnellingsbak. Die moet eraf en de boel moet weer goed worden' ingepakt'. Pakkingen keeringen etc.
Heeft iemand daar zin in tegen hobbytarief? Zelf gaat dit me (veel) te ver en ontbreekt me de tijd.
Omgeving Alphen a/d Rijn.
Re: hobbymonteur gezocht
Geplaatst: di 07 apr 2009, 11:23
door ernst
Hoi Willem,
Zelf heb ik hiervoor geen tijd, maar wellicht heb je er iets aan als je een potentiƫle enthousiasteling kunt uitleggen wat er moet gebeuren:
Jouw blok heeft overduidelijk en lekkende (achterste) krukaskeerring, waardoor er olie uit je blok het koppelingshuis inloopt . De remedie is kwa onderdeel heel goedkoop (keerring ong. E 10), maar de klus zelf is wat heftiger.
De bak moet er inderdaad af (hopelijk kan dat onderlangs, anders moet je hele seatbase eruit om ruimte te maken...), de koppeling moet uit elkaar, het vliegwiel eraf en dan pas kun je de keerring vervangen.
Is allemaal goed zelf te doen, maar het gaat effe wat tijd kosten.
Ik hoop dat je iemenad kunt vinden die hier trek in heeft.
O ja, check voor de zekerheid of je koppelingsplaat nog wel droog is. Het beste kun je die meteen ook vervangen, dan zit de de komende jaren weer gebeiteld.
Succes, groeten van Ernst.
Re: hobbymonteur gezocht
Geplaatst: di 07 apr 2009, 11:44
door herman-lux
afhankelijk van hoe de olie ruikt, motorolie ruikt heel anders an versnellingsbakolie,
is het de keerring van de motor of anders die van de bak.
herman
Re: hobbymonteur gezocht
Geplaatst: di 07 apr 2009, 12:38
door G-men (Gargamel)
Ik denk idd dat je eerst eens moet gaan kijken wat er lekt. Krukaskeering kan; maar is zeker geen must.
Bak eronderuit is niet iets wat je voor de lol doet.
Motorolie is standaard zwart, zeker bij een diesel; terwijl de versnellingsbakolie meestal een stuk lichter is.
Het kan zelfs koppelingsolie zijn als je koppelingscilinder slecht is. (moet je die bijvullen ??)
Is de ontluchting van de bak niet verstopt ??? Als dat zo is gaat ie altijd lekken, ook met nieuwe keeringen.
Als het de keeringen van de tussenbak zijn, kun je die vervangen zonder de bak te demonteren.
In geval van mijn 110 bleek het leeuwendeel van de olie van de kleppendeksel en de valley gasket te komen. ook lekte de carterpakking iets. Door het rijden spat het spul onder de wagen alles onder.
Via de bell house kwam alles netjes bij de drain plug terrecht, zodat het leek alsof het de krukaskeering was. Ook lekte de koppelingscilinder wat; omdat die door de vorige eigenaar zonder stofhoes gemonteerd was en door het zand was ingesleten. En die olie kwam ..... idd via de drain plug eruit.
Uiteindelijk de koppeling afgelopen winter vervangen omdat de drukgroep slecht was; en geen druppel olie in de bell-house te vinden bij de krukas en het toplager van de LT95.
Zoals het nu is, wil er na een lange rit na een dag nog weleens een klein drupje onder liggen; maar dat hou je toch. Komt volgens mij van de overdrive; maar een beetje lekken moet ie doen, anders zit er geen olie meer in

.
Gerrit
Re: hobbymonteur gezocht
Geplaatst: di 07 apr 2009, 13:31
door Willem
Het is absoluut olie uit de versnellingsbak. Die is pas bijgevuld en wat er uit lekt is duidelijk de rode ATF olie. Ik kan niet goed zien waar het nou vandaan komt maar volgens mijn hobbymonteur (60 jaar, doet dit niet want heeft geen brug o.i.d.) moet de bak opnieuw worden ingepakt. De boel blijft gewoon doordruppelen tot er zowat niks meer in zit.
Ik heb de auto nog niet zo lang dus ook geen historie.
Nou moe...
Re: hobbymonteur gezocht
Geplaatst: di 07 apr 2009, 14:34
door Bart van Dessel
Wat wil je evt. voor zo'n reparatie uitgeven?
Gr, Bart
Re: hobbymonteur gezocht
Geplaatst: di 07 apr 2009, 17:33
door plaetje 88 -2.5d
hobbymonteur dat is het dat ik zoek, ik heb koffie en koeken. hij moet wel een 20ton pers hebben om de bussen uit de veren te persen.
en het liefst nog een week kunnen werken aan de auto.
plaetje
Re: hobbymonteur gezocht
Geplaatst: di 07 apr 2009, 18:06
door Dirk
denk alleen dat je niemand gek krijgt die een week aan jou auto knutselt voor een pak koek en slechte koffie
Re: hobbymonteur gezocht
Geplaatst: di 07 apr 2009, 19:22
door plaetje 88 -2.5d
hoezo slechte koffie; heb jij die dan al eens gehad bij mij. Daarom geen komentaar over mijn loffie svp. het andere is mijn zorg. en die vindt ik wel.
plaetje
Re: hobbymonteur gezocht
Geplaatst: di 07 apr 2009, 20:55
door Bart van Dessel
Wat is loffie? lauwe koffie?
gr, Bart
(die een 20 tons pers heeft en een 3500 kg 2-koloms brug en graag hobbiet tegen kostprijs. De kaviaar tijdens de lunch en de biefstuk van de haas 's avonds moet natuurlijk wel betaald worden.)
Re: hobbymonteur gezocht
Geplaatst: wo 08 apr 2009, 00:34
door serine
met of zonder championnen